[HUN] Honvédségi rakétakomplexumok / rakétatüzérség beszerzése

valljuk be nem a MAN a legelterjedtebb tgk márka hazánkba. jelen van de már egyre kiszorulóba a korábbiakhoz képest (rába amég futott a man is futott az utépítéseken nagyon.) és ha már nagyjából azonosak az igények a hazai cégek számára is le lehetne pörgetni egy pár szériát.
egyébként mind1 milyen márkajelet rakunk rá.
egyébként lassan szentgothárdon is elkezdhetnek gondolkozni a tgk motorok gyártásán ahogy a szgk-k között fogy a belsőégésű.
 
igazából hazai gyártás összeszerelés nagyobb beszálítói hányad esetén tök mind1 hogy tátra vagy man lenne a befutó a nagytételes tgk beszerzésre.
még igazából az sem számít ha több típus lenne rendszerbe (méretkategoria eltérés esetén vagy tengelyszám nál is mások az alakatrészek jelentős többsége hiába egy a márka.)

a logisztikának pl nem biztos hogy az a jó mint a harcolóknak.

jók a manok de arra hogy a szennyesruhát elvigye a bol b be mégha rosszminőségű úton is teszi meg az út egy részét nem biztos hogy kell egy túlárazott man. hiába kompatibilis a harcolók man teherautójával és azok logisztikai láncába beleiillik ha nem a harcolók tartják karban és az árkülönbözetből +10-20 évig karbantartható egy olcsobb jármű.
A probléma az, hogy a Tatra nemhogy nem olcsóbb, hanem a bonyolult műszaki megoldásai miatt szinte biztosan drágább, mint a nálunk 20 éve rendszerben lévő HX. A karbantartási költségektől meg a haját tépné a pénzügyi igazgatóság. Pár éve ugyanilyen értelmetlen dolog volt Mercedeseket vásárolni járőrgépkocsinak a Rendőrségen. A célnak teljesen alkalmatlan volt, de legalább a karbantartási költség Mercedes szintű volt....
Ha az ár az elsődleges akkor HX mellett az Iveco jöhet még szóba, de sok értelme nem lenne még egy típus rendszeresítésének. Üzemeltetési költség szempontjából a leghasznosabb az azonos típus lenne.
 
Ha visszaolvasol, kétszer is elismertem a terpjáró képességet, amit a TATRA tud. Viszont többet kell bütykölni ezért több időt vesztegel a garázsban -szlovák tapasztalatok alapján. Visszakanyarodva a topikhoz csak azért fontos ez, hogy egy rakétatüzér platform esetében mi lenne a fontosabb. Hogy minnél több egység mobilis legyen, vagy hogy a sorozatvetők pl. csak fele tud "kirajzani" mozgósitáskor, de azok árkon bokron átmennek majd ha kell. :oops:

Hozzáteszem: a TATRA-k egyes generációi szinte elpusztithatatlanok voltak terepen, korábban igyekeztem követni pont a tűzoltó változatok fejlesztését is és igaz az az állitás, hogy nagyon jók terepen. Csak van az éremnek másik oldala is...
Én is csak arról beszélek, hogy a TATRA messze felülmúlja őket a terepjáróképességben. A többet kell bütykölni és a karbantartási költségek sem olyan egyszerű dolog, mert ha veszed a sz*r Rábákat, lehet olcsóbbra jön ki, a Tátra... Nyilván megkell határozni a tól-iget és arra alapot keresni.

ehhez képest a német katonai tűzoltó tendert Tatra alvázzal nyerték meg
Ott azért inkább a tűzoltótechnika gyártója volt a lényeg, ő pedig elsősorban azért is a Tatra alvázat választotta, mert ők tudtak gyorsan szállítani. De egyébként a gépek ellen sem lázadoztak.

A probléma az, hogy a Tatra nemhogy nem olcsóbb, hanem a bonyolult műszaki megoldásai miatt szinte biztosan drágább, mint a nálunk 20 éve rendszerben lévő HX. A karbantartási költségektől meg a haját tépné a pénzügyi igazgatóság. Pár éve ugyanilyen értelmetlen dolog volt Mercedeseket vásárolni járőrgépkocsinak a Rendőrségen. A célnak teljesen alkalmatlan volt, de legalább a karbantartási költség Mercedes szintű volt....
Ha az ár az elsődleges akkor HX mellett az Iveco jöhet még szóba, de sok értelme nem lenne még egy típus rendszeresítésének. Üzemeltetési költség szempontjából a leghasznosabb az azonos típus lenne.
A Tátrát jármű mindennél drágább +20-30%-al. Mondjuk azért érdekelnének azok a karbantartási költségek, mert van itthon olyan cég, aki új Tátrát használ a bányában és szeretik.. jobban, mint az elődjét.
Az én infóim alapján, ott muszáj volt ezeket az autókat választani, pont mint az OKF-nek a Rábákat, OMSZ-nak a Craftereket plsz nem véletlen jöttek nagy tételben VAG termékek.
 
  • Tetszik
Reactions: bel
Én is csak arról beszélek, hogy a TATRA messze felülmúlja őket a terepjáróképességben. A többet kell bütykölni és a karbantartási költségek sem olyan egyszerű dolog, mert ha veszed a sz*r Rábákat, lehet olcsóbbra jön ki, a Tátra... Nyilván megkell határozni a tól-iget és arra alapot keresni.


Ott azért inkább a tűzoltótechnika gyártója volt a lényeg, ő pedig elsősorban azért is a Tatra alvázat választotta, mert ők tudtak gyorsan szállítani. De egyébként a gépek ellen sem lázadoztak.


A Tátrát jármű mindennél drágább +20-30%-al. Mondjuk azért érdekelnének azok a karbantartási költségek, mert van itthon olyan cég, aki új Tátrát használ a bányában és szeretik.. jobban, mint az elődjét.
Az én infóim alapján, ott muszáj volt ezeket az autókat választani, pont mint az OKF-nek a Rábákat, OMSZ-nak a Craftereket plsz nem véletlen jöttek nagy tételben VAG termékek.
De nem errol volt szo. A MH legutoljara a HX-sorozat tipusat kezdte hadrendbe allitani (HX32?), amit a Rabanal alakitottak at; az allitas az volt, hogy a legujabb HX3-sorozatu RMMV (Man) 8x8 es 10x10 tipusokkal a legertelemszerubb es legcelszerubb kiegesziteni.

Ketlem, hogy barmifele terepen ne tudna elmenni, ami a MH eseteben szoba johet:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A nemeteknel az egesz BW is erre alapoz:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
https://www.youtube.com/watch?v=W0249n5u2qc

Legutobb ok es az izraeliek is az uj 10x10-re tettek a szinten HX3-nak titulalt az uj tuzersegi loveguket is:

https://www.youtube.com/watch?v=9tnHiI8Qep4

Kapaszkodj meg, jo sansszal ebbol lesz a MHnek is majd a tovabbi tuzersege:
https://www.youtube.com/watch?v=GXeK83ubytc

Emellett a US Army CTT programra (~6000 military truck rendeles, kb $5B ertekben) a General Motors is a RMMV HX3-sorozatot valaszotta, a Rheinmetallal palyazott, gondolom, az sem veletlen.
 
Úgy tűnik a a PULS nagyjából FELEANNYIBA kerül, mint a HIMARS.
Szóval vélhetően őszintén mondták HM-nél, hogy nem akarunk HIMARS-ot. :)

Az alábbi megmagyarázza, hogy miért PULS-t vettek a hollandok:

2023 februárjában kapott Hollandia export engedélyt HIMARS rendszerre az alábbiak szerint:
  • 20 db indító jármű
  • 39 db M30A2 rakétákat tartalmazó konténer (234 db rakéta) - ez a tiltott kazáttás rakéta pótlására kifejlesztett Air Burst rakéta
  • 38 db M31A2 rakétákat tartalmazó konténer (228 db rakéta)
  • 80 db M57 ATACAMS rakétákat tartalmazó konténer (80 db rakéta)
  • 17 db M1152A1 Humvee
  • kiegészítő berendezések és szolgáltatások
Ezért az amerikaik 670 millió dollárt akartak kérni.

Nem csoda, ha végül a hollandok 20 indítónyi PULS és vélhetően a fentihez hasonló hasonló mennyiségű rakétáért inkább az ELBIT 305 millió EUR vagyis 325 millió USD-s ajánlatát fogadták el.

Ez alapján elmondható, hogy a PULS nagyjából FELEANNYIBA kerül, mint a HIMARS.
 
De nem errol volt szo. A MH legutoljara a HX-sorozat tipusat kezdte hadrendbe allitani (HX32?), amit a Rabanal alakitottak at; az allitas az volt, hogy a legujabb HX3-sorozatu RMMV (Man) 8x8 es 10x10 tipusokkal a legertelemszerubb es legcelszerubb kiegesziteni.

