[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

amper

Well-Known Member
2011. december 12.
915
10 415
93
Légiharc rakétákkal nincsen nagy különbség a két gép sebessége között (mig29/f18), csak az egyik 500km-t repülve még járőrözik meg légiharcol egy órát, a másik meg 10 perc légiharc után menekül mert száraz a tank. És ilyenkor veszít. Sajnos ez utóbbi a Mig, ezért szar.
Igen a földről nézve mindkettő gyors :)
Tudod a hajtóműveket optimalizálják erre-arra, tudod melyik mire van? Légiharcol egy órát... ne röhögtess!
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 547
45 129
113
Hajtómű kérdés ki volt már a htka-n tárgyalva, folyamatosan nőtt az üzemideje ahogy reszelték, ott van Allesmor hozzászólásában minden. Igen, nem érte el a kor nyugati szintjét. Hogy ezt hova tegyük, ahhoz kéne tudni az árakat, na meg hogy mire tervezték a két típust. Az hogy a 80-as években szart sem ért az a fegyverzet, nettó hülyeség, bocs. Olyan pilótával én is beszéltem aki repült 23ast meg 29est, és igen, voltak összehasonlítható rendszerek, meg volt amiben egész más dimenzió a 29es.

Ez már nem neked címezve csak általánosságban:
Az a baj hogy autóskártya szinten megy ez a vita. Az alap az, hogy mit mire terveztek. Hát az F-18-ast rohadtul nem arra mint amire a 29-est.
Utána meg kéne nézni hogy mire használtuk mi.
Namost, lehet hogy a 18-asra rá lehet tenni egy tucat amraam-ot és csinálni egy pr fotót. És? Teljesen abszurd függesztmény egy valós háborús helyzetben. Keró miből lesz mire ellövöldözi őket, napelemből? Vagy a légiharc közepette cikázó KC-ből?
Ellenben a 29-es képes elfogni egy gyors gépet is ami nem a hornet erőssége. Na most mi kb. ilyenekre használtuk air policy címén, és nem arra hogy lesöpörjük az iraki légierőt a hordozónkról.
Ha ez a vita tovább folyik akkor kiderül hogy F-22 alatt nincs élet ha azonosítani kell egy bizjetet.

Egyébként mindenki tegye hozzá már végre a naptárt a gondolataihoz. A 29-es egy hidegháborús frontvadász, aminek az élettartamát ahhoz mérték hogy jön a váltótípus, az M. Nem jött, összeomlott a szu. Nálunk megkésve, de elkezdődött az áttérés az állapot szerinti üzemeltetésre, a 22-es volt a tesztalany. A sárkány élettartam duplázható volt, ezt is írtam, ne abból induljunk ki hogy mi volt a szu idejében. Azt hogy valaki példának veszi hogy lepusztult, működésképtelen radarral bevetett szóló jugó gépeket lelőtt a teljes rendszerrel dolgozó Nato, kár kiemelni. Ha Pöcshuszárfélék nem értik ezek mit jelentenek akkor kár erről írogatni, nagy még a pótolnivaló. A baj az hogy a net meg a topgun olvasgatása nem az a forrás ami az alapvető rendszerszemléletet pótolja.
Én már nem voltam hajlandó kb. ezt leírni nekik ilyen részletesen mint Te. Az a szar tudod, hogy olyanokkal kellene vitázni, akikről azt is tudtam előre, hogy konkrétan melyik PR fotóval/fotókkal fogják majd alátámasztani a de 10 Amraammal repül dolgot. Pont úgy lett ahogy vártam, el is engedtem őket utána.

Egy szint alá nem megyek már.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek and amper

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 547
45 129
113
Teljes mértékben egyettértek.
Megj saját véleményem
Nem jártunk jól a 29 el. Későn érkezett és elherdálta a szükős erőforrást és időt. Belegondolva az oroszoknak se lehetett ez olyan jó üzlet. Értve ez alatt lökjünk már valami koncot nekik .......
Mig 21 (2000/bison) koncepcióval jobban jártunk volna. Talán még 23 mld is 80 as évek végi/90 evek eleji színvonalal. Ha jó árban adták volna a fegyverzetet hozzá. Részben adósság leírás stb...
De elmúlt időről beszélünk.....akkoriban fejetlenség jelemezte az egész térséget...ebből következően hibás döntések születtek.
Az volt a faszság, hogy kaptunk 28 gépet, és hűtlen kezeléssel állt hozzájuk a vezetés. Ahogy a többihez is, Szu22 ügy is vérlázító.

