[HUN] Mil Mi-8 / Mi-17 "Hip"

Azt szeretted volna ha ezekben a múlt idejű mondatokban valami véresebb sztori szerepel?
Nem!!!
A későbbi árvíz idején a lányom ugyan olyan lelkesedéssel töltötte a homokzsákokat tiszti besorolással.., Te, merre voltál akkor?
Nem sértésnek szántam, és nem véletlen nem írtam rendfokozatot!
Tin! Elismerem, hogy otthon vagy a helik magyar lelki világában!
Még, valamit:
A lányom első ugrását előző éjszaka bátorítottam, hogy bízzon BENNETEK, mert csak így működik a rendszer!
 
A szállító helikopter fegyvernemnek a kiképzési repüléseken túl, egyik legfontosabb feladata a katasztrófavédelem. Ez minden országban így van, lásd pld. Ausztria amikor UH-60-asokat aért vették meg, mert nem volt megfelelő mennyiségű kopter és elsodort egy falut a lavina. A románok a mai napig is szinte minden héten segítenek a mentőszolgálatnak a Superpumákkal. A németeknél a UH-1 és Eurocopteres egységek végzik szintén a mentőhelikopterek munkáját is, koordinálva a mentőszogálattal.. stb.
 
A szállító helikopter fegyvernemnek a kiképzési repüléseken túl, egyik legfontosabb feladata a katasztrófavédelem. Ez minden országban így van, lásd pld. Ausztria amikor UH-60-asokat aért vették meg, mert nem volt megfelelő mennyiségű kopter és elsodort egy falut a lavina. A románok a mai napig is szinte minden héten segítenek a mentőszolgálatnak a Superpumákkal. A németeknél a UH-1 és Eurocopteres egységek végzik szintén a mentőhelikopterek munkáját is, koordinálva a mentőszogálattal.. stb.
Ez addig ok, ameddig technikailag kivitelezhető. Csak a Mi-8/17 olyan baszott nagy, hogy n+1 helyre nem tud leszállni, ahova a mentőheli igen és nincs rajta kellő orvosi felszereltésg.

Az ilyen kooperatív üzemhez több kell, mint egyszerű ötlet és nem univerzális. Én nem erőltetném és itthon tudtommal komoly realitása nincs. Megint a baj az, hogy akkor el kellene döteni, hogy katonai célokra veszünk valamit vagy a Honvédség civil feladatok kell-e, hogy szolgáljon...
 
Csak a Mi-8/17 olyan baszott nagy, hogy n+1 helyre nem tud leszállni, ahova a mentőheli igen és nincs rajta kellő orvosi felszereltésg.
Nem kötözködni akarok, de az állításod így nem igaz! Fél focipálya elegendő, a kisebb gépeknek meg a kórházi "terasz".
 
Szerintem ilyen - érthetően - kis létszámú állami helikopter flotta esetén olyan katonai helikopter kell, ami szükség esetén civil feladatokat is el tud látni, be tud segíteni.
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka
Pont ez a baj, a kórházak egy résznél nem tud leszállni és sok balesetnél még a kisebb heli sem tudja letenni magát...
Amikor még a Mi-2-sek voltak a a mentőhelikopterek, rendre előfordult, hogy nagy melegben/kánikulában nem tudott felszállni a B.A.Z. megyei kórház épületekkel körülvett kijelölt területéről - csak üresen. Ilyenkor ha nagyon nem volt muszáj, nem is erőltették még a leszállást sem, hanem viszonylag közeli sportrepülőtéren szállt le (ami egyben - minden átköltöztetési ígéret ellenére) a bázis mai napig is, s a köztes szállítást ROKO autóval és személyzettel oldották meg. Nem ideális megoldás volt, de jobb híján működött.
Tehát ha valamiért teszem azt csak a Mi-8 áll rendelkezésre, akkor is van megoldás. Még mindig jobb, mint akár száz kilométert zötyögtetni a beteget mentőgépjárművel
(szállítási trauma + időfaktor)
Szerintem.

A régi helikopter leszálló:
https://www.google.hu/maps/@48.1222345,20.7884606,177m/data=!3m1!1e3

Az új:
https://www.google.hu/maps/@48.1208701,20.7903274,177m/data=!3m1!1e3

Együtt a kettő:
https://www.google.hu/maps/@48.1210393,20.7897373,355m/data=!3m1!1e3
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Igen ilyeneket írok. Az 1970-es árviz idején 40 Mi-8T helikoptert vetettek be. Ott életeket is kellett megmenteni. A 40 Minyo összesen: 120 tonna homokzsákot tudott külső teherként a veszélyes helyekre szállítani. Pesze ez elméleti lehetőség, de vízbetörés esetén oda lehetett összepontotsítani volna az erőt. A mostani árviz idején 3-4 helikoptert lehetett egyáltalán bevetni, ebből együttesen talán 3 tevékenykedett. Az mennyi? 9 tonna? Persze, hogy a zsákokat tölteni kell, meg a végén kézi erővel helyrerakni, de szállítani helikopterrel lehet a partszakaszra. Hozzáteszem, hogy több esetben a homokzsákot alacsonyra eredszkedve dobták le mikor nagyobb rés támadt a gáton és csak a végén a tetetjére csináltak rendesen kézierővel gátat.
Lehet, hogy ez nagyon nem tetszik egyeseknek, de az igazság néha fáj. 2008-ban volt utoljára nagyjavítás, azóta ebben az évben volt. Ez valószínűleg nem a műszaki tisztek miatt történt, mert Ők pontosak tudják, hogy a folyamatos üzemeltetéshez milyen ütemezéssel kéne évente, kétévente nagjavításra küldeni a forgószárnyasokat. Itt viszont fél évvel a kolontári katasztrófa után - és az után, hogy agyondícsérték milyen jó munkát végeztek akár a Minyokkal, akár az osztrák TV-sek által beküldött helikopter Mi-24-el történő kikergetésével, hagyták, hogy 6 év alatt, szinte az összes forgószárnyasból kirepüljék az időt. Most ezzel a néggyel, már beljebb vagyunk, de nem kell annyira örülni, mert nem látunk a jövőbe, hogy a biztonsági helyzet változása, terrorcselekmény, stb. miatt nem szükséges-e éjjeli bevetésekre alkalmas több forgószárnyas, sőt ne talán hőkövető rakétákkal is ellátott ellenség/terroristák ellen nem-e szükséges akár Minyokat akár Mihu-kat küldeni például a különleges dandárunk katonáival..

Ezen az árvízen ott voltam. A (fővárosi) vízművesek azt mondták, hogy a helikopter többet árt a gátnak, mint használ.
 
Tapolcán a kórház kertjében, Kisbéren a focipályán...
Ha, akarod, csak úgy kötözködésképen! ;)

Na látod, elég lenne minden kórház mellé focipályát építeni, és akkor nem kéne szarakodni azzal, hogy a mentést mentőhelikopter végezze és külön leszállóhelyet alakítsanak ki oda, ahova tényleg kell.
Meg lehetne az OMSZ-nek is pár mentő busza, mi?
Igaz, hogy nem fér be a szűkebb utcákban, de hát na.
 
Na látod, elég lenne minden kórház mellé focipályát építeni, és akkor nem kéne szarakodni azzal, hogy a mentést mentőhelikopter végezze és külön leszállóhelyet alakítsanak ki oda, ahova tényleg kell.
Ha, nem kéne e "mókussal" szarakodni egy bő negyedórát a kórház udvarán (Tapolca), hogy biztonságban letegyem a gépet, vagy a minyó leszáll a focipályán és három perc múlva már a kórház (Kisbér) foglalkozik a balesetet szenvedettel! (Nem vagyok Fidesz fan!)
 
Ez biztos? Csak az R901-es MD902-esen láttam eddig FLIR tornyot, az összes többi új gépen nem.
Az MD500-asok közül sincs mindegyiken.

Nekem úgy tűnik, hogy nem bővült a képesség a rendőrségné. Igaz, nem is csökkent.


Az NVG, meg a FLIR-torony két külön dolog. Az NVG-t a pilóta a fejére biggyeszti, a kompatibilitás meg attól függ, hogy így is látja-e megfelelően a heli műszereit. A FLIR-torony megléte meg azt jelenti, hogy hőképet is tud közvetíteni-rögzíteni a heli.
 
Az NVG, meg a FLIR-torony két külön dolog. Az NVG-t a pilóta a fejére biggyeszti, a kompatibilitás meg attól függ, hogy így is látja-e megfelelően a heli műszereit. A FLIR-torony megléte meg azt jelenti, hogy hőképet is tud közvetíteni-rögzíteni a heli.

Igazad van. Az hogy éjszaka is tudnak repülni, az nem jelenti azt, hogy van olyan eszköz is a gépen, ami miatt érdemes éjszak repülni.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and wolfram
Ilyenkor itthon volt példa arra, hogy menőkocsi vitte ki a heliig és a heli a kórházig.

Ez nálunk is így van, a városon kívul száll le a heli, onnan hozzák be a pacienst kocsival és vissza. Életemben egyszer láttam, hogy a kórházzal szembeni teruleten landoltak, de azóta már az a hely is beépult.
 
Ez nálunk is így van, a városon kívul száll le a heli, onnan hozzák be a pacienst kocsival és vissza. Életemben egyszer láttam, hogy a kórházzal szembeni teruleten landoltak, de azóta már az a hely is beépult.

Jó, csak érted, ez ilyen "minek eszünk, úgy is kiszarjuk" hozzáállás a rendszer részéről.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas