Vadászgépek (2. világháború)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
48 146
92 102
113
First conceived by Messerschmitt as a carrier-borne fighter, the Me 155 morphed into a high-speed attack plane and later a high-altitude interceptor known as the Blohm & Voss BV 155...

BV155_6-706x213.jpg



 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
48 146
92 102
113
"Az Brewster F2A Buffalo a repülés történetének egyik igen megosztó repülőgépe. Általánosságban korának egyik legrosszabb vadászgépeként tartják számon az angolszászok, köszönhetően a midway-i csatában és a maláj-földi összecsapásokban elszenvedett hatalmas veszteségeinek köszönhetően. Ugyanakkor jelentősen árnyalja a képet, finnek sikerei a szovjet repülőkkel szemben. De vajon mi is a valóság, és mi is vezetett ennek a képnek a kialakuláshoz? Nos erre próbálok most választ találni ennek a cikknek keretében..."


blog450-07.jpg
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
54 342
91 974
113
Szerencsétlen amerikaiakn el sem tudják képzelni, hogy rajtuk kívül is van világ. Csak azért, mert a Zero jobb volt a Bufallonál, már a világ legrosszabb gépe. Az eszükbe sem jut, hogy léteztek rosszabb gépek is mint a Zero.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 854
19 616
113
Nem gondoltam volna, hogy a japán Zero fesztávolsága nagyobb mint egy Me-109/ Spitfire/Fw-190...

Azok elfogó vadászok voltak, azaz sebesség mindenek előtt..
A Zeronak hajófedélzeti vadászgépként előnyös volt a nagy felületű / húrhosszúsággal rendelkező szárny, a megkívánt nagy hatótávolsághoz és alacsony leszállósebességhez ez kellett.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22 and aquarell

Hortator

Well-Known Member
2019. június 27.
1 365
5 095
113
Én is azt hittem, hogy nagyobb a Spitfire. :eek:
Szerintem hibás az ábra, az első verziójú Spitfire-ekre is 36 lábat (cca. 11,2 m) ír a wikipedia angol verziója, később voltak 40 láb fesztávú változatok is (Mk.VI és felfelé), az LF verziók voltak 32 láb körül. Ehhez képest a Messer 32 lábja (10 m alatt) valid adatnak tűnik, kisebb volt, mint a Spitfire.
 

Hortator

Well-Known Member
2019. június 27.
1 365
5 095
113
Szerintem hibás az ábra, az első verziójú Spitfire-ekre is 36 lábat (cca. 11,2 m) ír a wikipedia angol verziója, később voltak 40 láb fesztávú változatok is (Mk.VI és felfelé), az LF verziók voltak 32 láb körül. Ehhez képest a Messer 32 lábja (10 m alatt) valid adatnak tűnik, kisebb volt, mint a Spitfire.
Ahogy nézem, az ábra készítője a Spitfire esetében összecserélte a fesztáv és a hossz adatokat, legalábbis fordítva kb. stimmelne a 30, ill. 37 láb.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
13 160
28 455
113
Mivel én hoztam ez a vadászgépes ábrát, megkérdeztem a Copilot nevű AI-t, hogy tisztábban lássunk.

"Kérlek, add meg a Supermarine Spitfire szárny fesztávját altípusonként."

️ Supermarine Spitfire szárnyfesztáv altípusonként​

AltípusSzárnyfesztáv (méter)Megjegyzés
Mk I11,23 mEredeti, elliptikus szárny
Mk II11,23 mHasonló az Mk I-hez
Mk V11,23 m / 9,92 mNormál vagy „clipped” (levágott) szárny
Mk IX11,23 m / 9,92 mSzéles körben használt, több szárnyváltozattal
Mk XIV11,23 m / 9,92 mGriffon motorral, gyakran „clipped” szárnnyal
Mk XVI11,23 m / 9,92 mAlacsony magasságú változat
PR (Photo Recon)12,70 mHosszabb szárny a nagyobb hatótávért
Seafire III11,23 m (összecsukható)Hordozófedélzeti változat
Seafire XV11,23 mErősebb Griffon motorral
Spiteful11,58 mTeljesen új szárnykialakítás

A „clipped wing” verziókat alacsony magasságú harcra optimalizálták, jobb fordulékonysággal, míg a hosszabb szárnyú változatok jobb emelkedési képességet és hatótávot biztosítottak.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
13 160
28 455
113
A Chatgpt válasza ugyanarra a kérdésre.

Supermarine Spitfire szárnyfesztáv altípusonként​


AltípusNormál szárny (elliptikus)Clipped wingExtended wing
Mk I11,23 m (36 ft 10 in)
Mk II11,23 m (36 ft 10 in)
Mk V (A/B/C)11,23 m (36 ft 10 in)9,92 m (32 ft 7 in)12,24 m (40 ft 2 in)
Mk VI12,24 m (40 ft 2 in)
Mk VII12,24 m (40 ft 2 in)
Mk VIII11,23 m (36 ft 10 in)9,92 m (32 ft 7 in)12,24 m (40 ft 2 in)
Mk IX11,23 m (36 ft 10 in)9,92 m (32 ft 7 in)12,24 m (40 ft 2 in)
Mk XII11,23 m (36 ft 10 in)9,92 m (32 ft 7 in)
Mk XIV11,23 m (36 ft 10 in)9,92 m (32 ft 7 in)12,24 m (40 ft 2 in)
Mk XVI11,23 m (36 ft 10 in)9,92 m (32 ft 7 in)
Mk XVIII11,23 m (36 ft 10 in)
Mk XIX (felderítő)11,23 m (36 ft 10 in)12,24 m (40 ft 2 in)
Mk XXI11,23 m (36 ft 10 in)
Mk XXII11,23 m (36 ft 10 in)
Mk XXIV11,23 m (36 ft 10 in)
Seafire I–III9,92 m (32 ft 7 in)
Seafire XV, XVII, 45–4711,23 m (36 ft 10 in)9,92 m (32 ft 7 in)



A Spitfire esetében tehát három szabványos fesztáv létezett:


  • 9,92 m (clipped) – hordozókon és alacsony magasságú vadászoknál
  • 11,23 m (standard elliptikus) – az alapváltozat
  • 12,24 m (extended) – nagy magasságú elfogóknál
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
54 342
91 974
113
Valaki nem tudja veletlenül, hogy a P-51D és a Spitfire legerősebb nagy magassagra tervezett változata hány lóerőt adott le 12.000 méteren?
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 854
19 616
113
Valaki nem tudja veletlenül, hogy a P-51D és a Spitfire legerősebb nagy magassagra tervezett változata hány lóerőt adott le 12.000 méteren?

A P-51D-ben csak V-1650-7 volt, ami kb. a Merlin 66-nak felel meg, az nem volt magassági motor változat, bár jó teljesítménye volt a dupla feltöltőnek köszönhetően. 40 000 lábon, ami kicsit több mint 12 000 méter, olyan 650 lóerőt adhatott le a görbékről nagyjából leolvasva.

A Spit legerősebb háborús magassági változata a XIV volt Griffont 65-el, hirtelen nem találom de az biztos hogy sokkal, sokkal erősebb volt nagy magasságon, szerintem 2-300 lóerővel biztosan.

12 000 környékén amúgy elég kivételesen fordultak elő gépek, se oxigén, se légnyomás sem volt, se felhajtóerő a gépnek, a túlnyomásos kabin meg ritka volt mint a fehér holló.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and dudi

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
54 342
91 974
113
A P-51D-ben csak V-1650-7 volt, ami kb. a Merlin 66-nak felel meg, az nem volt magassági motor változat, bár jó teljesítménye volt a dupla feltöltőnek köszönhetően. 40 000 lábon, ami kicsit több mint 12 000 méter, olyan 650 lóerőt adhatott le a görbékről nagyjából leolvasva.

A Spit legerősebb háborús magassági változata a XIV volt Griffont 65-el, hirtelen nem találom de az biztos hogy sokkal, sokkal erősebb volt nagy magasságon, szerintem 2-300 lóerővel biztosan.

12 000 környékén amúgy elég kivételesen fordultak elő gépek, se oxigén, se légnyomás sem volt, se felhajtóerő a gépnek, a túlnyomásos kabin meg ritka volt mint a fehér holló.
Tegnap olvastam egy FW 190 változatról (meg nem mondom melyik volt, mert csak prototípusként létezett és elég furan volt beépítve a turbo) ami turbós BMW motorral volt szerelve és 12.000 méteren 1600LE-t tudott.

Ennek kapcsán érdekelt.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 854
19 616
113
Tegnap olvastam egy FW 190 változatról (meg nem mondom melyik volt, mert csak prototípusként létezett és elég furan volt beépítve a turbo) ami turbós BMW motorral volt szerelve és 12.000 méteren 1600LE-t tudott.

Ennek kapcsán érdekelt.

Csillagmotort meg turbós motort szerintem nem érdemes 1:1 összehasonlítani motorteljesítményben (a csillagmotornak nem csak a teljesítménye nagyobb hanem a mérete és a légellenállása is, a turbó nagyrészt megette azt a többszázkilónyi hajtóerőt ami egyébként a kompresszoros motoroknál a kipufogó csöveken kiáramló gázok tolóerőként még hozzáadtak volna a proeller vonóerejéhez). Ehhez jön hogy a turbó általában elég nagy és nehéz is volt, amit szintén motorteljesítménnyel kellett kompenzálni (lásd: P-47.. marha sok lóerő van ott is, csak kell egy 6 tonnás gép ehhez).

Mechanikusan hajtott kompresszoroknál elég nagy motorteljesítményt áldoztak a kompresszor járatására (vö. a turbósnál ez "ingyen" volt, hiszen a kompresszort ott kipugógáz pörgeti), de azt ilyenkor nem mutatják a teljesítménygörbék hiszen a propellerhez az az erő már nem jut el. A Griffonnál asszem valami 600 lóerőnyi teljesítmény ment el csak a kompresszor járatására.... szóval nem kevés.

Szóval papíron a turbómotor vadászoknál jól hangzott, a gyakorlatban meg nagy, drága, egy csomó ritka ötvözet kell hozzá hogy ne égjen szét (ez a németeknek eleve nem volt, minden ötvözőanyagon spóroltak), és a végén mindent összeadva nem is biztos hogy hozza az extra teljesítményt. Nagyon nagy magasságra meg főleg bombázóknak (nem számít a méret meg a súly, de a fogyasztás igen) ettől még jó lehet.

A magánvéleményem meg az hogy a rengeteg nagyon nagy magassági vadász meg bombázó fejlesztések érdekesek, de a végén szinte senki nem harcolt ott, ahova ezeket szánták. A háború végén a P-47-esek meg a Spit XIV-esek is inkább földet túrtak meg közepes alacsony magasságban dolgoztak.. ott voltak a célok.
 

ZsoltHun

Well-Known Member
2018. október 26.
1 047
2 906
113
Tegnap olvastam egy FW 190 változatról (meg nem mondom melyik volt, mert csak prototípusként létezett és elég furan volt beépítve a turbo) ami turbós BMW motorral volt szerelve és 12.000 méteren 1600LE-t tudott.

Ennek kapcsán érdekelt.
Rövid vagy hosszú orrú volt? Ha volt a cikkben kép is mellékelve hozzá.
Mert ha hosszú orrú az a FW-190D-9 lehetett, de még szóba kerülhet az a Ta-152 sorozat. Ha jól emlékszem a Ta-152 pont a nagymagasságra volt optimalizálva.

FW-190D-9 vs. Ta-152/153 (Németesek elönyben)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and dudi

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 854
19 616
113
Ezt találtam.

BMW P 8035 teljesítmény és fogyasztásgörbék, elvileg a 801TJ-hez nagyon hasonló turbós BMW 801-es project.

Calum Douglas után.

Ch6-pg298-BMW-Power-P8035-1.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: endre and dudi