4/4+/4.5 generációs vadászbombázók

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

A

altx

Guest
1 vagy 2 gép van röpképesen tartva. Ezzel senki nem fog éles bevetést repülni. Egy századnyi gépet és a hozzá való személyzetet nem képt perc alatt rántanának össze... Már most is pilótahiány van...


akor milyert repkedsz vele ha nem tartod hasznosnak? kidobod a sivatagba hogy rohadjon mindt a tobbi es kesz, igy csak fogjak a helyet a hangarban ugy lekonzervaltan.
milyert tartod azokat a pilotakat olyan szinten hogy hasznalni tudjak a gepeket amikor ugyan azok a pilotak nagyon jol jonenek a f35 vagy raptor uleseben?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 530
90 596
113
akor milyert repkedsz vele ha nem tartod hasznosnak? kidobod a sivatagba hogy rohadjon mindt a tobbi es kesz, igy csak fogjak a helyet a hangarban ugy lekonzervaltan.
milyert tartod azokat a pilotakat olyan szinten hogy hasznalni tudjak a gepeket amikor ugyan azok a pilotak nagyon jol jonenek a f35 vagy raptor uleseben?
Már rég szétvágták szinte az összes F-117-est.
 
M

molnibalage

Guest
akor milyert repkedsz vele ha nem tartod hasznosnak? kidobod a sivatagba hogy rohadjon mindt a tobbi es kesz, igy csak fogjak a helyet a hangarban ugy lekonzervaltan.
milyert tartod azokat a pilotakat olyan szinten hogy hasznalni tudjak a gepeket amikor ugyan azok a pilotak nagyon jol jonenek a f35 vagy raptor uleseben?
A gépek egy részét bezúzták, a többi egy része egy hangárban pihen. Az, hogy az az 1-2 gép miért van röpképesen tartva nem publikus, legalábbis sehol nincs róla hivatalos nyilatkozat.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
17 985
66 382
113
War is Boring szerint 2db- on kivül az àllomanyt bezuztàk ( azaz àllitólag a Tonopah legi tàmaszpont mellett elastàk?)
2 gépet ott hasznàlnak földi radarok, SAM- rendszerek, AWACS módositàsok, felderitő rendszerek fejlesztèséhez, kipróbàlàsàhoz.
 

galland

Well-Known Member
2012. szeptember 21.
354
344
63
Komolyan egy olyan repülőt védesz amivel kommunikálni sem lehetett?Gyakorlatilag egy bomba volt hisz az is olyan hogy ha kioldod nincs visszaút...
Teljesen világos,hogy nem azért vonták ki mert leszedtek egyet hanem azért mert olyan kicsi(igazából nulla)volt a taktikai rugalmassága mint egy fakanálnak(a fent említett kommunikáció miatt).ezen kívül azt se felejtsük el,hogy 2 bombát tudott vinni egyszerre ami a röhej kategóriája.

Jó kis vita, de igencsak mellé néztek. A feladat amire csinálták, pont ezt követelte meg. 2 bomba? Nincs kommunikáció? A kommunikáció lehetősége 100% hogy adott volt. Azt a gépet visszahívhatták, ha a célpont megváltozik esetleg már megsemmisül. Pláne, atom képességgel. A gépet arra tervezték, hogy kiemelt fontosságú célpontokat az észlelés lehetőségét minimálisra csökkentve megsemmisítsen. Erre tökéletesen alkalmas is. Bebizonyította a Sivatagi Viharban, de akár a délszláv válságban is. Ez most pont olyan, mintha azt mondanátok, az A-10-re, hogy egy szutyok, mert akár egy Mig-21 is leszedi. Igen, van esély rá, de egy Mig-21 soha nem lő majd ki 26 harckocsit 1 nap alatt.
Amire kellett jó volt. Jó, de költséges. A feladatra alkalmas a B-2 is. Nagyobb terheléssel, nagyobb hatótávval ugyanolyan láthatatlanul. A 2 drága típus helyett maradt egy. Szerintem a Raptor is megoldhatja a feladatait. Ugyan nem bombázó, de a hatótávja megvan, a bomba megvan rajta, csak kicsit több benne a high-tech cucc.
 

grabo112

Well-Known Member
2011. október 15.
1 380
3 534
113
War is Boring szerint 2db- on kivül az àllomanyt bezuztàk ( azaz àllitólag a Tonopah legi tàmaszpont mellett elastàk?)
2 gépet ott hasznàlnak földi radarok, SAM- rendszerek, AWACS módositàsok, felderitő rendszerek fejlesztèséhez, kipróbàlàsàhoz.

Nem egészen. A gépek jelenleg is az eredeti légkondicionált tonopahi hangárjaikban vannak "Type 1000" besorolású tárolásban, leszerelt szárnyakkal. Ez a tárolási forma előírja, hogy tilos a gépekből bármilyen alkatrészt eltávolítani, és 4 évente újra kel konzerválni az összeset. Egy gépet valóban feldaraboltak a végleges megsemmisítési és ártalmatlanítási eljárások tanulmányozására mert a RAM bevonat az egészségre és a környezetre káros összetevőket is tartalmaz. Az USAF szerint a gépek 30 és 120 nap alatt reaktiválhatók, ez mindig az adott gép egyéni állapotától függ.

Néhány gép pedig időről-időre repül a 2008-as kivonásuk óta, egyes források szerint ezeket az újabb lopakodók (F-35) tesztjeihez használják, mások szerint a négyévente esedékes újrakonzerválás előtt néhányat repülőképes állapotba hoznak az újraaktiválási eljárások ellenőrzésére. A legvadabb feltételezések szerint továbbra is éles és titkos csapásmérő bevetéseket repülnek, bár nem tudom hogy ezt végül is mire alapozzák. Az F-35 szolgálatba állásával azonban már nem nagyon indokolható ez a fajta készenléti tárolás, ezért elképzelhető, hogy a közeljövőben a végleges kivonásukra és megsemmisítésükre is sor kerül.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
17 985
66 382
113
Nem egészen. A gépek jelenleg is az eredeti légkondicionált tonopahi hangárjaikban vannak "Type 1000" besorolású tárolásban, leszerelt szárnyakkal. Ez a tárolási forma előírja, hogy tilos a gépekből bármilyen alkatrészt eltávolítani, és 4 évente újra kel konzerválni az összeset. Egy gépet valóban feldaraboltak a végleges megsemmisítési és ártalmatlanítási eljárások tanulmányozására mert a RAM bevonat az egészségre és a környezetre káros összetevőket is tartalmaz. Az USAF szerint a gépek 30 és 120 nap alatt reaktiválhatók, ez mindig az adott gép egyéni állapotától függ.

Néhány gép pedig időről-időre repül a 2008-as kivonásuk óta, egyes források szerint ezeket az újabb lopakodók (F-35) tesztjeihez használják, mások szerint a négyévente esedékes újrakonzerválás előtt néhányat repülőképes állapotba hoznak az újraaktiválási eljárások ellenőrzésére. A legvadabb feltételezések szerint továbbra is éles és titkos csapásmérő bevetéseket repülnek, bár nem tudom hogy ezt végül is mire alapozzák. Az F-35 szolgálatba állásával azonban már nem nagyon indokolható ez a fajta készenléti tárolás, ezért elképzelhető, hogy a közeljövőben a végleges kivonásukra és megsemmisítésükre is sor kerül.

Biztos vagy abban, hogy az informàcióid aktuàlisak? Nem kötözködèsből kèrdem. Mert èn is olvastam hasonlókat, de 2014-es dàtummal. Amit èn irtam, az 2016 közepéről való.
 

grabo112

Well-Known Member
2011. október 15.
1 380
3 534
113
Jó kis vita, de igencsak mellé néztek. A feladat amire csinálták, pont ezt követelte meg. 2 bomba? Nincs kommunikáció? A kommunikáció lehetősége 100% hogy adott volt. Azt a gépet visszahívhatták, ha a célpont megváltozik esetleg már megsemmisül. Pláne, atom képességgel. A gépet arra tervezték, hogy kiemelt fontosságú célpontokat az észlelés lehetőségét minimálisra csökkentve megsemmisítsen. Erre tökéletesen alkalmas is. Bebizonyította a Sivatagi Viharban, de akár a délszláv válságban is. Ez most pont olyan, mintha azt mondanátok, az A-10-re, hogy egy szutyok, mert akár egy Mig-21 is leszedi. Igen, van esély rá, de egy Mig-21 soha nem lő majd ki 26 harckocsit 1 nap alatt.
Amire kellett jó volt. Jó, de költséges. A feladatra alkalmas a B-2 is. Nagyobb terheléssel, nagyobb hatótávval ugyanolyan láthatatlanul. A 2 drága típus helyett maradt egy. Szerintem a Raptor is megoldhatja a feladatait. Ugyan nem bombázó, de a hatótávja megvan, a bomba megvan rajta, csak kicsit több benne a high-tech cucc.

A Nighthawkok 1998-tól megkapták az IRRCA-rendszert ami egy felfelé néző LPI antennával lehetővé tette a magasabban repülő gépekkel (általában U-2) és a műholdakkal történő szélessávú, titkosított, oda-vissza real-time kommunikációt és adatátvitelt. 1999-ben Jugoszlávia ellen már használták is. A fogadott adatok (képek is) megjeleníthetők voltak a kijelzőn és megváltozott harci helyzetben komplett új bevetéstervet is küldhettek a pilótának, akinek csak jóvá kellett hagynia és a rendszer automatikusan átírta a repülési tervet, átállította a robotpilóta útvonalpont beállításait stb. Mindemellett a gépeken természetesen volt rádió is, igaz, éles bevetéseken ezt nem nagyon használták, bár ezt is korszerűsítették és szintén LPI tulajdonságokkal bírt.
 

grabo112

Well-Known Member
2011. október 15.
1 380
3 534
113
Biztos vagy abban, hogy az informàcióid aktuàlisak? Nem kötözködèsből kèrdem. Mert èn is olvastam hasonlókat, de 2014-es dàtummal. Amit èn irtam, az 2016 közepéről való.

Egy-két hónapja több angolszász szaklap is tárgyalta a kérdést, tehát ennyire friss az infó. Azóta persze... :)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 301
70 827
113
Anno, mikor a szovjetek megcsinaltak a T-10-est, ami 77-ben repult eloszor, kiderult, hogy a gep tavolrol se tudta azt, amit elvartak tole. Kozel 70%-ban attervezett T-10Sz-bol lett vegul a Szu-27-es. Abban az idoben ilyen blamazs meg nem volt "divat", pedig a szamitogepes tervezes meg nagyon gyerekcipoben jart. Nyugaton egyetlen projekt se jart igy, de meg a MiG-29-es is szinte a sorozatgyartottal 95%-ban megegyezo prototipussal indult.

Ehhez kepest az YF-22-es ugy nyert az YF-23-assal szemben, hogy a verdikt szerint technologiailag kevesbe tunt rizikosnak es kozelebb allt a sorozatgyarthato allapothoz, mint az inkabb tech demonak tekintett rivalisa. Kozel het ev fejlesztes utan. Majd az YF-22-es elso felszallasahoz kepest het evvel repult az F-22 Raptor, ami megint kozel 70%-ban elter attol, amit anno elfogadtak. Azaz ugy allt kozelebb a sorozatgyarthatodaghoz, hogy a szovjet T-10-eshez hasonloan total at kellett tervezni. Es mindezt a mar kiterjedt CAD/CAM es vegeselemes tovabba flow szimulacio koraban!

Tovabb megyek, JSF program 95-os indulasa utan ot evvel, a 2000-ben eloszor felszallt X-35-ost (tanulva az ATF tenderbol) mar eleve X-nek jeloltek, tudva azt, hogy ez csak tech demo lesz, alacsonyabb kockazattal, igy annak, nem sok koze volt az F-35-hoz. Az F-35A elso felszallasa a JSF program indulasat kovetoen 11 evvel, mahoz kepest 11 eve tortent, azaz 22 eve zajlik a projekt. Ehhez kepest a PAK-FA 2003-ban indult es 2010-ben repult. Tavolrol se annyira ambiciozus es joval kevesebb penzbol fut a projekt, de ilyen kornyezetben ez nem akkora lemaradas. Az mas kerdes, hogy bevallottan lassabban haladnak, mint szerettek volna...
 
M

molnibalage

Guest
Ehhez kepest az YF-22-es ugy nyert az YF-23-assal szemben, hogy a verdikt szerint technologiailag kevesbe tunt rizikosnak es kozelebb allt a sorozatgyarthato allapothoz, mint az inkabb tech demonak tekintett rivalisa. Kozel het ev fejlesztes utan. Majd az YF-22-es elso felszallasahoz kepest het evvel repult az F-22 Raptor, ami megint kozel 70%-ban elter attol, amit anno elfogadtak. Azaz ugy allt kozelebb a sorozatgyarthatodaghoz, hogy a szovjet T-10-eshez hasonloan total at kellett tervezni. Es mindezt a mar kiterjedt CAD/CAM es vegeselemes tovabba flow szimulacio koraban!

Az utolsó mondat az, ahol szerintem a fától nem látod az erdőt. Amikor az YF-22 az ATF tenderrel elkeződött, akkor nézd meg milyen számítástechnikai kapacitás volt. Se Cray 2 szuerpszámítógép és a civil piacon volt C64. Mikor az YF-22 repült, akkor kint már elérhető volt a 2 éve (!), ami itthon még 1995/96 magasságában is aranyárban volt. Semmiféle komoly nuremikus áramlástani modellezés nem volt tudtommal akkor ahhoz képets, ami 2000-es évek elején már volt. Az YF-22 pontosan abban a korszakban készült, hogy az a számítógép, ami 1988-ban a technika csúcs volt civil és hadiiparban 10 évvel később nevetségesen elavult lett. A '80-as évek végén és a '90-es évek elején ugrott akkorát az IT, hogy ép ésszel alig felfogható a fejlődés hirtelen annyira olcsó lett a számítási kapacitás. Ez sanszosan több terülten is új lehetőségeket nyitott meg.

Tovabb megyek, JSF program 95-os indulasa utan ot evvel, a 2000-ben eloszor felszallt X-35-ost (tanulva az ATF tenderbol) mar eleve X-nek jeloltek, tudva azt, hogy ez csak tech demo lesz, alacsonyabb kockazattal, igy annak, nem sok koze volt az F-35-hoz. Az F-35A elso felszallasa a JSF program indulasat kovetoen 11 evvel, mahoz kepest 11 eve tortent, azaz 22 eve zajlik a projekt. Ehhez kepest a PAK-FA 2003-ban indult es 2010-ben repult. Tavolrol se annyira ambiciozus es joval kevesebb penzbol fut a projekt, de ilyen kornyezetben ez nem akkora lemaradas. Az mas kerdes, hogy bevallottan lassabban haladnak, mint szerettek volna...
Egészen "apró" eltérés hogy az YF-22/23 már eleve az F119 és YF120-szal repült 1991-ben. A PAK-FA meg 2017-ben sem repül az új hajtóművel. Ez olyan, mintha az Raptor 2000-es évekelején még mindig PW F100 vagy GE F110 hajtómű leszármazottal repült volna. Izé...
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 655
18 809
113
Amúgy ezt a sisak kijelzős dolgot én sem értem. Sisakcélzója van az oroszoknak már vagy 20+ éve... Azzal is lehet nagy szögeltéréssel lőni.
Akkor meg mit rugóznak egyesek ezen a nyomi sisakkijelzőn?
Én nem sok jelentőségét látom a dolognak vadászrepülők esetén...

A másik fárasztó hülyeség ez az "oroszok lassan haladnak" mantra....
2000-ben repült először az X-35-ös. Ez 18 éve volt!
Az F-35-ös 2006-ban és még mindig nem 100%-osan bevethető.
Magyarán 20 év volt az USA-nak összerakni egy ilyen gépet, ezek után itt fikázzák az oroszokat egyesek, hogy milyen lassan haladnak, hozzá teszem tized annyi (vagy kevesebb) pénzből.... 2010-ben mutatták meg nyilvánosan a PAKFA-t, még Jenki mércével nézve is szép eredmény lenne a 2030-as teljes bevethetőség elérése, az F-35-ös programból kiindulva!

Kapjunk már az eszünkhöz fórumtársak :rolleyes:


Ebben én meg azt látom, hogy az USAF 2030-ra a 6.th gent már a betonra tervezi (persze lesz csúszás ha nem lesz nagyon háborús hangulat a huszas években), mire a Szu-57 végre minden részegységével együtt bevethető lesz....
 
M

molnibalage

Guest
Ebben én meg azt látom, hogy az USAF 2030-ra a 6.th gent már a betonra tervezi (persze lesz csúszás ha nem lesz nagyon háborús hangulat a huszas években), mire a Szu-57 végre minden részegységével együtt bevethető lesz....
Ez a generációziás unalmas. Mitől lesz 6. gen egy gép? Jó lenne, ha valaki megmondaná ezt. Az 5. gen-*nél az F-35 egyes elméleti paraméterekben - pl. elvi max. csúcssebesség - visszalépés a 4.-hez képest.

Mi az a vízválasztó képesség, amitől több lesz és nem más a 6. gen...?
 
  • Tetszik
Reactions: notaricon

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 655
18 809
113
Ez a generációziás unalmas. Mitől lesz 6. gen egy gép? Jó lenne, ha valaki megmondaná ezt. Az 5. gen-*nél az F-35 egyes elméleti paraméterekben - pl. elvi max. csúcssebesség - visszalépés a 4.-hez képest.

Mi az a vízválasztó képesség, amitől több lesz és nem más a 6. gen...?

Az USAF generációzik nem én. Ők besorolták az F-22 és F-35 gépeket 5.be. Hogy náluk ez a kívánalmak, alkalmazhatóság, pénzügyi keretcsomag, fenyegetettségi reakció, az már az ő dolguk. Ezt követi és mondja rá aztán minden más gyártó a világ többi részén, holott náluk ezek a kívánalmak teljesen mások.
 
M

molnibalage

Guest
Az USAF generációzik nem én. Ők besorolták az F-22 és F-35 gépeket 5.be. Hogy náluk ez a kívánalmak, alkalmazhatóság, pénzügyi keretcsomag, fenyegetettségi reakció, az már az ő dolguk. Ezt követi és mondja rá aztán minden más gyártó a világ többi részén, holott náluk ezek a kívánalmak teljesen mások.
A generációzás akkor született, amikor még nem voltak olyan szintű korszerűsítési csomagok, mint ma...
Ajánlom figyelmedbe mostani HT összefogla végét...
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 655
18 809
113
A generációzás akkor született, amikor még nem voltak olyan szintű korszerűsítési csomagok, mint ma...
Ajánlom figyelmedbe mostani HT összefogla végét...

Igen köszönöm a tippet, várom nagyon!
Igazából arra gondoltam, hogy a "gen" náluk az adott fenyegetésre való reakció. A 6.th gen tehát "a hidegháború vége utáni feltámadt orosz és a gyorsan fejlődő kínai (és egyéb) új harci gépekre való olyan szintű előnyt biztosító reakció, ami már új platformot kíván"
Vagyis a 6.th gen 2030as dátuma arra utal, hogy mire pl. a Szu-57 harcra kész, nekik van valami, ami alapjaiban az új fenyegetés ellen van (na nem mintha az F-35 és a korszerűsítései ne lennének elegendőek, de hogy a haderő milyen elvárásokkal jön el, az már más tészta).
 
M

molnibalage

Guest
Az F-35 képességeit nézve mit lehetne elvárni a 6. gentől? Hát, igen nehéz és ellentmondásos dolgokat...
  • Az IR felderítő eszközök miatt valamit kezdeni kéne a gépekkel ebben at tartományban is.. A géptestet nagyon talán még lehetne álcázni, erre már síklapos technika valamilyen szinten van, bár a kutyának nem kellett.
    To view this content we will need your consent to set third party cookies.
    For more detailed information, see our cookies page.
    A probléma az, hogy a repülőgép hajtómű működési elvével és a gázsugárral nem tudunk mit kezdeni...
  • Az RCS csökkentés lehetne omnidirekcionálisabb. Az X-47B forma ez elvileg tudja, a bibi az, hogy ezzel csak szubszonikus teljesítmény érhető el. Vadászgépnek alkalmatlan... Persze, a raktéa HMZ kellően nagy, akkor talán még ez belefér. Ha nem tudják, hogy hol vagy és hosszú a kardod, akkor senkit nem kell üldözni sem...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 301
70 827
113
Az utolsó mondat az, ahol szerintem a fától nem látod az erdőt. Amikor az YF-22 az ATF tenderrel elkeződött, akkor nézd meg milyen számítástechnikai kapacitás volt. Se Cray 2 szuerpszámítógép és a civil piacon volt C64. Mikor az YF-22 repült, akkor kint már elérhető volt a 2 éve (!), ami itthon még 1995/96 magasságában is aranyárban volt. Semmiféle komoly nuremikus áramlástani modellezés nem volt tudtommal akkor ahhoz képets, ami 2000-es évek elején már volt. Az YF-22 pontosan abban a korszakban készült, hogy az a számítógép, ami 1988-ban a technika csúcs volt civil és hadiiparban 10 évvel később nevetségesen elavult lett. A '80-as évek végén és a '90-es évek elején ugrott akkorát az IT, hogy ép ésszel alig felfogható a fejlődés hirtelen annyira olcsó lett a számítási kapacitás. Ez sanszosan több terülten is új lehetőségeket nyitott meg.


Egészen "apró" eltérés hogy az YF-22/23 már eleve az F119 és YF120-szal repült 1991-ben. A PAK-FA meg 2017-ben sem repül az új hajtóművel. Ez olyan, mintha az Raptor 2000-es évekelején még mindig PW F100 vagy GE F110 hajtómű leszármazottal repült volna. Izé...

Itt valami komoly tudásbeli hiányosság lappang...
Az ATF tender ugyan 1981-ben indult, de a megépítésre javasolt pályamunkákat 1986-ban adták be, míg az érdemi prototípus fejlesztés 87-től datálódik.
A repülőiparban elsőként megjelent CADAM legelső változatait a Lockheed fejleszette ki 1965-ben az SST programhoz IBM 2250 grafikus munkaállomásokra.
Később a Lockheed L1011-es Tristar-hoz használták fel. Ahogy igénybe vették a C-141-es Starlifterhez is.
1977-ben a francia Dassault fejlesztette ki a Mirage 2000-es programhoz a CATIA-t a CADAM-ből, míg szintén a hetvenes években a Northrop az NCAD-et.
A nyolcvanas években az IBM munkaállomások mellett megjelentek a UNIX alapúak, mint a Silicon Graphics, Sun vagy Apollo gépek, IBM RISC processszorral, ekkora a repülőiparban már mindenki vagy CADAM, vagy CATIA (Mirage 2000, illetve Rafale gépekhez) programokat használt.
A kilencvenes évek legelejétől jöttek a Motorola PowerPC-k is.
Az, hogy idehaza a COCOM súlytotta övezetben a C64, vagy a C16/+4, illetve Videoton TV-Computer jelnetette a számítástechnika csúcsát, ne legyen mérvadó...

A Cray 2-est (ami megintcsak mellesleg már 1985-ben már üzembe állt) ilyen célokra nem igazán vették igénybe, mert a számítási kapacitását lekötötték a Livermooore-i és Los Alamos-i nukleáris programok. Cray2, illete a Cray program elsősorban az Energiaügyi Minisztérium ügylete volt.

Az egy elég bátor kijelentés, hogy az YF-22-es és YF-23-as már az F119-es hajtóművel repülhetett 1990-ben. Ez távolról sem igaz.
A két-két megépült példány az YF119-es és YF120-as kísérleti példányival voltak megépítve. Az YF120-as meg is maradt ezen a szinten, mert bár lelkesen fejlesztgették, repülőképes gépbe más változata már nem kerülhetett.
Azonban az 1997-ben levegőbe emelkedett F119PW100-as hajtóműnek kb annyi köze van az YF119-eshez, mint az F-22 Raptornak az YF-22-es Lightning II-höz (rövid ideig az YF-22-es viselte ezt a nevet). Mondhatni hasonlítanak egymáshoz.
Példaképp, teljesen át kellett tervezni a tüzelőteret, a turbinát, a vezérlést, az anyagszerkezetet, de ami a legfontosabb, a komplett fúvócsövet és annak mozgató mechanizmusát.

A 2000-ben levegőbe emelkedett X-35-ös se az F135-össel készült, hanme az F119-es egy átalakított változatával, aminél ráadásul teljesen más volt még a fúvócső is.
Az első Lift Fan-hoz az F100PW229-es elemeit használta fel a Rolls Royce.
A 2006-ban levegőbe emelkedett AA-1-es jelű F-35A-hoz képest is számos eltérés van, köztük strukturálisak is, például a vízszintes vezérsík lett alaposan áttervezve a szériagépeknél.