[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

A "jelenlegi variáció" az, hogy AMRAAM-al adnak készültséget, ez még évekig mehet a készlet alapján (készültségenként max 4 rakéta élettartama fogy, a BAP-nál talán 2x4). Addig is ráérnek gondolkodni mi legyen, de ha esetleg már már döntöttek is, akkor se fogják évekre előre kikiabálni a világba a légierő fegyverzet-fejlesztési programját. Ez katonapolitikailag se meg beszerzési/versenytárgyalási szempontból se indokolt, ha jóelőre közölnénk hogy lesz-ami lesz mi mindenképpen Meteort veszünk, akkor nincs az a hülye gyártó aki fel ne tupírozná az árcédulát. Ha az eddigi beszerzéseket nézzük és némi logikát is bevetünk akkor várható nálunk is a Meteor - majd ha a mostani rakéták élettartama lejárt, és az időben kiírt tendert árban/határidőben/minőségben megnyerte az "illetékes". Szerintem MA ennél többet szerintem ne is várjunk ... ;)

Az, hogy a nepnek nem mondjak el, az nem jelenti azt hogy a konkurencia nem tudja meg mashonnan...

A cikk alapjan szerintem nehany AIM-9en elvegezhettek az uzemido hosszabbitast.
 
Ugyan mar... a svedektol is siman kerhetnek kolcson, mint az elesloveszeten.
Kaphatunk is tőlünk rövidesen lejáró élettartamú rakétákat, éleslövészeten azokat szokás ellődözni. Keszibe viszont nem ilyen rakétákat szokás vezényelni, hogy majd vagy működnek vagy ha nem az se életveszélyes helyzet ... nem tudhatjuk ott milyen lesz a helyzet!
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator
Berlin - ILA 2018

54385153_2159889000744991_1692812839472857088_o.jpg


Forrás
 
A Magyar Nemzet március 7-i írása hatására a Gripen kivonásáról beindult a parlamenti kérdezz-felelek is...


Kérdések:

A kormányközeli Magyar Nemzet „katonai forrásai ” szerint a kormány szándékában állhat a jelenleg hadrendben lévő JAS-39 Gripen vadászgépek cseréje, F–22 Raptor vagy F–35 Lightning-II repülőgépekre. 2015 júniusában a honvédelmi tárca kérdésemre adott válasza és a miniszter sajtótájékoztatóján elmondott tájékoztatás alapján a 2011–2015 évekre eső átlagos 1756 óra repülési idő 32 főre osztva 54,8 óra repülési időt jelentett egy pilóta esetében. Így egy Gripen vadászgép az említett években csupán átlagosan 125 órát töltött a levegőben.A kormány 2012-ben hosszabbította meg a Gripenek lízingszerződését 2026-ig. A közvetlen légi támogató képesség kialakítása pedig a miniszteri válaszokból következően alig több mint egy éve került kialakításra. Ezért kérem Miniszter urat, válaszoljon az alábbi kérdésekre:

1. Folytatnak-e tárgyalásokat a Gripenek helyett más, F-22 vagy F-35 vadászgépek beszerzéséről?

2. Ha igen, ki folytatja ezeket a tárgyalásokat és hol tartanak? Kötöttek-e szerződést vagy tettek-e bármilyen kötelezettségvállalást új harci repülőgépek beszerzésére a Gripen vadászgépek helyett?

3. Szerepelt-e kormányülés napirendjén a kérdés? Amennyiben igen, kinek az előterjesztésére? Kérem adja meg a kormányelőterjesztés számát.

4. Mike Pompeo külügyminiszterrel folytatott magyarországi tárgyalások során felmerült-e ez a téma?


Válasz röviden: A kérdező információi tévesek, számításai pontatlanok.




Mennyit repülnek a magyar Gripenek?

Az aktív, készenléti szolgálatot is ellátó, érvényes Gripen jogosítással rendelkező repülő hajózó személyzet létszámával és az általuk lerepült óraszámmal összefüggésben a következő kérdésekre kérek választ:

1. 2015. május 31. és 2019. február 28. között mekkora volt a Magyar Honvédség aktív készenléti szolgálatot is ellátó, érvényes Gripen jogosítással rendelkező repülő hajózó állományának létszáma? Kérem, hogy az adatokat éves bontásban adja meg.

2. 2015. május 31. és 2019. február 28. között összesen hány repült órát és mennyi felszállást teljesített a Magyar Honvédség aktív, készenléti szolgálatot is ellátó, érvényes Gripen jogosítással rendelkező repülő hajózó állománya? Kérem, hogy a repült órák számát repülőgépes és szimulátoron végrehajtott repülések szerinti bontásban, évenként adja meg.

Válasz röviden: Titkos, de a kérdező képviselőnek joga és lehetősége van betekinteni az információkat tartalmazó iratokba.
 
