KC-390 / C-390 Millenium (Embraer, Brazília)


Svédország hivatalosan is szerződést írt alá négy Embraer C-390-es repülőgép szállítására



A szerződést, amely további hét vásárlási opciót tartalmaz, amelyeket más európai nemzetek is igénybe vehetnek, az Uppsala légibázison tartott ünnepségen írták alá, amelyet Jonas Wikman vezérőrnagy, a svéd légierő parancsnoka szervezett. Jelen volt Pål Jonson svéd védelmi miniszter is, valamint más C-390-es üzemeltetők, például Hollandia, Brazília, Ausztria, Portugália, Magyarország és Csehország védelmi képviselői.

A svéd C-390-esekre vonatkozó szerződés része egy szélesebb körű háromoldalú partnerségnek Ausztria, Svédország és Hollandia között, amelynek célja a közös beszerzés, az interoperabilitás és a hosszú távú együttműködés előmozdítása a C-390 Millennium platform körül. Hollandia és Ausztria közösen öt, illetve négy repülőgépet rendelt 2024 júliusában, míg a Jonson 2024. november 9-én szándéknyilatkozatot írt alá, amelyben jelezte, hogy Svédország négy C-390-est vásárol.

Más európai országok is megrendelték a C-390-est, köztük Portugália, amely kezdetben öt KC-390-est rendelt 2019 augusztusában, mielőtt egy hatodikat is megrendelt volna 2025 közepén; Magyarország, amely kettőt rendelt 2020-ban; és Csehország, amely kettőt 2024 októberében. Eközben Litvánia bejelentette, hogy 2025 közepén három C-390-est kíván vásárolni, Szlovákia pedig 2024 végén kijelentette, hogy hivatalos tárgyalásokat kezd három repülőgép megvásárlásáról. A hatodik repülőgépre vonatkozó portugál megrendelés 10 olyan opciót is tartalmazott, amelyeket a szövetségesek élhetnek.

„Ez a beszerzés jelentős mérföldkövet jelent a svéd légierő modernizációjában és megerősítésében” – idézte Jonsont az Embraer sajtóközleménye. „Meggyőződésem, hogy a C-390 Millenniummal növelni fogjuk működési hatékonyságunkat, miközben javítjuk az interoperabilitást európai partnereinkkel.”

Bosco da Costa Junior, az Embraer Defense & Security elnök-vezérigazgatója hozzátette: „Megtiszteltetés számunkra, hogy üdvözölhetjük Svédországot a C-390 Millennium családban. Ez a partnerség megerősíti a repülőgép növekvő hírnevét, mint az új taktikai légi szállítási szabvány Európában és a NATO-tagállamok között.”

Az Embraer szerint a brazil, portugál és magyar légierőknél jelenleg szolgálatban álló C-390-es repülőgépek világszerte 93%-os küldetésképességet és 99% feletti küldetésteljesítési arányt mutattak.

A C-390 nagyobb hasznos teher szállítására képes (26 tonna koncentrált teher) más közepes méretű katonai szállító repülőgépekhez képest, és gyorsabban repül (870 km/h). Összehasonlításképpen, egy Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules maximális hasznos teherbírása 21,7 tonna, maximális utazósebessége pedig 657 km/h.

Míg a C-390 26 tonnás hasznos teherrel 2000 km-es hatótávolságot képes elérni, a C-130J-30 20 tonnás hasznos teherrel 4425 km-t is megtehet.

Ha azonban levegő-levegő utántöltő berendezéssel van konfigurálva, és KC-390-ként jelölik, a Millennium képes üzemanyagot adagolni és fogadni egy másik KC-390-től.

A tartálykocsiként és szállító repülőgépként való működés mellett a C-390 számos más feladat végrehajtására is képes – például teheráru és csapatok légi desszertezésére, orvosi evakuálásra, kutatás-mentésre, tűzoltásra és humanitárius küldetésekre –, és ideiglenes vagy burkolatlan kifutópályákról is üzemeltethető.
Magyar oldalon is fent van...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
"Svédország, más országokhoz hasonlóan, nem pályázott kölcsönre a SAFE-en keresztül, azonban kijelentette, hogy hajlandó közös közbeszerzést folytatni azokkal az uniós országokkal, amelyek ilyen kölcsönt kapnak.

Ennek fényében Görögország elméletileg közös közbeszerzési programot indíthat, figyelembe véve a SAFE kritériumait."
 
"Svédország, más országokhoz hasonlóan, nem pályázott kölcsönre a SAFE-en keresztül, azonban kijelentette, hogy hajlandó közös közbeszerzést folytatni azokkal az uniós országokkal, amelyek ilyen kölcsönt kapnak.

Ennek fényében Görögország elméletileg közös közbeszerzési programot indíthat, figyelembe véve a SAFE kritériumait."
Ha ez átcsúszik a SAFE-n, akkor gyakorlatilag minden is átcsúszhat.

Az egyik javaslat 4 szállító repülőgép beszerzésére irányul a légierő számára. Ez a program a SAFE stratégiai támogatói/katonai mobilitási kategóriájába sorolható. A javaslat a C-390-es jelöltségén alapul, mivel Portugália az OGMA – Indústria Aeronáutica de Portugal SA – révén is részt vesz a gyártásában . A vállalat 35%-ban az állam tulajdonában van, míg az Embraer 65%-os többségi részesedéssel rendelkezik.
...
A 4 szállító repülőgép beszerzésére irányuló program szerepel a 2025–2036-os görög légierő stratégiai tervében, 500 millió eurós költségvetéssel, ami meglehetősen alacsony becslés. Tekintettel arra, hogy a SAFE-kölcsönök elosztása összesen 787 669 283 eurót eredményezett Görögország számára , egy ilyen beszerzés csak az első fázisra, 2 repülőgépre vonatkozhatna, hogy ne kötse le a hitelfelvétel nagy részét.
 
Az egyik portugál KC-390-es Black Hawk helikoptert szállított...

20251009_173230-750x536.jpg


 
"Svédország, más országokhoz hasonlóan, nem pályázott kölcsönre a SAFE-en keresztül, azonban kijelentette, hogy hajlandó közös közbeszerzést folytatni azokkal az uniós országokkal, amelyek ilyen kölcsönt kapnak.

Ennek fényében Görögország elméletileg közös közbeszerzési programot indíthat, figyelembe véve a SAFE kritériumait."

Görögország: 3+3 gép Portugáliával G2G megállapodás keretében, EU SAFE kompatibilisen?

 
Egyet odavertek a brazilok

A brazil légierő értékeli a "kemény leszállás" során megsérült KC-390-as visszaszerzését A repülőgép Ushuaia-ban leszállás közben becsapódott, és repedések keletkeztek a törzsén; műszaki vizsgálat fogja eldönteni, hogy megjavítják-e....


A brazil légierő ( FAB ) műszaki-pénzügyi tanulmányt végez annak felmérésére, hogy gazdaságilag megvalósítható-e a 2025. szeptember 12-én az argentin Ushuaia városában kemény leszállást – amikor a gép a vártnál nagyobb ütéssel érinti a földet – elszenvedett KC-390 Millennium repülőgép kiemelése. A FAB egy közleményben azt írta, hogy az esetet „ elemzés alatt ” tartják (bővebben alább)....

A Força Aérea (Légierő ) magazin szerint a repülőgép értékelésének célja a mentés költség-haszon arányának meghatározása. Az érintett repülőgép a flotta legújabb tagjai közé tartozik, ami a tanulmányt „elengedhetetlenné teszi a berendezés működési sorsának meghatározásához...
....
Az egységköltséget 85 millió USD-re (457 millió BRL) becsülik. Ez az érték magasabb is lehet, ha a támogatást, a testreszabásokat és a logisztikai csomagokat is beleszámítjuk. A műszaki értékelés olyan tényezőket vizsgál, mint a szerkezeti megvalósíthatóság, a javítási költségek, az állásidő és az üzemeltetési hatás. Az eredmények határozzák meg a repülőgép jövőjével kapcsolatos következő lépéseket....

A légi desantokra szakosodott Victor Defensa YouTube-csatorna részleteket árult el az FAB 2859 lajstromjelű repülőgépben keletkezett kárt okozó incidensről. A repülőgép egy teherárut szállító légideszantról tért vissza a brazil antarktiszi Comandante Ferraz állomás felett, King George szigetén. A visszaúton Ushuaia felé a gép erős hátszélben landolt, ami kemény földet érést okozott a kifutópályán, és a repülőgép pattogását okozta....

Senki sem sérült meg. A KC-390-es további repüléseket hajtott végre, mielőtt visszatért a Rio de Janeiró-i Galeão légibázisra. KRITIKUS REPEDÉSEK A magazin szerint az Embraer műszaki csapata már elvégzett egy ellenőrzést, és „kritikus repedéseket” azonosított a törzs és a szárny találkozásánál, de a szerkezetet helyreállíthatónak értékelte....


A brazil légierőben állomásozó 8 ilyen típusú repülőgépből 4 üzemképes. Íme a FAB (Brazil Légierő) közleményének teljes szövege:...
A brazil légierő (FAB) az Előkészítési Parancsnokságon (COMPREP) keresztül arról számolt be, hogy vizsgálják a KC-390 Millennium repülőgéppel kapcsolatos, szeptember 12-én az argentin Ushuaia városában történt incidenst . „Abban az alkalommal a repülőgép erős szélviszonyok között szállt le. A művelet biztonságosan befejeződött, és a repülőgép incidens nélkül visszatért a bázisára a szükséges vizsgálatok elvégzése céljából.”...

 
The Department of Aerospace Science and Technology (DCTA) conducted, between October 20th and 30th, at the Anápolis Air Base (BAAN), the Contractual Operational Evaluation (AVOP) of the Airborne Assault Mission (ASSAET) of the KC-390 Millennium aircraft.

The activities were developed within the context of Operation Zeus 2025 – ASSAET Phase, focusing on the High Altitude Low Opening (HALO) system and had as its main objective to validate the effectiveness of the KC-390's oxygen supply system, intended for pilots and crew in high-altitude operations with the aircraft depressurized.

The tests proved the full capability of the aircraft's HALO system, enabling the execution of Operational Freefall (SLOP) by parachutists and the dropping of cargo at altitudes close to the aircraft's Operational Ceiling, fundamental capabilities aligned with the demands of contemporary operational scenarios.
 
A Portugál Légierőnek eddig leszállított 3 KC-390-es kötelékben...

576999518-25122959980657216-5076814959979004482-n.jpg


Rhinos doing 3-Ship Formation for the first time in Air Base 11 ceremony
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek and krisss
Megkezdődött az első holland C-390-es szállító repülőgép építése...

The first Dutch and Austrian aircraft are currently under construction. The fuselage construction takes about eight months. After that, various systems are installed, such as the flight control system and self-defense systems. The production of the entire aircraft takes about two years.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek