[HUN] Vadászgépek beszerzése

Hol lenne saját? Talán saját hordozó rakétánk van?

Minek? Veszel egyet a nemzetközi választákból. A saját japán valószínűleg amúgy is túlárazott volt az állami űrprogram miatt a kereskedelemben kaphatóakhoz képest.

Hol van saját komm protokol? Hol van kifejlesztve?
Hol van hozzá rádió és vételi eszköz bárhol?
Hol van hozzá SW?

Nincs rá szükség, bármilyen létező megfelel. Saját kódolási prokoll kell csak. Itt kizárólag a saját infrastruktúráról van szó és nem arról, hogy mi nekilátunk mindenből sajátot fejleszteni! Eszünk ágában nem lenne, hiszen az gazdaságtalan lenne! Nekünk kizárólag arra van szükségünk, hogy az alapvető működésünkhöz szükséges infrastruktúra a mi kezünkben legyen.
 
Minek? Veszel egyet a nemzetközi választákból. A saját japán valószínűleg amúgy is túlárazott volt az állami űrprogram miatt a kereskedelemben kaphatóakhoz képest.

Nincs rá szükség, bármilyen létező megfelel. Saját kódolási prokoll kell csak. Itt kizárólag a saját infrastruktúráról van szó és nem arról, hogy mi nekilátunk mindenből sajátot fejleszteni! Eszünk ágában nem lenne, hiszen az gazdaságtalan lenne! Nekünk kizárólag arra van szükségünk, hogy az alapvető működésünkhöz szükséges infrastruktúra a mi kezünkben legyen.
Van saját műholdas követő állomásunk talán? A rendszer egyetlen eleme sem létezik, erre te kihozod, hogy ez a műholdak árába kerülne csak.
Ez kb. akkora marhaság, mint a repülőgépeknél a flyaway árból kiindulni arra, hogy mibe kerül 0-ról kifejleszteni és rendszeresíteni egy típust.
Mo. eddigi saját műholdas tapasztalata a MASAT.
Vagy nálad a "nemzeti" műholdas képesség az, hogy a műholdat is kifejleszti és megépíti valaki? Akkor az mitől nemzeti? Ej...
Blogen, ez kb. a tisza tavas mutatványoddal kezd egyenértékű lenni...
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba and 2ndt
Van saját műholdas követő állomásunk talán? A rendszer egyetlen eleme sem létezik, erre te kihozod, hogy ez a műholdak árába kerülne csak.

Speciel van. INTELSAT Taliándörögd:
3200001.jpg

Ezt csak bővíteni kell.

Ez kb. akkora marhaság, mint a repülőgépeknél a flyaway árból kiindulni arra, hogy mibe kerül 0-ról kifejleszteni és rendszeresíteni egy típust.
Mo. eddigi saját műholdas tapasztalata a MASAT.

Figyeljmár! Amikor mobiltelefonra van szükséged, akkor otthon nekilátsz fejleszteni ahelyett, hogy lemennél a boltba? No és hogy sikerült az első saját mobil amit építettél? Vagy sikerült egyáltalán? Csak mert a sarkon az arabnál olcsón van minden! Tényleg minden!

Kezdesz elmenni nagyon durva agymenés irányába! A műhold és annak különféle részegységei pontosan olyan piaci termékek, mint minden más. A kommunikációs rész nem lenne több, mint egy műhold bázisú állami intranet, a fotofelderítés kapacitása olyan lenne a három keringő holdon, mint a kereskedelmi műholdak képeinek felbontása (az egy szem geostacionáriuson lenne csak komolyabb, jó felbontásban élő képet is közvetíteni képes rendszer) míg a GPS nem ördöngősség, számos cég kínál ilyen rendszereket!

Azt kellene megértened, hogy ezek szerint a tudásod e része fölött eljárt az idő és nem látod, hogy milyen közönséges kereskedelmi termékek lettek azok a részegységes és főmodulok, amikre egy QZSS rendszert fel lehet építeni. És tulajdonképpen készen is van, hiszen a Mitsubishi Electrictől meg lehet rendelni! Optikai rendszert tud szállítani például az ELBIT aki a koreaiaknak is szállított, amikor azok úgy döntöttek, hogy ideje az északiakat huszonnégyórás megfigyelés alá venni!
 
Speciel van. INTELSAT Taliándörögd:
3200001.jpg

Ezt csak bővíteni kell.



Figyeljmár! Amikor mobiltelefonra van szükséged, akkor otthon nekilátsz fejleszteni ahelyett, hogy lemennél a boltba? No és hogy sikerült az első saját mobil amit építettél? Vagy sikerült egyáltalán? Csak mert a sarkon az arabnál olcsón van minden! Tényleg minden!

Kezdesz elmenni nagyon durva agymenés irányába! A műhold és annak különféle részegységei pontosan olyan piaci termékek, mint minden más. A kommunikációs rész nem lenne több, mint egy műhold bázisú állami intranet, a fotofelderítés kapacitása olyan lenne a három keringő holdon, mint a kereskedelmi műholdak képeinek felbontása (az egy szem geostacionáriuson lenne csak komolyabb, jó felbontásban élő képet is közvetíteni képes rendszer) míg a GPS nem ördöngősség, számos cég kínál ilyen rendszereket!

Azt kellene megértened, hogy ezek szerint a tudásod e része fölött eljárt az idő és nem látod, hogy milyen közönséges kereskedelmi termékek lettek azok a részegységes és főmodulok, amikre egy QZSS rendszert fel lehet építeni. És tulajdonképpen készen is van, hiszen a Mitsubishi Electrictől meg lehet rendelni! Optikai rendszert tud szállítani például az ELBIT aki a koreaiaknak is szállított, amikor azok úgy döntöttek, hogy ideje az északiakat huszonnégyórás megfigyelés alá venni!
Lol, lol, lol...

Az ugye megvan, hogy micsoda balhé volt a jenkiknél, hogy kínai / ismeretlen eredetű elektronikát építettek be nem is komm rendszerekbe, hanem csak másba és emiatt ki lettek vágva egyes dolgok és beszállítók?

Namármost te az totál mindentől független saját nemzeti kommrendszert építenél ki úgy, hogy minden hardvere külföldi és kontrollod semmi, hogy honnan jön és mit dugtak el esetleg benne?

Komolyan mondom, hogy elfog a röhögés, hogy a top nemzetbiztonsági dolgoakt áttenéd erre úgy, hogy emiatt lényegében hardveresen semmiféle eltérést nemigen adna ahhoz képest, hogy ma ezt is meg lehet oldani.

A VALÓBAN TELJESEN független ilyen rendszer alapja az, hogy saját iparod állít elő hozzá mindent. Ez hol van meg itthon? Sehol.

Komolyan mondom, hogy lepetézek tőled. Te totál eltérő dolgok közé teszel egyenlőség jelet.
Persze, meg lehet tenni azt, amit te írsz, csak annak kurvára semmi köze nincs a hardveresen is önálló képességhez és kontrollhoz, de neked ez láthatólag le sem esik. Az ilyesmi eszméletlen drága.

Valahol röhejesen, hogy 80-100 milliós, hozzánk képes ultragazdag és fejlett államok képességeit álmodod meg ide. Mi lesz a következő? Magyar holdprogram az első "Hunor" AESA radar előtt vagy után jön...?
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Még a nagyhatalmak se engedhetik meg maguknak a valóban független rendszereket, magyar relációban pedig tiszta elmebaj lenne. Ez a te hülyeséged csak! A gyakorlatban együtt kell élnünk a kémkedéssel és más módon minimalizálnunk a kárt amit okozhat. Például ha már szóbakerült, akkor nekünk a legelőnyösebb a kínai elektronika beszerzése, mert ha a kínaiak kémkednek, az Magyarország nemzetbiztonságára nézve egészen minimális kockázatot jelent egy orosz vagy amerikai kémkedéssel! De ez a távolkeleti beszállítók többségére igaz lesz.

Namost konkrétan a QZSS egy japán produktum, szóval nekünk viszonylag biztonságos forrása van. A műholdak üzemeltetése és beszerzése kicsi, de tőkeerős kft-k reszortja manapság. Te vagy lemaradva vagy harminc évvel és nem veszed észre, milyen közönséges és olcsó dolog, amiről itt beszélünk. Nem én tehetek róla, hogy nem tűnt fel neked, hogy hová fejlődött a világ évtizedek alatt. :D
 
Még a nagyhatalmak se engedhetik meg maguknak a valóban független rendszereket, magyar relációban pedig tiszta elmebaj lenne. Ez a te hülyeséged csak! A gyakorlatban együtt kell élnünk a kémkedéssel és más módon minimalizálnunk a kárt amit okozhat. Például ha már szóbakerült, akkor nekünk a legelőnyösebb a kínai elektronika beszerzése, mert ha a kínaiak kémkednek, az Magyarország nemzetbiztonságára nézve egészen minimális kockázatot jelent egy orosz vagy amerikai kémkedéssel! De ez a távolkeleti beszállítók többségére igaz lesz.
Asszem ezen a ponton túl felesleges tovább kommunikálni. Az USA-val egy szövetségi rendszerben létezve, de önmagában is elég vicces kijelentések hangzottak el itten.
 
Asszem ezen a ponton túl felesleges tovább kommunikálni. Az USA-val egy szövetségi rendszerben létezve, de önmagában is elég vicces kijelentések hangzottak el itten.
Azért annyira érdekeljen már a valóság, hogy feltűnjön a magyar-amerikai és a magyar-kínai viszony és geopolitikai távolság közti különbség. Amerikai itt van és éppen területenkívüliséget követel tőlünk a hadseregének, miközben minden lehetséges módon fenyeget minket, ha nem engedelmeskedünk, ez nyilván a szövetség fogalmának amerikai értelmezése, míg Kína nagyon-nagyon messze van és semmi ellenségest nem tesz ellenünk, egyszerűen csak üzletelni akar velünk. Vajon kinek a kémkedése jelent nagyobb veszélyt a magyar nemzetbiztonságra, az amerikaiaké, vagy a kínaiaké! Nem vagyok benne biztos, hogy megugrod e kérdés realitását! :)
 
A mi szélességünkön a négyműholdas QZSS rendszer még jó hatásfokkal működne!
Amúgy hogy a francban tud ez a rendszer négy műholddal működni?
A dolog jellegéből adódóan ha a négy műholdakat egyenletesen osztják el akkor mindig csak kettő lesz az É.i fégömbön, kettő meg valahol lent délen a francban...
Két műhold kevés(még három is épp hogy csak elég) a pontos helyzetmeghatározáshoz
 
Amúgy hogy a francban tud ez a rendszer négy műholddal működni?
A dolog jellegéből adódóan ha a négy műholdakat egyenletesen osztják el akkor mindig csak kettő lesz az É.i fégömbön, kettő meg valahol lent délen a francban...
Két műhold kevés(még három is épp hogy csak elég) a pontos helyzetmeghatározáshoz
A háromból kettő a célterület fölött lesz nagyjából és van egy negyedik referencia az egyenlítőnél, ergo három műhold szolgáltatja egy időben a navigációt. Ez a trükkje a dolognak, nézd meg a 3D animgifet! De itt egy jobb videó:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A műholdak körpályán mozognak, de a Föld is kering! :)
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Lehet hogy hülye kérdés lesz! Mi lenne ha mi V-4ek egy 5. genes gépet kifejleszteni? Tudom! Kurva sok pénz! Meg idő! De elvileg az alapok már meg vannak a csehektől a többi bele valót meg megvesszük! Pl AESA radart stb... Tovább fejlesztenénk az L-es családot és megalkotnánk az első 5. genes training gépet!
 
Lehet hogy hülye kérdés lesz! Mi lenne ha mi V-4ek egy 5. genes gépet kifejleszteni? Tudom! Kurva sok pénz! Meg idő! De elvileg az alapok már meg vannak a csehektől a többi bele valót meg megvesszük! Pl AESA radart stb... Tovább fejlesztenénk az L-es családot és megalkotnánk az első 5. genes training gépet!
Ezen még azért gondolkozz el egy kicsit úgy, hogy előtte körülnézel a világon ebben a témában. Hány olyan 5. gen gépet ismersz, aminek egyáltalán van kétüléses változata?!! Szóval nálunk okosabbak (és jóval gazdagabbak is!!) régen kiszámolták már hogy erre semmi szükség, csak ráfizetés lenne, mert amire ezt használnánk azt földi szimulátorral sokkal-sokkal olcsóbban és hatékonyabban meg lehet oldani!!
 
Csakhogy ez nem befolyásolja a GPS vevő,mint készülék használhatóságát.Ha olyan szerkenytyűt rendszeresitünk,ami képes a Navstar rendszeren kivűl más GPS rendszerrel kapcsolódva működni,még folytathatja is a működését.F35 esetében viszont az a kérdés,hogy az amik szoftveres úton blokkolhatják e a gép mint bevethető fegyverrendszer működését?
Naná. Ha rendesek, akkor még a földön kapcsolják le a motorodat. Ha nem, a levegőben a kormányt.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Elavult könyvtárral repülni egy háborúban szerintem közel aanyit jelent mint üres könyvtárral...
Amúgy a Norvég srác azt írta hogy felszállás előtt updatteli magát a rendszer és hogy még a Norvég és Olasz nemzeti szerverek is az USA ban vannak.
Innentől kezdve már csak az USA-n múlik hogy csak símán megtagadják a hozzáférést saját nemzeti szerveredhez vagy esetleg fals adatokat töltenek fel a gépbe.
A lényeg hogy akkor lesz teljes értékű az F35 ha az USA is úgy akarja

Ezek szerint akkor voltunk a legfüggetlenebbek, amikor egyszerre volt még hadrendbe a MiG-29 és a Gripen.
(Ezalatt természetesen leginkább az alkatrész supportot értem)
 
  • Tetszik
Reactions: megazez and borisz
Demeter újabb "értelmes" felszólalása.... o_O:)
Komolyan, ez a nő teljesen reménytelen.
Azért Benkő helyében egy kissé jobban megmagyaráztam volna neki, miért nem.

Ennyire csak nem lehet hülye.... és az sem, aki súg neki.
Szerintem pontosan tudják, hogy a titkosított információk egy részéhez politikusként hozzáférhetnek, de elmondani már nem lehet mert titkos adat és hogy ezért nyilvánosan nem is fognak rá választ kapni. Ezek a parlamenti kérdések kb. arra jók, hogy ha később esetleg kiderül valami, azt lehessen mondani hogy megint nem mondott igazat a miniszter. Pl. Benkő addig tagadta a második Falcon 7X-et, amíg meg nem jelent róla egy leleplező cikk fotóval. Az első sablonválasz mindig a "Nem, nincs ilyen, nem létezik", aztán jön a "még tart a piackutatás, minden lehetőséget megvizsgálunk és a legjobbat választjuk", utána pedig a "kérdező politikusként bármikor betekintést kérhet az információt tartalmazó iratokba", végül bejelentik hogy mit vettek. Ha már a HM titokba akar tartani dolgokat, inkább azt kellene vizsgálniuk, hogy az újságokba cikkeket írók honnan értesülnek arról hogy mi történik a színfalak mögött. És tenni ellene, ha titkolni akarják. Ha már egyszer prioritás lett az információs hadviselés.... persze az is lehet, hogy épp az "információs hadviselésnek" vagyunk az áldozatai. (a Pompeo látogatás következményeiről nem is tudunk semmi biztosat.)
 
Ennyire csak nem lehet hülye.... és az sem, aki súg neki.
Szerintem pontosan tudják, hogy a titkosított információk egy részéhez politikusként hozzáférhetnek, de elmondani már nem lehet mert titkos adat és hogy ezért nyilvánosan nem is fognak rá választ kapni. Ezek a parlamenti kérdések kb. arra jók, hogy ha később esetleg kiderül valami, azt lehessen mondani hogy megint nem mondott igazat a miniszter. Pl. Benkő addig tagadta a második Falcon 7X-et, amíg meg nem jelent róla egy leleplező cikk fotóval. Az első sablonválasz mindig a "Nem, nincs ilyen, nem létezik", aztán jön a "még tart a piackutatás, minden lehetőséget megvizsgálunk és a legjobbat választjuk", utána pedig a "kérdező politikusként bármikor betekintést kérhet az információt tartalmazó iratokba", végül bejelentik hogy mit vettek. Ha már a HM titokba akar tartani dolgokat, inkább azt kellene vizsgálniuk, hogy az újságokba cikkeket írók honnan értesülnek arról hogy mi történik a színfalak mögött. És tenni ellene, ha titkolni akarják. Ha már egyszer prioritás lett az információs hadviselés.... persze az is lehet, hogy épp az "információs hadviselésnek" vagyunk az áldozatai. (a Pompeo látogatás következményeiről nem is tudunk semmi biztosat.)
Túlbecsülöd :D
Ha meg van aki infózza, az tutira tudja, hogy 22 abszolúte, 35 meg más miatt se.
Még azt se fizettük ki amit berendeltünk szárazföldre, plusz lérak, szállítógépek.
Pompeo ha ajánlott valamit inkább az energiaszektor "amerikanizálását", az erőegyensúly kkeu-i bomlását biztos nem támogatnák, a lengyelek megkaphatják a 35-öt, de a medencében senki. Amúgy pedig pénzünk se lenne rá. Mint Brinker mama F-16-ot azt hoznának.
 
Gripen szeminár: nyomulás Svájcban, hol tart Erik?
Kelecsényi István


A fő európai célpont ismét Svájc, a korábbi negatív népszavazás nem a típusról szólt. A bolgár üzlet elesett, nagy kérdés India. Az E/F nagy kérdése az energiamenedzselés és a hűtés.
A 2019. évi Saab Gripen Szemináriumot március 27-én tartották Stockholmban. A mai trendnek megfelelően minden érdeklődő láthatta az interneten keresztül, sőt kérdésekeit is tehetett fel. Az előadások prezentációját külön képernyőn is meg lehetett tekinteni.

Jonas Hjelm, a cégcsoport repülési ágának üzleti igazgatója a kereskedelmi területről mutatta be a Saab katonai repülőipari tevékenységét. Marginálisan érintette, létezik a C/D változat, és azt jelenleg hány országban repülik. A Charlie és Delta változatokat a gyártón túl Európában továbbra is Csehország és Magyarország lízingeli, valamint a Brit Birodalmi Repülőakadémia is egy-két géppel végzi a nagysebességű oktatást. Ázsiában a Thai Királyi Légierő, Afrikában a Dél-Afrikai Köztársaság tartja hadrendben a típust.

Az eladási fő cél Európában: Svájc, elsősorban, hiszen itt már egyszer megnyerte a tendert a Gripen, de a korábbi népszavazás végül is elvetette új harci repülőgépek beszerzését. Az új tender viszont már nemcsak az F-5 költséghatékony leváltására, hanem az F-18-as (Svájcban nem E/F, mert nincs a gépágyún kívül csapásmérő fegyverzete) utódtípusának beszerzésére is szolgál. A Gripennek ismét meg kell mérkőznie a negyedik generációs Super Hornet, Rafale, Eurofighter harci gépekkel, és az ötödik generációs F-35A Villám2-vel is. Az előző tendergyőzelmet sem a kiemelkedő harci-technikai paraméterek hozták (ott a típus az utolsók között végzett), hanem az elégséges paraméterek mellett gazdaságos üzemeltetés és barátságos ár.



Finnország szintén célkeresztben van, több kérdés is érkezett Finnországból, de saját véleményem szerint a F-35 lesz a nyerő az északi államnak. A prezentáción szerepelt még Ausztria, de ők végül az Eurofighter GbmH-val megegyeztek a költséghatékonyabb üzemeltetésről és számlázásról. Horvátország, amely használt, de felújított izraeli F-16A/B harci gépekkel váltaná le matuzsálemi korú MiG-21 vadászait, szintén szerepelt a célok között, de valljuk meg, kevés esély van arra, hogy visszatérnének a Saab üdvöskéjéhez. Valószínűleg – kis huzavona után – az Egyesült Államok és Izrael megállapodnak, és zöld utat kap szomszédainknak a Netz eladása.

A bolgárok felé – Jonas Hjelm szavaival – a legjobb harci repülőgépre a legjobb pénzügyi konstrukciót ajánlották fel, de ilyen az üzlet: a balkáni ország az amerikai F-16V-t választotta. Hozzáteszem, hogy a nyolc Falcon teljesen felesleges kapacitással, és élettartammal rendelkezik, ráadásul bár teljes élettartamra viszonyított üzemeltetési költsége alacsonyabb, mint a Gripené, de a szokásos kelet-európai NATO átlaggal számolva, majd 100 évig lehetne üzemeltetni, ami irreális. Kisebb intervallumra viszont már a Gripen a költséghatékonyabb repülőgép és még mindig több mint elégséges képességgel rendelkezik. De ilyen az üzlet (és a politikai nyomásgyakorlás).

A svédek a többi földrészen is megtették ajánlatukat. Az afrikai Botswana néhány darabos C/D beszerzése azonban pénzügyi és politikai okok miatt húzódik.

Az új Gripen E/F-re is vannak már célcsoportok.

Svédország és Brazília már biztos üzemeltető és gyártó. Kanada más tészta. Ott a Saab megtette ajánlatát, de közben az ausztráloktól is beszereztek használt F/A-18 repülőgépeket. A típusváltásra pedig az F/A-18E/F Block III és az F-35A közül az utóbbi még kimagaslóan esélyes, a Gripen és a többi európai gyártó pedig valószínűleg csak a díszlet.



India nagy tenderére ismét jelentkezett a Saab, gyártópartner is lenne. Elnézve azonban, hogy a Lockheed mit ajánl fel, és hogyan nyomul, mögöttük a Boeing is, a francia Rafale pedig már kis számban, de hadrendbe is kerül, az idő nem a svéd ajánlatnak kedvez. Aktív marketinget nem nagyon látni India irányába.

Amennyiben Brazíliában sikeres lesz a típus, akkor Paraguay is esélyes a típus rendszeresítésére.

A jövő azonban a JAS-39E/F, de szintén fontos értékesítése terület az Észak-Amerikában rendszeresítendő T-X (amely a Boeing és a Saab közös gyermeke, bár az újvilágban a mai Egyesült Államokbeli politikának megfelelően a svéd cég a csendestárs) és az Erieye légtérellenőrző, és repülő harcálláspont rendszere, amelyet több típusú repülőgépre is rá lehet építeni.

A Gripen Erik változata köszöni szépen jól van, ezt már Eddy De La Motte, a Gripen E/F kereskedelmi részlegének vezetője eladásában hallottuk, ütemezetten folynak a tesztelések, két példány már a levegőben, és több további repülőgép az összeszerelés különböző fázisban. A prezentáción is fellelhető volt egy felirat: Full Speed ahead – Teljes sebességgel előre. Az első közelharc-rakétaindítások is lezajlottak. Az új Gripen képességei közül az integrált elektronikai felderítő és harcrendszert bonyolultságát emelte ki, amelyeknél a új generációs harcászati rendszerek és érzékelők beépítése, és tesztelése során az energia és a hűtésmenedzselés az egyik kulcstényező. Az AESA lokátornak nagyobb a hűtésszükséglete a régebbi doppler-impulzus radarokénál, és a különféle szenzorok, érzékelők is komoly teljesítményt és hűtést igényelnek. A Gripen E változatból négy prototípus készül – a 39-7,8,9 és 10-es –, amelyek gyártása és tesztelése után a svéd-brazil gyártás kezdődik, összesen huszonnégy gép/év kapacitással. A kétüléses változatot, amelyet elsősorban brazil igényre fejlesztenek, 2020 utánra ígérik.