Simán vigyázni kellett volna rájuk, mint tették a lengyelek, nekünk pont elég kett volna mindenre, fillérekből. A maradék mehetett volna Gripen helyett pl. légvédelemre, tüzérségre, kézifegyverekre, ATGM-re.

Amit a légierő csinált, az nálam BTK-s kellene hogy legyen. Láttam őket lerohadni a saját szememmel, Pápán is a kurva nagy betonbunkerek előtt rohadtak szét a napon/esőben a szabad ég alatt évekig kibaszva a frissen nagy javított Szu22 M3-ak, meg a 23 asok, 21 esek. Utána kecsón a 29 esek szintén, egy csomó tartalék mindennel!

Ezért ma egy jobb helyen valakik börtönben lennének!!!
 

amper

Well-Known Member
2011. december 12.
915
10 415
93
Teljes mértékben egyettértek.
Megj saját véleményem
Nem jártunk jól a 29 el. Későn érkezett és elherdálta a szükős erőforrást és időt. Belegondolva az oroszoknak se lehetett ez olyan jó üzlet. Értve ez alatt lökjünk már valami koncot nekik .......
Mig 21 (2000/bison) koncepcióval jobban jártunk volna. Talán még 23 mld is 80 as évek végi/90 evek eleji színvonalal. Ha jó árban adták volna a fegyverzetet hozzá. Részben adósság leírás stb...
De elmúlt időről beszélünk.....akkoriban fejetlenség jelemezte az egész térséget...ebből következően hibás döntések születtek.
Abban igazad van, hogy mind a Bison, mind az MLD képességei megfeleltek volna a céljainknak. A szu összeomlásával az egyhajtóműves gépeket szkippelték, így pl. a 23-asok üzemidő hosszabbítása nem volt egy kész recept, a Bison meg akkor csak exportra ment koncepció. Nem megoldhatatlan, de a 29-es kész sztori volt polcról. Mindenképpen érdemes lett volna a 9.13-ast kérni - ha valaki értett volna ehhez. Akkor a nedves pilonok is alapból meg lettek volna. Mondjuk a szlovákok a sajátokra kérték, ment is. Nálunk ennyire nem volt cél hogy felhozzuk a típust. És igen, itt a fejetlenség, a nato mézesmadzag, meg a korrupció fő tényezők voltak. Ami nem volt az a pénz. Kellett egy gép ami alacsonyan repülő célok ellen hatékony, pariban van a szomszédokkal és elérhető kvázi pénz nélkül. Ez a 29-es volt. Lehetett volna finomítani rajta, nem tették. Ha kihagyjuk a 29-est, évekig lyukas lett volna a légvédelem abban az időben, amikor a térség biztonságpolitikailag labilis volt. Ezért volt akkor és ott egy elfogadható döntés. Utána meg bűn volt elherdálni, főleg látva hogy a Gripó mit futott be - mennyi pénzt kifizettünk előre ki nem használt képességekért. Megkockáztatom, ha most váltanánk az eredetileg leszerződött A-król C-kre, semmit nem buktunk volna valós képességben, csak a pénzünknél maradtunk volna.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 630
46 731
113
Az volt a faszság, hogy kaptunk 28 gépet, és hűtlen kezeléssel állt hozzájuk a vezetés. Ahogy a többihez is, Szu22 ügy is vérlázító.

Simán vigyázni kellett volna rájuk, mint tették a lengyelek, nekünk pont elég kett volna mindenre, fillérekből. A maradék mehetett volna Gripen helyett pl. légvédelemre, tüzérségre, kézifegyverekre, ATGM-re.

