Űrkutatás

Egy visszatérő Booster fokozat nem 800km/h kell lassítani, hanem 8 ezer 8000km/h!
Meg mik azok a polcról levehető megoldások?
Botló bot? Wtf?!
Ezek java privát fejlesztés, nem milliárdokban max párszáz millióban számolható. Az ESA Themis se éri el a fél milliárdot pedig az a legnagyobb ezek közül.

Szóval mi a kérdésed, mert az állításaid se feltétlen érthetőek?!

A sok-ezerről kb 800km/h-ra történő jelenlegi fékezéssel nincs is bajom, és arra is meg vannak/voltak a korábbi "polcról levehető" olcsóbb/egyszerűbb technikai megoldások, de a jelenlegi --800km/h-tól földet érésig tartó-- "szöszmötölésre" szerintem az ejtőernyős lassítás és csak az utolsó pár(tíz)méterre szorítkozó "puha landolás" fázis szerintem sokkal költséghatékonyabb --bár kevésbé divatos/látványos-- megoldás!!
A fékező-rakéta bekapcsolásnál a "botló-bot"-nak keresztelt megoldást alkalmazza Pl a Tu-114 felderítődrón az ejtőernyős földet érésekor, a "Puha-landolás lassítórakétával" fázis beindítására.
A mostanihoz hasonló nagyságrend --kb.: 1-2 tonna-- ez is, de ez volt a 70-es években. Szerintem most sem lehet "Mission Impossible" a visszatérő 10-20-50 Tonnákkal!

Nekem nagy-vonalakban jobbnak tűnik, mint a --szerintem túl-hyppolt-- Musk-féle megoldás, +kevesebb lenne vmivel az igénybe vett hajtómű-üzemóra és valamennyivel kevesebb --mennyi súlyú ? -- üzemanyagot kéne az egész úton cipelni!
szerintem ez súly takarékosabb is lehetne!
Ez persze mostani marketing-/média-vezérelt Világnak egy "széllel(divattal) szembeni bőrkabát berregtetés"-nek tűnik --az is :D --, de pusztán technikai szempontokat nézve ez a véleményem.


.
 
3:40-nél
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero
A sok-ezerről kb 800km/h-ra történő jelenlegi fékezéssel nincs is bajom, és arra is meg vannak/voltak a korábbi "polcról levehető" olcsóbb/egyszerűbb technikai megoldások, de a jelenlegi --800km/h-tól földet érésig tartó-- "szöszmötölésre" szerintem az ejtőernyős lassítás és csak az utolsó pár(tíz)méterre szorítkozó "puha landolás" fázis szerintem sokkal költséghatékonyabb --bár kevésbé divatos/látványos-- megoldás!!
A fékező-rakéta bekapcsolásnál a "botló-bot"-nak keresztelt megoldást alkalmazza Pl a Tu-114 felderítődrón az ejtőernyős földet érésekor, a "Puha-landolás lassítórakétával" fázis beindítására.
A mostanihoz hasonló nagyságrend --kb.: 1-2 tonna-- ez is, de ez volt a 70-es években. Szerintem most sem lehet "Mission Impossible" a visszatérő 10-20-50 Tonnákkal!

Nekem nagy-vonalakban jobbnak tűnik, mint a --szerintem túl-hyppolt-- Musk-féle megoldás, +kevesebb lenne vmivel az igénybe vett hajtómű-üzemóra és valamennyivel kevesebb --mennyi súlyú ? -- üzemanyagot kéne az egész úton cipelni!
szerintem ez súly takarékosabb is lehetne!
Ez persze mostani marketing-/média-vezérelt Világnak egy "széllel(divattal) szembeni bőrkabát berregtetés"-nek tűnik --az is :D --, de pusztán technikai szempontokat nézve ez a véleményem.


.
Az ejtőernyős megoldás nem pontos. Elfújja a szél.
A RocketLab próbálgatta, aztán inkább hagyták a fenébe.
Aktív hajtóműves leszálláskor a kontroll fenntartható, és megéri az a kevés üzemanyag elégetése, ami marginális egy küldetés teljes költségéhez képest.
Pont, hogy egyszerűbb mint a plussz komplexitást, ezáltal meghibásodási faktort jelentő ejtőernyős rendszerhez képest.
 
Itt a zene az űrhajó névadójához:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
ha jól láttam a gyorsulási szakaszban a legnagyobb nehézkedési érték 3.2G volt, alig pár másodpercig. úgy egyébként 1,5G körül mozgott szinte végig.
4,4 g-t látok maxnak, de igen rövid ideig. :)

MTk3NzAyNA.png


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Kapu Tibor üzenete:

„15 millió magyar emelt ma idáig. Támogatásotok olyan, mint a szürke hamu alatt nyugvó parázs: belül csendben izzik, de ha fát dobnak rá, egyként lángol. Hálás és büszke vagyok, hogy a hazánkat képviselhetem. Családomnak és barátaimnak köszönöm, hogy ti vagytok a legerősebb támaszaim. A ti hangotok hangosabb, mint a rakétánk, erőtök nagyobb, mint a gravitáció. A világűr mindenkié, a Föld pedig egyetlen. Mi a bolygónk négy különböző pontjáról indultunk, de társakként, barátokként érkeztünk ide. A mi küldetésünk a tiétek is. Köszönöm mindenkinek szerte a világon, akik hozzájárultak ehhez a gyönyörű naphoz. Egynek minden nehéz, soknak semmi sem lehetetlen.”