Lisa Ábom, a technológiai fejlesztés vezetője, kiemelte előadásában, hogy a repülőgép gyártásához is új technológiákat kellett kifejleszteni, illetve elsajátítani a Saab-nál, és ez a tervezési fázis mellett például a mesterséges intelligencia, a különféle kompozit anyagok gyártása, a mixed, vagyis félig virtuális valóság, félig hagyományos szerelés elsajátítása terén. A Google szemüvegéhez hasonlóan, a repülőgépgyártás során több szakember olyan technikát használ, hogy védőszemüvegének egyik lencséjére rávetítenek különféle adatokat, ábrákat, és közben végzi a munkafolyamatot. A virtuális valóság szemüveggel történő kiterjesztése például a repülőgépek tesztelésénél segíti új generációs szimulátorok mellett a pilótákat.

Utóbbi a JAS-39E/F alkalmazásánál is már szerepet kap, a gép már nem csak a HUD és a képernyős műszerfal, amelyen információkat, adatokat szolgáltat a pilótának, hanem valószínűsíthetően az „okos” sisakkal is rendelkezni fog.

A Gripen szeminárium végén kérdéseket is feltettek a nézők, hallgatók. A Gripen Agresszor, amelynek teljes léptékű makettjét például Fairfordban is bemutatták, jelenleg nincs fejlesztés alatt. A Saabosok virágnyelven úgy írták körül a helyzetet, hogy az amerikai a T-X győzelem után, lehetséges, hogy más országok is rendelnek belőle, illetve, hogy nagysebességű kiképző repülőgépre szükség van, és a Gripen Agresszor igény szerint kifejleszthető.



Hasonló az álláspont a repülőgép-fedélzeti, navalizált Gripennel kapcsolatban: amennyiben India igényli, akkor kifejlesztik. Nem szabad elfelejteni, hogy a tengerész Griff C/D alapú elképzelés volt, amelybe például jelenleg AESA lokátor beépítése nem lehetséges, hatótávolsága és fegyverterhelése is viszonylag korlátozott. A Erik viszont még a prototípusok szintjén és a légierős szárazföldi változat fejlesztésénél tart, tehát ebből tengerészeti változat kifejlesztése csak a jövő opciója lehet. Kérdés volt még a Gripen elektronikai harcrendszeréhez konténer fejlesztése, erre az a válasz, hogy a JAS-39 olyan harci repülőgép, amelyben integrálva került beépítésre a harcrendszer és önvédelmi rendszer. Ez egyben azt is jelentheti, hogy a néhány éve kifejlesztett ETSL önvédelmi konténer, ha nem is került süllyesztőbe, de jegelik.

A következő Saab Gripen szeminárium valamikor 2020-ban várható.

http://iho.hu/hir/gripen-szeminar-nyomulas-svajcban-hol-tart-erik-190328
Nekünk inkább abból a SAAB légtérellenőrzőből kellene.
 
Csak valószínűleg nem az összes gépet (100körül) fogják így megtartani. Arról volt szó, hogy azért nem a C/D-ket alakítják át, mert amíg az átalakítások zajlanak, addig nem lenne meg a szükséges mennyiségű gép.
Gondolom, hogy ez annak a folyománya, hogy azt nyilatkozták, hogy elkészítik a E radarjának a kisebb verzióját.
Én olvastam olyan nyilatkozatot is, hogy alapvetően a sárkányszerkezet 40-50 év feletti élettartamra van fejlesztve.
Ennek fényében én mindenképpen a jelenlegi gépeinkben gondolkoznék továbbra is, csak elektronikailag E szintre hozva, fegyverzetbővítve és nagyjavítva.
Amire nekünk kell, arra tökéletesek ezek is. Az biztos, hogy az E-k megérkezésével fog felszabadulni C/D verzió. Ha bővíteni szeretnénk a gépek számát, akkor meg lesz a lehetőségünk, hogy válogassunk.
Ezekkel a gépekkel lazán ki fogjuk húzni a 6. generációs gépekig, vagy ha bedől mindkét európai project, akkor nagy duzzogva elfogadjuk az F-35-öt is... :rolleyes::D
 
  • Tetszik
Reactions: Ratamahata