F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 180
50 476
113
Nézz rá az energetikai politikájukra. Ezek után van még kérdésed és reményed abban, hogy értelmes döntést hoznak?
A remény hal meg utoljára. BÍZOM benne. Sajnos nem csak az energetikai politikájuk, de úgy nagyjából a teljes külpolitika egy totális csőd régóta, s most nem csak a migráns kérdés teljesen benézett vonalára gondolok itt.
 
M

molnibalage

Guest
Amit olvastam a témában, az a tendereztetés előkészítéséről szólt. Márpedig 1 típusra nincs tenderkiírás egy működő demokráciában. Azt már meghívásos közbeszerzésnek nevezik. tehát, amennyiben van 3 ajánlat, úgy mint F 15 SE, valamilyen F 18 és az F 35, akkor van miből választani. Viszont a Tornado sem repül örökké, így cserélni kell. Azt meg simán el lehet képzelni, hogy a Tornado váltó tipusaként az F 35 az elsődleges, európai aktuális tipus nélkül, csak a tenderre kell 3 résztvevő..... Ráadásul Németék vannak annyira normálisak, hogy egy esetleges F 35 beszerzés esetén simán a tender részévé tehetik a Német alkatrész beszállításokat is. Az USA-nak is érdeke lehet egy ilyen vevő, mert egyrészt komoly és hosszútávu startégiai partner, másrészt ha tovább nő az F 35 megrendelt darabszám, akkor az 1 gép ára tovább csökkenthető (már így is a Typhoon szintjén van jegyzem meg, és 1 generációval fejlettebb)
Az F-35 darabárába egy 100 db-os német megrendelés nem sokat számítana, amikor csak az USAF rendel a tervek szerint vagy 1700 db F-35-öst... A teljes exportmennyiség bőven 2000 felett van. 100 db német gép az 5% alatti darabszám változás...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 180
50 476
113
Amit olvastam a témában, az a tendereztetés előkészítéséről szólt. Márpedig 1 típusra nincs tenderkiírás egy működő demokráciában. Azt már meghívásos közbeszerzésnek nevezik. tehát, amennyiben van 3 ajánlat, úgy mint F 15 SE, valamilyen F 18 és az F 35, akkor van miből választani. Viszont a Tornado sem repül örökké, így cserélni kell. Azt meg simán el lehet képzelni, hogy a Tornado váltó tipusaként az F 35 az elsődleges, európai aktuális tipus nélkül, csak a tenderre kell 3 résztvevő..... Ráadásul Németék vannak annyira normálisak, hogy egy esetleges F 35 beszerzés esetén simán a tender részévé tehetik a Német alkatrész beszállításokat is. Az USA-nak is érdeke lehet egy ilyen vevő, mert egyrészt komoly és hosszútávu startégiai partner, másrészt ha tovább nő az F 35 megrendelt darabszám, akkor az 1 gép ára tovább csökkenthető (már így is a Typhoon szintjén van jegyzem meg, és 1 generációval fejlettebb)
Én nem azt írtam, hogy akkor lesznek a világ balfaszai, ha a demokráciában elvárt SZÍNHÁZT, tehát a tendereztetést úgy csinálják hogy legyen 3 ajánlat, ami közé bekeveredik esetleg több nem hazai gyártmány 4 gen gép, hanem akkor ha ki is hozzák azt győztesnek!

Az USA-t kell itt másolni ha már tendereztetünk, indítani egy hazait, és mindenki mást kibuktatni mondvacsinált indokokkal! A vége az hogy nyer a saját pályázat, minden demokratikus és tiszta volt, a karaván halad tovább.
Ha meg nem tudnak értelmes sajátot indítani, akkor az F-35 nek kell nyerni a végén, hogy legyen miből lopni a következő saját közös EU géphez az ötletet, de lehetőleg CSAK és kizárólag minimális darabszámot beszerezni belőle, tényleg csak amennyit nagyon muszáj. Mondjuk 24 db pont elég is a kb. 4x ennyi Tornado helyett ideig - óráig, meg kell magyarázni valami szar dumával, hogy ezek érnek annyit harcértékben, nagyobb a hadrafoghatóságuk is, etc.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Az F-35 darabárába egy 100 db-os német megrendelés nem sokat számítana, amikor csak az USAF rendel a tervek szerint vagy 1700 db F-35-öst... A teljes exportmennyiség bőven 2000 felett van. 100 db német gép az 5% alatti darabszám változás...

Ez mind igaz, de az eddigi esetleges exportban a Németek nem voltak benne. A teljes exprt sok ilyen 35-100 db-os rendelésből jött össze..... Szerintem amúgy ez a mostani előrejelzés még tovább fog bővülni darabszámban, de ez csak a megérzésem, magánvélemény.
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Én nem azt írtam, hogy akkor lesznek a világ balfaszai, ha a demokráciában elvárt SZÍNHÁZT, tehát a tendereztetést úgy csinálják hogy legyen 3 ajánlat, ami közé bekeveredik esetleg több nem hazai gyártmány 4 gen gép, hanem akkor ha ki is hozzák azt győztesnek!

Az USA-t kell itt másolni ha már tendereztetünk, indítani egy hazait, és mindenki mást kibuktatni mondvacsinált indokokkal! A vége az hogy nyer a saját pályázat, minden demokratikus és tiszta volt, a karaván halad tovább.
Ha meg nem tudnak értelmes sajátot indítani, akkor az F-35 nek kell nyerni a végén, hogy legyen miből lopni a következő saját közös EU géphez az ötletet, de lehetőleg CSAK és kizárólag minimális darabszámot beszerezni belőle, tényleg csak amennyit nagyon muszáj. Mondjuk 24 db pont elég is a kb. 4x ennyi Tornado helyett ideig - óráig, meg kell magyarázni valami szar dumával, hogy ezek érnek annyit harcértékben, nagyobb a hadrafoghatóságuk is, etc.

Fussunk neki! 2025-től esedékes a Tornado csere. A Németeknek van annyi pénzük, s van annyi előre látásuk, hogy 2025-től már nem vesznek semmilyen 4+++-os gen gépet. Európai 5.gen gép sehol. Az eddigi tapasztalatok alapján a kifejlesztése még egy komolyabb EUR háttérrel is 10-15 év, de nagyon alsó hangon (és a németeknek és Franciákon kívül Európában addigra majd minden fontos Nato partner már repülni fogja az F 35-öt, tehát a fejlesztési partnerek száma is limitált). Tehát az EUR 5.gen gép csak a Typhoon váltó típusaként kerülhet esetleg szóba. Nem hinném azt hogy a Németek nem szívják a fogukat egy ekkora volumenű Amcsi beszerzéstől, de van annyi pragmatizmusuk, ha kell akkor kell. Ráadásul az F 35-ben nagyon nem kevés Eur alkatrész van már most is, illetve az Európában eladott gépeket a tervek szerint Cameri-ban, az Olaszoknál szerelik készre. Nem minden fekete-fehér.....
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 180
50 476
113
Fussunk neki! 2025-től esedékes a Tornado csere. A Németeknek van annyi pénzük, s van annyi előre látásuk, hogy 2025-től már nem vesznek semmilyen 4+++-os gen gépet. Európai 5.gen gép sehol. Az eddigi tapasztalatok alapján a kifejlesztése még egy komolyabb EUR háttérrel is 10-15 év, de nagyon alsó hangon (és a németeknek és Franciákon kívül Európában addigra majd minden fontos Nato partner már repülni fogja az F 35-öt, tehát a fejlesztési partnerek száma is limitált). Tehát az EUR 5.gen gép csak a Typhoon váltó típusaként kerülhet esetleg szóba. Nem hinném azt hogy a Németek nem szívják a fogukat egy ekkora volumenű Amcsi beszerzéstől, de van annyi pragmatizmusuk, ha kell akkor kell. Ráadásul az F 35-ben nagyon nem kevés Eur alkatrész van már most is, illetve az Európában eladott gépeket a tervek szerint Cameri-ban, az Olaszoknál szerelik készre. Nem minden fekete-fehér.....
Ezekkel a dolgokkal tisztában vagyok. Ettől függetlenül nem vagyok meggyőzve arról, hogy akár egy kis élettartam növeléssel a Tornadóknál, vagy azzal hogy muszájból átveszik egyes részfeladataikat ideiglenesen a Typhoonok, ne lehetne ellenni addig, amíg jön a saját next gen gép. Azért nem tragédia ez, mert ha még akkor is Oroszország lesz a fő fenyegetettség forrása a Nyugat EU-s magnak, akkor az Ő next gen fejlesztésük sincs jelenleg túl haladott állapotban, ha meg valami olyan ország, akivel nem érdeke az USA-nak hogy háborúzni tudjanak, azok ellen fel sem fog szállni jó eséllyel az F-35...

