[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ugyan mar... a svedektol is siman kerhetnek kolcson, mint az elesloveszeten.
Kaphatunk is tőlünk rövidesen lejáró élettartamú rakétákat, éleslövészeten azokat szokás ellődözni. Keszibe viszont nem ilyen rakétákat szokás vezényelni, hogy majd vagy működnek vagy ha nem az se életveszélyes helyzet ... nem tudhatjuk ott milyen lesz a helyzet!
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 104
113
Berlin - ILA 2018

54385153_2159889000744991_1692812839472857088_o.jpg


Forrás
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 104
113
A Magyar Nemzet március 7-i írása hatására a Gripen kivonásáról beindult a parlamenti kérdezz-felelek is...


Kérdések:

A kormányközeli Magyar Nemzet „katonai forrásai ” szerint a kormány szándékában állhat a jelenleg hadrendben lévő JAS-39 Gripen vadászgépek cseréje, F–22 Raptor vagy F–35 Lightning-II repülőgépekre. 2015 júniusában a honvédelmi tárca kérdésemre adott válasza és a miniszter sajtótájékoztatóján elmondott tájékoztatás alapján a 2011–2015 évekre eső átlagos 1756 óra repülési idő 32 főre osztva 54,8 óra repülési időt jelentett egy pilóta esetében. Így egy Gripen vadászgép az említett években csupán átlagosan 125 órát töltött a levegőben.A kormány 2012-ben hosszabbította meg a Gripenek lízingszerződését 2026-ig. A közvetlen légi támogató képesség kialakítása pedig a miniszteri válaszokból következően alig több mint egy éve került kialakításra. Ezért kérem Miniszter urat, válaszoljon az alábbi kérdésekre:

1. Folytatnak-e tárgyalásokat a Gripenek helyett más, F-22 vagy F-35 vadászgépek beszerzéséről?

2. Ha igen, ki folytatja ezeket a tárgyalásokat és hol tartanak? Kötöttek-e szerződést vagy tettek-e bármilyen kötelezettségvállalást új harci repülőgépek beszerzésére a Gripen vadászgépek helyett?

3. Szerepelt-e kormányülés napirendjén a kérdés? Amennyiben igen, kinek az előterjesztésére? Kérem adja meg a kormányelőterjesztés számát.

4. Mike Pompeo külügyminiszterrel folytatott magyarországi tárgyalások során felmerült-e ez a téma?


Válasz röviden: A kérdező információi tévesek, számításai pontatlanok.




Mennyit repülnek a magyar Gripenek?

Az aktív, készenléti szolgálatot is ellátó, érvényes Gripen jogosítással rendelkező repülő hajózó személyzet létszámával és az általuk lerepült óraszámmal összefüggésben a következő kérdésekre kérek választ:

1. 2015. május 31. és 2019. február 28. között mekkora volt a Magyar Honvédség aktív készenléti szolgálatot is ellátó, érvényes Gripen jogosítással rendelkező repülő hajózó állományának létszáma? Kérem, hogy az adatokat éves bontásban adja meg.

2. 2015. május 31. és 2019. február 28. között összesen hány repült órát és mennyi felszállást teljesített a Magyar Honvédség aktív, készenléti szolgálatot is ellátó, érvényes Gripen jogosítással rendelkező repülő hajózó állománya? Kérem, hogy a repült órák számát repülőgépes és szimulátoron végrehajtott repülések szerinti bontásban, évenként adja meg.

Válasz röviden: Titkos, de a kérdező képviselőnek joga és lehetősége van betekinteni az információkat tartalmazó iratokba.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 215
24 294
113
A Magyar Nemzet március 7-i írása hatására a Gripen kivonásáról beindult a parlamenti kérdezz-felelek is...


Kérdések:

A kormányközeli Magyar Nemzet „katonai forrásai ” szerint a kormány szándékában állhat a jelenleg hadrendben lévő JAS-39 Gripen vadászgépek cseréje, F–22 Raptor vagy F–35 Lightning-II repülőgépekre. 2015 júniusában a honvédelmi tárca kérdésemre adott válasza és a miniszter sajtótájékoztatóján elmondott tájékoztatás alapján a 2011–2015 évekre eső átlagos 1756 óra repülési idő 32 főre osztva 54,8 óra repülési időt jelentett egy pilóta esetében. Így egy Gripen vadászgép az említett években csupán átlagosan 125 órát töltött a levegőben.A kormány 2012-ben hosszabbította meg a Gripenek lízingszerződését 2026-ig. A közvetlen légi támogató képesség kialakítása pedig a miniszteri válaszokból következően alig több mint egy éve került kialakításra. Ezért kérem Miniszter urat, válaszoljon az alábbi kérdésekre:

1. Folytatnak-e tárgyalásokat a Gripenek helyett más, F-22 vagy F-35 vadászgépek beszerzéséről?

2. Ha igen, ki folytatja ezeket a tárgyalásokat és hol tartanak? Kötöttek-e szerződést vagy tettek-e bármilyen kötelezettségvállalást új harci repülőgépek beszerzésére a Gripen vadászgépek helyett?

3. Szerepelt-e kormányülés napirendjén a kérdés? Amennyiben igen, kinek az előterjesztésére? Kérem adja meg a kormányelőterjesztés számát.

4. Mike Pompeo külügyminiszterrel folytatott magyarországi tárgyalások során felmerült-e ez a téma?


Válasz röviden: A kérdező információi tévesek, számításai pontatlanok.




Mennyit repülnek a magyar Gripenek?

Az aktív, készenléti szolgálatot is ellátó, érvényes Gripen jogosítással rendelkező repülő hajózó személyzet létszámával és az általuk lerepült óraszámmal összefüggésben a következő kérdésekre kérek választ:

1. 2015. május 31. és 2019. február 28. között mekkora volt a Magyar Honvédség aktív készenléti szolgálatot is ellátó, érvényes Gripen jogosítással rendelkező repülő hajózó állományának létszáma? Kérem, hogy az adatokat éves bontásban adja meg.

2. 2015. május 31. és 2019. február 28. között összesen hány repült órát és mennyi felszállást teljesített a Magyar Honvédség aktív, készenléti szolgálatot is ellátó, érvényes Gripen jogosítással rendelkező repülő hajózó állománya? Kérem, hogy a repült órák számát repülőgépes és szimulátoron végrehajtott repülések szerinti bontásban, évenként adja meg.

Válasz röviden: Titkos, de a kérdező képviselőnek joga és lehetősége van betekinteni az információkat tartalmazó iratokba.

Az tetszik, hogy hivatalos körökben is fent van a téma, az hogy miért, az mondjuk lehet más kérdés,...de a képviselő asszony is megtanulhatna már rendesen kérdezni, ha nyilvánosan is közzétehető választ vár.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 263
8 482
113
https://mandiner.hu/cikk/20190318_benko_tibor_honvedelem_interju

"A csehek rendszeresítik az európai közös gyártású Meteor légiharc-rakétát. Magyarország követheti-e őket annak fényében, hogy most fejeződött be az amerikai Sidewinderek felújítása?
A magyar Gripenek tekintetében a most meglévő variációt tartjuk meg, a jelenlegi rakéták kihordási ideje 6-7 év, kidobálni nem akarjuk őket."

Ezek szerint s Sidewinderek ismét bevethetők, azokkal repkednek már a gépeink? (lehet hogy már írtatok róla, de nekem kimaradt)

Nem nagyon értem, hogy mi köze a Sidewinder felújításnak a Meteor beszerzéshez? Ha IRIS-T beszerzést kérdezett volna, azt megértem, de a Meteor az AIM-120 AMRAAM-ot válthatná ki, nem a Sidewinder-t.
Tehát vagy azt kellett volna kérdezni, hogy most lettek felújítva a Sidewinder-ek, ennek ellenére veszünk-e IRIS-T-t (mondjuk azért, mert a Sidewinder rezgést generál a Gripen szárnyvégén, míg az IRIS-T nem), vagy azt, hogy ha majd veszünk NASAMS-ot, amihez kell az AIM-120 AMRAAM, akkor a Gripen-ek kapnak-e helyette Meteor-t, vagy közös rakéta készlete lesz a légrakosoknak a vadászokkal?
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 456
15 861
113
Nem nagyon értem, hogy mi köze a Sidewinder felújításnak a Meteor beszerzéshez? Ha IRIS-T beszerzést kérdezett volna, azt megértem, de a Meteor az AIM-120 AMRAAM-ot válthatná ki, nem a Sidewinder-t.
Tehát vagy azt kellett volna kérdezni, hogy most lettek felújítva a Sidewinder-ek, ennek ellenére veszünk-e IRIS-T-t (mondjuk azért, mert a Sidewinder rezgést generál a Gripen szárnyvégén, míg az IRIS-T nem), vagy azt, hogy ha majd veszünk NASAMS-ot, amihez kell az AIM-120 AMRAAM, akkor a Gripen-ek kapnak-e helyette Meteor-t, vagy közös rakéta készlete lesz a légrakosoknak a vadászokkal?

Um, csak javitanék ki, hogy a Sidewinder nem rezgéseket generál a szárnyvégen (azt pont, hogy rühelli a sárkány, a flatter egy életveszély), hanem az indukált ellenállás csökkentésére dolgozik rá, lényegében egy winglet vagy plate vagy éppen szárnyvég tank szerepét tölti be. Röviden az örvénykeltést befolyásolja.
Rezgést ne generáljon ha lehet semmi :D
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
A "jelenlegi variáció" az, hogy AMRAAM-al adnak készültséget, ez még évekig mehet a készlet alapján (készültségenként max 4 rakéta élettartama fogy, a BAP-nál talán 2x4). Addig is ráérnek gondolkodni mi legyen, de ha esetleg már már döntöttek is, akkor se fogják évekre előre kikiabálni a világba a légierő fegyverzet-fejlesztési programját. Ez katonapolitikailag se meg beszerzési/versenytárgyalási szempontból se indokolt, ha jóelőre közölnénk hogy lesz-ami lesz mi mindenképpen Meteort veszünk, akkor nincs az a hülye gyártó aki fel ne tupírozná az árcédulát. Ha az eddigi beszerzéseket nézzük és némi logikát is bevetünk akkor várható nálunk is a Meteor - majd ha a mostani rakéták élettartama lejárt, és az időben kiírt tendert árban/határidőben/minőségben megnyerte az "illetékes". Szerintem MA ennél többet szerintem ne is várjunk ... ;)

Lehet hogy hülye kérdés, de miért kell rakétát vinni a keszire? Amikor riasztják őket, akkor lehet tudni, hogy mi miatt riasztanak. Ha vadászgép miatt (ami szerintem sosincs békeidőben) akkor vigyen rakétát, de sétarepülőkre, utasszállítókra bőven elég a gépágyú is.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 263
8 482
113
Um, csak javitanék ki, hogy a Sidewinder nem rezgéseket generál a szárnyvégen (azt pont, hogy rühelli a sárkány, a flatter egy életveszély), hanem az indukált ellenállás csökkentésére dolgozik rá, lényegében egy winglet vagy plate vagy éppen szárnyvég tank szerepét tölti be. Röviden az örvénykeltést befolyásolja.
Rezgést ne generáljon ha lehet semmi :D

Úgy tudom, hogy a Sidewinder a flaperon-jai miatt rezgést generál, ami miatt egy idő után repedések jelentkeznek a Gripen szárnyvégein, és az IRIS-T-nél azért nincs ilyen gond, mert más a rakéta stabilizátorainak a kialakítása. Ezért is repülnek a gyakorló Sidewinder-ekkel flaperon-ok nélkül.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 282
4 722
113
Lehet hogy hülye kérdés, de miért kell rakétát vinni a keszire? Amikor riasztják őket, akkor lehet tudni, hogy mi miatt riasztanak. Ha vadászgép miatt (ami szerintem sosincs békeidőben) akkor vigyen rakétát, de sétarepülőkre, utasszállítókra bőven elég a gépágyú is.
Szerintem a rakéta függesztés nem fér bele a készültségi normaidőbe...;)
Gépágyút meg most nem használhatnak a lőtéri kis incidens óta...
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 282
4 722
113
Úgy tudom, hogy a Sidewinder a flaperon-jai miatt rezgést generál, ami miatt egy idő után repedések jelentkeznek a Gripen szárnyvégein, és az IRIS-T-nél azért nincs ilyen gond, mert más a rakéta stabilizátorainak a kialakítása. Ezért is repülnek a gyakorló Sidewinder-ekkel flaperon-ok nélkül.
Rolleron lesz az, nem flaperon, ha jól tudom.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Szerintem a rakéta függesztés nem fér bele a készültségi normaidőbe...;)
Gépágyút meg most nem használhatnak a lőtéri kis incidens óta...

