Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

Ha vízerőművel ki tudják váltani, akkor nem hülyeség, de ha a nyomják a napelemeket meg a szelet, azzal lehet melléfognak.
 
  • Tetszik
Reactions: 2ndt
Ha vízerőművel ki tudják váltani, akkor nem hülyeség, de ha a nyomják a napelemeket meg a szelet, azzal lehet melléfognak.

Gondolom szélerőművekkel és tárolós vízerőművekkel fogják kiváltani az atomot. Működni működik, csak valószínűleg drágább 2 rendszert (szél-víz) is kiépíteni 1 (atom) helyett.
 
Nem fejlődnek valami gyorsan az elektromos autók és az áttörések sem jönnek.
http://www.origo.hu/auto/20170529-kimondtak-a-kijozanito-igazsagot-az-e-autokrol.html

Magyarországon mennyi állami támogatást kapsz ha elektromos autót veszel?

Túl sokat ahhoz képest, hogy mennyire értelmetlen a támogatási cél és túl keveset ahhoz, hogy megérje elektromos autót venni.

Az állami támogatás a vételár 21 %-a, de legfeljebb 1,5 millió forint, ha tisztán elektromos az autó, új és nem drágább 15 milliónál. 2016-ra 2, 2017-re 3 milliárd volt az összes keret. Eredetileg októbertől május 1-ig lehetett pályázni, de nem volt elég igény sem 2016-ban sem 2017-ben ezért meghosszabbították a határidőt. Áprilisban október óta 500 körüli pályázat volt benyújtva, miközben 3333 autóra elég a keret. Regisztrálva (forgalomba helyezve) összes 836 elektromos autó volt Magyarországon 2016-ban. (Ez a teljes forgalomban lévő állomány. Az új regisztráció csak 172 db az ACEA szerint). Hát ez azért meglehetősen mérsékelt érdeklődést mutat. Pedig például a Portfolión szinte naponta jelenik meg cikk az elektromos autókról. Nagyon nyomják a fiúk a marketinget, de nem vevő rá a nagyérdemű. Egyébként hasonlóan "fergeteges" az érdeklődés a többi közép-kelet európai országban is. Mi a 836 regisztrált elektromos autónkkal vezetünk. Csehországban 790, Lengyelországban 370, Szlovákiában pedig 340 villanyautó gurul. Romániában még kevesebb. Bulgáriában majdnem nulla. Azért a 45 milliós német autóállományhoz képest az a 37 ezer (én egyébként csak 34 ezret olvastam a statisztikában és ebből csak 11 ezer a 2016-os új forgalomba helyezés) tisztán elektromos autó szintén nem túl acélos. Pedig a németek vannak a legjobban bezsongítva Európában.

Megjegyzem hogy tanulmányt írni arról, hogy évről évre azonos százalékos arányú, azaz a darabszámot nézve exponenciális növekedés feltételezése esetén mikorra lenne 1 millió elektromos autó a németeknél, na ez is csak egy nagyon zöldnek tud eszébe jutni. Viszonylag ritka az az értékesítési folyamat, amit a végtelenbe vetített töretlen exponenciális görbével lehetne leírni. Ennél már csak azok a politikusok zöldebbek - a szó szellemi teljesítményre vonatkozó értelmében - akik ezt a célt az exponenciális görbe által kidobott 2022 helyett 2020-ra tették.

2016-ban az egész EU-ban 15 millió eladott új személyautóból bő 60 ezer volt tisztán elektromos. Az utakon futó személyautó állománynak pedig még kisebb hányada, alig 1 ezreléke a tisztán elektromos.

Elektromos autó = játékszer gazdagoknak. Legalábbis jelenleg.
 
Elektromos autó = játékszer gazdagoknak. Legalábbis jelenleg.
Nálunk most eléggé megemelték az állami támogatást, de az ügyintézése nem tudom mennyire egyszerű. Kb tíz év telt el addig, amíg rájöttek, hogy a roncsautó program úgy tud működni, ha a vevőnek nem kell baszódnia vele, hanem ahol veszed az újat ott kötelező átvenniük a régit ha le akarod adni és kb 1650 eurót adnak érte. De nem ez az érdekes, hanem most van egy 10000 eurós támogatás tisztán elektromos autókra, és még 1700 lej ami majdnem további 400. Szóval támogatásból roncsprogrammal 12000 eurót ki tudsz ütni a kocsi árából, ami egy Renault Zoe 20000 eurós (nem tuom akkuval vagy anélkül) vagy Vw e-up! 16000 eurós árából már szép rész, roncsprogram nélkül is 10400 kedvezmény, és ami marad az 8-9000 vagy 5-6000 a két model esetén. Persze ezek kisautók, de második kocsinak vagy az asszonynak városba vagy rövid távra ilyen áron már nem rossz üzlet. Persze vannak nagyobbak és jobbak meg sokkal drágábbak is, de nem csak Tesla létezik.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and sirdavegd
Nálunk most eléggé megemelték az állami támogatást, de az ügyintézése nem tudom mennyire egyszerű. Kb tíz év telt el addig, amíg rájöttek, hogy a roncsautó program úgy tud működni, ha a vevőnek nem kell baszódnia vele, hanem ahol veszed az újat ott kötelező átvenniük a régit ha le akarod adni és kb 1650 eurót adnak érte. De nem ez az érdekes, hanem most van egy 10000 eurós támogatás tisztán elektromos autókra, és még 1700 lej ami majdnem további 400. Szóval támogatásból roncsprogrammal 12000 eurót ki tudsz ütni a kocsi árából, ami egy Renault Zoe 20000 eurós (nem tuom akkuval vagy anélkül) vagy Vw e-up! 16000 eurós árából már szép rész, roncsprogram nélkül is 10400 kedvezmény, és ami marad az 8-9000 vagy 5-6000 a két model esetén. Persze ezek kisautók, de második kocsinak vagy az asszonynak városba vagy rövid távra ilyen áron már nem rossz üzlet. Persze vannak nagyobbak és jobbak meg sokkal drágábbak is, de nem csak Tesla létezik.

Romániában tisztán elektromos autóból és plug-in hibridből együttvéve 74 db-ot helyeztek forgalomba 2016-ban és ez fergeteges növekedés a 2015-ös 24 db-hoz képest. Ízlelgessük egy kissé ezeket a számokat a magyarhoz hasonlóan kb. évi 100 ezres román új autó eladáshoz képest!
 
Romániában tisztán elektromos autóból és plug-in hibridből együttvéve 74 db-ot helyeztek forgalomba 2016-ban és ez fergeteges növekedés a 2015-ös 24 db-hoz képest. Ízlelgessük egy kissé ezeket a számokat a magyarhoz hasonlóan kb. évi 100 ezres román új autó eladáshoz képest!
Arányokban ez sem sokkal rosszabb, mint a német. Gondolom a támogatás is addig tart, amíg évente pármillió vagy pár tízmillió euróból ki tudják fizetni az egészet, utána inkább jövedéki adót vetnek majd ki az áramra.
 
Túl sokat ahhoz képest, hogy mennyire értelmetlen a támogatási cél és túl keveset ahhoz, hogy megérje elektromos autót venni.

Az állami támogatás a vételár 21 %-a, de legfeljebb 1,5 millió forint, ha tisztán elektromos az autó, új és nem drágább 15 milliónál. 2016-ra 2, 2017-re 3 milliárd volt az összes keret. Eredetileg októbertől május 1-ig lehetett pályázni, de nem volt elég igény sem 2016-ban sem 2017-ben ezért meghosszabbították a határidőt. Áprilisban október óta 500 körüli pályázat volt benyújtva, miközben 3333 autóra elég a keret. Regisztrálva (forgalomba helyezve) összes 836 elektromos autó volt Magyarországon 2016-ban. (Ez a teljes forgalomban lévő állomány. Az új regisztráció csak 172 db az ACEA szerint). Hát ez azért meglehetősen mérsékelt érdeklődést mutat. Pedig például a Portfolión szinte naponta jelenik meg cikk az elektromos autókról. Nagyon nyomják a fiúk a marketinget, de nem vevő rá a nagyérdemű. Egyébként hasonlóan "fergeteges" az érdeklődés a többi közép-kelet európai országban is. Mi a 836 regisztrált elektromos autónkkal vezetünk. Csehországban 790, Lengyelországban 370, Szlovákiában pedig 340 villanyautó gurul. Romániában még kevesebb. Bulgáriában majdnem nulla. Azért a 45 milliós német autóállományhoz képest az a 37 ezer (én egyébként csak 34 ezret olvastam a statisztikában és ebből csak 11 ezer a 2016-os új forgalomba helyezés) tisztán elektromos autó szintén nem túl acélos. Pedig a németek vannak a legjobban bezsongítva Európában.

Megjegyzem hogy tanulmányt írni arról, hogy évről évre azonos százalékos arányú, azaz a darabszámot nézve exponenciális növekedés feltételezése esetén mikorra lenne 1 millió elektromos autó a németeknél, na ez is csak egy nagyon zöldnek tud eszébe jutni. Viszonylag ritka az az értékesítési folyamat, amit a végtelenbe vetített töretlen exponenciális görbével lehetne leírni. Ennél már csak azok a politikusok zöldebbek - a szó szellemi teljesítményre vonatkozó értelmében - akik ezt a célt az exponenciális görbe által kidobott 2022 helyett 2020-ra tették.

2016-ban az egész EU-ban 15 millió eladott új személyautóból bő 60 ezer volt tisztán elektromos. Az utakon futó személyautó állománynak pedig még kisebb hányada, alig 1 ezreléke a tisztán elektromos.

Elektromos autó = játékszer gazdagoknak. Legalábbis jelenleg.
Magyar autópiacon sajnos még az új autó eladások is rettenet alacsonyak (ebből is egy csomó flottás), a nép meg veszi a használtimport romokat. Tömeges villanyautózás itt akkor lesz, ha Hansék tömegesen kezdik eldobálni a 15 éves elemes cuccaikat és lesz olyan szervíz kapacitás, ami okosba kikalapálja és "keveset futott, garázsban tartott nem dohányzó első tulajdonostól" jeligére kiszórja a HaHu-ra.
 
Nálunk most eléggé megemelték az állami támogatást, de az ügyintézése nem tudom mennyire egyszerű. Kb tíz év telt el addig, amíg rájöttek, hogy a roncsautó program úgy tud működni, ha a vevőnek nem kell baszódnia vele, hanem ahol veszed az újat ott kötelező átvenniük a régit ha le akarod adni és kb 1650 eurót adnak érte. De nem ez az érdekes, hanem most van egy 10000 eurós támogatás tisztán elektromos autókra, és még 1700 lej ami majdnem további 400. Szóval támogatásból roncsprogrammal 12000 eurót ki tudsz ütni a kocsi árából, ami egy Renault Zoe 20000 eurós (nem tuom akkuval vagy anélkül) vagy Vw e-up! 16000 eurós árából már szép rész, roncsprogram nélkül is 10400 kedvezmény, és ami marad az 8-9000 vagy 5-6000 a két model esetén. Persze ezek kisautók, de második kocsinak vagy az asszonynak városba vagy rövid távra ilyen áron már nem rossz üzlet. Persze vannak nagyobbak és jobbak meg sokkal drágábbak is, de nem csak Tesla létezik.
Villanyautózás koncepcionálisan a helyi egyéni közlekedésre építene, ahol Előfalvából bemegy a népelem az irodába, majd haza. Abban az esetben kifejezetten praktikus, ha elemes meghajtással áll a dugóban, nem pöfékelve. Autópályázáshoz meg ott a folyékony üa.
 
Tömeges villanyautóra ne is vágyj, azokat tankolni is kell amire Paks2 sem lenne elég. Most a MOL megoldja valahogy hogy mindenki kocsikázzon, de Paks3 is kellene ha Magyarország villanyautóra vált. Ilyen esetben a németeknek meg a vezeték se bírná annyi áramot kellene hozzanak a gombamód szaporodó francia atomerőművekből. Mondjuk emiatt egyelőre nem is kell aggódni, akku úgysem lesz hozza, mert nincs annyi lítium, szuperkondenzátor még messze hatékonytalanabb mint egy bármilyen akku, üzemanyagcella meg drága, de legalább hidrogént sem tudnánk eleget gyártani hozza. De ezt itt már egyszer kitárgyaltuk.
 
Magyar autópiacon sajnos még az új autó eladások is rettenet alacsonyak (ebből is egy csomó flottás), a nép meg veszi a használtimport romokat. Tömeges villanyautózás itt akkor lesz, ha Hansék tömegesen kezdik eldobálni a 15 éves elemes cuccaikat és lesz olyan szervíz kapacitás, ami okosba kikalapálja és "keveset futott, garázsban tartott nem dohányzó első tulajdonostól" jeligére kiszórja a HaHu-ra.

A 15 éves "elemes" cuccot azért nem kéne megvenni, mert abban az "elem" erősen halálán van és egy új bele jóval drágább, mint a használt villanyjárgány.
Nem is baj, hogy nem pörög fel az elektromos autó eladás. Legalább nem okoz hálózati problémát.
Továbbá engem elégettséggel tölt el, hogy az emberek túlnyomó többségének még megvan a magához való józan paraszti esze.
 
Villanyautózás koncepcionálisan a helyi egyéni közlekedésre építene, ahol Előfalvából bemegy a népelem az irodába, majd haza. Abban az esetben kifejezetten praktikus, ha elemes meghajtással áll a dugóban, nem pöfékelve. Autópályázáshoz meg ott a folyékony üa.
Igen, kb erre jó, második autónak az asszonynak.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Tömeges villanyautóra ne is vágyj, azokat tankolni is kell amire Paks2 sem lenne elég. Most a MOL megoldja valahogy hogy mindenki kocsikázzon, de Paks3 is kellene ha Magyarország villanyautóra vált. Ilyen esetben a németeknek meg a vezeték se bírná annyi áramot kellene hozzanak a gombamód szaporodó francia atomerőművekből. Mondjuk emiatt egyelőre nem is kell aggódni, akku úgysem lesz hozza, mert nincs annyi lítium, szuperkondenzátor még messze hatékonytalanabb mint egy bármilyen akku, üzemanyagcella meg drága, de legalább hidrogént sem tudnánk eleget gyártani hozza. De ezt itt már egyszer kitárgyaltuk.
Elektromos autózásnak politikai kockázatai is vannak: ha visszaesik a kőolaj iránti kereslet, az olaj exportőr wannabee országocskák eléggé beborulnának. Így is elég nagy baja az Opecnak, hogy papíron is visszatér az iráni olaj a piacokra. Szóval elég morcos lenne a Kultúrán kívüli világ, ha a mostani közlekedési kőolaj-igényeket valamilyen tetszőleges villamos meghajtással helyettesítenénk (SOoook Atomerőműveeeel). Ruszkikat még komolyan lehetne venni, mert van atomrakétájuk, de egy Szaud-Arábia esetében max a felvevő piaca hiányozna.
Az egy jó kérdés van-e elég lítium, szerintem ez pusztán gazdaságossági és műszaki kérdés (ejj de elegánsan hárítok...) - ha van rá tömeges kereslet, akkor kerül az asztalra az is. Tuti lehetne bányászni Afrikában, vagy valamelyik amerikai kolóniában.
 
Szerintem nem véletlenül akar Mo-ra jönni a Tesla... Ha pukkan a lufi akkor itt pukkanjon egy kis európai országban amelyikkel le lehet nyeletni a keserű pirulát, nem pedig a dicsőséges USA-ban.
Mert amint megszűnik a fő előnyforrás az "ingyen" tankolás megy a kukába az egész.
 
Elektromos autózásnak politikai kockázatai is vannak: ha visszaesik a kőolaj iránti kereslet, az olaj exportőr wannabee országocskák eléggé beborulnának. Így is elég nagy baja az Opecnak, hogy papíron is visszatér az iráni olaj a piacokra. Szóval elég morcos lenne a Kultúrán kívüli világ, ha a mostani közlekedési kőolaj-igényeket valamilyen tetszőleges villamos meghajtással helyettesítenénk (SOoook Atomerőműveeeel). Ruszkikat még komolyan lehetne venni, mert van atomrakétájuk, de egy Szaud-Arábia esetében max a felvevő piaca hiányozna.
Az egy jó kérdés van-e elég lítium, szerintem ez pusztán gazdaságossági és műszaki kérdés (ejj de elegánsan hárítok...) - ha van rá tömeges kereslet, akkor kerül az asztalra az is. Tuti lehetne bányászni Afrikában, vagy valamelyik amerikai kolóniában.
Nem tudsz mindent kiváltani árammal, már az is evolúciós ugrásnak számítana ha a rövid- és középtávú civil autózást, városi személyszállítást meg áruhordást elektromossá tudnád tenni. A hosszútávú buszjáratok, repülők, óceánjárók, teherszállítás, hosszú autós utak mind kőolajat igényelnek. Már ez is elképesztő keresletnövekedést gerjesztene a lítiumra, ami felnyomná az árakat az egekbe, azzal lehet ha a gyengébb bányákat is megérné működtetni, csak a felment árak miatt leesne a kereslet és végül nem váltana túl sok ember elektromos autóra. Családonként ha egy kocsival számolsz, mondjuk legyen 4 személyre egy autó átlagosan, abban meg van a legalsó ár- és méretkategóriában egy 18kW-os akku, de jellemzőbb a 24kW-os, a Teslájé meg 40-100kW, ehez képest minden második embernek van mobilja vagy más kütyüje egy 5-20W-os akkuval, ez alapján kb ezerszeres bányászati- meg gyártókapacitásra lenne szükség. Ennyi lítium nincs, más energiatárolási technológia kell ahoz, hogy legalább rövid távú használatban kiváltsák a benzines autókat az elektromosak, mondjuk elég áram meg hálózat úgysem lenne hozza.
 
Egyébként olcsó, csak kb. 100 km-s hatótávolságú elektromos autót Nikkel-fémhibrid aksival is lehet gyártani. Sőt, spéci ólom aksival is.
A lítium a komolyabb élettartalomhoz és a 3-400 km-s hatótávolsághoz kell.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Ha méretre ugyanakkora akkut képzelsz el, a 22 kW-os lítium akku 290kg, úgy, hogy 0,53g/cm3 a lítium sűrűsége. Ha ugyanekkora helyre bezsúfolsz egy majdnem 8,9-es sűrűségű nikkel-fém akkut vagy 11,3-mas sűrűségű ólomból készültet, akkor minimum háromszoros tömegű lesz az akku, kisebb kapacitás mellett. Mindenképp 500 kilót bele kellene zsúfolj a kocsiba a 100km-edhez, ami télen lehet ha csak 50, de ha nyáron jobban megkergeted akkoris. Kell az a 200 km hatótáv ahoz, hogy egy közeli városba át tudj ugorni vagy egy elfelejtett töltéstől függetlenűl másnap is tudd használni.
 
Joker

Anno a 90's években a GM EV1 eredeti ólom aksija 533 kg volt és 16.5 kWh-s. Később kapott egy jobb aksit amely 594 kg-os volt és 18.7 kWh-t tudott.
Ez akkoriban 97 km illetve 161 km megtételére volt elegendő. (Utóbbinál gondolom jobb vezérlés is volt)
Az utolsó széria nikkel aksijáról nem sokat tudok csak azt, hogy 26.4 kWh-s volt és 257 km-s hatótávot lehetett vele elérni.
Az autót 1996-1999 között gyártották.
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

Persze ez valamennyire speciális autó volt, de ma már fejlettebb a technológia.
Ha az ember csak a városon belül akar mozogni vagy közeli elővárosból bejárni akkor elég neki a 100-150 km közötti hatótáv is.
Ehhez pedig nincs szükség lítiumos aksira.
 
Villanymotornál nagyon nincs amit fejlesszenek a technológián, esetleg kisebb lesz, de hatékonyabb nem. A nikkeles akkuk úgy tudom nem tölthetőek bármikor anélkül, hogy károsítanád őket, így ha mindig szárazra kell merítsd az elég bonyolult, nemigazán alkalmas elektromos autóba. Az ólmos megoldás meg jó nehéz, de kitudja, igaz bizotosan nem ölnek bele annyi pénzt a fejlesztésébe, mint a lítiumos akkukéba. Ezt már párszor kiveséztük, nem létezik jelenelg olyan akku- vagy üzemanyagcella technológia ami olcsón alkalmazható lenne tömegesen elektromos autókban.