[BIZTPOL] India és Dél-Ázsia

Pár megjegyzés:

  • Ha az elmúlt évtizedek összecsapásait nézzük, és az utána való győzelmi jelentéseket, a pakisztáni nyilatkozatok nagyon közel állnak, sőt sokszor tényleg fedték a valóságot. Indiáról ez nem mondható el, lásd mai napig állítják az F-16 lelővést..
  • A pakik a függetlenedés óta mindig is jobb pilóta állománnyal bírtak és nagy hangsúlyt fektettek erre (brit örökség)
  • Bárki aki fegyvert ad el Indiának, sajnos el kell fogadja, hogy lesz lebőgés vele..
  • Peer to peer konfliktus megmutatja, hogy a nyugati fegyvereknek sajnos sokszor nagyobb a nimbusza, ami a kecskebasz@ok bombázása, vagy elavult technikával bírókkal szembeni "főlényes győzelmek" végett kialakult.
  • A kínai technikát nem szabad lenézni, sőőőt...

És Aranysas.. Trau valahogy fordítva ül a lovon. JF-17 lelövésről beszél az Aranysas platformján, miközben úgy néz ki, ilyen nem történt meg ellenben...

Persze, várjunk pár napot, és majd jobban látjuk mi történt.. de nem lepődnék meg, ha lennének még összecsapások.
Nagy részét adom, de az indiaiaknak ugyanaz a brit öröksége van (egy ország voltak, British Raj), náluk ez miért nem működik?
 
Eközben újabb pl-15E megerősítés !

PL15E aesa

GqWUvpfWoAA5In8

GqWEBEtXEAA04pK

Ha AESA ha PESA ez egy komoly rakéta fej. Japán rakétából láttam hasonlót.
USA-nak nincs is ilyen fejjel AIM-120-asa, az európaiak pont japán segítséggel terveznek hasonlót a Meteorba.
Ez komoly technológiai villantás. Ugyanis egy "szar" AESA radar is sokkal nagyobb harcértékű egy ilyen rakétában, mint a legjobb hagyományos mecha legyezésű vackok.
Egyszerűen sokkal gyorsabban pásztáz, vált frakvenciát, akár egyszerre több frekin is dolgozik stb....
Nehéz elektronikusan zavarni az ilyet!


Számomra a nagy kérdés az az, hogy milyen Elektronikai harcrendszereket adtak át a franciák a Rafikhoz.
Azt tudjuk, hogy az orosz Szu-30 esetén nem igazán kaptak az indiaiak szinte semmit sem. Nem véletlenül feküdtek rá az izraeli vonalra.
De úgy tudom anno a Mirage 2000-hez viszont kaptak a franciáktól EW rendszert.
Szóval feltételezem, hogy a Rafale esetén is ez a helyzet. Ami azért baj, mert ez a legjobb amit európa tud :D :D
SPECTRA%20France%20-%20UK%20-%20BD.jpg

A Rafale EW rendszerénél mind a Typhoon mind a Gripenek EW rendszere gyengébb.
Ezt a svájci tenderen is leírták. Szóval ha india nem butított gépeket kapott, akkor kezdhetnek vakarózni itt Európában :cool:

Meg ugye az összes kínával határos ország is, mert a 4. gen gépeik ezen a téren valójában nincsenek a Rafi szintjén.... :rolleyes:
 
Némi leírás "magyarítva" a SPECTRA-ról:

"A SPECTRA vevők és ellenintézkedések rendszerére épül. Az RF (rádiófrekvenciás) detektorok olyan kifinomult technikákat alkalmaznak, mint az interferometria a nagy pontosságú érkezési irány és a passzív távolságtartás, valamint a digitális frekvenciamemória a jel koherenciája érdekében. A rendszer pontos lézeres figyelmeztető detektorokat is alkalmaz iránykereső képességgel, valamint passzív infravörös rakétafigyelmeztető rendszert. Mindhárom érzékelőcsomag adatait egy központi számítógép egyesíti és dolgozza fel, amely a fogadott jelek és a fedélzeti fenyegetéskönyvtár összehasonlítása alapján rangsorolja és aktiválja a megfelelő ellenintézkedéseket.