 
.

Valamikor, kb. 200 éve , önkéntes felajánlásokból tudott összehozni a korabeli --valódi-- NER sok ilyen, sokszoros értékben!
Ezek generációknak segítő, iránymutató gazdaságilag előnyös programok voltak : MTA, Lánchíd, és még sok kevésbé felkapott, de fontos kezdeményezés!



Nálunk ez fel sem merült!
Mivel Én magam sem kedvelem a "Minden-szar-izmus"-t, lássunk néhány lehetőséget, hiszen vannak/lettek volna kis-újból kirázható, nagyon jó Megoldások:
  • ...csak a 20 legnagyobb NER-lovag --a kb. bő 150 tizen(+)-milliárdosból--, csak 2015-töl, csak havi 15 millióból össze tudta volna dobni "ide" a finanszírozást,
  • a focis feneketlen kifizető-helyek helyett ezt is fel vettem volna a hasonlóan kedvező "adó-optimalizáló" lehetőségek közé,
  • a MOL, Paksi Atomerőmű, MVM, "és még sokan mások" csak belpolitikai finanszírozási célokkal indokolható --összesen évi 1.500 milliárd(+) HUF-os-- "Szponzori-, Reklám-költségvetése" bőven finanszírozhatóvá tette volna, ennek csak morzsáiból is az itt felhasznált összeget,
  • a Békemenet szánalmas-nevetséges --bár néha valóban szükséges-- demonstrációt ki lehetett volna egészíteni végre egy egészséges társadalom- és egység-építő adakozó mellékszállal erre a tudományos-népszerűsítő küldetésre, a szokásos és kb. kizárólagos "Árokásás" főfunkciója helyett, :mad:
  • multi-támogatások összegének lecsippentése, számukra a "szponzorálás/felajánlás" lehetőség megteremtése(NAV "rásegítéssel"), :oops:
  • és sajnos még sok más kihasználatlan/elpazarolt lehetőség... :(


.
 
.

Valamikor, kb. 200 éve , önkéntes felajánlásokból tudott összehozni a korabeli --valódi-- NER sok ilyen, sokszoros értékben!
Ezek generációknak segítő, iránymutató gazdaságilag előnyös programok voltak : MTA, Lánchíd, és még sok kevésbé felkapott, de fontos kezdeményezés!



Nálunk ez fel sem merült!
Mivel Én magam sem kedvelem a "Minden-szar-izmus"-t, lássunk néhány lehetőséget, hiszen vannak/lettek volna kis-újból kirázható, nagyon jó Megoldások:
  • ...csak a 20 legnagyobb NER-lovag --a kb. bő 150 tizen(+)-milliárdosból--, csak 2015-töl, csak havi 15 millióból össze tudta volna dobni "ide" a finanszírozást,
  • a focis feneketlen kifizető-helyek helyett ezt is fel vettem volna a hasonlóan kedvező "adó-optimalizáló" lehetőségek közé,
  • a MOL, Paksi Atomerőmű, MVM, "és még sokan mások" csak belpolitikai finanszírozási célokkal indokolható --összesen évi 1.500 milliárd(+) HUF-os-- "Szponzori-, Reklám-költségvetése" bőven finanszírozhatóvá tette volna, ennek csak morzsáiból is az itt felhasznált összeget,
  • a Békemenet szánalmas-nevetséges --bár néha valóban szükséges-- demonstrációt ki lehetett volna egészíteni végre egy egészséges társadalom- és egység-építő adakozó mellékszállal erre a tudományos-népszerűsítő küldetésre, a szokásos és kb. kizárólagos "Árokásás" főfunkciója helyett, :mad:
  • multi-támogatások összegének lecsippentése, számukra a "szponzorálás/felajánlás" lehetőség megteremtése(NAV "rásegítéssel"), :oops:
  • és sajnos még sok más kihasználatlan/elpazarolt lehetőség... :(


.
Nem szereted a minden szar-izmust, de nem bírod megállni, hogy sokadjára is belpolitikai ingerlésként fejezd ki a véleményed.
Nyilván sok igazság van abban amit leírsz, én is kifejtettem az álláspontom a küldetés anyagi vonzatát illetően, de legyél már egy hangyányit empatikusabb, és legalább próbáld meg ilyenkor hagyni a hőbörgést.
Ez kb olyan mint amikor egy sportolónak húzzák a dobogón a Magyar himnuszt, vagy nyer a magyar csapat. Legalább abban a rövid áldott pillanatban nem illik fújjolni!

Egyfajta mentális egészség kísérletet végezhetnél magadon mondjuk , hogy ki tudod bírni a következő két hetet NERes hőbörgés nélkül?! Lehet jót tenne!