[HUN] Vadászgépek beszerzése

És ha lelövik a drónt? Márpedig a drón önálló célleküzdésre nem alkalmas. Cél felderítésre sem. Ő van elöl, védekezni nem tud, a Gripen nem tudja fedezni, mert messze van.
Kérdés: milyen távolságra képzelted előreküldeni a Gripen elé a drónt? Mert ha a G. nem tudja megvédeni, akkor a drón rakétájának irányítása is már nagyrészt kívül esik a G. radarjának hatótávolságán!
 
Kérdés: milyen távolságra képzelted előreküldeni a Gripen elé a drónt? Mert ha a G. nem tudja megvédeni, akkor a drón rakétájának irányítása is már nagyrészt kívül esik a G. radarjának hatótávolságán!



Nekem a Griff körüli kb 10 km belüli terület tünik jónak, de csalinak lehet, hogy célszerü, hogy elötte is legyen 1 drón szükség esetén aktiválható pluszz radarkeresztmetszettel, infra csapdával, koncepciótól függ milyen/melyik feladat "jutott neki". Megsokszorozná Griffjeink számát.
Egy olcsón előállitható drón alapnak kell!
A.O. sajos jól írta korábban, nem egy szerű feladat, és nem is technikailag!
 
De techmikailag is az. Voltak/vannak ilyen koncepciok a 6gen gepelnel... Szerintem egy ilyen elkepzeles ragadhatott meg a fejedbe.
De nekunk egy felderito hadi dron epitese se megy. Alapbol a kodolasnal nagyok a hiamyossagok ithon.
 
De techmikailag is az. Voltak/vannak ilyen koncepciok a 6gen gepelnel... Szerintem egy ilyen elkepzeles ragadhatott meg a fejedbe.
De nekunk egy felderito hadi dron epitese se megy. Alapbol a kodolasnal nagyok a hiamyossagok ithon.

Kis "agyelszívással" súlyosbítva a hazai tudásból :(
 
Kérdés: milyen távolságra képzelted előreküldeni a Gripen elé a drónt? Mert ha a G. nem tudja megvédeni, akkor a drón rakétájának irányítása is már nagyrészt kívül esik a G. radarjának hatótávolságán!
Én 50 km-re gondoltam. A rakétaindítást után állandóan közeledő G-vel, visszaforduló drónnal.
 
Én 50 km-re gondoltam. A rakétaindítást után állandóan közeledő G-vel, visszaforduló drónnal.
Én meg ezt így nagyon soknak gondolom, lehet egy kicsit számolgatni. Ha a drón indítja az AMRAAM-ot egy szemből közeledő célra 50-km-re a Griff előtt, akkor a G. már soha nem fog a rakétához közeledni a kettő közötti negatív sebességkülönbség miatt (ugye a rakétának a csúcssebessége 4M, a G.-é meg max 2M). Így a rakéta rövidesen kirepül a G. radarjának hatótávolságából és nem kap további MCG-vezérlőjeleket. Hogy a drón mit csinál indítás után az itt másodlagos. Pont azért vetettem föl a kérdést, mert 15-20km-nél messzebbre nemigen lehet előreküldeni a drónt a fenti probléma miatt. Ez viszont nem valami nagy nyereséget jelent a költségeket és a megvalósítás bonyolultságát tekintve.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Én meg ezt így nagyon soknak gondolom, lehet egy kicsit számolgatni. Ha a drón indítja az AMRAAM-ot egy szemből közeledő célra 50-km-re a Griff előtt, akkor a G. már soha nem fog a rakétához közeledni a kettő közötti negatív sebességkülönbség miatt (ugye a rakétának a csúcssebessége 4M, a G.-é meg max 2M). Így a rakéta rövidesen kirepül a G. radarjának hatótávolságából és nem kap további MCG-vezérlőjeleket. Hogy a drón mit csinál indítás után az itt másodlagos. Pont azért vetettem föl a kérdést, mert 15-20km-nél messzebbre nemigen lehet előreküldeni a drónt a fenti probléma miatt. Ez viszont nem valami nagy nyereséget jelent a költségeket és a megvalósítás bonyolultságát tekintve.

Ezért ítam már a legelején,hogy hülyeség a rakétás drón.Ha már nagyon drónozgatni akarunk akkor radart kell rá rakni meg adatátviteli rendszert.
 
Ezért ítam már a legelején,hogy hülyeség a rakétás drón.Ha már nagyon drónozgatni akarunk akkor radart kell rá rakni meg adatátviteli rendszert.


Nem ez a drónok használatának előnye: a drónok által vitt fegyverzet és a kevesebb póttartály miatt a Griff kis radar-keresztmetszete alig növekszik, míg a környező gépek szokásos bevetési profilhoz "feldíszítve" szépen világítanak a radarernyőkön. A Grippenén is, vagyis: :hadonaszos:

Máskép fogalmazva: a drónos Gripen a "hagyományosan feldíszítetthez" képest kb. 55-65% radarkersztmetszettel rendelkezik és a hagyományoshoz képest 20-35% nagyobb hatósugárral! Kb van + 1BVR-je :-)
 
Nem ez a drónok használatának előnye: a drónok által vitt fegyverzet és a kevesebb póttartály miatt a Griff kis radar-keresztmetszete alig növekszik, míg a környező gépek szokásos bevetési profilhoz "feldíszítve" szépen világítanak a radarernyőkön. A Grippenén is, vagyis: :hadonaszos:

Máskép fogalmazva: a drónos Gripen a "hagyományosan feldíszítetthez" képest kb. 55-65% radarkersztmetszettel rendelkezik és a hagyományoshoz képest 20-35% nagyobb hatósugárral! Kb van + 1BVR-je :)

A Gripen is világít a radaron!Honnan van az,hogy nem?
 
A Gripen is világít a radaron!Honnan van az,hogy nem?


Néhány radarkeresztmetszet:

RCS
[dBsm]
[m]
F-15 Eagle: 400 [m2]
F-4 Phantom II: 100 [m2]
B-52 Stratofortress: 100 [m2]
Su-27: 15 [m2]
B-1A: 10 [m2]
F-16 Fighting Falcon: 5 [m2]
B-1B Lancer: 1 [m2]
F-18E/F Super Hornet: 1 [m2]
Rafale:1 [m2]
Typhoon: 0.5 [m2]
AGM-86 ALCM: 0.25 [m2]
BGM-109 Tomahawk: 0.05 [m2]

Ebben sajnos nincs benne a Gripen, de ha jól emlékszem, a Rafale kb, kicsit kisebb.

Ha valakinek van pontosabb: "...mondja el most, vagy hallgasson róla örökre..." (vagy ezt másutt szokták mondani? :) )

A drón pedig valahol kb 0.1 körül van, de ínkább kevesebb, mert több helyen írták, hogy lopakodó jellemzői vannak a drónnak: az izraeliek egyet sem tudtak lelőni (Szíria, felderítő alkalmazás, Golan-fensík, hmmmmm, ez jelent "valamit" :D )


Egy kis lopakodó.

Repülőgép RCS

RCS
SR-71 Blackbird: 0.015 [m2]
F-22 Raptor: 0.0065 [m2]
F-117 Nighthawk: 0.003 [m2]
B-2 Spirit: 0.0015 [m2]
AGM-129 ACM: 0.001 [m2]
Boeing Bird of Prey: 0.0000001 [m2]
10. táblázat: Különféle repülőgépek radar keresztmetszetének összehasonlítása (Xsáv)



Gripen : F-16 0,4 : 5 (a kisebb a jobb)

(csupasz gép)
 
El ne hidd ezeket a számokat. Ezeknek a valós értékeit komolyan titkolja mindenki, illetve függ erősen attól hogy milyen hullámhosszal és milyen irányból sugározzák be.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and endre
El ne hidd ezeket a számokat. Ezeknek a valós értékeit komolyan titkolja mindenki, illetve függ erősen attól hogy milyen hullámhosszal és milyen irányból sugározzák be.


Az arányok akkor is maradnak! A Griff kis méretből adódó hátránya(kis fegyverterhelés, kis hatótáv, terhelve nagyon rosz paraméterek!) kiküszöbölve, a kis méretből adódó kis RCS (kis radar-keresztmetszet=nehéz felderíthetőség) megtartva.


Tudod:
Hogyan kovácsoljunk előnyt a hátrányból :) !
 
Néhány radarkeresztmetszet:

RCS
[dBsm]
[m]
F-15 Eagle: 400 [m2]
F-4 Phantom II: 100 [m2]
B-52 Stratofortress: 100 [m2]
Su-27: 15 [m2]
B-1A: 10 [m2]
F-16 Fighting Falcon: 5 [m2]
B-1B Lancer: 1 [m2]
F-18E/F Super Hornet: 1 [m2]
Rafale:1 [m2]
Typhoon: 0.5 [m2]
AGM-86 ALCM: 0.25 [m2]
BGM-109 Tomahawk: 0.05 [m2]

Ebben sajnos nincs benne a Gripen, de ha jól emlékszem, a Rafale kb, kicsit kisebb.

Ha valakinek van pontosabb: "...mondja el most, vagy hallgasson róla örökre..." (vagy ezt másutt szokták mondani? :) )

A drón pedig valahol kb 0.1 körül van, de ínkább kevesebb, mert több helyen írták, hogy lopakodó jellemzői vannak a drónnak: az izraeliek egyet sem tudtak lelőni (Szíria, felderítő alkalmazás, Golan-fensík, hmmmmm, ez jelent "valamit" :D )


Egy kis lopakodó.

Repülőgép RCS

RCS
SR-71 Blackbird: 0.015 [m2]
F-22 Raptor: 0.0065 [m2]
F-117 Nighthawk: 0.003 [m2]
B-2 Spirit: 0.0015 [m2]
AGM-129 ACM: 0.001 [m2]
Boeing Bird of Prey: 0.0000001 [m2]
10. táblázat: Különféle repülőgépek radar keresztmetszetének összehasonlítása (Xsáv)



Gripen : F-16 0,4 : 5 (a kisebb a jobb)

(csupasz gép)

Ezek az adatok még arányoknak sem jók mert itt az EF-nek jobb az RCS-je mint a gall haverjának ami bevallottan nem igaz...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and endre
Ez tény, a 4 genek közt viszonylag kicsi a visszaverő felülete szemből, az elterjedt rep fedélzeti lokátorok frekvenciáján.
 
Ezek az adatok még arányoknak sem jók mert itt az EF-nek jobb az RCS-je mint a gall haverjának ami bevallottan nem igaz...
Ez meg állandó vita tárgya, mindkét fél a sajátját mondja kisebbnek, jobbnak. Én még o!yat nem láttam, ahol valamelyik cég azt mondta volna hogy az övé a nagyobb rcs az eurokacsák közül.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Néhány radarkeresztmetszet:

RCS
[dBsm]
[m]
F-15 Eagle: 400 [m2]
F-4 Phantom II: 100 [m2]
B-52 Stratofortress: 100 [m2]
Su-27: 15 [m2]
B-1A: 10 [m2]
F-16 Fighting Falcon: 5 [m2]
B-1B Lancer: 1 [m2]
F-18E/F Super Hornet: 1 [m2]
Rafale:1 [m2]
Typhoon: 0.5 [m2]
AGM-86 ALCM: 0.25 [m2]
BGM-109 Tomahawk: 0.05 [m2]

Ebben sajnos nincs benne a Gripen, de ha jól emlékszem, a Rafale kb, kicsit kisebb.

Ha valakinek van pontosabb: "...mondja el most, vagy hallgasson róla örökre..." (vagy ezt másutt szokták mondani? :) )

A drón pedig valahol kb 0.1 körül van, de ínkább kevesebb, mert több helyen írták, hogy lopakodó jellemzői vannak a drónnak: az izraeliek egyet sem tudtak lelőni (Szíria, felderítő alkalmazás, Golan-fensík, hmmmmm, ez jelent "valamit" :D )


Egy kis lopakodó.

Repülőgép RCS

RCS
SR-71 Blackbird: 0.015 [m2]
F-22 Raptor: 0.0065 [m2]
F-117 Nighthawk: 0.003 [m2]
B-2 Spirit: 0.0015 [m2]
AGM-129 ACM: 0.001 [m2]
Boeing Bird of Prey: 0.0000001 [m2]
10. táblázat: Különféle repülőgépek radar keresztmetszetének összehasonlítása (Xsáv)



Gripen : F-16 0,4 : 5 (a kisebb a jobb)

(csupasz gép)
Totálisan hülyes számok vannak egy rakás helyen.
 
Attól még rossz értékek, totálisan inkozisztens a táblázat. Ennyi erővel a MiG-21-re is írhatnék 1000 m2-et, mert egy pár fokos tartományban igaz... Egy pár fokosban meg 0,1 m2 nagyságrendben van... Az F-15 400 m2 értéke is hülység. AzRCS-t jellemzően ilyen egy számhegyes folrmában a -/+ 30-45 fok tartományra adják meg, mert BVR szempontjából ez a döntő.

Az SR-71 RCS-es is nettó hülyeség, a VSz radarjai több száz km-ről képesek voltak érzékelni azokat, még a civil légiforgalmi radarok is. Még anektoda is van róla, amikor az SR-71 GS checket kér...
http://controversialtimes.com/funny...nd-civilian-aircraft-with-ground-speed-check/

aw9xv0qvztmwsurrvv5w.png
 
Mi értelme van emelni a levegőbe egy függesztmények nélküli nagysebességű típust egy légiháborúban, tömeges támadás esetén csak azért, hogy előtte 10-20 km-el (de nem közelebb és nem távolabb, ugyanakkor az alacsony RCS miatt kvázi ismeretlen pozícióban) repülő egy rakétás drónokat instruáljon? Egyszerre többet is. A gyártó ország és egyben tulajdonos tudta nélkül. Magyar ipar és üzemi háttér nélkül átbuherálva. Én úgy érzem, hogy ezt a datalink dolgot kissé túldimenzionálják egyesek. Az oké, hogy négy gép rajkötelékben meg tudja osztani egymással a légi helyzetképet és a saját szenzorainak adatait. De olyan a világon nincs, hogy egy Gripen a saját radarjával világítva derítget fel célokat alacsony észlelhetőségű szenzornélküli modellrepülők fedélzetéről távindított rakétáknak... és még mindig nem világos, hogy miféle légiharcászat az, ahová a légteret védendő Gripen nem hogy saját fegyverzet, de egyenesen pótartályok nélkül megy. Csak azért, mert majd valahol, valakik egyszer egész biztos elébe lőnek a megfelelő helyen és időben startrakétával nehány (mégis mennyi?) drónt...