Ketlem, hogy barmifele terepen ne tudna elmenni, ami a MH eseteben szoba johet:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A nemeteknel az egesz BW is erre alapoz:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
https://www.youtube.com/watch?v=W0249n5u2qc

Legutobb ok es az izraeliek is az uj 10x10-re tettek a szinten HX3-nak titulalt az uj tuzersegi loveguket is:

https://www.youtube.com/watch?v=9tnHiI8Qep4

Kapaszkodj meg, jo sansszal ebbol lesz a MHnek is majd a tovabbi tuzersege:
https://www.youtube.com/watch?v=GXeK83ubytc

Emellett a US Army CTT programra (~6000 military truck rendeles, kb $5B ertekben) a General Motors is a RMMV HX3-sorozatot valaszotta, a Rheinmetallal palyazott, gondolom, az sem veletlen.
A németek közben vettek még 4000 db iveco-t is.
 
A németek közben vettek még 4000 db iveco-t is.
Akkor jobban értem, hogy DSEI-n miért IVECO alvázon volt demózva az EURO-PULS...
(Furcsa volt, hogy nem Merci vagy MAN van alatta...)

00-Euro-PULS-0069.jpg
 
Picit hozzászólnék TATRA témához. Nem szeretném arcas fórumtárs szavait megkérdőjelezni, de én nem vettem észre a mi gépünkön, hogy annyira szervizigényes lenne. Lehet, hogy az ő tűzoltó ismerősei egy hétfői, esetleg péntek délutáni szériából kaphattak, de a miénk tuti hogy vagy szerdai, esetleg csütörtök délelőttiből jött. Ahogy 2015-ben(vagy 16-ban) megkaptuk a CAS30 T815-7 6x6-os autónkat, onnantól azonnal előlépett 1. számú vízhodó kocsivá, maga mögé utasítva az addigi 1. helyezett CAS30 Iveco TRAKKER-t. Komolyabb hibái a köv. voltak: levegőrendszer egyik szelepje engedett. Hivatalos bejelentés után másnapra a szerelő helyszínen javította. "Riadiaca jednotka" vezérlőmű,-egység(?) javítása, ez sokáig tartott, mert szervizbe kellett menni vele.
Saját vélemény, ami nekem hiba: nincs vonórúd a kocsin, mert állítólag a hátsó vonószem 5t-ig terhelhető csak, így nagyobb gépeket nem vontathatunk. A felépítményen a "lafeta" vízágyú(?) részeinek elhelyezése. Oda rakták, ahol akkora hőség volt, hogy szinte odasült, odaragadt a tartójához. Azóta átraktuk egy másik roló alá. A kilátást szokni kell, mert az első szélvédő osztott, valamint az oldalsó is eléggé korlátozott kilátást nyújt az elődhöz képest.
Váltó: 2x megesett velem kisvárosi forgalomban, hogy 2 váltás közt "beragadt". Se fel-, se le- , se funkciót nem váltott. Sűrű .rvaéletezés közben elakadásjelző bekapcs, kisorol útszélre aztán gépet leállít. 10-ig elszámol, aztán bízva a készítőkben (by George Lucas) újraindít. És láss csodát: beindul, mint ha mi sem történt volna.
Diffiből folyt az olaj,de ez is lett javitva.
Menettulajdonságok terepen ahogy írtátok Ti is, kiválóak.
A javítások árazását nem tudom minősíteni, mert nekünk csak 1 helyre lehet vinni gépet javításra, ott pedig 2- de van hogy 3 szoros árazással dolgoznak a civil piachoz képest (AOMV - Automobilové Opravovne Ministerstvo Vnútra). Ja és a munka minősége gyakran megközelíti a CURRUS legendás munkaminőségét.
(A szlovák szavakért, ha vannak bocsi. Fordítózzatok, ha kell)
 
Nem szeretném arcas fórumtárs szavait megkérdőjelezni, de én nem vettem észre a mi gépünkön, hogy annyira szervizigényes lenne.
Váltó: 2x megesett velem kisvárosi forgalomban, hogy 2 váltás közt "beragadt". Se fel-, se le- , se funkciót nem váltott. Sűrű .rvaéletezés közben elakadásjelző bekapcs, kisorol útszélre aztán gépet leállít. 10-ig elszámol, aztán bízva a készítőkben (by George Lucas) újraindít. És láss csodát: beindul, mint ha mi sem történt volna.
A váltóra kif. emlékszem, hogy heves indulatok tárgya volt :cool:
 
Hogy minnél több egység mobilis legyen, vagy hogy a sorozatvetők pl. csak fele tud "kirajzani" mozgósitáskor, de azok árkon bokron átmennek majd ha kell.
Szia,

Azert van egy olyan opcio is, hogy a szukseges +10% javitast megcsinaljak, ezert mind uzemel mozgositaskor. :)
 
  • Tetszik
Reactions: honved
De nem errol volt szo. A MH legutoljara a HX-sorozat tipusat kezdte hadrendbe allitani (HX32?), amit a Rabanal alakitottak at; az allitas az volt, hogy a legujabb HX3-sorozatu RMMV (Man) 8x8 es 10x10 tipusokkal a legertelemszerubb es legcelszerubb kiegesziteni.