Amit a légierő csinált, az nálam BTK-s kellene hogy legyen. Láttam őket lerohadni a saját szememmel, Pápán is a kurva nagy betonbunkerek előtt rohadtak szét a napon/esőben a szabad ég alatt évekig kibaszva a frissen nagy javított Szu22 M3-ak, meg a 23 asok, 21 esek. Utána kecsón a 29 esek szintén, egy csomó tartalék mindennel!

Ezért ma egy jobb helyen valakik börtönben lennének!!!
Ööö.... Akkor minden mostani és egykori üzemeltető hűtlen kezel?
#mindigcsakmivagyunkhülyék
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 630
46 731
113
Utána meg bűn volt elherdálni, főleg látva hogy a Gripó mit futott be - mennyi pénzt kifizettünk előre ki nem használt képességekért.
Mennyi pénzt fizettünk ki?
Nem vagyok meggyőződve arról, hogy tisztában vagy a nagyságrenddel.
Milyen képességért fizettünk, amit nem használtunk ki?
Jelenleg pont ez a probléma, hogy nem vettünk meg hozzá szinte semmilyen képességet, (nagyjából) csak azt amit AP-re használunk.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 547
45 129
113
Ööö.... Akkor minden mostani és egykori üzemeltető hűtlen kezel?
#mindigcsakmivagyunkhülyék
Ne viccelj már, eltelt 20 év báttya... Mostanában lett volna ideje annak, mondjuk ukri balhé előtt vagy 22.02.24-ig, hogy kipörögjenek.

Az amit csináltak a nagyjavított majd szétrohasztott 22M3 akkal, hazaárulás, hűtlen kezelés, igen.

A 29-esek is meg lettek rohasztva, kannibalizálva nem eladva, vagy megőrízve, aztán később jöttek rá hogy amúgy van még hozzájuk pótalkatrész, fegyverzet etc.

Ezért én kormányzóként akasztattam volna ;) !
 

amper

Well-Known Member
2011. december 12.
915
10 415
93
Mennyi pénzt fizettünk ki?
Nem vagyok meggyőződve arról, hogy tisztában vagy a nagyságrenddel.
Milyen képességért fizettünk, amit nem használtunk ki?
Jelenleg pont ez a probléma, hogy nem vettünk meg hozzá szinte semmilyen képességet, (nagyjából) csak azt amit AP-re használunk.
Kb. dupláztuk az árat olyan képességekért mint pl. a légiutántöltés. Ami egy rövid propi időszakot eltekintve sose volt valós, nem a svédek hibájából. Lehet 2026-ban újra lesz... akkor majd 20 éve fizetünk pl. ezért is magasabb lízingdíjat. A hülyének is megéri :)
 

amper

Well-Known Member
2011. december 12.
915
10 415
93
Ööö.... Akkor minden mostani és egykori üzemeltető hűtlen kezel?
#mindigcsakmivagyunkhülyék
Kiről beszélsz? Az új Nato tagok mind meg lettek etetve hogy meg kell venni a kompatibilis technikát, hitelből. És még így is volt aki ennek nem ugrott be, és köszöni szépen elvolt a típussal, van aki több mint 20 évre el tudta halasztani a típusváltást, és a pénzénél maradt. Most komolyan, azt akarod eladni hogy ez a térség csak masszív szakmai alapokon dönt és a korrupció hírből sem ismert? Vagy hogy a világ ebből a térségből áll?
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 083
10 253
113
Igen a földről nézve mindkettő gyors :)
Tudod a hajtóműveket optimalizálják erre-arra, tudod melyik mire van? Légiharcol egy órát... ne röhögtess!
A mig29 (általunk megkapott változata) nagyjából a mig21 hatótávolságával bírt, a mi változatunk belső üzemanyag kapacitása 3340kg.. Az f18-nak a belső üzemanyag tartályába fért kb annyi mint a mig29-be ha viszi a törzs alatti póttartályt. A mi változatunkra nem lehetett feltenni a szárnyakra póttartályt.
Megjegyzem, még a mig21bis -be is valami 2750 kg üzemanyag fért bele...
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 083
10 253
113
Kb. dupláztuk az árat olyan képességekért mint pl. a légiutántöltés. Ami egy rövid propi időszakot eltekintve sose volt valós, nem a svédek hibájából. Lehet 2026-ban újra lesz... akkor majd 20 éve fizetünk pl. ezért is magasabb lízingdíjat. A hülyének is megéri :)
Nem csaj a légi utántöltésben van különbség. Az eredeti üzlet "A" és "B" változatól szólt, ami sokmindenben gyengébb lett volna mint a megvásárolt változat. Az egész program költségvetése nem nőtt, a repült óraszámot csökkentettük. Nem tudom miért szórod itt mindenfelé ezeket a zöldségeket. Az "A" változat még monokrom, képcsöves kijelzőkkel, más radarral, más elektronikai rendszerekkel készült. De még a svéd "C" változathoz képes is kellett rengeteg átépítést kérni, ami szintén nem volt benne az eredti üzletben. Ez kellett ahhoz hogy a gépek NATO kompatibilisek legyenek.
"Eltérés a svéd Flygvapnet repülőgépeitől:

  • Link-16 adatátviteli rendszer beépítése (a korszerűbb nagyobb adat átviteli sebességű svéd TIDLS rendszer is a repülőgépekben maradt, ezt nemzeti keretek között érdemes lenne használni a nagyobb átviteli sebesség és gyakorlás miatt, más források szerint kiépítették a repülőgépekből)
  • Mk. XII. IFF (barát-idegen) felismerő rendszer
  • Metrikus rendszer helyett, angolszász mértékegységű kijelzők (egy része csere, vagy újraskálázásra)
  • Dél-Afrikai DENEL gyártású NATO kompatibilis fegyverfüggesztő pilonok (30 és 14 collos horogtávolságú függesztmények rögzítésére).
  • OBOGS – fedélzeti oxigén előállító rendszer
  • Infracsapda és dipolszóró a légiharc rakéták szárny alatti indítósínjeibe beépítve (ezen felül a törzs hátsó részében a jobb és baloldalon a függőleges vezérsík alatt szintén van + ALE-40/47 infracsapda és dipolszóró. A szárny törővégi sínekbe besugárzásjelző antennák kerültek beépítésre.
  • NVG kompatibilis kabin belső világítás és műszerek. A magyar repülőgépeknél a hajózók 2015.öszi-téli hónapoktól kezdték meg az éjjellátóval rendelkező sisakok használatát.
A mi gépeink másfajta külső üzemanyag tartályt kaptak mint a svédek, ezt később ők is átvették."

Ha lesz rá igény a légi utántöltési képesség visszahozható pár hónap felkészüléssel, különösen ha megjön a két KC-390-es gépünk.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 630
46 731
113
Kiről beszélsz? Az új Nato tagok mind meg lettek etetve hogy meg kell venni a kompatibilis technikát, hitelből. És még így is volt aki ennek nem ugrott be, és köszöni szépen elvolt a típussal, van aki több mint 20 évre el tudta halasztani a típusváltást, és a pénzénél maradt. Most komolyan, azt akarod eladni hogy ez a térség csak masszív szakmai alapokon dönt és a korrupció hírből sem ismert? Vagy hogy a világ ebből a térségből áll?
Amiket leírtam Indiával kapcsolatban, az nem ment át.
Szerinted miért dobták maguk az oroszok is a típust?
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 547
45 129
113
Amiket leírtam Indiával kapcsolatban, az nem ment át.
Szerinted miért dobták maguk az oroszok is a típust?
Tök fura hogy a lengyeleket nem akarod látni. Meg azt sem, ha van rá igény, az ukránok indítjak róla a HARM-ot, Szu-24 ről a StormShadowt, volt mindenféle upgrade csomag rá, csak inkább basztunk az egészre.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 404
31 735
113
Hajtómű kérdés ki volt már a htka-n tárgyalva, folyamatosan nőtt az üzemideje ahogy reszelték, ott van Allesmor hozzászólásában minden. Igen, nem érte el a kor nyugati szintjét. Hogy ezt hova tegyük, ahhoz kéne tudni az árakat, na meg hogy mire tervezték a két típust. Az hogy a 80-as években szart sem ért az a fegyverzet, nettó hülyeség, bocs. Olyan pilótával én is beszéltem aki repült 23ast meg 29est, és igen, voltak összehasonlítható rendszerek, meg volt amiben egész más dimenzió a 29es.

