[HUN] Helikopterbeszerzés

Fotók: ez lehet Magyarország következő harci helikoptere

Spanyolországban tesztelték az AW249 típusú harci helikopter második prototípusát. A forgószárnyas esetleges beszerzési cél lehet a Magyar Honvédség haderőfejlesztési mátrixában.


Spanyolországban tesztelték a Leonardo AW249 típusú harci helikoptert – számol be az Aviationist. A Palma del Río melletti repülés célja az volt, hogy a forgószárnyas meleg, száraz időben való repülési képességeit mérjék fel a fejlesztők.

A helyi lakosok lőttek is pár fotót a tesztrepülésről.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az AW249-es azért érdekes géptípus, mert idén februárban a Magyar Honvédség haderőfejlesztésért felelős döntéshozói is tárgyaltak Olaszországban a forgószárnyas beszerzéséről.

Azt nem tudni, hogy milyen fázisban vannak jelenleg az olasz-magyar tárgyalások, az viszont tény, hogy a jelenleg hadrendben lévő, szovjet gyártmányú Mi-24-es harci helikopterek élettartama várhatóan a 2030-as évekig lejár. Az addig rendszeresítésre kerülő H145M könnyű és H225M közepes többcélú katonai helikopterek pedig nem biztos, hogy minden feladatot el tudnak látni, amire egy harci helikopter alkalmas.

Az olaszok egyébként Fenice, azaz Főnix nevet adtak a helikopternek.
Két oldalt a légkondi külső egység :confused:
 
Nem,nem az.A BK117 egyenesági leszármazottja,amit polgári helikopternek terveztek
BK-117_Polizei-NRW_D-HNWL.jpg

Csináltak belőle ugyan felfegyverzett protót,de az senkinek nem kellett.Pcv feladatokra túl nagy.
Bo105 eleve katonai megfigyelő és pcv feladatokra lett tervezve,de figyelembe vették a polgári feladatokat is a mérnökök (kettős felhasználású tervezés).Utóda a H135-amit viszont nem kedvelnek a német katonák.Főleg,mert messze nem olyan strapabiró,mint az öreg Bo105,meg az is kicsit nagy a bújkálós pcv feladatokhoz.

Direkt irtam,hogy a haditengerészeti változatokat ne hozzuk ide,mert azok más feladatkörűek.Nekünk azok nem relevánsak.

De nincs hely.Hiába a nagyobb hordképesség,konstrukciós okokbol nem lehet olyan felfüggezstóő rendszert kialakitani,ami lehetővé tenné annak kihasználását.Gyakorlatilag a függesztőkön csak annyi fegyverzetet tud hordozni,mint a H145M.
SOCAT fegyverzetfelfüggesztő rendszerét meg nem lehet rátenni,mert a lövészablakok miatt a szállitótér ajtajai részben hátrafele nyilnak,egyszerűen nincs hely emiatt.
Nem csak lefelé, de felfelé is lehetne kialakítani fegyvertartókat, de ilyen kreativitást ne várjunk a fhansziáktól.
 
  • Hűha
Reactions: Kim Philby
Nem csak lefelé, de felfelé is lehetne kialakítani fegyvertartókat, de ilyen kreativitást ne várjunk a fhansziáktól.
Ex szerkezeti kérdés.Nembiztos,hogy a torzs szerkezeti teherbirasa ott alkalmas felfuggeszto kialakitasara.
Mondjuk egységes Airbus-flottának jobban örülnék, de a Tiger nem sikerült valami jól.
Felőlem jöhet az AW249.
Airbus helikonalata eleve nem egyseges.H225 egy regi francia tipus,H145 meg egy tole fuggetlen nemet tervezes.Meg az Airbus helikopacs egyesules előtti tervek.
 
Ex szerkezeti kérdés.Nembiztos,hogy a torzs szerkezeti teherbirasa ott alkalmas felfuggeszto kialakitasara.

Airbus helikonalata eleve nem egyseges.H225 egy regi francia tipus,H145 meg egy tole fuggetlen nemet tervezes.Meg az Airbus helikopacs egyesules előtti tervek.
Nyilván azóta semmit nem fejlesztettek és nem változtattak rajtuk…..
 
Én inkább 12 dalab használt Mangusta-la szavaznék, melt elle a képességle nem költenék sokat, inkább dlónla, lakétasolozatvetőle, géppuskála, ágyúla, további tankla, vadászgéple, légvédelmi eszközökle, stb, ami nagyon hiányzik.
Akkor már inkább egyáltalán ne költsünk erre, mint megint egy elavult típust rendszeresítünk kb. 10 évre. A legalább 20-25 éves Mangustákban sem lehet már sok repidő - nem véletlen vonják ki őket.
Amúgy a 129-es kivonása meg is kezdődik 2025-ben az Avionist cikke szerint szóval nem sokáig lesznek párhuzamosan üzemeltetve...
 
Az Airbusnál még az üléshuzat is más minden típuson, de tényleg.
??????
Nemtudom,mennyire mas az ulesguzat,de az egyik francia,aasik meg német fejlesztes,meg az Airbus előtti önálló korukbol.
AW149 és az AW249 egy tipuscsalad lesz,kb mint a Bell AH/UH1.Vagyis magas foku lesz a logisztikai egyezes.
De a mi gepeinken ez nincs meg.
 
  • Tetszik
Reactions: bel
Csak a lényeget nem látod: ugyanattól a gyártótól fajlagosan kedvezőbb üzemeltetési, support stb. szerződést kaphatunk.
Ez sem feltetlenul igaz.
Olyan ez,mint a tobbtipusos legiero bizton dragabb uzemeltetni legendája.
A valosagban meg azert vesznek a draga fo típus mellé egy olcsóbbat,mert nincs keret csak a dragabb gépből kiallitani a szukseges gepletszamot .Vagyis takarekossagbol.