Katonai repülőterek Magyarországon

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

800 méter hosszú, 16 méter széles útszakasz kell neki.
Egy autópálya sáv 3,75 méter, leállósáv 2,75 méter. Össz szóba jöhető szélesség 2 sáv+leállóság esetén 11,5 méter.
1920px-Magyar_aut%C3%B3p%C3%A1lya_keresztmetszet_m%C3%A9retek.jpg
 
Szia,

100 meteres felszallopalya a legtobb haditengereszeti gepnek katapulttal is kihivas. Es szerintem 100 m sincs a szemkoztre terelo szakasz.
Kívülálló laikusként én nem a fel- és leszállásra gondoltam, hanem a megfordulásra.
A 2 sav az 6 meter, a leallosav az 2 vagy 3 meter, tehat a 2 sav + leallosav az 8 vagy 9 m szeles.
A Wikipedia szerint a magyar autópályák burkolat (2x) 11 m. (2x3,75m + 3,0 m + 1 m)

"Gripen’s Short Take-Off and Landing (STOL) capability is not a recent concept. To understand, we need to go back to the Cold War era when the Swedish Air Forces used the Bas 90 system, a strategy in which they used far flung areas as airbases. The goal was to position the aircraft far from each other and decrease the chances of getting tracked all at once.
Unlike most fighters that need a proper runway to operate, Gripen needs a stretch of a road that is only 800 × 16m long and wide. Gripen's canards, which have been inherited from Saab 37 Viggen, offer more lift at slower speeds during landing. What also works behind Gripen's STOL capabilities is that the canard and the wind rudders create an aerodynamic downforce to make the brakes more effective."
Szolnod kellett volna a kecskemeti repter epitoinek, hogy feleslegesen epitettek 60 m szeles palyat, 9 m is eleg lett volna. :)
A guruloutak szelessege 15 m.

Tehat a 4 sav + 2 leallosav + elvalasztosav egyutt, vagyis a teljes oda-vissza palya az kevesebb, mint a fele a jelenlegi kecskemeti betonnak.
Ez oké, de az a 22+ méter elég a Griffnek. Szerintem Kecskeméten a géppárral történő felszállás, illetve a szállítógépek miatt lehet ilyen széles a beton.

Azért nem példa nélkül való az autópályáról való üzemelés:
Svájci Hornetek az autópályán
"A hivatalos bejelentés értelmében 2024. június 4-6. között, 36 órára lezárják a svájci A1-es autópálya egy szakaszát, mivel a légierő F/A-18 Hornet harci repülőgépei a közútról való fel-, illetve leszállást gyakorolják.
....
A júniusi gyakorlat nem példa nélküli az európai légierők esetében sem, hiszen ezáltal tesztelni tudják a széttelepítési képességet, melyre a napjainkban is zajló, orosz-ukrán háború is felhívja a figyelmet. A hasonló lehetőséggel a Svájci Légierő is tesztelni tudja, hogy harci repülőgépei hogyan üzemelnek nem megszokott helyszínekről, mint például az autópálya.
A Svájci Légierő legutóbb évtizedekkel ezelőtt, az 1970-es és 1980-as években hajtott végre hasonló autópályás gyakorlatot Hawker Hunter és F-5-ös típusaikkal."

Ebben a HT cikkben is megemlítik a Griff ilyen képességét:
" Ez a képesség is elősegíti az üzemeltetést autóútról vagy autópálya szakaszról.16" (25. oldal)
16. Hennel Sándor: Légi járművek repülőtéren kívüli szükségleszállóhelyeinek harcászati korlátai, alkalmazhatósága, kialakulásának körülményei, Repüléstudományi Közlemények Különszám, 2010. 04. 16.

Emlékszem egy (svéd) képre, amin egy Gripent mutatnak autóúton (direkt erre kialakított parkolóhelyen) feltöltés közben. Csak nem találom....:(
 
Emlékszem egy (svéd) képre, amin egy Gripent mutatnak autóúton (direkt erre kialakított parkolóhelyen) feltöltés közben. Csak nem találom....:(
Anno linkeltem a szlovák első dedikált ilyen autópályás részről egy cikket:
Hivatalosan is alkalmi (háborús) reptérként használható autópálya szakasz Szlovákiában:
https://fb.watch/cyxhSrcVgZ/

"Na diaľnici D1 medzi Hornou Stredou a Novým Mestom nad Váhom dokážu pristáť stíhačky. 3-kilometrový rovný pás cesty bez mostov či billboardov bol špeciálne navrhnutý tak, aby mohol poslúžiť aj ako letisko. Zatiaľ však na ňom žiadna stíhačka nikdy nepristála (ani v rámci výcviku) a pevne veríme, že nikdy ani nebude musieť."
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and Masztiff
Kívülálló laikusként én nem a fel- és leszállásra gondoltam, hanem a megfordulásra.

A Wikipedia szerint a magyar autópályák burkolat (2x) 11 m. (2x3,75m + 3,0 m + 1 m)

Unlike most fighters that need a proper runway to operate, Gripen needs a stretch of a road that is only 800 × 16m long and wide.

Ez oké, de az a 22+ méter elég a Griffnek. Szerintem Kecskeméten a géppárral történő felszállás, illetve a szállítógépek miatt lehet ilyen széles a beton.
Szia,

Igen, en is azt probaltam leirni, hogy az egyik palya keves, koszi, hogy te es @phaidros ezt szamszeru tenyekkel is alatamasztottatok, vagyis a kozepso resznek 800 m hosszan kellene szabadnak lennie ahhoz, hogy hasznalhato legyen mint Gripen fel/le szallo palya.

Nyilvan ilyet lehetNE csinalni, sok orszagban van is, de Magyarorszagon nincs, es szerintem joval tobbe kerulne ezt utolag kialakitani, mint hasznalatba venni a meglevo reptereket (pl. Tokol eseteben, ha a 2500 m hosszu palyabol 1000 m le van zarva, az azt jelenti, hogy 1500 m hasznalhato, sokkal tobb, mint ami a minimum a Gripennek).
 
Szia,

Igen, en is azt probaltam leirni, hogy az egyik palya keves, koszi, hogy te es @phaidros ezt szamszeru tenyekkel is alatamasztottatok, vagyis a kozepso resznek 800 m hosszan kellene szabadnak lennie ahhoz, hogy hasznalhato legyen mint Gripen fel/le szallo palya.

Nyilvan ilyet lehetNE csinalni, sok orszagban van is, de Magyarorszagon nincs, es szerintem joval tobbe kerulne ezt utolag kialakitani, mint hasznalatba venni a meglevo reptereket (pl. Tokol eseteben, ha a 2500 m hosszu palyabol 1000 m le van zarva, az azt jelenti, hogy 1500 m hasznalhato, sokkal tobb, mint ami a minimum a Gripennek).
3 sávos autópálya kiadja egy irányba a 16 métert. Úgy tudom, hogy a közeljövőben terveznek építeni ilyet (M1) Csak van e értelme Pápa és Ferihegy közé egy plusz, ilyen kényszerlehetőséget berakni. De ha sokkal többe nem kerül, akkor valahol csak akad egy 800-1000 méteres szakasz. Ez a hadügyérek feladata lenne kiharcolni, vagy felhívni a figyelmet ilyen szempontokra.
 
3 sávos autópálya kiadja egy irányba a 16 métert. Úgy tudom, hogy a közeljövőben terveznek építeni ilyet (M1) Csak van e értelme Pápa és Ferihegy közé egy plusz, ilyen kényszerlehetőséget berakni. De ha sokkal többe nem kerül, akkor valahol csak akad egy 800-1000 méteres szakasz. Ez a hadügyérek feladata lenne kiharcolni, vagy felhívni a figyelmet ilyen szempontokra.

+ M7 Székesfehérvártól Budapest felé 3 sávos.
 
3 sávos autópálya kiadja egy irányba a 16 métert. Úgy tudom, hogy a közeljövőben terveznek építeni ilyet (M1) Csak van e értelme Pápa és Ferihegy közé egy plusz, ilyen kényszerlehetőséget berakni. De ha sokkal többe nem kerül, akkor valahol csak akad egy 800-1000 méteres szakasz. Ez a hadügyérek feladata lenne kiharcolni, vagy felhívni a figyelmet ilyen szempontokra.
Szia,

3*3.75+3+1=15.25 m. Ami nem 16, de kozel van hozza. :)
 
Már megint ez a téma... tényleg évente háromszor feljön. Vagy nem olvastok vissza, vagy szenilisek vagytok!

Nem kell autópálya szakaszok módosításával szarakodni. TELE VAGYUNK BETONOS REPTEREKKEL! Jelentős részük minden további nélkül használható szükség-reptérnek. Például ha Tököl megfelel a Cessna Citation-nek, meg az L-29 Delfinnek, akkor a Gripennek is tökéletes kell legyen. Nem olyan rossz az a beton!
 
  • Tetszik
  • Imádom
Reactions: bel and Rferi66
Már megint ez a téma... tényleg évente háromszor feljön. Vagy nem olvastok vissza, vagy szenilisek vagytok!

Nem kell autópálya szakaszok módosításával szarakodni. TELE VAGYUNK BETONOS REPTEREKKEL! Jelentős részük minden további nélkül használható szükség-reptérnek. Például ha Tököl megfelel a Cessna Citation-nek, meg az L-29 Delfinnek, akkor a Gripennek is tökéletes kell legyen. Nem olyan rossz az a beton!
Pont az a lényege az autópályás üzemnek hogy nem olyan könnyű felderíteni és megcsapni.
 
Pont az a lényege az autópályás üzemnek hogy nem olyan könnyű felderíteni és megcsapni.

Az autópályáinkon sem lehet végtelen számú leszállóhelyet létesíteni, már csak a sok ív és híd miatt sem. Ha van 8-10 ilyen szükség leszállóhelyed, az miben előny ahhoz képest, hogy lenne helyette ugyanennyi betonos reptered, sokkal kisebb költség ráfordítással?

Egyébként sem gondolom jó ötletnek az ország ütőereit lezárogatni háborúban. Feltűnő is (hiszen a civil forgalmat terelni kell), meg a logisztikát is megbonyolítja.

Svédország tök más terület volt a hidegháborúban, nagyságrenddel kisebb népsűrűséggel, nem volt még mobilkommunikáció, mindenki által vehető kamerás drónok, szóval ha lezártál egy utat, az sokkal kisebb eséllyel jutott az ellenség tudomására, mint ma jutna itt nálunk.

Ha majd lesz gatyád, meg lesz még 28 Gripen, meg 48 Pzh, meg 88 Leo-2 APS-el, meg ABM védelem, meg rakétatüzérség, meg 10ezer Spike, minden egyéb is, és még mindig nem tudjuk hova tolni a lóvét, akkor persze nem ellenezném én sem. De most totál felesleges. Bőven elég, ha a Gripenes fiúk időnként gyakorolják a jelenleg működő belföldi reptereinkről való üzemelést, és egy munkacsoport pedig (szinte ingyen) összeállítja a terveket, hogy a jelenleg nem használt repterekről adott esetben hogyan kellene üzemelni.
 
A Magyar Tartalékos Szövetség fogja üzemeltetni Miskolc új magánrepülőterét. (Miskolc City Airport)

A kezdeményezők a MATASZ Miskolci Repülő Egyesületének a tagjai a repülőtér későbbi üzemeltetésére együttműködési megállapodást kötöttek a MATASZ Repülő és Ejtőernyős Tagozat elnökével.


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Ennyire nem követtem, de most mondja egy cimbora, hogy a fénysorhoz szükséges parcellákat is megvették hozzá.
Ése, hogy őszinte legyek - kb annyi volt, hogy vagy 2 éve kirakták onnan a repülőklubot -akik egyébként életet leheltek szerencsétlen reptérbe - és párszor a flightradar szerint a honvédség használta utána.
De maga a cargo reptér ötlet valami 20+ éves. Viszont a világ pénze kell hozzá.

Hmmmm.. ha esetleg vegyes üzeműnek építik és beleszámolhatják a védelmi kiadásba, mint infrastruktúrális fejlesztést?
 
  • Tetszik
Reactions: Loken