Ketlem, hogy barmifele terepen ne tudna elmenni, ami a MH eseteben szoba johet:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A nemeteknel az egesz BW is erre alapoz:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
https://www.youtube.com/watch?v=W0249n5u2qc

Legutobb ok es az izraeliek is az uj 10x10-re tettek a szinten HX3-nak titulalt az uj tuzersegi loveguket is:

https://www.youtube.com/watch?v=9tnHiI8Qep4

Kapaszkodj meg, jo sansszal ebbol lesz a MHnek is majd a tovabbi tuzersege:
https://www.youtube.com/watch?v=GXeK83ubytc

Emellett a US Army CTT programra (~6000 military truck rendeles, kb $5B ertekben) a General Motors is a RMMV HX3-sorozatot valaszotta, a Rheinmetallal palyazott, gondolom, az sem veletlen.
A Rábánál rendesen átalakították, konkrétan annyira amennyire 1 másik szó is létezik: Átgányolták.

Nekem egyébként nincs bajom a MAN-al, de van nála sokkal jobb terepjáró. Egyébként miből gondoljátok, hogy az új HX annyival olcsóbb és költséghatékonyabb, mint bármi más?

Lehet mondani, hogy a HX az HX , csak a mi Rábáink meg ezek nem ugyanazok az autók. Talán a gumik, visszapillantó meg néhány műanyagelem esetleg pár csavar lehet közös .. :D

A MAN-nál pedig nagy előny volt, hogy sokkal gyorsabban volt képes szállítani a járműveket, mint bárki más.. mert nálunk sem 1-3 év volt a várólista.
 
A Rábánál rendesen átalakították, konkrétan annyira amennyire 1 másik szó is létezik: Átgányolták.

Nekem egyébként nincs bajom a MAN-al, de van nála sokkal jobb terepjáró. Egyébként miből gondoljátok, hogy az új HX annyival olcsóbb és költséghatékonyabb, mint bármi más?

Lehet mondani, hogy a HX az HX , csak a mi Rábáink meg ezek nem ugyanazok az autók. Talán a gumik, visszapillantó meg néhány műanyagelem esetleg pár csavar lehet közös .. :D

A MAN-nál pedig nagy előny volt, hogy sokkal gyorsabban volt képes szállítani a járműveket, mint bárki más.. mert nálunk sem 1-3 év volt a várólista.
ketté kell szedni adolgot.
épp ugyan olyan kategoria mint a harcjármű.
nem ugyan az a jármű kell minden feladatra. ezt alapból a kerékképlettel már variálják.
láthattuk az orosz ukrán háború elején pl a logisztikai nehézségeket.

HX a harcoló alakulatok alapjérműve. ez ok érthető.
de ott a logisztika ami valóban nagy mennyiségben használ tgk-kat
itt jön a kérdés csak öszkerékmeghajtású tgk jöhet e számításba (kamionokat most hagyjuk ki a képletből)
a válsz nem rengeteg katonai szállítójármű teherautó kategoriába nem tér le a föld/murva útról.
kell bizonyos számú öszkerékmeghajtású tehergépkocsi de nem 100% ba. sőt nagyon agyonmilitarizálni sem érdemes mindet. mert minek? a járművek nagyon nagy százaléka a 3. vonalig sem megy el. (és még mindig nem kamion. egy egy szakasztámponthoz nem fog kamion kimenni mégha biztonságosan aszfalton megközelíthető is.) bizonyos speciállis szállításokra persze van lehetőség de napi működésbe ez csak szétosztosdiba(lerakosdiba) müködne de nem egy konfliktus minden időszakába (nyugodtabb időkbe védett helyeken megoldható.)
 
Megemelték a hiánycélt, máris csak 70%-on állunk és szeptemberben csökkent, több bevétel volt mint kiadás. A közgizdászok szerint így további intézkedés nélkül jók vagyunk.

Majd hiszem, ha megkapom karácsonyra PULS-bejelentést! :cool:

A pletykák szerint sok mindenen ül Misi bácsi és nem ad rá lét... :(