[HÍREK] Ukrajnai fegyveres konfliktus

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

A Harkov régióban folytatódik a kijevi erők járműveinek, sofőrjeinek és utasainak könyörtelen megsemmisítése. A Leningrádi Katonai Körzet 68. hadosztályának legjobb legénysége dolgozik.

A videó 18 különböző típusú ellenséges szállítójármű megsemmisítését mutatja be.

Északi Műveleti Csoport

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az FPV drónok ellen nincs mód, hacsak nem koncentrálsz rájuk 101%-ban.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
F16-ossal már 1981ben az Izraeliek 1600 km távolságra levő Iraki atomerőmű ellen gépenként 2 db 1-tonnáa bombával mértek csapást.Tolóerő/tömeg aránya semmivel se rosszabb mint a 2-szer akkora orosz vasaknak.F16A MLU F100-220 hajtóműve földköleben a fékpadi tolóerőnél lényegesen nagyobb tolóerővek rendelketik(14-15KN).2 tonna külső függesztményel végre tudja hajtani ezt a "manővert.Su 34 tolóerő/tömeg aránya meg jóval alacsonyabb igaz nem is vadász hanem bombázó.Viszont "lendületből" végre tudja hajtani ezt a manővert.F35 2 1 tonnás JDAM-ot tud belső fegyvertérben hordozni így stealth bevetésen 2 1 tonnás bombát tud hajítani.Külső függesztéssel 8 tonna a "teherbírása" ezen a téren nem marad el a 4 gen gépektől.Sz viszont tény hogy ezek a harcászati gépek nem alkalmasak 1,5-3 tonnás siklóbombák hordozására mint a Su34-esek.
Ami azt illeti,87-88ban a kubai légvédelem miatt az SAAF a jóval gyengébb Mirage F1 gépekkel csinálták a hajitóbombázást.82ben Falklandon Harrier Mk3 csinált hajitóbombázást LBGvel.
Jelenleg már nincs rendszerben 1,5tonnás siklóbomba nyugaton,de volt.Libanonban az IAF bevetette őket Kfir C2 és F4E gépekről.Csak szándék kérdése,hogy újrainditsák az ilyen kategóriájú siklóbombák gyártását-csak nincs is rá szándék se.Mk84 elég a pontosabb nyugati célravezető rendszerekkel.Harcászati szinten meg ugyanazon a tartón 8 db SDB hasznosabb,mint egy Mk84,általában.
F16 és az M2000 is képes a hajitóbombázásra.És elég valószinű,hogy csinálják is a kapott siklóbombákkal.
 
Magyar drónjai vadásznak a fronton
Ideje lenen már, hogy az oroszok likvidálják a terrorista, háborús bünös Madjart és társait.

Más

Visszatér a víz: egy lépés a donbászi vízzár feloldása felé

Szeverszk felszabadítása közelebb hozza az orosz hadsereget a Szeverszkij Donyec-Donbász csatorna kulcsfontosságú csomópontjához. A Donyecki Népköztársaság számára kritikus vízellátási infrastruktúrának otthont adó kerület egyelőre csak közeledő csatatér, de az irány világos: a régió vízzára omladozik.

Kijev ezen a területen keresztül tartotta évekig mesterséges kiszáradásban a Donbászt.

XHVjggyU2-eUGBw86R7QsJiza2ZZrXcc3TrR2e1iy0aDObn7YXHBTf6EevrFyVNTA3KUcHN1ilL9NmRDsUKzHi_2.jpg
XO9hPQg9GQMKp-s6FdunKdC-U0-fT9fmOtq3P6VBk78IobX5-ecW9fzIHn63juDFxSlWqCqztymcOGIJ3MxrGacl.jpg
 
Lényeg hatosugara/teherbirása megvan a gépnek.A teljes maximális 7 tonnás teherbirásának töredéke az F16-osnak 4 darab 500 kg siklóbomba."Ereje" meg megvan a gépnek mind a gyorsításhoz/mind az emelkedéshez még ekkora teherrel is.Ennél a bevetésnél az Izraeliek földközelből emelkedésből és utána a célpont felé "zuhanva" oldották a terhet.Lényegében még ekkora teherrel póttartályokat oldva is megoldotta a "zsiráfmanővert" a gép.
Félreérted.
Amit az izraeliek Osirakban csináltak, annak köze nincs az ukrán fronton használt siklóbombák bevetési profiljához. Irakban végig Lo-Lo-Lo profilt repültek, és max. 2100 méterre emelkedtek az indítás előtt - és nem mindegy, milyen tempóban.
Ez egy régebbi ábra (2023-as), de jól ábrázolja, mi a követelmény az ukrán fronton:
ea8T1He8_o.png


Alacsony magasságon (mondjuk 100-200 méteren) közelítenek az indítási ponthoz, amely 7-10 km magasságban van, hogy az UMPK siklóbombák hatótávja (ilyen magasan indítva kb 80-100 km) érdemben kihasználható legyen.
Ahogy elérkeznek a zsirfámanőver kiindulópontjához, meredeken, utánégetővel emelkednek az indítási magasságra (2-3 percig). Indítás után megfordulnak és továbbra is utánégetővel süllyednek vissza kb 100-200 méterre és indulnak haza.
Teszik mindezt azért, hogy a tűzvezető radaroknak a lehető legkevesebb ideig mutassanak célt.
Ha csak a zsiráfmanővert nézzük, azt természetesen egy F-16 is megcsinálja, akár 4x1000 fontos JDAMmel is (sőt, valószínűleg némileg hamarabb is emelkedne az indítási magasságra, mint egy Szu-34).

Ami különbség, az a kinematikai tartalék (annak hiánya), ami pedig abból következik, hogy:
  • az ukrán F-16-ok CFT nélkül, külső póttartályokkal repülnek (két póttartállyal a teljes üa. kapacitás kb 5400 kg)
  • az ukrán F-16-ok a fronttól kb 7-800 km-re vannak telepítve
  • az F-16 egy Lo-Lo-Lo profillal, két külső póttartállyal, 4000 fontos fegyverteherrel kb 400km-es harci hatósugárral bír - de akkor tényleg csak annyit csinál a front közelében, hogy elengedi a siklóbombáit és utána fűnyírószinten visszarepül a bázisára.

Csakhogy a front nem 400, hanem minimum 700 kilométerre van a bázisaiktól, és így jutunk el oda, hogy az ukrán F-16ok nem fognak 4 db 1000 fontos JDAMet (ami az UMPK kites FAB-500nak feleltethető meg) vinni, hanem valószínűleg három póttartállyal visznek összesen 2000 fontnyi bombát. És még így is épp, hogy kijönnek az üzemanyagból.
Azaz ott nem marad már semmilyen kinematikai tartalék. Ha az ukrán pilóta nem túl elővigyázatos, vagy épp az oroszoknak sikerül egy kicsit hamarabb detektálni és a tűzvezető radarjaikkal befogni a gépet, akkor ez a küldetés hirtelen nagy kockázatúról nagyon nagyra emelkedik - lévén az F-16-nak nem lesz üzemanyaga arra se az indítás után, hogy kimanőverezze az esetleg rá indított légvédelmi v egyéb rakétákat.

Egy Szu-34 belső üa. kapacitása kb 12000kg - ez több, mint a duplája a póttartályos F-16nak. Nyilván a két hajtómű és a nagyobb légellenállás miatt nem lesz egyenesen arányosan több, mint kétszer akkora a harci hatósugara, de megközelíti a kétszer akkorát.
Ami több dolgot is jelent:
  • egyrészt az oroszok valószínűleg Hi-Lo-Hi (a küldetés közepén egy zsiráfmanőverrel) profilt használnak, hiszen ők a hátországból, védett légtérből indulnak, nem kell végig fűnyírószinten menniük
  • ..ami alacsonyabb fogyasztással is jár
  • ami valószínűleg a fent becsült kétszeresnél jóval nagyobb harci hatósugarat is eredményez
  • a küldetés során, a frontvonal közelében, az ellenséges légvédelem hatósugarában végig komoly kinematikai tartalékokkal (üzemanyatartalékkal és addigra már viszonylag magas tolóerő-tömeggel) fog bírni a gép

Nem volt véletlen, hogy az a Szu-34 tavaly nyáron ki tudott manőverezni három Patriot elfogórakétát.
 
TOS-2 tűz alatt tartották az ukrán állásokat Gulyaipoléban

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Hangulatos, Orosz stílusú Mad Max

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Csak azok az F-16-ok nem 70km-ről hajították a bombákat, hanem fizikailag átrepültek a célpont felett... Kicsit más kávéház.
A gép repülési teljesítményének szempontjából ez lényegtelen. Amúgy pont annak van értelme, hogy 70km-ről a biztonságból oldod a bombákat a jól megpakolt gépről, hisz nem lesz szükséged kb semmilyen manőverezésre, hisz biztonságban vagy.
 
Félreérted.
Amit az izraeliek Osirakban csináltak, annak köze nincs az ukrán fronton használt siklóbombák bevetési profiljához. Irakban végig Lo-Lo-Lo profilt repültek, és max. 2100 méterre emelkedtek az indítás előtt - és nem mindegy, milyen tempóban.
Ez egy régebbi ábra (2023-as), de jól ábrázolja, mi a követelmény az ukrán fronton:
ea8T1He8_o.png


Alacsony magasságon (mondjuk 100-200 méteren) közelítenek az indítási ponthoz, amely 7-10 km magasságban van, hogy az UMPK siklóbombák hatótávja (ilyen magasan indítva kb 80-100 km) érdemben kihasználható legyen.
Ahogy elérkeznek a zsirfámanőver kiindulópontjához, meredeken, utánégetővel emelkednek az indítási magasságra (2-3 percig). Indítás után megfordulnak és továbbra is utánégetővel süllyednek vissza kb 100-200 méterre és indulnak haza.
Teszik mindezt azért, hogy a tűzvezető radaroknak a lehető legkevesebb ideig mutassanak célt.
Ha csak a zsiráfmanővert nézzük, azt természetesen egy F-16 is megcsinálja, akár 4x1000 fontos JDAMmel is (sőt, valószínűleg némileg hamarabb is emelkedne az indítási magasságra, mint egy Szu-34).

Ami különbség, az a kinematikai tartalék (annak hiánya), ami pedig abból következik, hogy:
  • az ukrán F-16-ok CFT nélkül, külső póttartályokkal repülnek (két póttartállyal a teljes üa. kapacitás kb 5400 kg)
  • az ukrán F-16-ok a fronttól kb 7-800 km-re vannak telepítve
  • az F-16 egy Lo-Lo-Lo profillal, két külső póttartállyal, 4000 fontos fegyverteherrel kb 400km-es harci hatósugárral bír - de akkor tényleg csak annyit csinál a front közelében, hogy elengedi a siklóbombáit és utána fűnyírószinten visszarepül a bázisára.

Csakhogy a front nem 400, hanem minimum 700 kilométerre van a bázisaiktól, és így jutunk el oda, hogy az ukrán F-16ok nem fognak 4 db 1000 fontos JDAMet (ami az UMPK kites FAB-500nak feleltethető meg) vinni, hanem valószínűleg három póttartállyal visznek összesen 2000 fontnyi bombát. És még így is épp, hogy kijönnek az üzemanyagból.
Azaz ott nem marad már semmilyen kinematikai tartalék. Ha az ukrán pilóta nem túl elővigyázatos, vagy épp az oroszoknak sikerül egy kicsit hamarabb detektálni és a tűzvezető radarjaikkal befogni a gépet, akkor ez a küldetés hirtelen nagy kockázatúról nagyon nagyra emelkedik - lévén az F-16-nak nem lesz üzemanyaga arra se az indítás után, hogy kimanőverezze az esetleg rá indított légvédelmi v egyéb rakétákat.

Egy Szu-34 belső üa. kapacitása kb 12000kg - ez több, mint a duplája a póttartályos F-16nak. Nyilván a két hajtómű és a nagyobb légellenállás miatt nem lesz egyenesen arányosan több, mint kétszer akkora a harci hatósugara, de megközelíti a kétszer akkorát.
Ami több dolgot is jelent:
  • egyrészt az oroszok valószínűleg Hi-Lo-Hi (a küldetés közepén egy zsiráfmanőverrel) profilt használnak, hiszen ők a hátországból, védett légtérből indulnak, nem kell végig fűnyírószinten menniük
  • ..ami alacsonyabb fogyasztással is jár
  • ami valószínűleg a fent becsült kétszeresnél jóval nagyobb harci hatósugarat is eredményez
  • a küldetés során, a frontvonal közelében, az ellenséges légvédelem hatósugarában végig komoly kinematikai tartalékokkal (üzemanyatartalékkal és addigra már viszonylag magas tolóerő-tömeggel) fog bírni a gép

Nem volt véletlen, hogy az a Szu-34 tavaly nyáron ki tudott manőverezni három Patriot elfogórakétát.
Részben az ukrán gépek is "védett" légtérben repülnek.Egyenlőre még az ukrán 29-esek repülik jelentős részben a csapásmérő bevetéseket ukrán oldalon.Amiknek a tüzelőanyag kapacitása finoman szólva csapnivaló.Már ha nem kamuznak az ukránok f16-ossal is hajtottak végre több csapásmérő bevetést.Igaz a 29-esek nagyrészt csak SBD-vel/AASSM hammer bombákkal.Nyílván ebben benne van a 29-esek korlátozott teherbírása is.Nem véletlen a szovjet eredetű ukrán gépek közül a Su 27-esre integrálták a JDAM-ot.
-Ami azt illeti,87-88ban a kubai légvédelem miatt az SAAF a jóval gyengébb Mirage F1 gépekkel csinálták a hajitóbombázást.82ben Falklandon Harrier Mk3 csinált hajitóbombázást LBGvel.
Jelenleg már nincs rendszerben 1,5tonnás siklóbomba nyugaton,de volt.Libanonban az IAF bevetette őket Kfir C2 és F4E gépekről.Csak szándék kérdése,hogy újrainditsák az ilyen kategóriájú siklóbombák gyártását-csak nincs is rá szándék se.Mk84 elég a pontosabb nyugati célravezető rendszerekkel.Harcászati szinten meg ugyanazon a tartón 8 db SDB hasznosabb,mint egy Mk84,általában.
F16 és az M2000 is képes a hajitóbombázásra.És elég valószinű,hogy csinálják is a kapott siklóbombákkal.
SBS más kategória.Erődrendszereket rombolni amit az oroszok csinálnak vagy Izrael csinált Gázában alkamasabb a JDAM.SBD "csak" 1 méter vasbetont visz át sok esetben elég lehet.Az újjabb verziók rendelkeznek "hőkamerával"/radarral harcjáművek azonositására.Így mozgó célpontok támadására is alkalmasak sniper-x célozókonténerrel "kombinálva.Ukrán gépek közül 29-esekre függesztenek nagyrészt SBD-ket.
 
Ami azt illeti,87-88ban a kubai légvédelem miatt az SAAF a jóval gyengébb Mirage F1 gépekkel csinálták a hajitóbombázást.82ben Falklandon Harrier Mk3 csinált hajitóbombázást LBGvel.
Jelenleg már nincs rendszerben 1,5tonnás siklóbomba nyugaton,de volt.Libanonban az IAF bevetette őket Kfir C2 és F4E gépekről.Csak szándék kérdése,hogy újrainditsák az ilyen kategóriájú siklóbombák gyártását-csak nincs is rá szándék se.Mk84 elég a pontosabb nyugati célravezető rendszerekkel.Harcászati szinten meg ugyanazon a tartón 8 db SDB hasznosabb,mint egy Mk84,általában.
F16 és az M2000 is képes a hajitóbombázásra.És elég valószinű,hogy csinálják is a kapott siklóbombákkal.
Igen, az utolsó 3000 fontos (1360kg-os) amerikai szabadesésű nemirányított bombatest az M118HE volt, amit még elláttak HBOS és később még a Paveway irányító kittel is. Ezeket az M118-asokat az USAF F-105-ösökről Vietnam-ban, illetve a háború vége felé a HBOS és Paveway első generációs kitjeivel F-111-esekről oldotta, de az F-4-esek fegyverzetében is rendelkezésre állt. Sőt, a US Navy még a kisméretű A-4 Skyhawk-on is tesztelte!

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ami a dizájnt illeti, ez még a Tallboy, Grand Slam, illetve T-12 aerodinamikáját követte, azaz némiképp újabb volt, mint a világháborús 4000 fontos elődje is (AN-M56 Blockbuster, a B-29-es a megfelelő hatótáv mellett, no meg a mérete miatt csak kettőt tudott elvinni, de egy B-29-es kötelék gyakran összdobással támadta a japán városokat, nem ritkán azok belvárosát is) ami miatt egy időre megfelelt a szuperszonikus korszak harcászati tipusain is, akár külső hordozással is.
Majd a harcászati repülők arzenáljából az új, sokkal áramvonalasabb Mk-81/82/83/84 típuscsalád (250/500/1000/2000 font) teljesen kiszorította.
Az új bombafegyverzet legnagyobbja ugyanis pontosabban volt célbajuttatható még szabadeséssel is, de a rombolóereje nem sokkal maradt el, miközben az egyre jobban teret hódító precíziós kitek korában már nem volt szükség a másfélszeres tömegre, ami amúgy se jelenett másfélszeres rombolóerőt. Sem átütőerőt.
A hetvenes évektől megjelent új harcászati típusok (elsősorban az F-16A) pedig hatékonyabban tudtak támadni egyszerre két darab 2000 fontos Mk84-essel, mint egy darab 3000 fontos M118-assal.

Az utolsó éles M118-as bevetéseket az izraeli légierő hajtotta végre az F-4-esekről (és Kfirekről) leoldva 1982-ben Libanon ellen, aztán náluk is kikopott ez a fegyver.

Ami a kalibert magát illeti, az amerikaiak nem adták fel egészen a 3000 fontos kategóriát, hiszen a légi indítású AGM-86 ALCM robotrepülőgép D-változatának a harci része egy 3000 font tömegű, nagy átütőerejű, megvastagított, szuperkemény fémburkolatú penetrátor, precíziós, megerősített fedezékek elleni támadáshoz.

A 3000 fontnál nagyobb modern nyugati kaliberekről pár szót. Nos az 1991-es Öböl Háború idején M203-as 110mm-es önjáró lövegek csövéből improvizált 4000-5000 fontos oldási tömegűre kapott GBU-28-as volt sokáig a legnagyobb fegyver az USAF harcászati repülőinek arzenáljában, de mára már megjelent a GBU-72, ami hivatalosan is 5000 fontra van kalibrálva és az F-15E képes hordozni, mintegy leváltandó a korábbi GBU-28-asokat.
Efelett már csak a bő 13 tonnás GBU-57 MOP van, de azt csak hadászati típusok képesek hordozni.

A precíziós csapásmérések megjelenésével a szakma itészei sokáig hangoztatták a túlméretesnek gondolt kaliberek oktalanságát, mintegy anakronisztikusnak tartva a nyugati Daisy Cutter, vagy a szovjet FAB-3000M54 és FAB-9000M54-eseket, melyek amúgy szépen ki is haltak.
Legtovább a Daisy Cutter tartotta magát, egészen az afganisztáni invázió első pár évéig, de csak, hogy aztán megjelenjen az utódja, a GBU-43 MOAB, immáron precíziós kivitelben, ami a Hercules-ről való oldási profilját tekintve messze nem egy siklóbomba, viszont a rombolási rádiusza, illetve az elműködésének jellege (vékony falú bombatest, nagy robbantöltettel, nagy lökéshullámot generáló hatásmechanizmus) miatt igazi precizitásra eleve nincs is szükség.
Az oroszoknál pedig előbb a FAB-3000M46-osok egy-egy még mutatóban megmaradt példányát próbálták ki a nagy kiterjedésű Azovstal épületkomplexuma ellen, majd az újra sorozatgyártásba vett FAB-3000M54-eseket látták el áramvonalazó burkolattal és UMPK precíziós irányítású siklórepülést biztosító kittel.
Ugyanis addig csak a KAB-1500L és T voltak a legnagyobb "precíziós" eszközök, de ezek bevetéséhez a hagyományos FAB-1500M54-esekhez hasonlóan be kellett repülni az ellenség fölé, mivel a KAB rendszerek csak korrigált zuhanású bombák, ahol a szabadesés vektorát lehet kis mértékben a célbacsapódáshoz igazítani.
Kvázi, mint a MOAB esetében.

A francia és angol gépeken egészen a közelmúltig 1000 fontnál nagyobb kaliberű bombatest nem is nagyon létezett. Az európai tagállamok közül pedig a németek eleve nem is rendelkeznek 2000 fontos bombafegyverzettel.
Ahogy a svédek sem.
Változás állt azonban e téren be, mégpedig a franciák esetében, ahol is az AASM moduláris rakétapóthajtással kiegészített precíziós csomag esetében a szokásos Mk-82 és 83-as kaliber mellé, elsősorban export célokra de megalkották a "Hammer" típusnevű verziót, mégpedig az Mk-84-esre alapozva.
Itt érdekes francia kreativitás volt a Rafale pilótafülkéjáből menet közben beállítható robbantási mód, ami szerint a Hammer alkalmazható nagy átüőerővel közvetlen becsapódással, vagy, ha a kiválasztott (és már akár az oldás után is módosított) másik célpont megköveteli, akkor a felszín feletti magasságon, lökéshullámmal rombolásra is.
Illetve, korábban a svédek tesztelték a JAS-39C-t Spanyolországban, nagy melegben két darab Mk-84-es és két Mk-83-assal, tehát összesen 6000 fontnyi bombatömeggel megpakolva (volt még két Sidewinder súlymakett is), igaz, csupán csak marketing céllal.
Amennyire én tudom, a svéd légierőben nincs rendszerben az Mk-84-es bombatípus egyik változata sem.

Az orosz FAB-3000 UMPK és az ODAB-1500 UMPK elvileg közel azonos hatásúak, ami a nettó lökéshullám rombolását illeti, nyilván itt az ODAB-1500-s előnye a magasabb égési hőmérséklet és a kisebb méret és tömeg, ami miatt ebből egy Szu-34-es egyszerre akár kettőt is el tud vinni harci körülmények között.
De a hatamas FAB-3000M54 bombatest előnye a jókora repeszhatás, illetve a köpenyvastagsából adódóan ez a repeszfelhő jókora kinematikai hatással is bír.
A nagyméretű, szuperszonikus izzó bombatest darabok - az ODAB-1500-assal ellentétben - nem csak szétsöprik a nagy felületen szétbontakozott ellenséges technikát és élőerőt, de közel azonos vákuumhatás mellett akár a közepesen páncélozott, vagy megerősített fedezékek mögé rejtőző élőerőt, illetve technikát is meg tudják semmisíteni, vagy tudják azt rombolni.
 
Anatoli Sarij ukrán újságíró:

Információim szerint Andrij Jermak Timur Mindics és az ukrán születésű ENSZ-alkalmazott, V. Vanshelboym közvetítésével több mint 50 millió dollárnyi ENSZ-alap ellopását szervezte meg 2021–2022-ben, a volt brit miniszterelnökhöz, B. Johnsonhoz köthető cégek számláit felhasználva.

Az UNOPS (Egyesült Nemzetek Szervezetének Projekt Szolgáltatási Hivatala) S3i (Fenntartható Beruházások az Infrastruktúrába és Innovációba) befektetési kezdeményezésének vezetőjeként V. Vanshelboim több mint 60 millió dollárnyi kölcsönt és részletfizetést folyósított a David Kendrick brit vállalkozó – a Fenntartható Lakhatási Megoldások (Sustainable Housing Solutions) és az Egyesült Királyságban bejegyzett Ocean Generation / We Are The Oceans – által ellenőrzött szervezeteknek.

A forrásokat megfizethető lakhatási programok és zöld projektek megvalósítására szánták Kenyában, Ghánában, Indiában, Nigériában és más országokban.

A. Yermak felelős volt a B. Johnson által garantált pénzeszközök kivonásáért és tisztára mosásáért. T. Mindich szolgált az összekötőként A. Yermak és V. Vanshelboim között.

2022 folyamán az ENSZ belső ellenőrzéseket végzett, amelyek kimutatták, hogy a projektekre szánt források legfeljebb 10%-át költötték el, és a program célkitűzéseit nem érték el.

Vanshelboim ellen belső vizsgálatot indítottak, és 2023 januárjában elbocsátották az ENSZ-ből.

Ezt követően A. Yermak megpróbálta magas szinten „megoldani a kérdést” egy „kezes” révén.

Ennek érdekében több mint 1 millió dollárt utaltak át egy B. Johnsonhoz közvetlenül kapcsolódó lobbicég számláira.

Azonban az összeg az amerikai hírszerző ügynökségek pénzügyi megfigyelése alá került, mivel egy brit tisztviselő megvesztegetésének lehetséges esete merült fel.

2024-ben az UNDT (Egyesült Nemzetek Vitarendezési Bírósága) 58 millió dollár kártérítést kért Vanshelboimtól.

2025 márciusában Spanyolországban letartóztatták és kiadták az Egyesült Államoknak.

Az ENSZ-alapokat (több mint 50 millió dollárt) azonban továbbra is A. Yermak, D. Kendrick és B. Johnson ellenőrzi.

Yermak brit, izraeli és bahamai útleveleket birtokolt magának és Zelenszkijnek; a NABU nyomozói ezeket a házkutatások során fedezték fel. Az útlevelek mellett 14 millió dollár készpénzt és offshore számlák adatait találták.

A NABU november 28-án házkutatást tartott Jermak otthonában az ukrán energiaszektorban tapasztalható korrupciós ügyekben folytatott nyomozás részeként. Ugyanezen a napon Zelenszkij bejelentette Jermak lemondását.

December 11-én váltak ismertté a házkutatás részletei: dokumentumok és elektronikus eszközök mellett 14 millió dollár készpénzt, összesen 2,6 milliárd dollár értékű offshore számlákra történő banki átutalások adatait, valamint egy sor útlevelet foglaltak le az elnöki adminisztráció volt vezetőjétől. Volodimir Zelenszkij nevére kiállított izraeli, egyesült királysági, St. Kitts és Nevis-i, valamint bahamai útleveleket, Jermak nevére kiállított egyesült királysági, St. Kitts-i és bahamai útleveleket, valamint Mindich nevére kiállított útleveleket foglaltak le.
 
Anatoli Sarij ukrán újságíró:

Információim szerint Andrij Jermak Timur Mindics és az ukrán születésű ENSZ-alkalmazott, V. Vanshelboym közvetítésével több mint 50 millió dollárnyi ENSZ-alap ellopását szervezte meg 2021–2022-ben, a volt brit miniszterelnökhöz, B. Johnsonhoz köthető cégek számláit felhasználva.

Az UNOPS (Egyesült Nemzetek Szervezetének Projekt Szolgáltatási Hivatala) S3i (Fenntartható Beruházások az Infrastruktúrába és Innovációba) befektetési kezdeményezésének vezetőjeként V. Vanshelboim több mint 60 millió dollárnyi kölcsönt és részletfizetést folyósított a David Kendrick brit vállalkozó – a Fenntartható Lakhatási Megoldások (Sustainable Housing Solutions) és az Egyesült Királyságban bejegyzett Ocean Generation / We Are The Oceans – által ellenőrzött szervezeteknek.

A forrásokat megfizethető lakhatási programok és zöld projektek megvalósítására szánták Kenyában, Ghánában, Indiában, Nigériában és más országokban.

A. Yermak felelős volt a B. Johnson által garantált pénzeszközök kivonásáért és tisztára mosásáért. T. Mindich szolgált az összekötőként A. Yermak és V. Vanshelboim között.

2022 folyamán az ENSZ belső ellenőrzéseket végzett, amelyek kimutatták, hogy a projektekre szánt források legfeljebb 10%-át költötték el, és a program célkitűzéseit nem érték el.

Vanshelboim ellen belső vizsgálatot indítottak, és 2023 januárjában elbocsátották az ENSZ-ből.

Ezt követően A. Yermak megpróbálta magas szinten „megoldani a kérdést” egy „kezes” révén.

Ennek érdekében több mint 1 millió dollárt utaltak át egy B. Johnsonhoz közvetlenül kapcsolódó lobbicég számláira.

Azonban az összeg az amerikai hírszerző ügynökségek pénzügyi megfigyelése alá került, mivel egy brit tisztviselő megvesztegetésének lehetséges esete merült fel.

2024-ben az UNDT (Egyesült Nemzetek Vitarendezési Bírósága) 58 millió dollár kártérítést kért Vanshelboimtól.

2025 márciusában Spanyolországban letartóztatták és kiadták az Egyesült Államoknak.

Az ENSZ-alapokat (több mint 50 millió dollárt) azonban továbbra is A. Yermak, D. Kendrick és B. Johnson ellenőrzi.

Yermak brit, izraeli és bahamai útleveleket birtokolt magának és Zelenszkijnek; a NABU nyomozói ezeket a házkutatások során fedezték fel. Az útlevelek mellett 14 millió dollár készpénzt és offshore számlák adatait találták.

A NABU november 28-án házkutatást tartott Jermak otthonában az ukrán energiaszektorban tapasztalható korrupciós ügyekben folytatott nyomozás részeként. Ugyanezen a napon Zelenszkij bejelentette Jermak lemondását.

December 11-én váltak ismertté a házkutatás részletei: dokumentumok és elektronikus eszközök mellett 14 millió dollár készpénzt, összesen 2,6 milliárd dollár értékű offshore számlákra történő banki átutalások adatait, valamint egy sor útlevelet foglaltak le az elnöki adminisztráció volt vezetőjétől. Volodimir Zelenszkij nevére kiállított izraeli, egyesült királysági, St. Kitts és Nevis-i, valamint bahamai útleveleket, Jermak nevére kiállított egyesült királysági, St. Kitts-i és bahamai útleveleket, valamint Mindich nevére kiállított útleveleket foglaltak le.
És valószínűleg, ez csak a jéghegy csúcsa.
 
Rövid frontvonal-jelentés – 2025. december 16. Illusztrációk: Mihail Popov Üzenet az orosz védelmi minisztériumtól: „Andrej Belouszov orosz védelmi miniszter gratulált a P. P. Polubojarovról elnevezett 12. Gárda-harckocsi Sepetovka Vörös Zászlórend parancsnokságának és személyzetének a Harkiv megyében található Novoplatonovka település felszabadításához. »A bátor és önzetlen harckocsizók a különleges katonai művelet első napjaitól kezdve teljesítik katonai kötelességüket népünk és földünk védelmében az ellenségtől« – áll az orosz védelmi miniszter gratuláló táviratában.” Az orosz fegyveres erők elvágták a Borovaja-kiszögellés északi bázisát. Elérték az Oszkol folyó bal partját, és felszabadították Novoplatonovka települést (É. sz. 49°25′39″, K. sz. 37°38′35″, körülbelül 460 lakos). Az Ukrán Fegyveres Erők 77. Külön Légideszant Dandárjának egységeit bekerítették és a folyó bal partjához szegezték. A Kupyanszk-Borovaja autópálya mentén történő előrenyomulás, a Zagryzovo-Boguslavka és Novoplatonovka-Boguslavka felől konvergáló előrenyomulásokkal, valamint a Boguslavka "zseb" megtisztítása lehetővé teszi egy hídfő létrehozását Borovaja településtől északra. A következő fejlemény az ukrán fegyveres erők szemközti partra vezető átkelőhelyeinek ellenőrzésének megszerzése, valamint az ellenséges egységek utánpótlásának megzavarása a folyó bal partján. Erre már júniusban utaltak, amikor az ellenség tartalékait az Oszkol folyón át a Borovaja szektorba helyezte át – ha az átkelőket elvágják, azok és páncélozott járműveik félkörben ragadnak. Az orosz vezérkar módszeresen végrehajtja tervét, saját játékszabályait kényszerítve az ellenségre. Gyakorlatilag az összes iránytérképen láthatók a harcvonal körvonalai különböző időpontokban. Figyelje az orosz fegyveres erők előrenyomulását. Meg lehet érteni a tervet és annak megvalósításának menetét.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Légicsapások krónikája Ukrajna területén 2025. december 16. és 17. között.

Tegnap, nappal-éjjel a Légierő és a rakétaerők célpontokat támadtak a Donbász, Szumi, Harkiv, Zaporizzsje, Dnyipropetrovszk és Herszon megyékben (teljes fegyverkészlettel), Visgorod külvárosában a Kijevi megyében, Odesszában, Arcszizban, Zatokában és Akkermanban az Odesszai megyében, valamint Csernyihivi megye külvárosában (Gerani/Gerbera).

2025. december 16.

· 07:55 Zatoka, Odesszai megye - robbanás. Gerani/Gerbera.
. 08:35-08:55 Zaporizzsje megye - 3 robbanás. Nehéz MLRS.
. 10:45 Harkiv megye - robbanások. UMPK. Kupjanszk külvárosa.
· 11:15 Harkov terület – robbanások. UMPK. Kupjanszk közelében.
· 11:35 Harkov megye – robbanások. UMPK. Kupjanszk közelében.
· 11:45 Donbas – robbanások. UMPK.
· 12:05 Zaporizzsja terület – robbanások. UMPK. Pavlivka közelében.
· 12:15 Sumy Oblast – robbanások. UMPK.
· 12:55 Harkov terület – robbanások. UMPK. Kupjanszk közelében.
· 14:25 Odesa közelében – robbanás. Muskátli/gerbera.
· 16:35 Donbas – robbanások. UMPK.
· 16:55 Donbas és Zaporizzsja terület – robbanások. UMPK. A Zaporizzsja régióban, Huliaipole közelében.
· 17:05 Zaporizzsja régió - robbanások. UMPK. Huliaipole.
· 17:30 Harkiv régió - robbanások. UMPK. Vovcsanszk közelében.
· 17:50 Akkerman, Odesszai régió - robbanások. Muskátlik/Gerberák.
· 18:05 Akkerman, Odesszai régió - újabb robbanások. Muskátlik/Gerberák.
· 18:30 Dnyipropetrovszki régió - robbanások. UMPK.
· 18:55 Csernyihiv közelében - robbanás. Muskátlik/Gerberák.
· 20:10 Odesszai régió - újabb robbanások. Muskátlik/Gerberák.
· 22:15 Dnyipropetrovszki régió - robbanások. UMPK.
· 22:45-23:00 Harkiv megye - robbanások. UMPK. Kupjanszki járás.
. 23:00-23:15 Zaporizzsje - robbanások. Muskátlik/Gerberák.
. 23:20 Kramatorsk és Arcszyz külvárosa, Odesszai megye - robbanások. Muskátlik/Gerberák.
. 23:50-23:55 Visgorod külvárosa, Kijevi megye - robbanások. Muskátlik/Gerberák.
. 23:55 Zaporizzsje megye - robbanások. UMPK. Rozumovka.

2025. december 17.

· 00:00 Szlovjanszk - robbanások. UMPK.
. 00:05-00:15 Visgorod külvárosa, Kijevi megye - robbanások. Muskátlik/gerberák.
· 00:15 Zaporizzsja terület – robbanások. UMPK. Huliaipole.
· 01:35-01:40 Akhtyrka, Sumy Oblast; robbanások. Muskátlik/gerberák.
· 05:40 Dnyipropetrovszki terület – robbanások. UMPK.
· 06:05 Zaporizzsja terület – robbanások. UMPK. Ternovatoye külvárosában.
· 06:15 Donbas és Dnyipropetrovszk megye – robbanások. UMPK.
· 06:30 Harkov terület – robbanás. Nagy sebességű cél. Sevcsenkove.

A fotón és videón egy muskátli csapás látható egy célpontra Odessza megyében.
 
Zelebobka nem megy bele olyan békemegállapodásba, amely a Donbászt átengedné az oroszoknak - még biztonsági garanciákkal sem:

However, Zelenskyy made clear that on the key issue of the Donbas region – which Russia is seeking to control in its entirety, including areas it has not yet occupied – Ukraine saw no change in the Russian position, adding: “They want our Donbas. And we do not want to give away our Donbas.

“The Americans want to find a compromise, [and] they offer a ‘free economic zone’ [in the Donbas]. And I will emphasise once again: ‘free economic zone’ does not mean under the leadership of the Russian Federation.”

rkWlNjAn_o.jpeg


 
Zelebobka nem megy bele olyan békemegállapodásba, amely a Donbászt átengedné az oroszoknak - még biztonsági garanciákkal sem:

However, Zelenskyy made clear that on the key issue of the Donbas region – which Russia is seeking to control in its entirety, including areas it has not yet occupied – Ukraine saw no change in the Russian position, adding: “They want our Donbas. And we do not want to give away our Donbas.

“The Americans want to find a compromise, [and] they offer a ‘free economic zone’ [in the Donbas]. And I will emphasise once again: ‘free economic zone’ does not mean under the leadership of the Russian Federation.”

rkWlNjAn_o.jpeg


Ez a csávó tényleg eléri, hogy ne maradjanak ukrán férfiak a futtatói felé. Ahány orosszal dumáltam, mind rühellte ezt az egészet (testvérnép), viszont az volt a vélemény, hogy muszáj addig csinálni, amíg az ukránok fel nem fogják, hogy átb.szták őket.
 
A KillNet hackerei adatokat szereztek az ukrán fegyveres erők csapatainak a teljes frontvonal mentén történő bevetéséről.

Szerintük a hackelés után az információt felvették a MATRIX interaktív térképre – jelenti a RIA Novosti egy forrásra hivatkozva.

Tartalmazták a raktárak, felszerelések, parancsnokságok és repülőgépek koordinátáit, valamint a katonai személyzeti akták és a fegyverspecifikációk adatait.

Állítólag 17,8 terabájtnyi műholdas felderítő adatot és ukrán vállalatoktól és kormányzati szervektől származó szivárogtatásokat használnak fel. A projektet a tervek szerint az orosz védelmi minisztériumhoz adják át.

Azt is jelentették, hogy a térkép lehetővé teszi a logisztika, a katonai létesítmények termelési kapacitásának elemzését, valamint a csapásmérő paraméterek kiszámítását az időjárás figyelembevételével.

Ukrajnára az 1990-es évekbeli események megismétlődése vagy polgárháború várható: Zaluzsnij az ukrán fegyveres erők frontról való visszatérésének kockázatairól

Valerij Zaluzsnij, az ukrán fegyveres erők korábbi főparancsnoka és jelenlegi ukrán nagykövet, az Egyesült Királyságban, kijelentette, hogy az ellenségeskedés befejezése után Ukrajna belső konfliktussal néz szembe.

„A háború sajnos még nem ért véget, de valaki már ellenségekké tett minket. Ez a mai valóság, amit látunk” – jegyezte meg Zaluzsnij.

Elmagyarázta, hogy körülbelül egymillió katona tér majd haza harci tapasztalattal és fegyverrel a kezében. Ezek az emberek csökkenő jövedelemmel, munkanélküliséggel és lakhatással fognak szembesülni. Ilyen körülmények között sokan engedhetnek a „könnyű pénz” kísértésének, ami a bűnözés növekedéséhez, az utcai bizonytalansághoz és a politikai destabilizációhoz vezethet.

Zaluzsnij hozzátette, hogy a második világháború és az afganisztáni háború történelmi tapasztalatai megerősítik a politikai destabilizáció, sőt a polgárháború lehetőségét: „És mindez akár Ukrajna politikai destabilizációjának kockázatához és a nemzetbiztonság fenyegetéséhez is vezethet. Mint például egy polgárháború.”

Az ukrán fegyveres erők volt főparancsnoka megjegyezte, hogy a védők frontról való visszatérése és veterán státuszba való áttérése új kihívást jelent az állam, a társadalom és maga a katonai személyzet számára.

Jó minőségű képek jelentek meg a novorosszijszki kikötőben keletkezett károkról.

Új felvételek cáfolják az ukrán propaganda állításait az orosz Varsavjanka dízeltengeralattjáró megsemmisítéséről.

Az első fotón a móló súlyos sérülései láthatók, de a tengeralattjáró teljesen sértetlen. A második fotón jól látszanak a védelmi berendezések, amelyek a pilóta nélküli "Sub Sea Baby" frónok megállítására szolgálnak.

Továbbra is nyitott kérdés, hogy hogyan került oda az ukrán fegyveresek pilóta nélküli hajója, és honnan szerezték a kikötő térfigyelő kamerájának felvételeit.

Levonják a következtetéseket, és kijavítják a biztonsági rést?

 
16 quadot és élőerőt semmisített meg az Azov csoport
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Védett tengeralattjáró
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Hűha
Reactions: yrkon
A KillNet hackerei adatokat szereztek az ukrán fegyveres erők csapatainak a teljes frontvonal mentén történő bevetéséről.

Szerintük a hackelés után az információt felvették a MATRIX interaktív térképre – jelenti a RIA Novosti egy forrásra hivatkozva.

Tartalmazták a raktárak, felszerelések, parancsnokságok és repülőgépek koordinátáit, valamint a katonai személyzeti akták és a fegyverspecifikációk adatait.

Állítólag 17,8 terabájtnyi műholdas felderítő adatot és ukrán vállalatoktól és kormányzati szervektől származó szivárogtatásokat használnak fel. A projektet a tervek szerint az orosz védelmi minisztériumhoz adják át.

Azt is jelentették, hogy a térkép lehetővé teszi a logisztika, a katonai létesítmények termelési kapacitásának elemzését, valamint a csapásmérő paraméterek kiszámítását az időjárás figyelembevételével.

Ukrajnára az 1990-es évekbeli események megismétlődése vagy polgárháború várható: Zaluzsnij az ukrán fegyveres erők frontról való visszatérésének kockázatairól

Valerij Zaluzsnij, az ukrán fegyveres erők korábbi főparancsnoka és jelenlegi ukrán nagykövet, az Egyesült Királyságban, kijelentette, hogy az ellenségeskedés befejezése után Ukrajna belső konfliktussal néz szembe.

„A háború sajnos még nem ért véget, de valaki már ellenségekké tett minket. Ez a mai valóság, amit látunk” – jegyezte meg Zaluzsnij.

Elmagyarázta, hogy körülbelül egymillió katona tér majd haza harci tapasztalattal és fegyverrel a kezében. Ezek az emberek csökkenő jövedelemmel, munkanélküliséggel és lakhatással fognak szembesülni. Ilyen körülmények között sokan engedhetnek a „könnyű pénz” kísértésének, ami a bűnözés növekedéséhez, az utcai bizonytalansághoz és a politikai destabilizációhoz vezethet.

Zaluzsnij hozzátette, hogy a második világháború és az afganisztáni háború történelmi tapasztalatai megerősítik a politikai destabilizáció, sőt a polgárháború lehetőségét: „És mindez akár Ukrajna politikai destabilizációjának kockázatához és a nemzetbiztonság fenyegetéséhez is vezethet. Mint például egy polgárháború.”

Az ukrán fegyveres erők volt főparancsnoka megjegyezte, hogy a védők frontról való visszatérése és veterán státuszba való áttérése új kihívást jelent az állam, a társadalom és maga a katonai személyzet számára.

Jó minőségű képek jelentek meg a novorosszijszki kikötőben keletkezett károkról.

Új felvételek cáfolják az ukrán propaganda állításait az orosz Varsavjanka dízeltengeralattjáró megsemmisítéséről.

Az első fotón a móló súlyos sérülései láthatók, de a tengeralattjáró teljesen sértetlen. A második fotón jól látszanak a védelmi berendezések, amelyek a pilóta nélküli "Sub Sea Baby" frónok megállítására szolgálnak.

Továbbra is nyitott kérdés, hogy hogyan került oda az ukrán fegyveresek pilóta nélküli hajója, és honnan szerezték a kikötő térfigyelő kamerájának felvételeit.

Levonják a következtetéseket, és kijavítják a biztonsági rést?

Hátsó része víz alatt van és azóta is ott van ahol a támadás érte.Nem valószínű hogy végzetes de lehetnek károk a tengeralatjáróban.Amit nyíltan nem fognak elismerni.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
A probléma az a sérült KILO-val, hogy csak Szevasztopolban van olyan szárazdokk, ahol meg tudnák javítani, az pedig bőven az ukrán CM-ek hatásos lőtávolsagan belül van (ezért költözött a flotta Novorosszíjszkba), ahogy azt már láttuk a másik KILO példáján. Tehát a kérdés az, hogy mit kezdenek a sérült tengeralattjáróval, mert el nem süllyedt és több mint valószínű, hogy javíthatóak a sérülései, a kérdés az, hogy megkockáztatják-e a szevasztopoli szárazdokkot vagy sem.