Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

Az is elég nagy különbség (a Tesla javára), hogy ők egyetlen szoftvert írnak gyakorlatilag, nem százat mint a többi gyártó, ahol a beszállító ír egyet a váltónak, egyet a futóműnek, egyet az ablaktorlonek.
Valószínüleg ők is külön modulokat írnak. Így ha egyik modulhoz hozzányúlsz, nem kell az egész rendszert újra tesztelni.

Nekem az a tapasztalatom, hogy az alapokat kell jól kitalálni, különben nagyon mellé lehet nyúlni. De úgy emlékszem hogy Musk részben informatikából szerezte a vagyonát, és ért hozzá.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and enzo
Itt a fórumon többször volt téma a "ZöldHidrogén" alkalmazása energia hordozóként - a közlekedésben.
Úgy tűnik , ebben az évben ennek az elképzelésnek az agóniáját tapasztalhatjuk világszerte, igazolva a fórum hozzászólásainak nagy részét.

Milyen tünetek tapasztalhatóak e téren, világszerte?
  • az államilag támogatott hidrogénbusz-beszerzések helyett akkumulátoros járműveket vásárolnak;
  • a hidrogénüzemű teherautók megrendelései Kínában 2024 és 2025 során bezuhantak;
  • a hidrogén tengeri felhasználású beruházásait csökkentették vagy réspiaci kísérleti projektek felé irányították át;
  • a hidrogénhajtású személyautók a legtöbb piacról gyakorlatileg eltűntek, üzemanyagtöltő hálózatuk is zsugorodott;
  • a repülés terén a hidrogénhajtást népszerűsítő startupok az akkumulátorok vagy a fenntartható repülőgép-üzemanyagok felé fordultak;
  • végül a vasút is csatlakozik ehhez a mintához.
  • A "Zöld"-nek nevezett hidrogén előállítás villanyból - igen drága , sokkal olcsóbb földgázból gyártani.. Ha ezt csak a 40 Ft-os napelem villanyból gyártanánk ehhez hozzájön még hogy az hol termel - hol nem - most novemberben inkább nem..
 
  • A "Zöld"-nek nevezett hidrogén előállítás villanyból - igen drága , sokkal olcsóbb földgázból gyártani.. Ha ezt csak a 40 Ft-os napelem villanyból gyártanánk ehhez hozzájön még hogy az hol termel - hol nem - most novemberben inkább nem..
A metánből gyártott hidrogénnek mi az előnye az elégetett metánnal szemben?
Gondolom nem fekete szén a melléktermék (amit esetleg el lehet ásni...) hanem CO2.
 
Az is elég nagy különbség (a Tesla javára), hogy ők egyetlen szoftvert írnak gyakorlatilag, nem százat mint a többi gyártó, ahol a beszállító ír egyet a váltónak, egyet a futóműnek, egyet az ablaktorlonek.
kisebb komponenseket könnyebb külön validálni, és könnyebb a hibamódjaikról érvelni, megbízható és minősített szoftvert írni, mint egy nagy mindent bele szoftver esetében.

A Tesla nagy újításai, mint hogy bennéghetnek a vevők a tipikus startupos szabályozási rések kihasználása és látványos félkész kirakatmegoldások sokasága nagy hírveréssel eladva. De sebaj, majd a rajongók megszakértik, hogy többet kellene az elrejtett vésznyitóval menekülést gyakorlni a nem működő elektromos ajtós, üvegtörőnek is fokozottan ellenálló ablakú autóból... aminek amúgy ha az ajtaját így nyitod, akkor az ablakja mothgató mechanizmusa van, hogy megsérül, mert nem mozgatja biztonságosan nyitható pozícióba...

Ami a teslán működik, azok a hagyományos 100+ év autóipari tapasztalatán alapuló megoldások.
 
A metánből gyártott hidrogénnek mi az előnye az elégetett metánnal szemben?
Gondolom nem fekete szén a melléktermék (amit esetleg el lehet ásni...) hanem CO2.
A metán parciális oxidációjával gyártják a szerves vegyipar kiinduló termékét, a CO + H2 elegyet (tehát nem CO2 keletkezik). Ez a gázelegy olyan a vegyipar számára mint a svájci bicska - mindent lehet gyártani belőle még pld benzint és gázolajat , aszfaltot festéket műanyagokat műtrágyát is.. tehát bármely olyan szerves anyagot ami széntartalmú. Kérdés az hogy ha hidrogént elválasztjuk a szénmonoxidtól (gyártjuk a Zöldhidrogént)- akkor az mire használható.
Régen a városi gáz egyik alkotóeleme a CO volt - sok mérgezéses balesetet okozva...
Egyébként nincs előnye , csak a nyűg van vele..
 
A Teslának szerintem az a fő baja, hogy különleges akar lenni, ezért a 100 éve bevált megoldások helyett is saját megoldást talál ki + mindent képernyőről kell vezérelni. Még azt is a képernyőn állítod, hogy mennyi levegőt és hova nyomjon be.
Felhasználói oldalról nézve a Teslának csak egyetlen előnyét tudom a hagyományos szénhidrogénes autóval szemben:
Nincsen kötelezőpénzes garanciális szervizeltetés, pénzlehúzás bizonyos kilométerenként, újkorában. A többi előny most hirtelen nem jut eszembe
 
Felhasználói oldalról nézve a Teslának csak egyetlen előnyét tudom a hagyományos szénhidrogénes autóval szemben:
Nincsen kötelezőpénzes garanciális szervizeltetés, pénzlehúzás bizonyos kilométerenként, újkorában. A többi előny most hirtelen nem jut eszembe
Hááát felhasználói oldalról nézve: egy Model 3 eszik nagy átlagban 15 kWh/100 km-t. Tesla Superchargeren töltve 150 Ft/kWh, otthon töltve 70 Ft, napelemmel 5 Ft vagy 0 Ft.
Még tudnék mondani pár dolgot, de ez már elektromos vs belsőégésű dolog. Azt meg mindenki döntse el, hogy neki melyik tetszik/éri meg/válik be a felhasználási szokásaihoz.
 
Hááát felhasználói oldalról nézve: egy Model 3 eszik nagy átlagban 15 kWh/100 km-t. Tesla Superchargeren töltve 150 Ft/kWh, otthon töltve 70 Ft, napelemmel 5 Ft vagy 0 Ft.
Napelem hogy megtérüljön valaha - legalább nettó 36 Ft-ot kell számítanod. Amikor műszaki vezető voltam töltös cégnél, még 22 nettóért kaptuk a villany, erre építve bruttó 99 Ft -ért adhattuk, nyereségesen a töltő villanyt. 2021 végén ezt az alap villanyárat 4 X-resére 88 Ft-ra lökték fel nagykerben, gazdaságilag dobta fel a pacskert a cég, egy rakás belefektetett lóvéval, hitellel és munkával..

A szomszéd románok nem rezsisztetnek, minden villanyt a lakossággal megfizettetnek - idény nyáron már 130 Ft /kWh feletti árak is vannak odaát. Ha ebből számolsz töltést - már nem olyan sok az árkülönbség hogy új autót kelljen venni.

Nálunk az állam több mint 130 milliárddal támogatja havonta a szolgáltatókat hogy össze ne boruljanak, kérdés hogy ezt még meddig bírja? A többi ország úgy fizeti a Zöldenergia miatti 2,5 X ös áremelkedést - hogy ott fizetést adnak a dolgozóknak nem az olcsó energiára hivatkozva - munkasegélyt.
Ugyanigy cselekedett Ukrajna csak nagyobbat rezsizett , 20 év alatt gazdasági csődbe ment (2013 )

Azóta ez az EV piac épphogy csak él, mert ha ismét nyereséget is számolunk, valahol 280 300 Ft-ért kellene adnunk a villanyt.

A TESLA is valahol a nyereség nélkül - vagy az alatt adja a villanyt, mert az érdeke az autói tömeges értékesítése, mert azon kaszál eleget, és tudja hogy töltőhálózat nélkül - nincs eladás..

A TESLA fogyasztás -12 fok alatt inkább 20 kWh környékén van már, + az udvaron állva is fűti magát h el tudjon indulni ..
 
Felhasználói oldalról nézve a Teslának csak egyetlen előnyét tudom a hagyományos szénhidrogénes autóval szemben:
Nincsen kötelezőpénzes garanciális szervizeltetés, pénzlehúzás bizonyos kilométerenként, újkorában. A többi előny most hirtelen nem jut eszembe
Ferrarit sem azért vesznek, mert olyan sok előnye van. :-)
 
Ferrarit sem azért vesznek, mert olyan sok előnye van. :-)
Az elektromos autózás is olyan, mint a gázos: ha támogatják megéri az embereknek és használják. Ha egyenlő feltételeket kap a hagyomásnyos benzin/gázolajhajtású közlekedési eszközökkel, akkor már mindjárt árnyalódik a kép.

PS: napelemről sem 0 forint a tankolás, volt annak a napelemnek ára, van fenntartási költsége (abban is meg tud ez-az makkanni), esetleg biztosítási költsége és élettartama is.
 
Az elektromos autózás is olyan, mint a gázos: ha támogatják megéri az embereknek és használják. Ha egyenlő feltételeket kap a hagyomásnyos benzin/gázolajhajtású közlekedési eszközökkel, akkor már mindjárt árnyalódik a kép.

PS: napelemről sem 0 forint a tankolás, volt annak a napelemnek ára, van fenntartási költsége (abban is meg tud ez-az makkanni), esetleg biztosítási költsége és élettartama is.
Ha otthon tudod tölteni akkor megéri villanyautót venni.

Villannyal 20 kW/100km fogyasztással és 70 Ft./kWh -val számolva 1 km-re az üzemanyag 14 Ft/km.
Benzinnel 7 l/100 km fogyasztással és 570 Ft/l -el számolva 1 km 40 Ft./km
 
Ha otthon tudod tölteni akkor megéri villanyautót venni.

Villannyal 20 kW/100km fogyasztással és 70 Ft./kWh -val számolva 1 km-re az üzemanyag 14 Ft/km.
Benzinnel 7 l/100 km fogyasztással és 570 Ft/l -el számolva 1 km 40 Ft./km
Most mennyi a támogatás az elektromos-autó vásárlásakor? 2.8+ millió? >100.000 km... + még van rezsitámogatás. Kíváncsi lennék, ha a benzin/gázolaj jövedéki adója nélkül mennyi lenne a különbség. Mert ugye az áramon ilyesmi nincs. Már ha jól tudom.
 
Most mennyi a támogatás az elektromos-autó vásárlásakor? 2.8+ millió? >100.000 km... + még van rezsitámogatás. Kíváncsi lennék, ha a benzin/gázolaj jövedéki adója nélkül mennyi lenne a különbség. Mert ugye az áramon ilyesmi nincs. Már ha jól tudom.
Csak az üzemanyagot számoltam, a nem támogatott áron. Az adókülönbség szerintem fenn fog maradni és más módon fogják az autókat adóztatni.
 
A szomszéd románok nem rezsisztetnek, minden villanyt a lakossággal megfizettetnek - idény nyáron már 130 Ft /kWh feletti árak is vannak odaát. Ha ebből számolsz töltést - már nem olyan sok az árkülönbség hogy új autót kelljen venni.
Még ha 20 kWh/100km-el, és 130al számolok akkor is 2.600 Ft/100km.
Benzinben számoljunk mondjuk 7literes fogyasztással, 570 Ft-os benzin árral 3.990 Ft/100 km..
Nálunk az állam több mint 130 milliárddal támogatja havonta a szolgáltatókat hogy össze ne boruljanak, kérdés hogy ezt még meddig bírja? A többi ország úgy fizeti a Zöldenergia miatti 2,5 X ös áremelkedést - hogy ott fizetést adnak a dolgozóknak nem az olcsó energiára hivatkozva - munkasegélyt.
Ugyanigy cselekedett Ukrajna csak nagyobbat rezsizett , 20 év alatt gazdasági csődbe ment (2013 )

Azóta ez az EV piac épphogy csak él, mert ha ismét nyereséget is számolunk, valahol 280 300 Ft-ért kellene adnunk a villanyt.

A TESLA is valahol a nyereség nélkül - vagy az alatt adja a villanyt, mert az érdeke az autói tömeges értékesítése, mert azon kaszál eleget, és tudja hogy töltőhálózat nélkül - nincs eladás..
Ez lehet, csak felhasználóként nem érdekel.
A TESLA fogyasztás -12 fok alatt inkább 20 kWh környékén van már, + az udvaron állva is fűti magát h el tudjon indulni ..
Rettentő sokszor van -12 fok itthon;)
Nem jelentős az álló helyzeti fogyasztás, volt már olyan eSprinter amit 100%ra töltve raktam le, 10 hónap után (tél is benne volt) ültünk bele, és 90%-on volt, a 12voltos akku merült le..
Az elektromos autózás is olyan, mint a gázos: ha támogatják megéri az embereknek és használják. Ha egyenlő feltételeket kap a hagyomásnyos benzin/gázolajhajtású közlekedési eszközökkel, akkor már mindjárt árnyalódik a kép.
Az elektromos autózás nem jó mindenre, ahogy a többi sem, viszont nem tudsz most itt 2025ben jobbat mondani mondjuk a feleségemnek a napi otthon-óvoda-iskola-munkahely-bolt-otthon-óvoda-iskola-otthon-munkahely körre, kb 40-50 km-re naponta.
Dízellel meg sem próbálkoznék kb 1 évet bírna, benzin egy fokkal jobb de mondjuk a benzines Arteonunk evett ebben a használatban 14 litert, és a modern benzinesek sem szeretik a téli 1-2km hidegjáratokat.
Most meg Passat GTE-ben 20kWh fogyasztassal letudja ezt, otthon töltve 70 Ft/kWh-al. Jön amúgy az utód full elektromos, az bírja ezt a használatot.
 
Jah, a benzin/gázolajosokra ráb@sszák a vellanykocsik adóját, hogy előbb dögöljenek meg... aztán lehet adóztani a villanyautókat.
Előbb utóbb adóztatni kezdik a villanyautókat is mert kell a lóvé.. Most megy a beetetés, hogy milyen olcsó ez adó nélkül üzemeltetni - de angliában már bevezetik az útadót km-enként , és útminőségre számlázva - mert dejó autózni csak NET-el lehet.. Tehát a regisztrált felhasználó havonta meg lesz könnyítve a bankszámláján, autómatikusan behajtva.

Ezenfelül jó lesz az önvezetés is, ha már tökéletesen működik. Kattannak az ajtózárak és egy kellemes női hang közli : Nyugi, most Ön egy rendőri intézkedés alanya, beszállítjuk kihallgatásra a legközelebbi Örsre".

Ezt a két lakosságbarát ötletet nem én találtam ki már médiák írtak róla, az angol adó bevezetés előtt áll.
 
Hááát felhasználói oldalról nézve: egy Model 3 eszik nagy átlagban 15 kWh/100 km-t.
Jah ... mert közvetlenül nem látod, csak a boritékod jóval könnyebb mint az EU-s átlag..

Még ha 20 kWh/100km-el, és 130al számolok akkor is 2.600 Ft/100km.
Benzinben számoljunk mondjuk 7literes fogyasztással, 570 Ft-os benzin árral 3.990 Ft/100 km..
Benzinben Nekem az átlag valóban annyi de akkor számolj 8 liter LPG-vel, (320 Ft / 260 Ft attól függ hol tankolok)... 15 éve ..

Rettentő sokszor van -12 fok itthon;)
Nem jelentős az álló helyzeti fogyasztás, volt már olyan eSprinter amit 100%ra töltve raktam le, 10 hónap után (tél is benne volt) ültünk bele, és 90%-on volt, a 12voltos akku merült le..

No én megéltem már, hogy a Dunán Budapesten néhány hídnál márciusban robbantani kellett a jégtorlaszokban, lejjebb helyenként az is kevés volt, a Honvédség bombázóit vetették be erre a célra..
Ami egyszer előfordult, nem mondhatjuk rá hogy nem fog megismétlődni ..


TESLA -val kapcsolatosan nem hallottam jó híreket a minuszban való, hetekig történő álldogálással kapcsolatosan, nem tudom kinek mi a tapasztalata? Azt tudom h vagy 15 évvel, olasz elektromos kisautó akksija azért ment sűrűn tönkre mert elektromosan nem figyeltek rá, hogy a LiFePO4 cellák nem bírják a 0 fok alatti üzemet.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and fip7