[HUN] Vadászgépek beszerzése

Minek karbantartó képesség olyan rakétához ami szinte már sehol sincs rendszerben?
Tudomásom szerint a 2000-es években gyártottak ezekből utoljára. Aki hasonló kategóriát akart, az átállt Brimstonera vagy annak variánsaira. Mavericket az ukránoknak sem küldenek, amiből az következik hogy raktáron sincs már ezekből használható, pedig lézerest be tudnák vetni szovjet gépekre felbarkácsolva is. Nem emlékszem mikor láttam utoljára Mavericket repülőgépre függesztve az utóbbi 10 évben készült fotón (MH Gripenekn kívül).
Néhány kép az elmúlt 10 évből...

"Some time ago Air Squadron 14 held an AGM-65 Maverick missile shooting exercise," explained the Indonesian Ministry of Defense at X on February 27 2024.

Dél-Korea 2017-ben még ilyen rakétákat akart venni:
Feb. 1, 2017 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Republic of Korea for AGM-65G-2 Maverick Missiles and related support. The estimated cost is $70 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale on January 31, 2017. The Government of the Republic of Korea (ROK) has requested the potential sale of eighty-nine (89) AGM-65G-2 Maverick missiles, missile containers and other related elements of support. The total estimated program cost is $70 million.


Van egy helyünk ahol Raytheon rakéták karbantartása folyik és van Raytheon tanúsítványa. Könnyebb megszerezni egy újabb rakétatípusra az engedélyt egy működő létesítmény és egy létező tanusítvány mellé, mint nulláról újraakezdeni. Lesz 200+ Raytheon rakétánk, amit enélkül a képesség nélkül lehet hogy pl. 10 évente külföldre kellene vinni ellenőrzésre-karbantartásra. Persze valószínűleg ez már az AMRAAM beszerzési döntésnél eldőlt. Remélhetőleg erre is gondoltak. Talán egyszer ez is kiderül.
 
Nem a rakéta a lényeg, hanem a "karbantartó képesség" létezése, amire talán lehetne építeni.

Tudom. És erre mondtam, hogy nem sok dolguk lehet ezekkel. Tehát a képesség gyakorlati része is elég kérdéses. Persze lehet, hogy a légiharc rakétákkal több a dolog, de akkor is.
Ha csak nem hordják ide több ország Maverickjeit karbantartani, amit azért kétlek, akkor sok rutin nem lehet. Egyáltalán tudjuk, hogy egy ilyen engedély, jogosítvány, akármi mennyi időre szól? Mit kell tenni a fenntartásához?
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Aladeen
az már rég integrálva van, nem rendeltünk semmilyen integrációt. Sőt, még le is szállították őket! Pár napja volt fotó hogy IRIS-T-vel repkednek a Gripenjeink!
Nem egészen. Az Iris-T gyakorló vagy súlymakettjével repkednek. Méghozzá ha minden igaz, akkor 4 darabbal, mert négy gép szállt fel 1-1 gyakorló rakétával.. Még nincs nyilvánosságra hozva, és nem igazán tudni,hogy az éles rakéták is leszállításra kerültek. Egyébként nagyon alacsony mennyiséget rendeltünk. Szvsz még 2 javadalmazásnyit sem ha minden gépünkre 2-öt számítók (különösen ha 16-al :)
 
Nem egészen. Az Iris-T gyakorló vagy súlymakettjével repkednek. Méghozzá ha minden igaz, akkor 4 darabbal, mert négy gép szállt fel 1-1 gyakorló rakétával.. Még nincs nyilvánosságra hozva, és nem igazán tudni,hogy az éles rakéták is leszállításra kerültek. Egyébként nagyon alacsony mennyiséget rendeltünk. Szvsz még 2 javadalmazásnyit sem ha minden gépünkre 2-öt számítók (különösen ha 16-al :)
Ez súlymakett ?
1714572627647-png.7151396
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen
Nem egészen. Az Iris-T gyakorló vagy súlymakettjével repkednek. Méghozzá ha minden igaz, akkor 4 darabbal, mert négy gép szállt fel 1-1 gyakorló rakétával.. Még nincs nyilvánosságra hozva, és nem igazán tudni,hogy az éles rakéták is leszállításra kerültek. Egyébként nagyon alacsony mennyiséget rendeltünk. Szvsz még 2 javadalmazásnyit sem ha minden gépünkre 2-öt számítók (különösen ha 16-al :)
30-34 közötti mennyiség lehet szerződési árból következtetve.

16 gépnél ez konkrétan 2 rakéta/gép. Ha eddig nem szállították le, akkor egy darabig nem is fogják mert ma gyulladt ki az IRIS-T rakétákat gyártó üzem Berlin mellett...az oroszok már a spájzban vannak! :oops:

Amúgy tényleg: miből gondolod hogy csak súlymakett?
 
30-34 közötti mennyiség lehet szerződési árból következtetve.

16 gépnél ez konkrétan 2 rakéta/gép. Ha eddig nem szállították le, akkor egy darabig nem is fogják mert ma gyulladt ki az IRIS-T rakétákat gyártó üzem Berlin mellett...az oroszok már a spájzban vannak! :oops:

Amúgy tényleg: miből gondolod hogy csak súlymakett?

pl face-en kommentelte egy bent dolgozó, hogy már napi szinten repülnek a makettekkel. Persze kérdés, hogy ki mit ért súlymaketten.
 
  • Tetszik
Reactions: Catles and endre
30-34 közötti mennyiség lehet szerződési árból következtetve.

16 gépnél ez konkrétan 2 rakéta/gép. Ha eddig nem szállították le, akkor egy darabig nem is fogják mert ma gyulladt ki az IRIS-T rakétákat gyártó üzem Berlin mellett...az oroszok már a spájzban vannak! :oops:

Amúgy tényleg: miből gondolod hogy csak súlymakett?
A ketuleseseket szerintem csak kepzesre fogjak hasznalni, szóval úgy szamolva elég lehet egyszeri javadalmazásra...
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen
súly vagy nem súly - makett = nem éles.
Sztem akkor lesz itt az éles ha készültségi géppáron is ezt látjuk. Azok sosem makettekkel repkednek...
Szia,

Szerintem jelenleg a Baltikumban szamit a raketa tipusa a keszultsegi gepen, nalunk nem.

Szoval ha en dontenek rola, akkor a leheto leghosszabb ideig oriznem a repidejet az uj raketaknak belfoldon, es csak a BAP-ban koptatnam a kovetkezo elesloveszeten ellovendo raketak repidejet.
 
Hungarian Air Force and Gripen – many milestones reached...

Hungarian Air Force recently reached significant milestone – 30.000 flying hours on Gripen.

Saab has now delivered MS20 Block 2.1. upgrade which brings important enhancements of radar capabilities, more secured communication system and includes IFF (identification friend-foe) as per latest NATO standard.


Meg csak most kaptak meg a v2.1-et...?
 
Meg csak most kaptak meg a v2.1-et...?
Én még abban sem vagyok biztos, hogy már mind megkapta és nem csak az a kb. 5-6 gép, ami 2022 eleje óta járt kinn a svédországi ipari nagyjavításon. A szerződés aláírásakor azt mondták, hogy a svédeknél fogják megkapni a gépek. Ha jól emlékszem, pont azokon a gépeken volt IRIS-T rakéta, amelyek azóta estek át a svéd karbantartáson.
 
En meg remenykedek, hogy ha egyszer ujra lesz penz, leboltoljak az Embraerrel (ok a brazil Grpen gyartopartnerei), hogy legyen toluk egy szazad es meg egy Millenium olcsobban....
Bilibe lóg a kezed :D meg semmi értelme nem lenne... Ha nem akarunk F-35-öst akkor meg kell várni, hogy kész legyen a KF-21 5G verziója és majd azt megvenni...
 
Február végén jelentették be, hogy új szerződést írtak alá Svédországgal a Gripenekre vonatkozóan, négy új géppel bővül a magyar légierő. Felmerült a típuscsere lehetősége?

Böröndi Gábor: Mint minden haditechnikai eszköznél, a vadászgépeknél is az a fontos, hogy hogyan tesz eleget a katonai követelményrendszernek. Az számít, hogy milyen felderítőképességgel, milyen hatékony fegyverzettel, irányítási, légivezetési rendszerrel rendelkezik a gép, ami a többiek fölé emeli. A Gripen ma Európában nagyon jó típus, rengeteg fegyverrendszer adaptálható rá, viszonylag egyszerű az üzemeltetése. Az Adaptive Hussars hadgyakorlaton ezt gyakoroltuk, akár autópályára is képes leszállni. Lehet nagyobb, erősebb gépet vásárolni a piacon, de Magyarország légterének a biztonságához, a NATO-követelmények teljesítéséhez tökéletes a Gripen. Új típusú beszerzésekkel és eszközrendszerrel még hatékonyabbak lesznek, alkalmassá tesszük távolsági felderítésre, nagyobb hatótávolságú rakétákkal szereljük fel, Rengeteg olyan modul érkezik, amelyeknek köszönhetően a negyedik generációnál jobb, négy és feledik generációs gépe lesz a magyar légierőnek a jövőben.
 
Bobo beismeri, hogy semmi köze nem volt a Gripen után rendelésnek a svéd NATO csatlakozáshoz...

A Gripen-üzletnek volt bármi köze ahhoz, hogy a magyar parlament utolsóként ratifikálta Svédország NATO-csatlakozását?

Szalay-Bobrovniczky Kristóf: Semmi. Ez egy régen előkészített, a haderőképünkben szereplő terv, ráadásul már az eredeti beszerzésben ekkora kontingens volt, csak az akkori gazdasági teljesítőképesség még nem állt ezzel arányban. Az utolsó hónapokban ezek véglegesítése és formára szabása zajlott, amihez elengedhetetlen volt a svéd kormány aktív támogatása is.