Talán az, hogy lekötötték a kapacitást? Megveheted ha ....Nem igazán értem ezt a +7-es svéd és a korábbi +10-es portugál opciót, amit más európai nemzeteknek is felkínálnálhatnak.
Mi itt a trükk?
Talán az, hogy lekötötték a kapacitást? Megveheted ha ....Nem igazán értem ezt a +7-es svéd és a korábbi +10-es portugál opciót, amit más európai nemzeteknek is felkínálnálhatnak.
Mi itt a trükk?
Magyar oldalon is fent van...
Svédország hivatalosan is szerződést írt alá négy Embraer C-390-es repülőgép szállítására
![]()
Sweden formally signs contract for four Embraer C-390s - European Security & Defence
Sweden signed a contract with Embraer on 6 October 2025 for the acquisition of four C-390 Millennium multi-mission aircraft.euro-sd.com
A szerződést, amely további hét vásárlási opciót tartalmaz, amelyeket más európai nemzetek is igénybe vehetnek, az Uppsala légibázison tartott ünnepségen írták alá, amelyet Jonas Wikman vezérőrnagy, a svéd légierő parancsnoka szervezett. Jelen volt Pål Jonson svéd védelmi miniszter is, valamint más C-390-es üzemeltetők, például Hollandia, Brazília, Ausztria, Portugália, Magyarország és Csehország védelmi képviselői.
A svéd C-390-esekre vonatkozó szerződés része egy szélesebb körű háromoldalú partnerségnek Ausztria, Svédország és Hollandia között, amelynek célja a közös beszerzés, az interoperabilitás és a hosszú távú együttműködés előmozdítása a C-390 Millennium platform körül. Hollandia és Ausztria közösen öt, illetve négy repülőgépet rendelt 2024 júliusában, míg a Jonson 2024. november 9-én szándéknyilatkozatot írt alá, amelyben jelezte, hogy Svédország négy C-390-est vásárol.
Más európai országok is megrendelték a C-390-est, köztük Portugália, amely kezdetben öt KC-390-est rendelt 2019 augusztusában, mielőtt egy hatodikat is megrendelt volna 2025 közepén; Magyarország, amely kettőt rendelt 2020-ban; és Csehország, amely kettőt 2024 októberében. Eközben Litvánia bejelentette, hogy 2025 közepén három C-390-est kíván vásárolni, Szlovákia pedig 2024 végén kijelentette, hogy hivatalos tárgyalásokat kezd három repülőgép megvásárlásáról. A hatodik repülőgépre vonatkozó portugál megrendelés 10 olyan opciót is tartalmazott, amelyeket a szövetségesek élhetnek.
„Ez a beszerzés jelentős mérföldkövet jelent a svéd légierő modernizációjában és megerősítésében” – idézte Jonsont az Embraer sajtóközleménye. „Meggyőződésem, hogy a C-390 Millenniummal növelni fogjuk működési hatékonyságunkat, miközben javítjuk az interoperabilitást európai partnereinkkel.”
Bosco da Costa Junior, az Embraer Defense & Security elnök-vezérigazgatója hozzátette: „Megtiszteltetés számunkra, hogy üdvözölhetjük Svédországot a C-390 Millennium családban. Ez a partnerség megerősíti a repülőgép növekvő hírnevét, mint az új taktikai légi szállítási szabvány Európában és a NATO-tagállamok között.”
Az Embraer szerint a brazil, portugál és magyar légierőknél jelenleg szolgálatban álló C-390-es repülőgépek világszerte 93%-os küldetésképességet és 99% feletti küldetésteljesítési arányt mutattak.
A C-390 nagyobb hasznos teher szállítására képes (26 tonna koncentrált teher) más közepes méretű katonai szállító repülőgépekhez képest, és gyorsabban repül (870 km/h). Összehasonlításképpen, egy Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules maximális hasznos teherbírása 21,7 tonna, maximális utazósebessége pedig 657 km/h.
Míg a C-390 26 tonnás hasznos teherrel 2000 km-es hatótávolságot képes elérni, a C-130J-30 20 tonnás hasznos teherrel 4425 km-t is megtehet.
Ha azonban levegő-levegő utántöltő berendezéssel van konfigurálva, és KC-390-ként jelölik, a Millennium képes üzemanyagot adagolni és fogadni egy másik KC-390-től.
A tartálykocsiként és szállító repülőgépként való működés mellett a C-390 számos más feladat végrehajtására is képes – például teheráru és csapatok légi desszertezésére, orvosi evakuálásra, kutatás-mentésre, tűzoltásra és humanitárius küldetésekre –, és ideiglenes vagy burkolatlan kifutópályákról is üzemeltethető.
Ha ez átcsúszik a SAFE-n, akkor gyakorlatilag minden is átcsúszhat."Svédország, más országokhoz hasonlóan, nem pályázott kölcsönre a SAFE-en keresztül, azonban kijelentette, hogy hajlandó közös közbeszerzést folytatni azokkal az uniós országokkal, amelyek ilyen kölcsönt kapnak.
Ennek fényében Görögország elméletileg közös közbeszerzési programot indíthat, figyelembe véve a SAFE kritériumait."
![]()
Πρόταση προμήθειας 4 C-390 για την ΠΑ μέσω SAFE - Δούρειος Ίππος
Η Σουηδία, εντάχθηκε στους χρήστες του αεροσκάφους τακτικών μεταφορών C-390 Millennium της βραζιλιάνικης Embraer, με την υπογραφή συμβάσεωςdoureios.com
"Svédország, más országokhoz hasonlóan, nem pályázott kölcsönre a SAFE-en keresztül, azonban kijelentette, hogy hajlandó közös közbeszerzést folytatni azokkal az uniós országokkal, amelyek ilyen kölcsönt kapnak.
Ennek fényében Görögország elméletileg közös közbeszerzési programot indíthat, figyelembe véve a SAFE kritériumait."
![]()
Πρόταση προμήθειας 4 C-390 για την ΠΑ μέσω SAFE - Δούρειος Ίππος
Η Σουηδία, εντάχθηκε στους χρήστες του αεροσκάφους τακτικών μεταφορών C-390 Millennium της βραζιλιάνικης Embraer, με την υπογραφή συμβάσεωςdoureios.com
A sajtóközleményekben : "mission completion rate of more than 99%"A brazil légierőben állomásozó 8 ilyen típusú repülőgépből 4 üzemképes
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..