Szóval valóban nem fekete és fehér minden, egyet értünk...
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Ezekkel a dolgokkal tisztában vagyok. Ettől függetlenül nem vagyok meggyőzve arról, hogy akár egy kis élettartam növeléssel a Tornadóknál, vagy azzal hogy muszájból átveszik egyes részfeladataikat ideiglenesen a Typhoonok, ne lehetne ellenni addig, amíg jön a saját next gen gép. Azért nem tragédia ez, mert ha még akkor is Oroszország lesz a fő fenyegetettség forrása a Nyugat EU-s magnak, akkor az Ő next gen fejlesztésük sincs jelenleg túl haladott állapotban, ha meg valami olyan ország, akivel nem érdeke az USA-nak hogy háborúzni tudjanak, azok ellen fel sem fog szállni jó eséllyel az F-35...

Szóval valóban nem fekete és fehér minden, egyet értünk...

Annyival még kiegészíteném, hogy a 3 lehetséges tender típus megnevezése is egyértelmúen irányadó. Mivel a Tornadó elsődlegesen csapásmérő gép, ezt kell pótolni,, ezért kerülhetett be az F 15 SE, és az F 18 újabb fejlesztése is. Az F 35 meg ugye azért többfeladatos, de a csapásmérő képessége az erőteljesebben van/lesz fejlesztve. Látható, hogy a Typhoon vadász képességeivel elégedettek, mert az ajánlatot/adatot bekértek között "inkább" vadász képességü gép nem szerepel. A Rafaele pedig szerintem azon vérzik el, hogy mivel elsődlegesen nem az Amcsi fegyverzeti variációkkal repül, egy jó csomó új fedélzeti fegyver beszerzését is igényelné, ráadásul a csapásmérő képessége nincs az emlitett 3 Amcsi gép szintjén és lehetőségein. A demokráciában meg először a katonai szakemberek meghatározzák a tervezett gépre érvényes paramétereket, a kormány ez alapján kiadja a tendert, majd a szakmai döntés után elkezdődik az iszapbirkózás, hogy milyen gyártási feltételekkel, milyen ellentételezési akciókkal egyetemben lesz meg a tényleges vásárlás. Az, hogy mi fordítva ülünk a lovon, az azért ne tévesszen meg (lásd 2001 F16 vs Gripen A-B). Hogy miért 5.gen? Nos, mint írtam, elsődlegesen csapásmérő képesség kiváltás a cél, márpedig oroszéknál több mint komoly légvédelmi fejlesztések futnak, tehát az 5.gen az igen csak vonzó képesség.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 180
50 476
113
Annyival még kiegészíteném, hogy a 3 lehetséges tender típus megnevezése is egyértelmúen irányadó. Mivel a Tornadó elsődlegesen csapásmérő gép, ezt kell pótolni,, ezért kerülhetett be az F 15 SE, és az F 18 újabb fejlesztése is. Az F 35 meg ugye azért többfeladatos, de a csapásmérő képessége az erőteljesebben van/lesz fejlesztve. Látható, hogy a Typhoon vadász képességeivel elégedettek, mert az ajánlatot/adatot bekértek között "inkább" vadász képességü gép nem szerepel. A Rafaele pedig szerintem azon vérzik el, hogy mivel elsődlegesen nem az Amcsi fegyverzeti variációkkal repül, egy jó csomó új fedélzeti fegyver beszerzését is igényelné, ráadásul a csapásmérő képessége nincs az emlitett 3 Amcsi gép szintjén és lehetőségein. A demokráciában meg először a katonai szakemberek meghatározzák a tervezett gépre érvényes paramétereket, a kormány ez alapján kiadja a tendert, majd a szakmai döntés után elkezdődik az iszapbirkózás, hogy milyen gyártási feltételekkel, milyen ellentételezési akciókkal egyetemben lesz meg a tényleges vásárlás. Az, hogy mi fordítva ülünk a lovon, az azért ne tévesszen meg (lásd 2001 F16 vs Gripen A-B). Hogy miért 5.gen? Nos, mint írtam, elsődlegesen csapásmérő képesség kiváltás a cél, márpedig oroszéknál több mint komoly légvédelmi fejlesztések futnak, tehát az 5.gen az igen csak vonzó képesség.
Amit a linkelt cikkben olvashattunk az sem hülyeség egyébként, ráfeküdni az EU-s NEURON projectre, és összehozni hogy az mint stealth drón takarítson a Typhoonok előtt. Illetve a Typhoonnál ha már annyira támadni akarunk mélységben települő orosz SZ sokszázas ütegeket, arra már most is van Stand Off fegyverzet ami képessé teszi rá a Typhoont.