Ez már nem neked címezve csak általánosságban:
Az a baj hogy autóskártya szinten megy ez a vita. Az alap az, hogy mit mire terveztek. Hát az F-18-ast rohadtul nem arra mint amire a 29-est.
Utána meg kéne nézni hogy mire használtuk mi.
Namost, lehet hogy a 18-asra rá lehet tenni egy tucat amraam-ot és csinálni egy pr fotót. És? Teljesen abszurd függesztmény egy valós háborús helyzetben. Keró miből lesz mire ellövöldözi őket, napelemből? Vagy a légiharc közepette cikázó KC-ből?
Ellenben a 29-es képes elfogni egy gyors gépet is ami nem a hornet erőssége. Na most mi kb. ilyenekre használtuk air policy címén, és nem arra hogy lesöpörjük az iraki légierőt a hordozónkról.
Ha ez a vita tovább folyik akkor kiderül hogy F-22 alatt nincs élet ha azonosítani kell egy bizjetet.

Egyébként mindenki tegye hozzá már végre a naptárt a gondolataihoz. A 29-es egy hidegháborús frontvadász, aminek az élettartamát ahhoz mérték hogy jön a váltótípus, az M. Nem jött, összeomlott a szu. Nálunk megkésve, de elkezdődött az áttérés az állapot szerinti üzemeltetésre, a 22-es volt a tesztalany. A sárkány élettartam duplázható volt, ezt is írtam, ne abból induljunk ki hogy mi volt a szu idejében. Azt hogy valaki példának veszi hogy lepusztult, működésképtelen radarral bevetett szóló jugó gépeket lelőtt a teljes rendszerrel dolgozó Nato, kár kiemelni. Ha Pöcshuszárfélék nem értik ezek mit jelentenek akkor kár erről írogatni, nagy még a pótolnivaló. A baj az hogy a net meg a topgun olvasgatása nem az a forrás ami az alapvető rendszerszemléletet pótolja.
29es dogharcra és pontvédelmi elfogóvadász feladatra lett kihegyezve.Papiron ezekben nagyon is jó volt.Mindent ezeknek rendeltek alá,és ennek fizették meg az árát.
Etiopia-Eritrea menetben nem nyugati gépekkel harcoltak,és exszovjet zsoldosok vezették a MiGeket.(de etiopoknál is voltak).Minden légiharcot elvesztettek a MiGek,és minden esetben ugyan azért.A kevés üzemanyag miatt.Elektronikára kb ugyan azt irták a résztvevők,mint a zsidó pilöták a Mirage III Cyrano radarjára.Jó,hogy van,de minek......
Búroknak úgy kellet volna a korszerű hajtómű és fegyverzet,mint egy falat kenyér az éhezőnek.Mégis elvetették az orosz cuccokat,mert a papir és a valóság között tolerálhatatlanul nagy volt a különbség.
Nyugati tipusok is jóval tovább repülhetőek,mint amit a gyártáskor megadnak nekik,többnyire.De nagyon nem mindegy,hogy 300 órás nagyjavitás közi üzemidő növelhető még,vagy 1200 órás.....
Az orosz mérnökök jók.De az orosz ipar rögvalósága már nem annyira.....
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 630
46 731
113
Tök fura hogy a lengyeleket nem akarod látni. Meg azt sem, ha van rá igény, az ukránok indítjak róla a HARM-ot, Szu-24 ről a StormShadowt, volt mindenféle upgrade csomag rá, csak inkább basztunk az egészre.
Egy tök hosszú kommentben leírtam a rájuk vonatkozó szenvedést. Olvass vissza!
A kolléga kiemelte a NATO tagállamokat, akikre ráeröltették a nyugati típusokat. Erre írtam az indiai példát.
Mennyire ráerőltetés az különben, hogy románok inkább a Mig-21-est modernizálták, mint a 29-eseiket.
Nem vettek akkoriban nyugati típust.
A modernizációs csomag különben elkészült a 29-esre is, csak aztán rájöttek, hogy egy nagy marhaság azokra a gépekre egy fityinget is költeni. A lengyelek azért tartották meg, mert nekik volt nagyjavító képességük a típusra. Ha nem tartják meg a típust, akkor szét kellett volna zavarni a technikusokat.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 113
12 141
113
Egyébként az RD-33 egyáltalán nem fogyasztott kirívóan sokat, hozta a kor átlagát:

SFC utánégető nélkülSFC utánégetővel
RD-33 0.77 lb/(lbf·h) dry1.85 lb/(lbf·h)
F-404Military thrust: 0.81 lb/(lbf⋅h)
1.74 lb/(lbf⋅h)

F100-PW-229

Intermediate Power: 0.76 lb/(lbf·h)1.94 lb/(lbf·h)

Inkább a kevés üzemanyag volt a rövid hatótávolság oka.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 083
10 253
113
Tök fura hogy a lengyeleket nem akarod látni. Meg azt sem, ha van rá igény, az ukránok indítjak róla a HARM-ot, Szu-24 ről a StormShadowt, volt mindenféle upgrade csomag rá, csak inkább basztunk az egészre.
A lengyeleknek volt 140 su20/su22 a rendszerváltáskor, ők elvoltak egyfeladatos üzemmódban a mig21/29-el egy darabig. Velük együtt kellett volna nekünk is , közösen rendelni az F-16 szerintem, amikor ők tették 2002-ben. Úgy talán szerezhettünk volna valamivel több gépet kezdésnek, de ez már mindegy.
A mig29 bizniszbe nem kellett volna belevágnunk, de ha már megtettük valóban rendesen kellett volna csinálnunk, és akkor most lenne a csere. Elbaszott sok pénzt kidobtunk így, igen. De a gripen mindenben jobb a műrepülésen kívül, mint a mig29. Van az oroszoknak remek gépük, a sz27 család, szuper gép.
Az ukránok ha kapnának akkor mig-19-el is felszállnának, annyira nincsen semmijük, ne ők legyenek a példa. A magyar pilóta is felszállt a Héjával, mert nem volt mása, csak a bátorság és hazaszeretet. De azért ez nem jó példa. (mellesleg ezért (is) rühellem a mostani kormányt(is), a világ olyan helyzetben van mint amiben nem volt 80 éve, és spórolnak a hadseregen és baromságra költenek, faszom, miért a Fradit szponzorálja az MVM és nem iskolákat és laktanyákat vesz gondozásba?! miért nincsen megvéve, megrendelve 2-3 kerekes gépesített dandárhoz a felszerelés?)
 

amper

Well-Known Member
2011. december 12.
915
10 415
93
A mig29 (általunk megkapott változata) nagyjából a mig21 hatótávolságával bírt, a mi változatunk belső üzemanyag kapacitása 3340kg.. Az f18-nak a belső üzemanyag tartályába fért kb annyi mint a mig29-be ha viszi a törzs alatti póttartályt. A mi változatunkra nem lehetett feltenni a szárnyakra póttartályt.
Megjegyzem, még a mig21bis -be is valami 2750 kg üzemanyag fért bele...
Ezek az adatok bár nem jók, de egyébként a szlovák gépek is megkapták a nedves pilont, ha akartuk volna mi is. V.ö. ha ennyit invesztáltunk volna egy F16A fejlesztésébe, sose léptünk volna túl a Sidewinderen. Akkor az is szar lett volna? A hatótávolság meg több tényező függvénye, ugyanúgy a légiharcban "eltölthető" idő. Ezt nem lehet egy számmal leírni.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 083
10 253
113
Ezek az adatok bár nem jók, de egyébként a szlovák gépek is megkapták a nedves pilont, ha akartuk volna mi is. V.ö. ha ennyit invesztáltunk volna egy F16A fejlesztésébe, sose léptünk volna túl a Sidewinderen. Akkor az is szar lett volna? A hatótávolság meg több tényező függvénye, ugyanúgy a légiharcban "eltölthető" idő. Ezt nem lehet egy számmal leírni.
De, a hatótáv és a tüzelőanyag mennyisége között teljesen egyértelmű a kapcsolat, és a mig29 ebben elbukott minden vetélytársaval szemben. Teljesen mindegy milyen a szovarazslat, nem egyszerűen a méreteihez képest kevés amit bele leh tölteni.
Sokat nem segít a két belső pillon átépítése, mert akkor nem viheti a radaros legiharc fegyverzetét.
Szerintem is meg kellett volna becsülni, most kellene cserélni, de attól még sajnos szar volt.
Az f16/f18/Gripen mindenben jobb ami számít háborúban, a legiparadet a míg nyeri. De az f16 alig rosszabb ott is, csak mások nem nyuzzak a gépet selejtezesig a legishow kedvéért.
F16A meg egész jóra atepitheto, akár a mai napig használható midernizalva, de mi nem olyat vettünk volna, úgy tűnik az élettartama végtelen. Na, a mig29 élettartam nem az .
 
