Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Jah és ez is olyan mint a palaolaj. Ha felmegy az ára, egyre több helyen éri meg bányát nyitni, így egyre több lítium lesz.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 110
113
A szénhidrogén készlet sokkal nagyobb, mint a lítium készlet. Persze a gyártás technológia fejlődése még egy ideig kompenzálja az áremelkedést, viszont ennek a fejlődésnek is meg van a limitje. Ellenben az autók/telefonok/laptopok terjedésével egyre több lítiumra lesz szükség, egyre alacsonyabb mennyiség mellet.
Elvileg a tengervíznek is van lítium tartalma, de sokk pénz kinyerni belőle.
Sokat javítana a dolgon ha újrahasznosítható lenne az eddig elhasznált lítium, de amennyire én tudom ez még nem igazán megoldott.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
"A lítium potenciális forrásai lehetnek még a geotermikus kutak. A geotermikus folyadék ugyanis oldott ásványi anyagokat (mosadékot) szállít a felszínre,[81] melyből a lítium igazoltan kinyerhető.[82] Mivel a lítium elválasztása egyszerű szűréses technikával történik, a folyamat- és a környezeti költségek gyakorlatilag megegyeznek a már működő geotermikus kútéval, a relatív környezeti hatások tehát pozitívak.[83]

A lítium előállításának potenciális növekedését tekintve megoszlanak a vélemények. Egy 2008-as tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a „reálisan elérhető lítium-karbonát termelés, a jövőbeni hálózatról tölthető hibridautók (PHEV - plug-in-hybrid vehicle) és elektromos járművek globális piaci igényeinek csak egy kis töredékét lesz képes kielégíteni” és hogy „a következő évtizedben a hordozható elektronikai szektor kereslete fogja elnyelni a tervezett termelés-növekedés jelentős részét”, valamint kijelenti, hogy „a lítium-karbonát tömegtermelése nem környezetkímélő, helyrehozhatatlan környezeti károkat okoz a megvédendő ökoszisztémákban, ezért a lítiumion-meghajtás összeegyeztethetetlen a zöld autó (green car) koncepcióval”.[49]

Ugyanakkor egy, a Lawrence Berkeley National Laboratory és a University of California Berkeley által végzett 2011-es tanulmány szerint a lítiumtartalékokra vonatkozó jelenlegi becslések nem lehetnek korlátozó tényezői a nagyüzemi akkumulátor és elektromos jármű gyártásnak; mivel a tanulmány szerint a jelenlegi tartalékokból 1 milliárd 40 kWh-s lítiumalapú akkumulátor épülhet.[84] Egy másik, a University of Michigan és a Ford Motor Company kutatói által végzett 2011-es tanulmány megállapította, hogy a lítiumkészletek 2100-ig elegendőek a globális kereslet kielégítésére, beleértve a hibrid elektromos, hálózatról tölthető (plug-in) hibrid és akkumulátoros-elektromos járművek potenciális széles körű elterjedéséhez szükséges lítiumot is. A tanulmány becslése szerint a globális lítiumtartalékok 39 millió tonnára tehetőek, míg a 90 éves vizsgálati idő alatt a lítium teljes keresete a gazdasági növekedés és az újrahasznosítás arányától függően nem haladja majd meg a 12-20 millió tonnát.[85]"

Idéztem a wikiről. Az angol wiki is ugyanezt írja. Az első bekezdés Magyarország számára főleg jó lenne. Ha elterjednének az elektromos autók és a lítiumot saját termelésből előállítanánk, jelentősen lecsökkenne az országból kiáramló pénz, amit olajra költünk. És végre éhen halnának a terroristaképző arab országok is.
 
  • Tetszik
Reactions: Lord Gazember
T

torsen

Guest
A lítium akuk nem a lítium miatt drágák, hanem a gyártástechnológia miatt. A gyártás viszont olcsóbbodik, ha nagyobb mennyiségű akkukat gyártanak és akkor is ha olcsóbb gyártástechnológiákat fedeznek fel.
Egy kg lítium 20 dollár körül van, egy autóba pedig csupán néhány kg kell, még egy Teslában is csupán 8 kg van. Szóval maga a lítium csupán 100-150 dollárba kerülne egy akkku esetében. Egyébként az utóbbi 2 évben már megnégyszereződött a lítium ára, az akkuk mégis olcsóbbodtak.

Egyetértek.
Tudomásom szerint ma egy 10kWh tárolóképességű akkupackban kb. 1-3....1,5 kg a lítiumtartalom és folyamatosan csökken. A Tesla Model S 85kWh-s.
A lítium ára:
http://conclude.hu/img/CDG16060602.jpg
Mennyisége:
"Az a félelem sem megalapozott, hogy a lítiumból hiány alakulhat ki, noha emiatt számos befektető arra ösztökéli a kutatókat, hogy olyan anyagokat fejlesszenek ki, amelyek képesek lehetnek helyettesíteni a lítiumot. „A lítium bőségesen rendelkezésre áll a világon, ha annak ára megnégyszereződne, akkor még mindig gazdaságos lehet azt a tengervízből kivonni” – véli Jay Whitacre, a Carnegie Mellon University College of Engineering legfrissebb tanulmányát készítő csapat tagja.
forrás:
http://www.conclude.hu/aranypiaci-h...toebb-mint-a-duplajara-dragult-a-litium-.html
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

sata

Well-Known Member
2014. július 20.
409
506
93
Akkumulátorral kapcsolatban:
Nem a grafén lesz a lítium utódja?
Mintha a Huawei már erre gyúrna az új telefonok esetében.
Legalábbis ilyen cikk rémlik.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 110
113
A grafén jó cucc, csak alacsony a térfogat/elraktározott teljesítmény aránya.
De más téren meg nagyon impozáns dolgokra képesek az ilyen szuperkapacitások. Például van amelyik 0.1 másodperc alatt is képes leadni a teljes elraktározott energiamennyiségét.
 
  • Tetszik
Reactions: sata
T

torsen

Guest
A Nissan Leaf akkut a bevezetés után az USA-ban 18000$-ért adták, és 24kWh kapacitású. Ehhez képest a GM-é olcsó. (Látszik az a pár év a fejlesztésen) Amúgy megjegyzem, a totalcar-os cikkben van némi tévedés, mert az Ampera 1,4 -es Ecotec motroja hivatalosan "csak" hatótáv kiterjesztó (Range extender) volt, így elvileg csak végszükség esetén (értsd akku off) kellett indulnia. Tehát az akku ott is teljesen ki volt használva.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 110
113
Az Ampera esetén ha jó jól emlékszem van "sebesség tartó" mód, ami azt jelenti, hogy autópályán és autóúton bekapcsol a benzin motor és az tartja a sebességet, így kíméli az akkukat.
A Leaf aksija meg nagyon drága volt amikor megjelent. Anno olvastam olyat, hogy 3 millió forint körül volt az egész cuccos. Ehhez képest olcsó a GM megoldása.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Pár hete felhív egy bróker és olajat akar eladni nekem. Mondom, ember most esett 47-re az ára és ezen az OPEC sem segít egyelőre, erre azt mondja hogy ő nem hiszi, hogy ilyen lent maradna. Hinni b*meg a templomba kell, és azért kicsit több profizmus kellene ha már az ember pénzével akarnak játszani.
http://www.origo.hu/gazdasag/20170614-az-opec-aggodhat-az-olaj-arfolyama-miatt.html

Közben Viktorék valamit a Roszatommal egyezkednek, végülis nem rossz az a 40% belföldi cégarány, 5 mld euró megrendelés, épp ne a Mészáros Erőműépítő Zrt. akassza meg a magyar szerződések felét.
http://www.origo.hu/itthon/20170614-orban-a-roszatom-vezetoivel-targyalt.html
 
D

danielblack

Guest
Pár hete felhív egy bróker és olajat akar eladni nekem. Mondom, ember most esett 47-re az ára és ezen az OPEC sem segít egyelőre, erre azt mondja hogy ő nem hiszi, hogy ilyen lent maradna. Hinni b*meg a templomba kell, és azért kicsit több profizmus kellene ha már az ember pénzével akarnak játszani.
http://www.origo.hu/gazdasag/20170614-az-opec-aggodhat-az-olaj-arfolyama-miatt.html

Közben Viktorék valamit a Roszatommal egyezkednek, végülis nem rossz az a 40% belföldi cégarány, 5 mld euró megrendelés, épp ne a Mészáros Erőműépítő Zrt. akassza meg a magyar szerződések felét.
http://www.origo.hu/itthon/20170614-orban-a-roszatom-vezetoivel-targyalt.html
Nem lepne meg az sem, ha többet tudnál a tőzsdéről mint az a fazon :D
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
T

torsen

Guest
Az Ampera esetén ha jó jól emlékszem van "sebesség tartó" mód, ami azt jelenti, hogy autópályán és autóúton bekapcsol a benzin motor és az tartja a sebességet, így kíméli az akkukat.
A Leaf aksija meg nagyon drága volt amikor megjelent. Anno olvastam olyat, hogy 3 millió forint körül volt az egész cuccos. Ehhez képest olcsó a GM megoldása.

Az Ampera egy soros hibrid, ami azt jelenti, hogy a kerekek hajtására csak a villanymotor képes. A benzinmotor csak egy generátort tud hajtani. A legnagyobb gond ezekkel a hibridekkel éppen ez, hogy a többszörös energiaátalakítás összhatásfoka sokkal rosszabb, mintha a benzinmotor kuplungon és váltón keresztül hajtja a kereket. Az általad említett üzemmódban sem egyértelmű (a külső szemlélőnek) hogy mi történik a kocsiban, mert a vezető terhelésigénye (gázpedál állás) és a benzinmotor üzeme között nincs közvetlen összefüggés, ugyanis a benzinmotor-ha beindul- a legjobb hatásfokú munkaponton üzemel, és a megtermelt villamos energia egy része hajtja a járművek, a "fölösleg"az akkuba kerül. Ha az akku megtelt a benzinmotor leáll. Tehát szakaszos üzemben dolgozik a benzinmotor, de akkor a legjobb hatásfokkal. Vagyis az akku ilyenkor is "mozog", töltödik-kisül bizonyos határok között. Elvileg egészen rendben van a dolog, de a benzinmotor szakaszos üzeme nem túl kedvező az indítás utáni bemelegítésii dúsítás miatt, amikor a benzinmotor viszonylag sok károsanyagot (elsősorban szénhidrogén maradékot és szén-monoxidot) bocsát ki és a katalizátor sem érte el az üzemi hőfokot. Amúgy a GM ezen sokat verekedett a kocsi környezetvédelmi besorolása miatt mert a GM szerint normál használat mellett ( napi 60 mérföld) a háztartási akkutöltéssel a jármű nem bocsát ki károsanyagot (gyakorlatilag soha nem indul be a benzinmotor), vagyis villanyautó (hatótáv kiterjesztő benzinmotorral) így a GM szerint a kocsi ZEV (zero emission vehicle) ami a legkedvezőbb adókategória,a hatóság viszont az ULEV (ultra low emission emission vehicle) kategóriát adta, ami azért vicces, mert a VW csalós diselei is ULEV-ek voltak. Mindent egybevetve a Chevy Volt/Opel Ampera egy bukott jármű volt. (Érdekesség, hogy pédáuli a hesseni rendőrségnek voltak Amperái)
 
T

torsen

Guest
Pár hete felhív egy bróker és olajat akar eladni nekem. Mondom, ember most esett 47-re az ára és ezen az OPEC sem segít egyelőre, erre azt mondja hogy ő nem hiszi, hogy ilyen lent maradna. Hinni b*meg a templomba kell, és azért kicsit több profizmus kellene ha már az ember pénzével akarnak játszani.
http://www.origo.hu/gazdasag/20170614-az-opec-aggodhat-az-olaj-arfolyama-miatt.html

Közben Viktorék valamit a Roszatommal egyezkednek, végülis nem rossz az a 40% belföldi cégarány, 5 mld euró megrendelés, épp ne a Mészáros Erőműépítő Zrt. akassza meg a magyar szerződések felét.
http://www.origo.hu/itthon/20170614-orban-a-roszatom-vezetoivel-targyalt.html

Erre mit ad isten, kitör a balhé Katar miatt és megy fel az olajár! Nézz utána annak a brókernek, jól keveri a szart a Közel-keleten! :D
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Erre mit ad isten, kitör a balhé Katar miatt és megy fel az olajár! Nézz utána annak a brókernek, jól keveri a szart a Közel-keleten! :D
Sajnos nem állok úgy anyagilag, hogy olyan brókerek hívogassanak akik képesek a közel-keleti szarkavarásra.
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 802
2 554
113
Erre mit ad isten, kitör a balhé Katar miatt és megy fel az olajár! Nézz utána annak a brókernek, jól keveri a szart a Közel-keleten! :D
Az olaj ára 3 napja folyamat csökken! Sajnos csak napi 10000 litert tudunk eladni és nem tudunk sokat rendelni, pedig most megcsinálhatnám magamnak a zsíros karácsonyi bónuszt! :):D
 
T

torsen

Guest
Az olaj ára 3 napja folyamat csökken! Sajnos csak napi 10000 litert tudunk eladni és nem tudunk sokat rendelni, pedig most megcsinálhatnám magamnak a zsíros karácsonyi bónuszt! :):D

Hajrá! Minden rokonnak és ismerősnek a fürdőkádjait tele kell vásárolni! Amint olcsó lesz a benzin én is megteszem!:D