Önkényesen a jelentésből néhány érdekesség még.
Először is felcsillantom a reményt, a közutálatnak örvendő 4 felderítő kapcsán.
|
Magyarország | 12 db | Kiképző változat | 2022 |
|
Megjegyzés: 8 magyar gép kiképző, 4 további opcióval. |
Aktuális fejlesztés:
- L-159T gépek élettartam-növelési programja a cseh hadsereg számára.
###
Stratégiai összefoglaló:
-
Az L-39NG három konfigurációban létezik:
1.
NG.A1 (Vietnám: keleti harci/kiképző),
2.
NG.T1 (Magyarország, LOM PRAHA: NATO-kiképző),
3.
Alapváltozat (exportra).
---
###
L-39 és L-59 típusok támogatása:
|
L-39 | - Pótalkatrészellátás<br>- Nagyjavítások, élettartam-növelés<br>-
Avionikai korszerűsítés (pl. HUD, MFD kijelzők) | Bolgár Légierő:<br>- 2 db felújítva (2024 Q2)<br>- További 2 db folyamatban (2025-ig) |
###
Airbus A220 Program
####
Alapadatok:
- Típus: Szűk törzsű utasszállító (100-150 fő) rövid/középtávon
- Eredeti név: Bombardier CSeries (A220-100/A220-300)
- Aero szerepe: Kizárólagos beszállító a szárny fix elülső élének (FLE) gyártásában
####
2024-es helyzet:
Kihívások:
- Csak 1 új rendelés egész évben (2024. novemberig)
- 16 gépet lemondtak (Nordic Aviation Capital, Ilyushin Finance)
Aero teljesítménye:
- 94 db FLE szállítva (rekord)
- 100 db tervezve 2025-re
---
### ️
Embraer C-390 Millennium Program
####
Alapadatok:
- Típus: Közepes méretű katonai szállítórepülőgép (teher/személyszállítás)
- Első repülés: 2015
- Aero szerepe: Stratégiai partner
- Szárny
fix elülső él (fejlesztés + gyártás)
-
Teherrámpa,
ajtók,
törszekrény gyártása
####
Gyártási mennyiség (Aero):
| Év | Szállított mennyiség | Trend |
|--------|-----------------------|--------------------|
|
2024 | 4.5 komplett szett |
növekvő |
|
2025 | 7+ szett (terv) | → évi 10 szett felé |
###
Leonardo C-27J Spartan Program
####
Alapadatok:
- Típus: Taktikai szállítórepülőgép (11,5 tonna teherbírás)
- Aero szerepe: Kizárólagos beszállító a középszárny-gyűjtődoboz (CWB) gyártásában
- Funkció: Üzemanyagtartályok, motorfelfüggesztés, vezérlőrendszerek integrációja
####
2023-2024 helyzet:
| Év | Teljesítmény | Ok / Művelet |
|--------|-----------------------------|----------------------------------|
|
2023 | 1 db szállítva | Szegecselőgép meghibásodása → program leállás szélén |
|
2024 | Program
újraindítva | Megrendelő igénye: évi 2 db |
|
2025 | 2 db tervezett szállítás | Kapacitás fokozatos bővítése |
---
###
Utasszállítóból teherszállító átalakítás (P2F):
| Projekt | Partner | Aero szerepe | Státusz |
|--------------------|-------------------|--------------------------------------------|--------------------|
|
Airbus A321 P2F | ST Engineering (Szingapúr) | Teherajtó keret szerkezet + tervezési támogatás |
Leépülő program<br>- 6 db szállítva (2022-2023)<br>- Utolsó 2 db 2025-ben |
---
###
Futóműgyártás (L-410 program):
| Típus | Fejlesztés | Alkalmazás |
|-------------------|---------------------------------------------------------------------------|--------------------------------|
|
L-410 UVP E-20 (MOSTA) | Futómű modernizáció befejezve | L-410 NG alapja |
|
L-410 E-20 Hybrid | Új főfutómű rendszer (L-410 NG alkatrészekkel optimalizálva) | Hibrid változat támogatása |
|
L-39 Skyfox | Komplett futómű-rendszer gyártása | Új gyakorlógépek |
###
Kompozit gyártás:
| Projekt | Partner | Termékek | Státusz |
|------------------|----------------|-----------------------------------------------|----------------------|
|
Airbus A350 | MT Aerospace (Németország) | Függőleges vezérsík burkolat, légcsatorna-egységek |
Leállítva (2023) |
|
Embraer C-390 | - | Kompozit alkatrészek |

Aktív |
|
L-39NG | - | Szerkezeti elemek |

Aktív |
---.