  • Tetszik
Reactions: Negan and tonyo

amper

Well-Known Member
2011. december 12.
915
10 415
93
29es dogharcra és pontvédelmi elfogóvadász feladatra lett kihegyezve.Papiron ezekben nagyon is jó volt.Mindent ezeknek rendeltek alá,és ennek fizették meg az árát.
Etiopia-Eritrea menetben nem nyugati gépekkel harcoltak,és exszovjet zsoldosok vezették a MiGeket.(de etiopoknál is voltak).Minden légiharcot elvesztettek a MiGek,és minden esetben ugyan azért.A kevés üzemanyag miatt.Elektronikára kb ugyan azt irták a résztvevők,mint a zsidó pilöták a Mirage III Cyrano radarjára.Jó,hogy van,de minek......
Búroknak úgy kellet volna a korszerű hajtómű és fegyverzet,mint egy falat kenyér az éhezőnek.Mégis elvetették az orosz cuccokat,mert a papir és a valóság között tolerálhatatlanul nagy volt a különbség.
Nyugati tipusok is jóval tovább repülhetőek,mint amit a gyártáskor megadnak nekik,többnyire.De nagyon nem mindegy,hogy 300 órás nagyjavitás közi üzemidő növelhető még,vagy 1200 órás.....
Az orosz mérnökök jók.De az orosz ipar rögvalósága már nem annyira.....
Basszus, Szu-27-esekkel szemben fogyott ki a kerójuk! Nézd már meg az a gép mennyit visz! Aztán nézz megy egy F-15A-t, hogy lásd mi a jellemző. Ugyanúgy kifogyott volna a 15-ös meg a 18-as is.

Tovább repülhetőek a nyugatiak? Ja, papíron mindenképp. Pont a 18as jó példa a törzsközép problémáival. Persze mindent lehet cserélni, csak nem lesz ingyen. Ezt nevezik marketingnek, amikor levetítik hogy a drágább majd meg fog térülni amikor eléred a 8000 órát. Ha meg bele kell nyúlni, akkor majd fizetsz, és nem éri meg, de akkor már mindegy. Egy csomó nyugati gépen előjött hogy bizony nem kell elhinni mindent, A10től C5ig. Ettől nem rosszak, csak a fizika ott is működik.
A szovjet eleve nem tervezte a 8000 órát mert akkor úgy volt jön a váltótípus. De ettől nem lett gyengébb, lásd szinte mindenbe lehetett tenni órákat, a 29-esbe 2x annyit, aztán lehet többet de akkor újra meg kell vizsgálni. Ez marketing szempontból béna dolog. Tervezés szempontjából nem.

Radarról kérdezd meg azt aki hivatásból foglalkozott vele, elmondja hogy mit tudott amíg itt volt az orosz és ő felügyelte a karbantartást. Ég katonái egyesület fele érdeklődj, nekem nem hinnéd el. Én meg a búroknak nem hiszek, és akkor egál :)

Igen, gyakrabban kellett betolni a hangárba. De írtam, nem futtattuk végig az állapot szerinti üzemelést, sem a hajtómű üzemidő hosszabbítást. Zéró fejlesztéssel ne hasonlítgassuk össze évtizedekkel későbbi fejlesztésekkel.