Az RF zavarást aktív fázisú antennákon keresztül továbbítják. (AESA!)
Ennek a fejlett technológiának az alkalmazása lehetővé teszi, hogy a zavaró jel koncentrálódjon abban a szektorban, ahol szükség van rá, nemcsak növelve annak hatékonyságát, hanem csökkentve az ellenfél saját érzékelői általi elfogás valószínűségét is.
Az RF zavarók mellett a SPECTRA rendszer mechanikus ellenintézkedéseket is tartalmaz a pelyva és csalik adagolására, amelyek elektromágneses vagy infravörös tartományban egyaránt hatékonyak.

A Rafale védelme mellett a SPECTRA értékes támadó funkcióval is rendelkezik. Az érzékelők egyesített adatai fenyegetési nyomvonalakat biztosítanak a fegyverrendszerben, amelyek megjeleníthetők a pilótafülkében. Ezek a pályák használhatók a védelmi elnyomó szerep célzására.

Emellett a SPECTRA szenzorok adatterméke nagyon jó minőségű, így a rendszer felhasználható az Elint (elektronikus intelligencia) gyűjtésére.

Az előugró fenyegetések összehasonlíthatók a fenyegetési könyvtárral, amely új információkkal frissíthető. A SPECTRA termékét is rögzítik, és a repülőgép bázisra való visszatérésekor letölthető részletesebb elemzés céljából a földi támogató központban. Ily módon frissíthetők a fő fenyegetéskönyvtárak, és felülvizsgálhatók az adatfájlok a későbbi küldetésekhez."
SPECTRA%20France%20-%20UK%20-%20BD.jpg


A leírás alapján a Rafi azon kevés repülők egyike amelyik aktív fázisos zavaróval rendelkezik, amellyel elvileg akár a hasonló elven működő rakéták ellen is képes tevékenykedni.
Ehhez képest 3 Rafi leperecelt. Igaz nem tudjuk hány indításból találták el őket.
 
CNN hozta le: "francia illetékesek elismerik egy Rafale elvesztését és tovább folytatják a vizsgálatot további veszteségek feltárásában is"

French official says Pakistan downed Rafale jet as officials examine possible further losses

From CNN’s Saskya Vandoorne in Paris
A high-ranking French intelligence official told CNN today that one Rafale fighter jet operated by the Indian Air Force was downed by Pakistan, in what would mark the first time that one of the sophisticated French-made warplanes has been lost in combat.
Pakistan claimed earlier today to have shot down five Indian Air Force jets in retaliation for Indian strikes, including three Rafales. Indian officials are yet to respond to the claim.
The French official told CNN that French authorities were looking into whether more than one Rafale jets were shot down by Pakistan overnight.
Pictures taken of parts of an aircraft that crashed in Indian-administered Kashmir show the label of a French manufacturer, but experts said it was not possible to say whether the part came from a Rafale aircraft.
Dassault Aviation, the French manufacturer of the jet, has not responded to CNN’s requests for comment.
 
Nagy részét adom, de az indiaiaknak ugyanaz a brit öröksége van (egy ország voltak, British Raj), náluk ez miért nem működik?
Jó kérdés...a következő mondat nyilván engem fog minősíteni.
A világ e tájáról az ott élők egyforma mentalitásúaknak tűnnek.

Hirtelen, de van ott több is:





Aztán a fegyveres erőik eltérő viselkedése alapján lehet, hogy mégse...
 
Jó kérdés...a következő mondat nyilván engem fog minősíteni.
A világ e tájáról az ott élők egyforma mentalitásúaknak tűnnek.

Hirtelen, de van ott több is:




Aztán a fegyveres erőik eltérő viselkedése alapján lehet, hogy mégse...
Meg vallási sajátosságok...
De egyébként: nekem az indusok nagyon szerethető, európai mércével nézve kissé egyszerű/együgyű,
de végtelenül vendégszerető népség. Persze szegények, koszban élnek (mmint nem átvitt értelemben),
viszont segitőkészek.
Pakisztánról nincs inputom, de kiindulva a vallásból... persze az előítélet sosem mérvadó.
 