Demokrácia ide oda, a jelenlegi világkép mellett mindenkinek a saját iparát és érdekeit KELL megpróbálnia védeni. Az EU egyik legnagyobb gazdasági és így a jövőben egyre inkább mindenféle ellenlábasa az USA. Ezt ha a szívére teszi a kezét valaki, és lebontja a cukormázat, látnia kell... Innentől bármi megoldás már közép, de hosszú távon szerintem biztos hogy jobb a Németeknek/Franciáknak, ami saját haditechnikára alapul.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 194
60 030
113
Csapást mérni a Typhoon is jó átmenetileg.
Nem tud alacsonyan repülni, de van hozzá lézeres célkijelölő és felderítő konténer is rendszeresítve.
Van precíziós csapásmérő képessége és képes ARM feladatott is ellátni. Mindezt jobb önvédelmi rendszerek mellet, mint amivel a Tornádó rendelkezik.
Szerintem képes a Typhoon leváltani a tornádókat átmenetileg.

A másik pedig az, hogy akár a NEURON drónt is tovább fejleszthetik csapásmérő drónnak. Ha necces helyre kell berepülni, oda én inkább azt küldeném.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and zsolti

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 180
50 476
113
Csapást mérni a Typhoon is jó átmenetileg.
Nem tud alacsonyan repülni, de van hozzá lézeres célkijelölő és felderítő konténer is rendszeresítve.
Van precíziós csapásmérő képessége és képes ARM feladatott is ellátni. Mindezt jobb önvédelmi rendszerek mellet, mint amivel a Tornádó rendelkezik.
Szerintem képes a Typhoon leváltani a tornádókat átmenetileg.

A másik pedig az, hogy akár a NEURON drónt is tovább fejleszthetik csapásmérő drónnak. Ha necces helyre kell berepülni, oda én inkább azt küldeném.
Így van. A korábban linkelt cikk is pont ezt vette fel a NEURONNAL kapcsolatban, össze kell hozni a Typhoonokkal(stand off fegyverzettel), és azzal azért igen jól el lehet lenni még jó darabig, addig biztosan amíg jönne a saját Német - Francia stealth gép. S akkor minden eurocent otthon marad, munkahellyel, gyárral, mérnökkel és összeszerelő munkással egyetemben. Meg a kódot sem a Lockheed Martin felügyeli, ugye...
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fip7

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 449
84 390
113
A teljesen alatt mit értesz? A probléa az, hogy európába n+1 harckocsi, APC és IFV fut párhuzamosan, de ez helikre is igaz. Emiatt ezek ára a csillagos eget versdesi és ezért is féllábúak az európai haderők. Ami van, az is drága....

Légvédelem? Az Aster-15 rakéta hozzávetőleg 27 millió euro, míg az Aster-30 esetében cirka 34 millió euroról beszélgetnük. A multiszenzotos kb. 2-3-szors HMZ-s legdrágább SM-6 sem kerül többe, mint 10 misis. Csak ne euro. hanem USD-ben...

Így nehéz...

Az ár akkor probléma ha kevés pénzed van.Nyilván jobb lenne ha olcsón lenne jó de amíg a németek,francik megveszik drágán ez nem olyan nagy probléma.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and zsolti

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 180
50 476
113
Az ár akkor probléma ha kevés pénzed van.Nyilván jobb lenne ha olcsón lenne jó de amíg a németek,francik megveszik drágán ez nem olyan nagy probléma.
No meg kérdés hogy mi a jó, és mi a drága? Az a jó vadászgép/harckocsi/rakéta akármi, ami adott főbb paraméterekben tud 10% al többet, és ezért cserébe még akár olcsóbb is 20%-al, vagy az a jó harceszköz, amit te gyártasz magadnak, a pénzed otthon marad, a te munkásaid fognak belőle enni adni a családnak, hozzád adózzák vissza, és megmarad az a képességed, hogy a külpolitikai mosolyszünet után azzal az országgal aki az "olcsóbbat és jobbat" hozná is gyárts magadnak, vagy csak szimplán üzemben tudd tartani?!

Azok akik egyáltalán gondolkoznak még az EU-ban, protekcionistábbnak kéne lenniük a protekcionistánál, vagy semmi de tényleg SEMMI értelme egy közös EU-nak. Ennek pont erről kéne szólnia, az ilyen dolgoknak a közösen csinálásáról, nem arról hogy a nyakunkba akarjanak baszni erővel X ezer vadembert...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 449
84 390
113
A probléma az, hogy nem veszik meg... A HT összefoglalóban majd láthatod...

Én azt látom,hogy az egyébként tényleg nem olcsó európai szárazföldi technikát veszik az európai országok(gyakorlatilag amerikai gyártók labdába sem rúgnak olyan szinten,hogy a Stryker is európai platformon alapszik)A repülőknél meg pont most akarnak még több EF2000-et venni a németek így erre sem mondhatjuk,hogy nem veszik.Az ASTER-ral nem tudom mi a helyzet csak azt,hogy a németek legjobb tudomásom szerint vegyesen üzemeltetik az Patriottal de a franciák csak ASTER-t használnak.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 180
50 476
113
Én azt látom,hogy az egyébként tényleg nem olcsó európai szárazföldi technikát veszik az európai országok(gyakorlatilag amerikai gyártók labdába sem rúgnak olyan szinten,hogy a Stryker is európai platformon alapszik)A repülőknél meg pont most akarnak még több EF2000-et venni a németek így erre sem mondhatjuk,hogy nem veszik.Az ASTER-ral nem tudom mi a helyzet csak azt,hogy a németek legjobb tudomásom szerint vegyesen üzemeltetik az Patriottal de a franciák csak ASTER-t használnak.
Az az Aster nekem is szimpi, s tegyük hozzá hogy a britek is használják néhány hajójukon.
 
M

molnibalage

Guest
Én azt látom,hogy az egyébként tényleg nem olcsó európai szárazföldi technikát veszik az európai országok(gyakorlatilag amerikai gyártók labdába sem rúgnak olyan szinten,hogy a Stryker is európai platformon alapszik)A repülőknél meg pont most akarnak még több EF2000-et venni a németek így erre sem mondhatjuk,hogy nem veszik.Az ASTER-ral nem tudom mi a helyzet csak azt,hogy a németek legjobb tudomásom szerint vegyesen üzemeltetik az Patriottal de a franciák csak ASTER-t használnak.
A mennyiség is lényeg a vásárlások során...
Meg utána az, hogya kurvrdrága áruk miatt nincs pénz azokat használni...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 449
84 390
113
Tehát úgy áll az európai rep ipar,hogy helikopterekből csak a nehéz szállító kategóriában vannak amerikai eszközök minden más téren sajátot vesznek az európai államok(nem nagyon tudok olyan beszerzésről ahol amerikait választottak volna európai helyett az elmúlt időben*)
multirole gépből eléggé vegyes a felhozatal viszont a szárazföldi technikában és haditengerészetben esélye sincs senkinek Európában az európai gyártókon kívül.Rakétákból szinte mindennek van európai alternatívája aztán vagy veszik vagy nem.

*A lengyelek ugye gyártják az UH-60-at így érthető módon azt veszik a horvátoknak meg kb csak az ár számított ezért lettek levedlett helikoptereik).
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 449
84 390
113
Még egyszer szeretném hangsúlyozni,hogy a pénz csak ott számít ahol nincs.