Én sem úgy gondoltam, hogy riasztáskor szerelgetnek. :)
2 gépen rakéta lenne, 2-n csak gépágyú. Ha sétarepülő ellen mennek, akkor a gépágyús pár száll fel, ha vadászgép ellen, akkor a rakétás.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 263
8 482
113
Rolleron lesz az, nem flaperon, ha jól tudom.

Igaz!
http://gripen.uw.hu/fegyverzet.html
A Sidewinder rakéták függeszésénél komoly probléma, hogy a rakéták szárnyain lévő rolleronok a szárny túl kis csavarási szilárdsága miatt flattering jelenséget okoznak, ami a szárnyszerkezet idő előtti, fáradásos tönkremenetelét okozhatja. Emiatt 200 repült óránként szerelési-javítási munka lenne szükséges,[31] a gyakorlatban a Gripen üzemeltetői a törővégi indítósíneken csak olyan rakétát hordoznak, amelyeken nincsen rolleron (így a rakéta használhatatlan). A probléma véglegesen valószínűleg csak a Sidewindernél korszerűbb IRIS–T vagy AIM–132 ASRAAM rakéták rendszerbe állításával fog megoldódni (ezeken a rakétákon nincsen rolleron), addig a repülőgépek ezen csomópontjaira éles Sidewinder rakétát valószínűleg csak harci helyzetekben függesztenek, amikor a kicsit gyorsabb anyagfáradás érdektelen.
 
M

molnibalage

Guest
Um, csak javitanék ki, hogy a Sidewinder nem rezgéseket generál a szárnyvégen (azt pont, hogy rühelli a sárkány, a flatter egy életveszély), hanem az indukált ellenállás csökkentésére dolgozik rá, lényegében egy winglet vagy plate vagy éppen szárnyvég tank szerepét tölti be. Röviden az örvénykeltést befolyásolja.
Rezgést ne generáljon ha lehet semmi :D
A régi hírekből nekem olyan rémlik fel, hogy a szárnyvére rakott AIM-9 valóban csökkenti légellenállást, csak cserébe csavargatja a szárnyat...

Lehet hogy hülye kérdés, de miért kell rakétát vinni a keszire? Amikor riasztják őket, akkor lehet tudni, hogy mi miatt riasztanak. Ha vadászgép miatt (ami szerintem sosincs békeidőben) akkor vigyen rakétát, de sétarepülőkre, utasszállítókra bőven elég a gépágyú is.
Mert ez az előírás tudtommal. Csak gépágyús keszi már nincs. Mindkettő jó, ha van. Azt meg előre senki nem tudja, hogy mi jön. Ergo akkor emiatt senki nem tart 2-szerannyi gépet kesziben. Nem életszerű.

Úgy tudom, hogy a Sidewinder a flaperon-jai miatt rezgést generál, ami miatt egy idő után repedések jelentkeznek a Gripen szárnyvégein, és az IRIS-T-nél azért nincs ilyen gond, mert más a rakéta stabilizátorainak a kialakítása. Ezért is repülnek a gyakorló Sidewinder-ekkel flaperon-ok nélkül.
Az rolleron. A flaperonnak annyi köze van a rolleronhoz, mint Gizikéneka gőzekéhez.

Rolleron lesz az, nem flaperon, ha jól tudom.
Igen.

Én sem úgy gondoltam, hogy riasztáskor szerelgetnek. :)
2 gépen rakéta lenne, 2-n csak gépágyú. Ha sétarepülő ellen mennek, akkor a gépágyús pár száll fel, ha vadászgép ellen, akkor a rakétás.
És végtelen gép kell végén AP-re? Lásd fent. Rakéta mindre és csá. Meg ahogy írtam ez ma az előírás tudtommal.

Igaz!
http://gripen.uw.hu/fegyverzet.html
A Sidewinder rakéták függeszésénél komoly probléma, hogy a rakéták szárnyain lévő rolleronok a szárny túl kis csavarási szilárdsága miatt flattering jelenséget okoznak, ami a szárnyszerkezet idő előtti, fáradásos tönkremenetelét okozhatja. Emiatt 200 repült óránként szerelési-javítási munka lenne szükséges,[31] a gyakorlatban a Gripen üzemeltetői a törővégi indítósíneken csak olyan rakétát hordoznak, amelyeken nincsen rolleron (így a rakéta használhatatlan). A probléma véglegesen valószínűleg csak a Sidewindernél korszerűbb IRIS–T vagy AIM–132 ASRAAM rakéták rendszerbe állításával fog megoldódni (ezeken a rakétákon nincsen rolleron), addig a repülőgépek ezen csomópontjaira éles Sidewinder rakétát valószínűleg csak harci helyzetekben függesztenek, amikor a kicsit gyorsabb anyagfáradás érdektelen.
Ezt szerintem Allesmor vagy valaki más hozzáérőt írta valahol és bemásolták az oldalra.
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
653
965
93
Igaz!
http://gripen.uw.hu/fegyverzet.html
A Sidewinder rakéták függeszésénél komoly probléma, hogy a rakéták szárnyain lévő rolleronok a szárny túl kis csavarási szilárdsága miatt flattering jelenséget okoznak, ami a szárnyszerkezet idő előtti, fáradásos tönkremenetelét okozhatja. Emiatt 200 repült óránként szerelési-javítási munka lenne szükséges,[31] a gyakorlatban a Gripen üzemeltetői a törővégi indítósíneken csak olyan rakétát hordoznak, amelyeken nincsen rolleron (így a rakéta használhatatlan). A probléma véglegesen valószínűleg csak a Sidewindernél korszerűbb IRIS–T vagy AIM–132 ASRAAM rakéták rendszerbe állításával fog megoldódni (ezeken a rakétákon nincsen rolleron), addig a repülőgépek ezen csomópontjaira éles Sidewinder rakétát valószínűleg csak harci helyzetekben függesztenek, amikor a kicsit gyorsabb anyagfáradás érdektelen.

Ha jól emlékszem talán Szórád Tamás írta blogján (múltkor kerestem nála ezt a témát, de nem találtam), hogy csak az AIM-9L rakétáknál okoz problémát a dolog, mert az AIM-9M-et és a későbbi Sidewindereket lehet szárny alatti függesztőkre is szerelni. A 9L-t azt hiszem a hűtés kialakítása miatt csak szárnyvégre lehet rakni. Ezért van az, hogy a csehek szárny alatt hordják. Ők 9M-nek gyártott Sidewindereket vettek, mi meg 9L-ből upgradelt 9M-et. Azt hiszem a mieinknek csak a vezérlés része 9M. Ha egyáltalán még megvannak...
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 263
8 482
113
Ha jól emlékszem talán Szórád Tamás írta blogján (múltkor kerestem nála ezt a témát, de nem találtam), hogy csak az AIM-9L rakétáknál okoz problémát a dolog, mert az AIM-9M-et és a későbbi Sidewindereket lehet szárny alatti függesztőkre is szerelni. A 9L-t azt hiszem a hűtés kialakítása miatt csak szárnyvégre lehet rakni. Ezért van az, hogy a csehek szárny alatt hordják. Ők 9M-nek gyártott Sidewindereket vettek, mi meg 9L-ből upgradelt 9M-et. Azt hiszem a mieinknek csak a vezérlés része 9M. Ha egyáltalán még megvannak...

Értem, hogy lehetne tenni szárny alá, de akkor mit raksz a szárnyvégre ha nem Sidewinder-t?