Szóval feltételezem, hogy a Rafale esetén is ez a helyzet. Ami azért baj, mert ez a legjobb amit európa tud :D :D
Ezen én is elmerengtem. A nagy kérdés az, hogy mit kaphattak az indiaiak. Abban én is biztos vagyok, hogy van EW rendszer a Rafikon, de abban is, hogy az nem a teljes értékű, mint ami a francia gépeken van. Nem hülyék, bizonyos szempontból a gép legértékesebb része, nem fogják odaadni senkinek.

De ezzel együtt is durva, mert indítás előtt valaminek be kellett fognia az indiai gépeket (egyáltalán nem biztos, hogy a J-10C volt. Bár az is benne van, hogy először "láthattuk" éles működés közben egy AESA radar LPI üzemmódját). A Rafinak illett volna jeleznie, hogy befogták tűzvezető radarral. Aztán innentől bármi lehet, lehet, hogy nem jelzett, lehet, hogy igen, de úgy ítélték meg az indiaiak, hogy még belefér a veszély mértéke.
 
Meg vallási sajátosságok...
De egyébként: nekem az indusok nagyon szerethető, európai mércével nézve kissé egyszerű/együgyű,
de végtelenül vendégszerető népség. Persze szegények, koszban élnek (mmint nem átvitt értelemben),
viszont segitőkészek.
Pakisztánról nincs inputom, de kiindulva a vallásból... persze az előítélet sosem mérvadó.
Az általam linkelt blog képei, videói mindenesetre nem sarkalnak arra, hogy oda menjek...

 
Ezen én is elmerengtem. A nagy kérdés az, hogy mit kaphattak az indiaiak. Abban én is biztos vagyok, hogy van EW rendszer a Rafikon, de abban is, hogy az nem a teljes értékű, mint ami a francia gépeken van. Nem hülyék, bizonyos szempontból a gép legértékesebb része, nem fogják odaadni senkinek.

De ezzel együtt is durva, mert indítás előtt valaminek be kellett fognia az indiai gépeket (egyáltalán nem biztos, hogy a J-10C volt. Bár az is benne van, hogy először "láthattuk" éles működés közben egy AESA radar LPI üzemmódját). A Rafinak illett volna jeleznie, hogy befogták tűzvezető radarral. Aztán innentől bármi lehet, lehet, hogy nem jelzett, lehet, hogy igen, de úgy ítélték meg az indiaiak, hogy még belefér a veszély mértéke.

A J-10C radarja egy dolog. A nagy gond sosem az ellenséges gép radarja, hanem a rakétáé.
Ugyanis a rakéták radarja minden szempontból igen kicsi, nem olyan nehéz őket megzavarni.
Ezt meg itt nem sikerült. Ami szerintem több, mint meglepő.
Tényleg az a kérdés, hogy milyen EW-t raktak a Rafiba a franciák.
(Bár a többi tenderen is export konfigban indult a gép, és ott mindig első volt az EW-ben)
Az egész dolog elgondolkodtató.
 
Az egy dolog. De az USA nem ad el olyan helyre érzékeny technikát, ahol egyrészt esély van elveszíteni azt, másrészt mindez egy potenciális ellenséghez közel (ebben az esetben Kína), másrészt a potenciális ellenfél egyszerre képes ellene bevetni üzleti szempontból konkurens haditechinkát (marketing szempontból necces) és amerikait is (ez meg mindenhogyan necces).
Ezt ugye nem gondoltad komolyan ? Mikor ott járt jd vance még ő is megemlítette az f-35 vásárlást

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A vizsgálat addig fog tartani hogy majd megmagyarázzák hogy a rafale műszaki hiba miatt zuhantak le , de nem is j-10c mert az hogy nézne már ki !

