F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

A Mach kúp szöge utolsó emlékeim szerint csak a sebességtől függ.
https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/machang.html

Az ábra ott homályos, hogy az F-22 esetén az orrkútól indul, a F-35 esetén meg nem...
Az F-35-nél is az orrkúptól indul, a SAJÁT orrkúpjától. A lökéshullám belső szöge meg tényleg sebességfügő, a hangsebesség átlépésekor még merőleges a repirányra, és további gyorsításnál egyre szűkebb lesz a szög. Mikor eléri a szárny belépőélét, na ott kezdődnek a komolyabb stabilitási és vezethetőségi problémák, azért is van megadva az ábrán egy sebességhatár. Persze erről az ábráról is lemaradt egy-két "apróság", pl. hogy az áramlásba helyezett testnél hangsebesség fölött minden komolyabb töréspontról indul egy újabb lökéshullám, és ez módosítja, megtöri a lökéshullám-kúpot, pl. a szívócsatorna pereme is, tehát a valóságban nem ilyen egyszerű az áramláskép.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre
A politika úgy tűnik Németországban is felülírja a technikai rációt.
A Német hadügyminisztérium hivatalos közleménye szerint további Typhoonokat vásárolnak F-35 helyett...:(
http://www.thedrive.com/the-war-zon...on-to-replace-tornado-also-eyeing-f-15-f-a-18
Azért a végtelenségig nem lehet a Typhoonokat repültetni, szerintem csak időnyerésről van szó amíg összehoznak egy európai stealth-gépet kifejlesztő és legyártó közös vállalatot. Legalábbis remélem, mert ha nem, akkor az európai repipar csúnyán le fog maradni a világszínvonaltól, Európa meg totális technológiai és katonai USA-függésbe kerül. ...
 
Az F-35-nél is az orrkúptól indul, a SAJÁT orrkúpjától. A lökéshullám belső szöge meg tényleg sebességfügő, a hangsebesség átlépésekor még merőleges a repirányra, és további gyorsításnál egyre szűkebb lesz a szög. Mikor eléri a szárny belépőélét, na ott kezdődnek a komolyabb stabilitási és vezethetőségi problémák, azért is van megadva az ábrán egy sebességhatár. Persze erről az ábráról is lemaradt egy-két "apróság", pl. hogy az áramlásba helyezett testnél hangsebesség fölött minden komolyabb töréspontról indul egy újabb lökéshullám, és ez módosítja, megtöri a lökéshullám-kúpot, pl. a szívócsatorna pereme is, tehát a valóságban nem ilyen egyszerű az áramláskép.
Éljen soká a Schlieren-optika.

A még nagyobb gáz akkor van, amikor már a szívócsatornát eléri.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

imagestarkbe.jpg


schlieren-2.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7
A politika úgy tűnik Németországban is felülírja a technikai rációt.
A Német hadügyminisztérium hivatalos közleménye szerint további Typhoonokat vásárolnak F-35 helyett...:(
http://www.thedrive.com/the-war-zon...on-to-replace-tornado-also-eyeing-f-15-f-a-18
Csak legyen is így. Jól teszik. Németország Európa motorja kell hogy legyen, saját lábára kell hogy álljon. Ennek ha tetszik ha nem, egyik alapvető követelménye hogy nem lehet kiszolgáltatva az USA hadiiparának. Inkább saját Typhoon gyártás kisebb képességekkel, mint amerikától függő F-35, amit csak akkor használhat adott esetben, ha az egyezik az USA céljaival.
 
Azért a végtelenségig nem lehet a Typhoonokat repültetni, szerintem csak időnyerésről van szó amíg összehoznak egy európai stealth-gépet kifejlesztő és legyártó közös vállalatot. Legalábbis remélem, mert ha nem, akkor az európai repipar csúnyán le fog maradni a világszínvonaltól, Európa meg totális technológiai és katonai USA-függésbe kerül. ...
Így van. Ezt nagyon el kéne kerülni hogy másoknak legyünk teljesen kiszolgáltatva.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Így van. Ezt nagyon el kéne kerülni hogy másoknak legyünk teljesen kiszolgáltatva.
A teljesen alatt mit értesz? A probléa az, hogy európába n+1 harckocsi, APC és IFV fut párhuzamosan, de ez helikre is igaz. Emiatt ezek ára a csillagos eget versdesi és ezért is féllábúak az európai haderők. Ami van, az is drága....

Légvédelem? Az Aster-15 rakéta hozzávetőleg 27 millió euro, míg az Aster-30 esetében cirka 34 millió euroról beszélgetnük. A multiszenzotos kb. 2-3-szors HMZ-s legdrágább SM-6 sem kerül többe, mint 10 misis. Csak ne euro. hanem USD-ben...

Így nehéz...
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Össze kell fogni. Kezdetnek már a Német - Francia tengely is elégnek kéne hogy legyen sok dologra. Hozzájuk már csapódhatnának a többiek. A Britekkel nem szabad számolni egyedül, ők mindig is inkább angolszászok lesznek, mint sem európaiak, folyamatosan kifelé kacsingattak már a Brexit előtt is, illetve tényleg abban érdekeltek az idők kezdete óta, hogy a kontinentális EU-nak lehetőleg NE menjen jól.
 
Össze kell fogni. Kezdetnek már a Német - Francia tengely is elégnek kéne hogy legyen sok dologra.
Édeskevés. Lakosságszám, haderő aránysan, stb. az európai NATO és nem NATO államok töredéke ők. Ráadásul a probléma az, hogy igazi blue water Navy ereje egész Európának nincs együtt...

Hozzájuk már csapódhatnának a többiek.
Látjuk milyen jól ment ezt múltban... Három eurokacsa vadászgép, több nehéz hk. program, stb. Ezek így kijelentve csak álmok...

A Britekkel nem szabad számolni egyedül, ők mindig is inkább angolszászok lesznek, mint sem európaiak, folyamatosan kifelé kacsingattak már a Brexit előtt is, illetve tényleg abban érdekeltek az idők kezdete óta, hogy a kontinentális EU-nak lehetőleg NE menjen jól.
Ez ebben a formában nem igaz és HT programoknak a globális gazdasági érdekhez vajmi kevés közük van. A britek sokszor szimplán kretének, elég csak a QE és F-35 változatok közötti bohóckodást nézni...
 
Pontosan azt kéne elkerülni hogy a jövőben is 3 egymás mellett futó euro vadászgép fejlesztés legyen. Németország és Franciaország technológiát még tudna fejleszteni olyat mint az Oroszok, és gyártani meg többet tudna belőle, mert fejlettebb a háttéripar és több a pénz. Az EU-ban a potenciál benne van, a balfasz vezetés miatt maradt csak benne eddig.

A blue water navy nekünk Európának nem kulcsfontosságú, szárazföldi kontaktunk van az Orosz nyersanyaghoz, és a Kínai gyártósorokhoz is, ez legyen csak fontos az USA-nak, aki szárazföldön a fejlett világot nem tudja megközelíteni, csak Dél-Amerikát.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and endre
A politika úgy tűnik Németországban is felülírja a technikai rációt.
A Német hadügyminisztérium hivatalos közleménye szerint további Typhoonokat vásárolnak F-35 helyett...:(
http://www.thedrive.com/the-war-zon...on-to-replace-tornado-also-eyeing-f-15-f-a-18

Az elképzelés egyenlőre a Tornado cserére szól, s csak annyi benne a Typhoon, hogy a Tornadokat NEM Typhoonra cserélik. Viszont újabb fejlesztés, ami meghaladhatja a Typhoon képességeit, európában nincs..... Amiről itt-ott cikkeztek, az arról szól, hogy a közös, Airbus égisze alól kikandikáló esetleges 5. gen gép lenne majd a Typhoon váltó tipusa, valahol 2035 után.
 
Az elképzelés egyenlőre a Tornado cserére szól, s csak annyi benne a Typhoon, hogy a Tornadokat NEM Typhoonra cserélik. Viszont újabb fejlesztés, ami meghaladhatja a Typhoon képességeit, európában nincs..... Amiről itt-ott cikkeztek, az arról szól, hogy a közös, Airbus égisze alól kikandikáló esetleges 5. gen gép lenne majd a Typhoon váltó tipusa, valahol 2035 után.
Biztos hogy ugyan azt olvastuk akkor?
Mert én ezt nem így értelmezem ahogy te állítod:

"An official statement from the German Ministry of Defense says it is now leaning toward purchasing Eurofighter Typhoon multi-role fighter jets rather than F-35 Joint Strike Fighters as replacements for the country’s Cold War-era Panavia Tornado swing-wing combat aircraft, and could consider Boeing's F-15 Eagle or F/A-18E/F Super Hornet, as well."
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Csak legyen is így. Jól teszik. Németország Európa motorja kell hogy legyen, saját lábára kell hogy álljon. Ennek ha tetszik ha nem, egyik alapvető követelménye hogy nem lehet kiszolgáltatva az USA hadiiparának...
Szerintem azért az hogy az Eu.i hadiipar ki lenne szolgáltatva az USA-nak így nem teljesen igaz. Ha megnézed az F-35-ös gyártáshoz mennyi pl. Német eredetű berendezést használnak föl meg fogsz lepődni.
A hidraulikus sajtológéptől kezdve ami a titán bordákat gyártja a géphez, a precíziós fúróberendezésekig amik a lyukakat fúrják a panelokba, nagyon sok minden a Németektől jön.
Technológiai terén Európa szerintem abszolút versenyképes és képes lenne F-35-höz hasonló 5.gen gépet gyártani, ha lenne politikai akarat...(de nincs)
 
Szerintem azért az hogy az Eu.i hadiipar ki lenne szolgáltatva az USA-nak így nem teljesen igaz. Ha megnézed az F-35-ös gyártáshoz mennyi pl. Német eredetű berendezést használnak föl meg fogsz lepődni.
A hidraulikus sajtológéptől kezdve ami a titán bordákat gyártja a géphez, a precíziós fúróberendezésekig amik a lyukakat fúrják a panelokba, nagyon sok minden a Németektől jön.
Technológiai terén Európa szerintem abszolút versenyképes és képes lenne F-35-höz hasonló 5.gen gépet gyártani ha lenne politikai akarat...
Szuper. Az a hidraulikus sajtológép konkrétan ott figyel az USA-ban. Cserébe ha megveszed, az összes lényeges know - how, s a legfontosabb ami miatt a teljes kiszolgáltatottságod meg is fog maradni, az a központ is, ahonnan a szoftvert frissítik, és ha kell le is állítják a géped. Ez ha lehet, nagyobb "fogva tartás" mint az AMRAAM - hoz lévő állítólagos Hardware kulcs. Kéne a pöcsömnek olyan repülőgép, amiben olyan kód van amit más írt, és olyan info háttértámogató rendszer, ahol más gyakorolja felettem a supervisori-jogokat.
 
Szuper. Az a hidraulikus sajtológép konkrétan ott figyel az USA-ban. Cserébe ha megveszed, az összes lényeges know - how, s a legfontosabb ami miatt a teljes kiszolgáltatottságod meg is fog maradni, az a központ is, ahonnan a szoftvert frissítik, és ha kell le is állítják a géped. Ez ha lehet, nagyobb "fogva tartás" mint az AMRAAM - hoz lévő állítólagos Hardware kulcs. Kéne a pöcsömnek olyan repülőgép, amiben olyan kód van amit más írt, és olyan info háttértámogató rendszer, ahol más gyakorolja felettem a supervisori-jogokat.
Valószínű pont emiatt nem vesznek a Németek F-35-öst...
 
Valószínű pont emiatt nem vesznek a Németek F-35-öst...
Hát akkor meg is érkeztünk, erre mondtam azt, hogy jól teszik. Inkább legyen egy 80% os repülőgépem, ami oda repül, és azzal harcol ahová és akivel én akarom, mint egy 100% os ami ha más nem akarja, megáll a levegőben alattam, és nem lő rakétát adott esetben.
Jó lesz a Typhoon addig, amíg nem csinálnak valamit közösen a Franciákkal!
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Biztos hogy ugyan azt olvastuk akkor?
Mert én ezt nem így értelmezem ahogy te állítod:

"An official statement from the German Ministry of Defense says it is now leaning toward purchasing Eurofighter Typhoon multi-role fighter jets rather than F-35 Joint Strike Fighters as replacements for the country’s Cold War-era Panavia Tornado swing-wing combat aircraft, and could consider Boeing's F-15 Eagle or F/A-18E/F Super Hornet, as well."

Amit írtam, nem csak az adott cikk alapján írtam. Amit máshol olvastam az arról szól, hogy valahol 2025 után kell cserélni, de a Tornádókat. Az Olaszoknál és az Angoloknál ez a Tornádó váltó típus adott, mindketten az F 35-ben érdekeltek (részben úgy váltják az F 35-el, hogy "A" verziót is rendelnek, pld-ul Olaszék, részben pedig az Angoloknál a Typhoon vadászbombázósításában akarnak fejlesztéssel tovább lépni, de az F 35 itt is fontos része lesz a vadászgép parknak). 2025-re viszont a Németek nem látják értelmét az újabb Typhoon rendelésnek. A máshol olvasott többi cikkből az is kiderült, hogy konkrétan az F 15-ből a Silent Eagle érdekli őket (még csak proto), az F 18-ból pedig a még csak rajzasztalon létező, szintén csökkentett radarhullám visszaverő keresztmetszetű típus érdekli őket (nem az F 18-E-F-G).
 
Amit írtam, nem csak az adott cikk alapján írtam. Amit máshol olvastam az arról szól, hogy valahol 2025 után kell cserélni, de a Tornádókat. Az Olaszoknál és az Angoloknál ez a Tornádó váltó típus adott, mindketten az F 35-ben érdekeltek (részben úgy váltják az F 35-el, hogy "A" verziót is rendelnek, pld-ul Olaszék, részben pedig az Angoloknál a Typhoon vadászbombázósításában akarnak fejlesztéssel tovább lépni, de az F 35 itt is fontos része lesz a vadászgép parknak). 2025-re viszont a Németek nem látják értelmét az újabb Typhoon rendelésnek. A máshol olvasott többi cikkből az is kiderült, hogy konkrétan az F 15-ből a Silent Eagle érdekli őket (még csak proto), az F 18-ból pedig a még csak rajzasztalon létező, szintén csökkentett radarhullám visszaverő keresztmetszetű típus érdekli őket (nem az F 18-E-F-G).
Németország a létező legnagyobb hülyeséget akkor követné el ezzel az üggyel kapcsolatban, ha ugyan úgy nem a saját iparát támogatva F-15 vagy F-18 at venne a Tornado leváltására. Ennél még az is jobb ötlet, ha már mindenképpen lemondanak a saját iparnak szánt megrendeléstől, és így a pénzük otthon tartásáról, a haditechnikai kutató és gyártó kapacitás megőrzéséről, ha F-35 öt vesznek, mert az legalább arra is jó alap lehetne, hogy a későbbi SAJÁT next gen fejlesztésnél jól jönne mint alap. Nyilván nem szabad szívbajosnak lenni, pont ugyan azt a működő receptet kell csinálni ami Kínát is segítette az elmúlt 30 évben 50 év hátrányt leküzdeni...

Ha nem saját gépet vesznek, 4 gent, akkor a világ balfaszai lesznek...
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fip7
Németország a létező legnagyobb hülyeséget akkor követné el ezzel az üggyel kapcsolatban, ha ugyan úgy nem a saját iparát támogatva F-15 vagy F-18 at venne a Tornado leváltására. Ennél még az is jobb ötlet, ha már mindenképpen lemondanak a saját iparnak szánt megrendeléstől, és így a pénzük otthon tartásáról, a haditechnikai kutató és gyártó kapacitás megőrzéséről, ha F-35 öt vesznek, mert az legalább arra is jó alap lehetne, hogy a későbbi SAJÁT next gen fejlesztésnél jól jönne mint alap. Nyilván nem szabad szívbajosnak lenni, pont ugyan azt a működő receptet kell csinálni ami Kínát is segítette az elmúlt 30 évben 50 év hátrányt leküzdeni...

Ha nem saját gépet vesznek, 4 gent, akkor a világ balfaszai lesznek...

Amit olvastam a témában, az a tendereztetés előkészítéséről szólt. Márpedig 1 típusra nincs tenderkiírás egy működő demokráciában. Azt már meghívásos közbeszerzésnek nevezik. tehát, amennyiben van 3 ajánlat, úgy mint F 15 SE, valamilyen F 18 és az F 35, akkor van miből választani. Viszont a Tornado sem repül örökké, így cserélni kell. Azt meg simán el lehet képzelni, hogy a Tornado váltó tipusaként az F 35 az elsődleges, európai aktuális tipus nélkül, csak a tenderre kell 3 résztvevő..... Ráadásul Németék vannak annyira normálisak, hogy egy esetleges F 35 beszerzés esetén simán a tender részévé tehetik a Német alkatrész beszállításokat is. Az USA-nak is érdeke lehet egy ilyen vevő, mert egyrészt komoly és hosszútávu startégiai partner, másrészt ha tovább nő az F 35 megrendelt darabszám, akkor az 1 gép ára tovább csökkenthető (már így is a Typhoon szintjén van jegyzem meg, és 1 generációval fejlettebb)