Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

Jesszusom, mi ez?

Az eredeti hírben van Radon térkép, csak semmitmondó. Azt mutaja, hogy 200 Bq/m3 felett hol van veszélyeztetés.
Az emberi test saját aktivitása 5000 Bq és az emberi test rohadtul 1 m3 térfogat alatt van. (A sugárterhelés meg szövet felületre és tömegre van fajlagosítva.) Valahogy nem érzem a veszélyt...

(Indiában vannak olyan területek, ahol az átlagember a hazai erőműi dolgozó éves sugárterhelését megkapja, a 25 mSv-et. )
Az sem világos, hogy ennek mi köze ahhoz, hogy milyen erőművet tesznek le..
 
Villanymotornál nagyon nincs amit fejlesszenek a technológián, esetleg kisebb lesz, de hatékonyabb nem. A nikkeles akkuk úgy tudom nem tölthetőek bármikor anélkül, hogy károsítanád őket, így ha mindig szárazra kell merítsd az elég bonyolult, nemigazán alkalmas elektromos autóba. Az ólmos megoldás meg jó nehéz, de kitudja, igaz bizotosan nem ölnek bele annyi pénzt a fejlesztésébe, mint a lítiumos akkukéba. Ezt már párszor kiveséztük, nem létezik jelenelg olyan akku- vagy üzemanyagcella technológia ami olcsón alkalmazható lenne tömegesen elektromos autókban.

a villamos gépek esetében igen magas a hatásfok, de egy kicsi hatásfok javítás is jelentős eredményeket hozhat. Ha a hatásfokot 98-ról feltornászom 99%-ra máris feleannyi veszteséghővel kell számolni. Például a PriusIII/Auris esetében az MG1 (motor-generátor-1) ami alapvetően generátor üzemben dolgozik (szinte mindig fogadja a belső égésű motor nyomatékát) a kicsit rosszabb hatásfok miatt folyadékhűtést kellett alkalmazni. A jobb hatásfkú MG2, ami alapvetően motorként funkcionál, léghűtéses. Nyilvánvaló, hogy ez egyszerűsíti és könnyebbé teszi a szerkezetet. A súly pedig hatótávot is jelent... Ma tized százalékokról szól a járműfejlesztés mind a belsőégésű motoroknál, mind a hajtómű egyéb elemeinél.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
a villamos gépek esetében igen magas a hatásfok, de egy kicsi hatásfok javítás is jelentős eredményeket hozhat. Ha a hatásfokot 98-ról feltornászom 99%-ra máris feleannyi veszteséghővel kell számolni. Például a PriusIII/Auris esetében az MG1 (motor-generátor-1) ami alapvetően generátor üzemben dolgozik (szinte mindig fogadja a belső égésű motor nyomatékát) a kicsit rosszabb hatásfok miatt folyadékhűtést kellett alkalmazni. A jobb hatásfkú MG2, ami alapvetően motorként funkcionál, léghűtéses. Nyilvánvaló, hogy ez egyszerűsíti és könnyebbé teszi a szerkezetet. A súly pedig hatótávot is jelent... Ma tized százalékokról szól a járműfejlesztés mind a belsőégésű motoroknál, mind a hajtómű egyéb elemeinél.
Ő ezt úgy értette, hogy a motor hatásfok javítása lényegében 0 hatással jár a hatótávolsága. Az autó nem lesz 10-20%-kal könnyebb azétr, mert a villamos motor hatásfoka 97-ről 98%-ra nő... (Ami 10% feletti relatív fejlődés)
 
Ő ezt úgy értette, hogy a motor hatásfok javítása lényegében 0 hatással jár a hatótávolsága. Az autó nem lesz 10-20%-kal könnyebb azétr, mert a villamos motor hatásfoka 97-ről 98%-ra nő... (Ami 10% feletti relatív fejlődés)

Persze, ezt értettem, csak arra akartam utalni, hogy kismértékű hatásfok fejlődéssel is (ami a hatótávra közvetlenül hat pozitívan) átléphetünk egy olyan határt, (itt egy áttérés egy másik hűtési módra) ami további súlymegtakarítást eredményez. Ez a súlymínusz nagyobb akkut eredményezhet, vagy a kisebb járműtömeg miatt további hatótávot. Én azt akartam hangsúlyozni, hogy nem lehet lemondani a a tizedszázalékokról sem, hiába magas a fejlődési alap.
 
Az a helyzet, hogy a villanymotoroknál már nem nagyon tudsz hatásfokot növelni. Az, hogy 98+%-nál te most kezdj tizedszázalékokat kikínozni az Forma1 kategória, és árban is annyiba kerül a fejlesztése. Egyszerűbb ha teszel egy kisebb tükröt vagy még két napot eltöltesz a szélcsatornában és kicsit áramvonalasabbá teszed a kasznit, azzal is nyersz annyit, mint negyed százalék hatásfokkal. Megérteném ha még messze lenne az elméleti max hatásfok, de elég közel van. Ide már értelmetlen pénztömegeket beleölni, ráadásul a villanymotor is elég kicsi és könnyű már ahoz, hogy ne legyen probléma bármibe beépíteni. Itt a probléma még mindig az energia kürűl van, vagyis az előállítása, töltése és tárolása hogyan lesz megoldva. Az előállítás jelenleg nem gond, mert kevés az elektromos autó, nem érzi a hálózat, a töltés viszont lassú. A tárolása emellett rohadt drága és kapacitásban nem veszi fel a vesenyt a jelenlegi benzinesekkel.
 
A 100% feletti hatásfok,az az, hogy több energiát ad le pl a villanymotor,mint amennyit felvesz?
 
A 100% feletti hatásfok,az az, hogy több energiát ad le pl a villanymotor,mint amennyit felvesz?
Igen, az lenne a perpetuum mobile+. Ami nem csak örökmozgó, hanem még egy kicsit a mozgási energiájából nekünk is tudna adni úgy, hogy emellett soha nem áll le.
 
Az a helyzet, hogy a villanymotoroknál már nem nagyon tudsz hatásfokot növelni. Az, hogy 98+%-nál te most kezdj tizedszázalékokat kikínozni az Forma1 kategória, és árban is annyiba kerül a fejlesztése. Egyszerűbb ha teszel egy kisebb tükröt vagy még két napot eltöltesz a szélcsatornában és kicsit áramvonalasabbá teszed a kasznit, azzal is nyersz annyit, mint negyed százalék hatásfokkal. Megérteném ha még messze lenne az elméleti max hatásfok, de elég közel van. Ide már értelmetlen pénztömegeket beleölni, ráadásul a villanymotor is elég kicsi és könnyű már ahoz, hogy ne legyen probléma bármibe beépíteni. Itt a probléma még mindig az energia kürűl van, vagyis az előállítása, töltése és tárolása hogyan lesz megoldva. Az előállítás jelenleg nem gond, mert kevés az elektromos autó, nem érzi a hálózat, a töltés viszont lassú. A tárolása emellett rohadt drága és kapacitásban nem veszi fel a vesenyt a jelenlegi benzinesekkel.

Mindkettővel kell foglalkozni, mert mindkettő hoz többletet. Nézd meg az Audi honlapját, hány olyan mérnököt keresnek, akik a hajtáslánc fejlesztésben, villamos berendezés fejlesztésben, vagy villamos hajtásokban dolgozna. Ahogy írtam, amíg nincs nagy áttörés, apró lpésekben lehet haladni. Javítani a tárolást és optimalizálni a felhasználást. Ott tartunk, hogy a Bose olyan audio rendszert fejlesztett kifejezetten a GM hibridjeihez, ami más beállítású végfokokkal üzemel (nem értek hozzá, csak emlékszem, hogy volt A-osztályú, B-osztályú, AB-osztályú)így azonos hangteljesítménnyel kisebb a fogyasztása. Pár tíz wattról van szó....
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Mindkettővel kell foglalkozni, mert mindkettő hoz többletet. Nézd meg az Audi honlapját, hány olyan mérnököt keresnek, akik a hajtáslánc fejlesztésben, villamos berendezés fejlesztésben, vagy villamos hajtásokban dolgozna. Ahogy írtam, amíg nincs nagy áttörés, apró lpésekben lehet haladni. Javítani a tárolást és optimalizálni a felhasználást. Ott tartunk, hogy a Bose olyan audio rendszert fejlesztett kifejezetten a GM hibridjeihez, ami más beállítású végfokokkal üzemel (nem értek hozzá, csak emlékszem, hogy volt A-osztályú, B-osztályú, AB-osztályú)így azonos hangteljesítménnyel kisebb a fogyasztása. Pár tíz wattról van szó....
Még mindig ott tartunk, hogy a villanymotorok hatásfoka szinte az elméleti maximumnál van. Ilyen közel minden egyes lépés a hatékonyság javulása fele sokkal többe kerül, mint az előző ugyanekkora lépés. Ott kell keresgélni a lehetőségeket ahol az elméleti maximum még messze van, mert ott van lehetőséged is lépni egy nagyobbat, míg a villanymotornál már nincs ahogy. Inkább fektessenek üzemanyagcella fejlesztésbe, hidrogén előállító telepekbe, akku fejlesztésbe, új olcsó ötvözetekbe amiből könnyebb autót gyárthatnak, jobb aerodinamikába, jobb csapágyakba, szuperkondenzátorokba, jobb autógumik fejlesztésébe, takarékosabb lámpákba, takarékosabb légkondiba, kifinomultabb vezérlőszoftverbe, gyorsabb töltésbe, stb. Ezeknél mind van bőven hely a fejlesztésre és nem csak az a maredék 1% van az elméleti maximumig aminek a kiaknázása gyakorlatilag úgysem lehetséges, de hogy kihozd 90%-át annak az 1%-nak lehet ha annyit ráköltessz, mint amivel az összes többinél komoly előrelépést érhetnél.
 
  • Tetszik
Reactions: lui7889
"Életmenő naperőművek" és valami összehas a szénerőművekkel. Érdekes, az atomerőműveket nem említi.
http://www.origo.hu/tudomany/20170602-michigan-tech-a-napelem-eletet-ment-es-penzt-takarit-meg.html
Szegényenk orderáné módon számolhattak, de ha X MWe beépített kapacitású szénerőmű mellé leraknak X kapacitású napot és szelet, akkor kurvára nem lehet lebontani azokat, csak kb. 20%-kal kevesebbet termelnek, de ez az, amit tudnak....
 
http://www.portfolio.hu/vallalatok/...ausztrianak_a_v4_energiahivatalai.252653.html

Van ugye az EU, élükön a németekkel akik fenn hirdeti az árampiac mindenhatóságát (bármilyen nevetséges is legyen az az áramtőzsde, amin az adott ország áramtermelésének és fogyasztásának apró töredéke fordul csak meg). Tőzsdére kényszerítik a paksi áramot, miközben az messze nagyobb mennyiség, mint ami a tőzsdén forog és önmagában irreálisan elviszi a tőzsdei árat. Fennen hirdetik a kapacitások "piactól" való elzárásának, a külön megállapodásoknak az ördögtől valóságát és eljárást indítanak a Gazprom ellen a kétoldalú szerződései miatt.

És ehhez képest van a német-osztrák külön megállapodás a saját zárt ajánlattételi övezetről.

Van ugye a szabályozhatatlan német nap- és széláram, meg szabályozható, pufferelésre alkalmas osztrák vízerőművek. Na de ha az osztrák vízerőművek másnak is pufferelnek, akkor németeknek kevesebb kiegyenlítő kapacitás marad. Nosza állapodjunk meg külön és zárjuk ki a többieket! Ők németek, nekik ezt lehet

Volt ugye a Déli Áramlat, amit sikerült megfúrni. Helyette lett az Északi Áramlat II. Az mindjárt más. Az a németeknek áll érdekében és a V4-meg legfeljebb csak tiltakozhatnak:
http://www.energiainfo.hu/a_v4-ek_az_eszaki-aramlat_ii_felulvizsgalatat_kerik_brusszeltol-33689/

Milyen szép is amikor az egyelőbbek magasról tojnak az egyelők fejére és szívatják azokat ezerrel!
 
http://www.portfolio.hu/vallalatok/...ausztrianak_a_v4_energiahivatalai.252653.html

Van ugye az EU, élükön a németekkel akik fenn hirdeti az árampiac mindenhatóságát (bármilyen nevetséges is legyen az az áramtőzsde, amin az adott ország áramtermelésének és fogyasztásának apró töredéke fordul csak meg). Tőzsdére kényszerítik a paksi áramot, miközben az messze nagyobb mennyiség, mint ami a tőzsdén forog és önmagában irreálisan elviszi a tőzsdei árat. Fennen hirdetik a kapacitások "piactól" való elzárásának, a külön megállapodásoknak az ördögtől valóságát és eljárást indítanak a Gazprom ellen a kétoldalú szerződései miatt.

És ehhez képest van a német-osztrák külön megállapodás a saját zárt ajánlattételi övezetről.

Van ugye a szabályozhatatlan német nap- és széláram, meg szabályozható, pufferelésre alkalmas osztrák vízerőművek. Na de ha az osztrák vízerőművek másnak is pufferelnek, akkor németeknek kevesebb kiegyenlítő kapacitás marad. Nosza állapodjunk meg külön és zárjuk ki a többieket! Ők németek, nekik ezt lehet

Volt ugye a Déli Áramlat, amit sikerült megfúrni. Helyette lett az Északi Áramlat II. Az mindjárt más. Az a németeknek áll érdekében és a V4-meg legfeljebb csak tiltakozhatnak:
http://www.energiainfo.hu/a_v4-ek_az_eszaki-aramlat_ii_felulvizsgalatat_kerik_brusszeltol-33689/

Milyen szép is amikor az egyelőbbek magasról tojnak az egyelők fejére és szívatják azokat ezerrel!
Lehetett volna a Déli áramlat is, csak rá kellett volna ereszteni a szerződésre pár köbméter jogászt. Garga bácsit idézve, ami nem megy pémzzel, az menni fog sok pénzzel. Ugyanez igaz jogászokkal is. Ha az érintett országok fizettek volna valamelyik nagy jogász multinak egy rakat pénzt, akkor vagy egyből átmegy Brüsszelen (mert papíron megfelel), vagy 2000 évig tárgyalnák a különböző bíróságok úgy, hogy az infra már rég termel.
 
Tényleg bocs az offért, de Dadan Karambolo-tól van az idézet és neki is egy bolgár haverja mondta :D
Bocs, igaz. Újra kell nézni.

On:
Egyesült Államokból megérkezett Közép-Európába az első az amerikai cseppfolyósított gázszállítmány. Az LNG-t (cseppfolyósított gázt) szállító első tankerek Lengyelországba érkeztek.
http://iho.hu/hir/amerikabol-erkezett-170608
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci
Jó lenne tudni mennyiért jött az az LNG, kötve hiszem, hogy versenyképes tudna lenni a csövön érkező orosz gázzal szemben.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and fip7
"A gyorsneutronos blokkok fő előnyének azt tartják a szakértők, hogy környezetvédelmi szempontból biztonságosabbá teszik az atomenergetikát, hiszen üzemanyaguk gyártásához a „hagyományos” blokkok kiégett fűtőelemeit használják fel. Mai jelentőségük abban áll –a programot támogató elemzők szerint –, hogy „továbbégetik” a más reaktorokban elhasznált üzemanyagot, vagyis segítenek a zárt fűtőanyagciklus kialakításában, és ezzel párhuzamosan a radioaktív hulladékok mennyiségének csökkentésében."

http://atomenergiainfo.hu/atomenergetika-a-vilagban/kiallja-versenyt-bn-1200-tipusu-blokk