Nem mintha az amerikai gépeket lelőtte volna valaha is ellenséges repülőgép :rolleyes:
Emlékszem a paki F-16 vs. szovjet MIG-23 partyra ahol az utóbbiak lelőtték az egyik F-16-ot.
Ebből lett először a baráti tűz, majd a "véletlenül bombába repültem" marhaság.
Az ukrán F-16-osokat is mindig az ukránok lövik le természetesen, és mivel ciki volt, hogy 0 légi győzelme volt a típusnak ezért papíron lelőtték vele a saját Szu-27-esüket :D:D:D
Most az izraeli mesemondásokba meg tényleg ne menjünk bele, ahol ha egy MIG-21-es lelő egy F-15-öst, az meg rázuhan a reptérre és rommá törik, akkor az nem gépvesztesség hanem leszállási baleset :D
A lényeg, hogy nyugati típus sosem esik el harcban! :cool:
(UI.: Hány F-18-as "esett" eddig vízbe? XD)
 
Jó kérdés...a következő mondat nyilván engem fog minősíteni.
A világ e tájáról az ott élők egyforma mentalitásúaknak tűnnek.

Hirtelen, de van ott több is:





Aztán a fegyveres erőik eltérő viselkedése alapján lehet, hogy mégse...
Jártam mindkét országban, olyan nagy különbséget nem érzékeltem….
 
Ezen én is elmerengtem. A nagy kérdés az, hogy mit kaphattak az indiaiak. Abban én is biztos vagyok, hogy van EW rendszer a Rafikon, de abban is, hogy az nem a teljes értékű, mint ami a francia gépeken van. Nem hülyék, bizonyos szempontból a gép legértékesebb része, nem fogják odaadni senkinek.

De ezzel együtt is durva, mert indítás előtt valaminek be kellett fognia az indiai gépeket (egyáltalán nem biztos, hogy a J-10C volt. Bár az is benne van, hogy először "láthattuk" éles működés közben egy AESA radar LPI üzemmódját). A Rafinak illett volna jeleznie, hogy befogták tűzvezető radarral. Aztán innentől bármi lehet, lehet, hogy nem jelzett, lehet, hogy igen, de úgy ítélték meg az indiaiak, hogy még belefér a veszély mértéke.

Ez mind még nem is lenne baj, az iszonyatos kontraszt a gépek ára...
Ugyan nem sokat tudunk, de nekem úgy tűnik a pakik várták őket és a lehető legjobb poziból támadták a bombázni érkező gépeket. Az indusok meg baromira nem voltak képesek sem EW covert, sem BVR szétugrasztást alkalmazni, ehelyett hagyták, hogy belerepüljenek a NEZ-be. Merthogy ha sarkon fordulnak és forszázs, az életben nem éri utol őket egyik raksi sem, AESA radar van az orrában vagy sem.
Nekem ez egy nagyon tré módon előkészített támadás professzionális módon történő elcsapásának tűnik. Nem a gépekkel volt itt a baj, hanem ahogy odavitték őket.
 
A J-10C radarja egy dolog. A nagy gond sosem az ellenséges gép radarja, hanem a rakétáé.
Ugyanis a rakéták radarja minden szempontból igen kicsi, nem olyan nehéz őket megzavarni.
Ezt meg itt nem sikerült. Ami szerintem több, mint meglepő.
Tényleg az a kérdés, hogy milyen EW-t raktak a Rafiba a franciák.
(Bár a többi tenderen is export konfigban indult a gép, és ott mindig első volt az EW-ben)
Az egész dolog elgondolkodtató.
Az nem kérdés, hogy az AESA radaros AAM brutális előny. (és Japán ezt 20 évvel ezelőtt megcsinálta... Ahogy az orosz-ukrán háború a harckocsi és általában a szárazföldi, ez azt hiszem a légi hadviselés átállását fogja felgyorsítani.) Alpárian fogalmazva Kína most egy brutális több méteres lompost csapott ki az asztalra, mindezt butított export géppel és rakétával. A Pentagonban is valószínűleg most dolgozik az agytröszt, Kína mellett valószínűleg nekik van a legjobb rálátásuk erre a háborúra. És biztos, hogy indiai hanyagság ide, vagy oda, Párizsban is izzadnak. Mack most rakott be cikket, hogy már 1,8 %-ot zuhantak a Dassault részvényei.

Várjuk ki a végét, de valahol félelmetes, hogy eddig egy nap alapján ennyire "kevés" ennyire sokat tud nyomni a latba. Papíron a lapok inkább indiának állnak, főleg a 36 Rafival, és erre tessék. Egy maroknyi J-10C a Pl-15 rakétáival (és ki tudja, pontosan mekkora kínai háttér támogatással) épp lealázza őket, és nemigen tudnak mit kezdeni egyelőre ezzel.
 
Ez mind még nem is lenne baj, az iszonyatos kontraszt a gépek ára...
Ugyan nem sokat tudunk, de nekem úgy tűnik a pakik várták őket és a lehető legjobb poziból támadták a bombázni érkező gépeket. Az indusok meg baromira nem voltak képesek sem EW covert, sem BVR szétugrasztást alkalmazni, ehelyett hagyták, hogy belerepüljenek a NEZ-be. Merthogy ha sarkon fordulnak és forszázs, az életben nem éri utol őket egyik raksi sem, AESA radar van az orrában vagy sem.
Nekem ez egy nagyon tré módon előkészített támadás professzionális módon történő elcsapásának tűnik. Nem a gépekkel volt itt a baj, hanem ahogy odavitték őket.
Ennyire elbízta magát az indiai hadvezetés szerinted, vagy ennyire vakvágányon vannak?
Azon gondolkodtam, hogy főleg a Jaguar, de a Mig-29 és a Szu-30MKI régebbi besugárzás jelzői és EW rendszerei még ok, hogy nem tudtak mit kezdeni a helyzettel, de hogy a Rafik is ennyire meg lettek szorongatva?

Kíváncsi lennék, hogy milyen támogatással működik a két légierő most. Levegőben vannak az AWACS-ek? Vagy szólóban-párokban küldözgetik be a gépeiket a hadműveleti zóna környékére kicsit ad-hoc jelleggel?
 
Ennyire elbízta magát az indiai hadvezetés szerinted, vagy ennyire vakvágányon vannak?
Láttad a VKS-t Ukrajna felett az első napokban...?
Azon gondolkodtam, hogy főleg a Jaguar, de a Mig-29 és a Szu-30MKI régebbi besugárzás jelzői és EW rendszerei még ok, hogy nem tudtak mit kezdeni a helyzettel, de hogy a Rafik is ennyire meg lettek szorongatva?
Ha azokkal akartak bombázni vadászvédelem helyett, simán. AWACS volt? Dedikált EW platform? Nem tudjuk, de a hadgyakorlatokon az amerikaiak sosem voltak elragadtatva tőlük.
Szerintem az indusok úgy voltak messziről bombát szórnak, ha nem látnak ellenséget - de az valszeg alacsonyan ott várt a hegyek között és ugrásból égháttérbe inditottak egy valag raksit. Én ezt tettem volna (HH alatt a MiG-ekkel a szovjetek sokat gyakorolták ezeket az alacsony magasságú meglepetés őrjáratokat, a terep erre itt tökéletes).
Kíváncsi lennék, hogy milyen támogatással működik a két légierő most. Levegőben vannak az AWACS-ek? Vagy szólóban-párokban küldözgetik be a gépeiket a hadműveleti zóna környékére kicsit ad-hoc jelleggel?
Szerintem baromi messze vannak hátul, használhatatlanul a FEBA szempontjából, inkább forgalmat irányithatnak. A paki gép kenu radarja nem lát előre és hátra, nekik kettő kell emiatt, a pár meg iszonyat nagy helyet foglal. Az indiai meg a franc tudja, lehet szar volt a hegyek között földháttérben a célfelderítési képessége.
Jelenleg csak ötletelés mehet, túl kevés az infó. Pár nap és többet tudunk.
 
Lattam egy alulemezt amire ra volt irva Rafale az indiai zaszlo es a gep hadrendi szama...mindez egyutt egy kb 1,5mx1m lemezen...Plussz millio szamitogepes jatek felvetelt...Brahmos es PL 15 maradvany tenyleg van...Hiheto geproncsot meg nem lattam...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed