F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

"A GAO(General Accounting Office) jelentés két kategóriába sorolta a hiányosságokat: Az 1. kategóriába tartozó hiányosságok" olyanok, amelyek veszélyeztethetik a biztonságot, vagy más kritikus követelményt ", míg a 2. kategóriába tartozó hiányosságok" azok, amelyek akadályozhatják vagy korlátozhatják a sikeres küldetés megvalósítását"
"A jelentés említést tesz 111 1. kategóriás és 855 2. kategóriába tartozó hiányosságokról"
Azért egy listát megnéznék a konkrét hibákról, mert így soknak tűnik a dolog. Az ilyen sok tételes listák egy része kb. 5 perc alatt javítható dolgokat is tartalmaz vagy kb. olyan hibát, hogy gépelési hiba van a manualban vagy nem teljesen érthető egy ábra és a szöveg. Nekem is érkezett 20 oldalas kiviteli tervemre 40 tételes "hibalista és észrevételek". Fél nap alatt javítható volt, van ahol csak részletesebb magyarázatot kértek, van ahol egy apró vonal hiányzott a tervről, de ettől még érhető volt, kértek egy kimaradt műszaki mellékletet, amit elfelejtettünk csatolni, stb.

OFF
Anno egy dokufilmben láttam ilyet, ahol valami luxusgép átvétele volt valami gazdag sejknek, kb. 400 hibát találtak a gépen, de a hibák egy része olyan szintű volt, hogy egy körömnyi porfolt ott volt átvételkor, meg a csavaralátét túl nagy és kilátszik, meg ilyen esztétikai hibák. Komoly műszaki hiba nem volt a filmben. (A két nő végzettsége nem is olyan volt, hogy bármit tudtak volna kezdeni vele...
ON

A másik ilyen "mondjuk nagyot", az szokott lenni, amikor projektekről beszélnek, hogy hány paraméternek kell megfelelni és ilyen több tízezres számokat írnak le. Ez is abból jön ki, hogy minden kis "hülyeséget" beleszámolnak.

Az egész végeredménye az F-35-nek leegyszerűsíthető nagyon durván arra a végképességre, hogy
"Az Sz-300/400 rendszerek ellen azok tűzvezető radarjainak észlelési távolságán kívül képes legyen indítani SDB salvot és emellett biztosítsa saját önvédelmét az +/- 35-40 alacsony észlelhetőségű zónán kívül érkező fenyegetések ellen".

A gép lényege a legtömörebbe ez, ezt kell tudnia. Minden más ebből következő off design paraméter erős túlzással és erre lett felfűzve. Ebből következik, hogy 4. gen gépek ellen szemből is decens BVR légiharc képessége van, a stealth + belső fegyvertér és F135-ből jön ki az M1.2 szupercirkálás, az, hogy a dobule digit SHORAD sem tud ellene tenni sokat (mert, ha Sz-300/400 ellen is jó, akkor minden más kisebb HMZ-s cucc ellen is), stb.

Egy közönséges semmi extra szivattúnál is lehet olyat csinálni, hogy legyen 10+ db paramétere, amit figyelembe kell venni. Csak példának:
  • Munkapont (kapacitás + térfogatáram)
  • ATEX besorolás
  • tokozás fajtája
  • hatásfok
  • tömeg
  • befoglaló méret (ez már leve három paraméter)
  • szerkezeti anyag
  • csapágy anyag
  • csonk csatlakozás típusa
  • tengelykapcsoló fajtája
  • motor típusa
  • motor indítási mód
Csak így lazán és meg sem erőltettem magam, ez a chekclist féle értékelés. Egy távvezetéki szivattyúnál vagy nagyobb gépegységnél százas nagyságrendű ilyen tétel van.