A Magyar Nemzet március 7-i írása hatására a Gripen kivonásáról beindult a parlamenti kérdezz-felelek is...


Kérdések:

A kormányközeli Magyar Nemzet „katonai forrásai ” szerint a kormány szándékában állhat a jelenleg hadrendben lévő JAS-39 Gripen vadászgépek cseréje, F–22 Raptor vagy F–35 Lightning-II repülőgépekre. 2015 júniusában a honvédelmi tárca kérdésemre adott válasza és a miniszter sajtótájékoztatóján elmondott tájékoztatás alapján a 2011–2015 évekre eső átlagos 1756 óra repülési idő 32 főre osztva 54,8 óra repülési időt jelentett egy pilóta esetében. Így egy Gripen vadászgép az említett években csupán átlagosan 125 órát töltött a levegőben.A kormány 2012-ben hosszabbította meg a Gripenek lízingszerződését 2026-ig. A közvetlen légi támogató képesség kialakítása pedig a miniszteri válaszokból következően alig több mint egy éve került kialakításra. Ezért kérem Miniszter urat, válaszoljon az alábbi kérdésekre:

1. Folytatnak-e tárgyalásokat a Gripenek helyett más, F-22 vagy F-35 vadászgépek beszerzéséről?

2. Ha igen, ki folytatja ezeket a tárgyalásokat és hol tartanak? Kötöttek-e szerződést vagy tettek-e bármilyen kötelezettségvállalást új harci repülőgépek beszerzésére a Gripen vadászgépek helyett?

3. Szerepelt-e kormányülés napirendjén a kérdés? Amennyiben igen, kinek az előterjesztésére? Kérem adja meg a kormányelőterjesztés számát.

4. Mike Pompeo külügyminiszterrel folytatott magyarországi tárgyalások során felmerült-e ez a téma?


Válasz röviden: A kérdező információi tévesek, számításai pontatlanok.




Mennyit repülnek a magyar Gripenek?

Az aktív, készenléti szolgálatot is ellátó, érvényes Gripen jogosítással rendelkező repülő hajózó személyzet létszámával és az általuk lerepült óraszámmal összefüggésben a következő kérdésekre kérek választ:

1. 2015. május 31. és 2019. február 28. között mekkora volt a Magyar Honvédség aktív készenléti szolgálatot is ellátó, érvényes Gripen jogosítással rendelkező repülő hajózó állományának létszáma? Kérem, hogy az adatokat éves bontásban adja meg.

2. 2015. május 31. és 2019. február 28. között összesen hány repült órát és mennyi felszállást teljesített a Magyar Honvédség aktív, készenléti szolgálatot is ellátó, érvényes Gripen jogosítással rendelkező repülő hajózó állománya? Kérem, hogy a repült órák számát repülőgépes és szimulátoron végrehajtott repülések szerinti bontásban, évenként adja meg.

Válasz röviden: Titkos, de a kérdező képviselőnek joga és lehetősége van betekinteni az információkat tartalmazó iratokba.

Az tetszik, hogy hivatalos körökben is fent van a téma, az hogy miért, az mondjuk lehet más kérdés,...de a képviselő asszony is megtanulhatna már rendesen kérdezni, ha nyilvánosan is közzétehető választ vár.
 
https://mandiner.hu/cikk/20190318_benko_tibor_honvedelem_interju

"A csehek rendszeresítik az európai közös gyártású Meteor légiharc-rakétát. Magyarország követheti-e őket annak fényében, hogy most fejeződött be az amerikai Sidewinderek felújítása?
A magyar Gripenek tekintetében a most meglévő variációt tartjuk meg, a jelenlegi rakéták kihordási ideje 6-7 év, kidobálni nem akarjuk őket."

Ezek szerint s Sidewinderek ismét bevethetők, azokkal repkednek már a gépeink? (lehet hogy már írtatok róla, de nekem kimaradt)

Nem nagyon értem, hogy mi köze a Sidewinder felújításnak a Meteor beszerzéshez? Ha IRIS-T beszerzést kérdezett volna, azt megértem, de a Meteor az AIM-120 AMRAAM-ot válthatná ki, nem a Sidewinder-t.
Tehát vagy azt kellett volna kérdezni, hogy most lettek felújítva a Sidewinder-ek, ennek ellenére veszünk-e IRIS-T-t (mondjuk azért, mert a Sidewinder rezgést generál a Gripen szárnyvégén, míg az IRIS-T nem), vagy azt, hogy ha majd veszünk NASAMS-ot, amihez kell az AIM-120 AMRAAM, akkor a Gripen-ek kapnak-e helyette Meteor-t, vagy közös rakéta készlete lesz a légrakosoknak a vadászokkal?
 
Nem nagyon értem, hogy mi köze a Sidewinder felújításnak a Meteor beszerzéshez? Ha IRIS-T beszerzést kérdezett volna, azt megértem, de a Meteor az AIM-120 AMRAAM-ot válthatná ki, nem a Sidewinder-t.
Tehát vagy azt kellett volna kérdezni, hogy most lettek felújítva a Sidewinder-ek, ennek ellenére veszünk-e IRIS-T-t (mondjuk azért, mert a Sidewinder rezgést generál a Gripen szárnyvégén, míg az IRIS-T nem), vagy azt, hogy ha majd veszünk NASAMS-ot, amihez kell az AIM-120 AMRAAM, akkor a Gripen-ek kapnak-e helyette Meteor-t, vagy közös rakéta készlete lesz a légrakosoknak a vadászokkal?

Um, csak javitanék ki, hogy a Sidewinder nem rezgéseket generál a szárnyvégen (azt pont, hogy rühelli a sárkány, a flatter egy életveszély), hanem az indukált ellenállás csökkentésére dolgozik rá, lényegében egy winglet vagy plate vagy éppen szárnyvég tank szerepét tölti be. Röviden az örvénykeltést befolyásolja.
Rezgést ne generáljon ha lehet semmi :D
 
A "jelenlegi variáció" az, hogy AMRAAM-al adnak készültséget, ez még évekig mehet a készlet alapján (készültségenként max 4 rakéta élettartama fogy, a BAP-nál talán 2x4). Addig is ráérnek gondolkodni mi legyen, de ha esetleg már már döntöttek is, akkor se fogják évekre előre kikiabálni a világba a légierő fegyverzet-fejlesztési programját. Ez katonapolitikailag se meg beszerzési/versenytárgyalási szempontból se indokolt, ha jóelőre közölnénk hogy lesz-ami lesz mi mindenképpen Meteort veszünk, akkor nincs az a hülye gyártó aki fel ne tupírozná az árcédulát. Ha az eddigi beszerzéseket nézzük és némi logikát is bevetünk akkor várható nálunk is a Meteor - majd ha a mostani rakéták élettartama lejárt, és az időben kiírt tendert árban/határidőben/minőségben megnyerte az "illetékes". Szerintem MA ennél többet szerintem ne is várjunk ... ;)

Lehet hogy hülye kérdés, de miért kell rakétát vinni a keszire? Amikor riasztják őket, akkor lehet tudni, hogy mi miatt riasztanak. Ha vadászgép miatt (ami szerintem sosincs békeidőben) akkor vigyen rakétát, de sétarepülőkre, utasszállítókra bőven elég a gépágyú is.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
Um, csak javitanék ki, hogy a Sidewinder nem rezgéseket generál a szárnyvégen (azt pont, hogy rühelli a sárkány, a flatter egy életveszély), hanem az indukált ellenállás csökkentésére dolgozik rá, lényegében egy winglet vagy plate vagy éppen szárnyvég tank szerepét tölti be. Röviden az örvénykeltést befolyásolja.
Rezgést ne generáljon ha lehet semmi :D

Úgy tudom, hogy a Sidewinder a flaperon-jai miatt rezgést generál, ami miatt egy idő után repedések jelentkeznek a Gripen szárnyvégein, és az IRIS-T-nél azért nincs ilyen gond, mert más a rakéta stabilizátorainak a kialakítása. Ezért is repülnek a gyakorló Sidewinder-ekkel flaperon-ok nélkül.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Lehet hogy hülye kérdés, de miért kell rakétát vinni a keszire? Amikor riasztják őket, akkor lehet tudni, hogy mi miatt riasztanak. Ha vadászgép miatt (ami szerintem sosincs békeidőben) akkor vigyen rakétát, de sétarepülőkre, utasszállítókra bőven elég a gépágyú is.
Szerintem a rakéta függesztés nem fér bele a készültségi normaidőbe...;)
Gépágyút meg most nem használhatnak a lőtéri kis incidens óta...
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Úgy tudom, hogy a Sidewinder a flaperon-jai miatt rezgést generál, ami miatt egy idő után repedések jelentkeznek a Gripen szárnyvégein, és az IRIS-T-nél azért nincs ilyen gond, mert más a rakéta stabilizátorainak a kialakítása. Ezért is repülnek a gyakorló Sidewinder-ekkel flaperon-ok nélkül.
Rolleron lesz az, nem flaperon, ha jól tudom.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Szerintem a rakéta függesztés nem fér bele a készültségi normaidőbe...;)
Gépágyút meg most nem használhatnak a lőtéri kis incidens óta...

Én sem úgy gondoltam, hogy riasztáskor szerelgetnek. :)
2 gépen rakéta lenne, 2-n csak gépágyú. Ha sétarepülő ellen mennek, akkor a gépágyús pár száll fel, ha vadászgép ellen, akkor a rakétás.