Na, egy repülőgépben kurva sok villanymotor, szivattyú, relé, IC, amit csak akartok és egyebek vannak. Ha mindnek ilyen paraméterét nézi az ember, akkor persze, hogy lesz belőle 60000 paraméter és abból 111. meg 855 hiba/eltérés főleg, ha erre jön még ár a szoftver mittomén hány millió sora és annak kimeneti dolgai...

Az is lehet, hogy ezek egy része kukacosokodás, hogy ne kelljen fizetni, hogy pl. a szivattyú munkapontja 3%-kal eltér a névlegestől. Kb. senkit sem kéne, hogy érdekeljen, de ilyen hülyeségekbe is képes a megrendelő belekötni. Aztán közli vele az ember, hogy a szállított közeg hőmérséklete és a közeg összetétele és a tartályszintek okoznak ekkora eltérést. A lista kipipálva, minket dolgoztattak a pénzért és a saját főnökeinek is mondhatja az ember, hogy mi aztán csekkoltuk a terveket, miközben lényegtelen dolgokon rugóznak...

Ez a jenkitől sem lehet idegen, mert néha halál felesleges dolgokat erőltetnek és basznak el rá egy valag pénzt. Lásd az F-15-höz tervezett caseless gépágyút. Mai áron dollármilliárdos tétel ment el rá, hogy aztán beépítsék az M61 Vulcan-t... Ha sikerül is a caseless projekt akkor is mennyivel lett volna kisebb a gép légiharc tömege 50% keróval és 50-100% AAM fegyverzettel? 1%? 2%? És ezen rugóztak évekig és dőlt a pénz. Mennyivel olcsóbb lett volna az, hogy az elejétől M61 kerül bele, ami aztán 40+ évvel később is ott van és az F-35 lett az első teljesen jenki vadászgép, amibe nem M61 került. (Az AV-8 Harrierbe nem Vulcan került.)
 
Tervező mérnökként dolgozom bár nem vagyok repülőgép mérnök, de amikor látok egy f35 képet mindig az jut eszembe, amikor valami igazán jót terveztem, látszik rajta, hogy minden egyes elem azért van rajta mert az úgy optimális, látszik rajta, hogy modern tervező programban készítették a tervező programok minden modulját használva. A szu57el az a bajom hogy látszik, hogy a 30 évvel ezelőtti tervezési módszereket hasznalták nála
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu and Pal
Tervező mérnökként dolgozom bár nem vagyok repülőgép mérnök, de amikor látok egy f35 képet mindig az jut eszembe, amikor valami igazán jót terveztem, látszik rajta, hogy minden egyes elem azért van rajta mert az úgy optimális, látszik rajta, hogy modern tervező programban készítették a tervező programok minden modulját használva. A szu57el az a bajom hogy látszik, hogy a 30 évvel ezelőtti tervezési módszereket hasznalták nála

:D
 
  • Tetszik
Reactions: bartinieffektus
Ebben most mi a vicces?

Nem akarok messzire menni de vizsgáld meg a két gép függőleges vezérsíkját...
Ezen kívül mennyire is értesz az aerodinamikához?Szerinted milyen aerodinamikájú gépet könnyebb tervezni?Ami egy "hagyományos" trapéz szárny+vízszintes vezérsík+függőleges vezérsík kombóval operál vagy egy olyat ahol van "hayományos" trapéz szárny+egy eddig soha nem alkalmazott Canard vezérsík megoldás+vízszintes vezérsík+ egész felülettel mozgó függőleges vezérsík+vektorálható hajtómű?
Szóval elárulok egy titkot:az SZU-57 minden csak nem elavul tervezési elvek mentén készült.Sőt olyan dolgok vannak beleépítve amiket élő ember még nem csinált egy gépbe összesűrítve.
És ez csak az aerodinamika és csak az a része ami kivülről első ránézésre látszik(persze ez nem azt jelenti,hogy az F-35 aerodinamikaialg elavult vagy rossz lenne lásd a nagyállásszögű képességeit)!

Bár az is érdekelne,hogy mi a véleményed arról a marha nagy bumszliról az F-35 B pilótafülkéje mögött?Vagy szerinted az is egy olyan dolog ami úgy optimális tökéletesen átgondolt valami vagy csak egy buzi nagy kompromisszum mert másként nem fért bele abba a csöpp gépbe az a marha negy emelőhajtómű?
 
De az is jelzi,hogy milyen modern rendszereken tervezték a gépet,hogy a prototípusok és a széria gépek közt szinte alig van különbség kívülről.Mondjuk ebben semmi fura sincs,nincs ez másként az F-35 esetében sem viszont ami nagy különbség,hogy az SZU-57-nek nincs tech demo elődje tehát azonnal a véglegeshez nagyon közeli aerodinamikával jöttek ki a protók ellenben ugye létezik a világon egy X-35 még akkor is ha közel sincs akkora különbség az X-35 és az F-35 közt mint az YF-22 és az F-22 közt(ez is mutatja a tervezőprogramok fejlődését).
 
Tervező mérnökként dolgozom bár nem vagyok repülőgép mérnök, de amikor látok egy f35 képet mindig az jut eszembe, amikor valami igazán jót terveztem, látszik rajta, hogy minden egyes elem azért van rajta mert az úgy optimális, látszik rajta, hogy modern tervező programban készítették a tervező programok minden modulját használva. A szu57el az a bajom hogy látszik, hogy a 30 évvel ezelőtti tervezési módszereket hasznalták nála
Ebből az F-35-ös résszel egyetértek, mert bizonyíték van a gépbe épített hardverekről és azok összeteljesíményéről, de PAK-FA esetén nem tudok nyilatkozni. Miből látszik ez?
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Nem akarok messzire menni de vizsgáld meg a két gép függőleges vezérsíkját...
Ezen kívül mennyire is értesz az aerodinamikához?Szerinted milyen aerodinamikájú gépet könnyebb tervezni?Ami egy "hagyományos" trapéz szárny+vízszintes vezérsík+függőleges vezérsík kombóval operál vagy egy olyat ahol van "hayományos" trapéz szárny+egy eddig soha nem alkalmazott Canard vezérsík megoldás+vízszintes vezérsík+ egész felülettel mozgó függőleges vezérsík+vektorálható hajtómű?
Szóval elárulok egy titkot:az SZU-57 minden csak nem elavul tervezési elvek mentén készült.Sőt olyan dolgok vannak beleépítve amiket élő ember még nem csinált egy gépbe összesűrítve.
És ez csak az aerodinamika és csak az a része ami kivülről első ránézésre látszik(persze ez nem azt jelenti,hogy az F-35 aerodinamikaialg elavult vagy rossz lenne lásd a nagyállásszögű képességeit)!

Bár az is érdekelne,hogy mi a véleményed arról a marha nagy bumszliról az F-35 B pilótafülkéje mögött?Vagy szerinted az is egy olyan dolog ami úgy optimális tökéletesen átgondolt valami vagy csak egy buzi nagy kompromisszum mert másként nem fért bele abba a csöpp gépbe az a marha negy emelőhajtómű?
  1. Csak az F-35B-ben van emelőhajtómű. A fő F-35A változatban nincs.
  2. Szerinted mi a könnyebb? Canardod és TVC-t használva elérve magas AoA limitet vagy anélkül? Az F-35 TVC és Canard nélkül is tudja, amit már megmutatott. +/-70 fokos AoA-ig vezethető és "TVC jellegű" manőverekre is képes korlátozottan.
  3. Az F-35-re is hangsúlyozottan igaz, hogy "olyan dolgok vannak beleépítve amiket élő ember még nem csinált egy gépbe összesűrítve." Tudod, DAS és ingtegrált EOTS. Mindez úgy, hogy stealth. És ehhez szoftver, hogy ne önálló szenzorok legyenek.
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu and Nagy Csaba
  1. Csak az F-35B-ben van emelőhajtómű. A fő F-35A változatban nincs.
  2. Szerinted mi a könnyebb? Canardod és TVC-t használva elérve magas AoA limitet vagy anélkül? Az F-35 TVC és Canard nélkül is tudja, amit már megmutatott. +/-70 fokos AoA-ig vezethető és "TVC jellegű" manőverekre is képes korlátozottan.
  3. Az F-35-re is hangsúlyozottan igaz, hogy "olyan dolgok vannak beleépítve amiket élő ember még nem csinált egy gépbe összesűrítve." Tudod, DAS és ingtegrált EOTS. Mindez úgy, hogy stealth. És ehhez szoftver, hogy ne önálló szenzorok legyenek.

Aerodinamikáról volt szó nem a beépített elekttronikáról.És úgy rémlik,hogy le is írtam,hogy az F-35 aerodinamikája is modern és nagyon jó.
ezek után még is minek keresel a KK-n is csomót?
 
F-35 nose-down on runway (Eglin AFB)

http://www.nwfdailynews.com/news/20180822/update-f-35-spotted-nose-down-on-runway

PH-822009994.jpg
 
Tervező mérnökként dolgozom bár nem vagyok repülőgép mérnök, de amikor látok egy f35 képet mindig az jut eszembe, amikor valami igazán jót terveztem, látszik rajta, hogy minden egyes elem azért van rajta mert az úgy optimális, látszik rajta, hogy modern tervező programban készítették a tervező programok minden modulját használva. A szu57el az a bajom hogy látszik, hogy a 30 évvel ezelőtti tervezési módszereket hasznalták nála
Ez is látszik rajta, meg az is, hogy követve a korábbi realitást, a gép elemeinek formavilága az, amit le is tudnak gyártani. Az, hogy a nagyméretű titán elemei ezen túlmenőleg ordenáré megmunkálás nyomait viselik, külön dolog, ez utóbbin remélhető némi javulás. Ez ugyanis a KnAAZ sajátos minősége.
 
Ez egy régebbi hír, Izraeli F35 ütközött egy nagyon ritka fajta madárral amit úgy is hívnak hogy Dubna.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and gacsat
Ez egy régebbi hír, Izraeli F35 ütközött egy nagyon ritka fajta madárral amit úgy is hívnak hogy Dubna.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Eloszor is f16 os volt. F35 veszteség nincs. Dubnat meg tudtommal nem exportaltak soha. Alig 15 osztaly keszult csak belole es az is a hh vegen.
 
https://www.portfolio.hu/gazdasag/trump-alairta-a-katonai-koltsegvetest.294658.html

A törvényben van olyan kitétel is, hogy a védelmi tárca mindaddig nem adhat F-35-ös harci repülőgépeket Törökországnak, amíg Ankara nem vállal kötelezettséget az Oroszországgal folytatott fegyvervásárlási tárgyalások felhagyására. Törökország ugyanis Sz-400-as orosz légvédelmi rendszerek vásárlásáról tárgyal Moszkvával.

Mennyi Sz-400 jönne ki az F-35-ösök árából? Kis túlzással minden falura jutna egy üteg? Mert akkor elgondolkodtató az alternatíva.
 

Hatásvadász ökörség.
Mintha pontosan nem tudták volna, mikor aláírták a szerződést és megkapták a rendszer specifikációit. Folyamatosa kapcsolat a gép adatbankjával. Adatkapcsolat az anyaszerverrel. Az említett adatok mekkora adatcsomagot jelentenek? Mikor küldi őket? levegőben vagy a földön? Mi alapján válogat?
Ennyi erővel hadgyakorlatra sem kell járni, mert ott megszerzi az összes szövetséges az összes neki kellő adatot. Red Flag környékén a madarak a levegőbe járnak melegedni, annyi a rádióhullám...