[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Értem, hogy lehetne tenni szárny alá, de akkor mit raksz a szárnyvégre ha nem Sidewinder-t?
Iris-T rakétát!! :D
Komolyra fordítva: A mi Sidewinder rakétáink azok AIM-9L/I-1, ezeknek az infra-fej hűtéséhez a hűtőgázt a főfutóaknákban lévő palackoktól vezeték ki - de csak a szárnyvégen lévő sinekhez, így ezt a rakétát csak ide lehet függeszteni (ha azt akarod hogy működjön is). A későbbi Sidewinderek már argon-hűtésűek, azoknál a hűtőpalack vagy a sínben vagy magában a rakétában van, így azokat a saját sínjével bárhová lehet függeszteni.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 854
80 380
113
https://mandiner.hu/cikk/20190318_benko_tibor_honvedelem_interju

"A csehek rendszeresítik az európai közös gyártású Meteor légiharc-rakétát. Magyarország követheti-e őket annak fényében, hogy most fejeződött be az amerikai Sidewinderek felújítása?
A magyar Gripenek tekintetében a most meglévő variációt tartjuk meg, a jelenlegi rakéták kihordási ideje 6-7 év, kidobálni nem akarjuk őket."

Ezek szerint s Sidewinderek ismét bevethetők, azokkal repkednek már a gépeink? (lehet hogy már írtatok róla, de nekem kimaradt)

Erről a cseh Meteor rendszeresítésről van valami hivatalos cseh forrás?
Vagy csak arról van szó, hogy a csehek is megkapták az MS20 szoftverfrissítést, ami többek között a Meteor hordozását is lehetővé teszi, de a rakétákat még nem rendelték meg?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 854
80 380
113
Igaz!
http://gripen.uw.hu/fegyverzet.html
A Sidewinder rakéták függeszésénél komoly probléma, hogy a rakéták szárnyain lévő rolleronok a szárny túl kis csavarási szilárdsága miatt flattering jelenséget okoznak, ami a szárnyszerkezet idő előtti, fáradásos tönkremenetelét okozhatja. Emiatt 200 repült óránként szerelési-javítási munka lenne szükséges,[31] a gyakorlatban a Gripen üzemeltetői a törővégi indítósíneken csak olyan rakétát hordoznak, amelyeken nincsen rolleron (így a rakéta használhatatlan). A probléma véglegesen valószínűleg csak a Sidewindernél korszerűbb IRIS–T vagy AIM–132 ASRAAM rakéták rendszerbe állításával fog megoldódni (ezeken a rakétákon nincsen rolleron), addig a repülőgépek ezen csomópontjaira éles Sidewinder rakétát valószínűleg csak harci helyzetekben függesztenek, amikor a kicsit gyorsabb anyagfáradás érdektelen.


Úgy tűnik, hogy ez a "probléma" a cseheket nem nagyon zavarja...


Cseh készültségi Gripenek (QRA) szárnyvégi AIM-9-cel

2018

http://www.airfighters.com/photo/209427/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9235/

http://www.airfighters.com/photo/217522/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9235/

http://www.airfighters.com/photo/217521/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9243/

http://www.airfighters.com/photo/211579/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9243/

http://www.airfighters.com/photo/209428/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9244/

http://www.airfighters.com/photo/211580/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9245/

http://www.airfighters.com/photo/211685/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9245/



2017

http://www.airfighters.com/photo/213035/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9243/

http://www.airfighters.com/photo/193176/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9243/




2016

http://www.airfighters.com/photo/185712/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9237/

http://www.airfighters.com/photo/185907/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9245/

http://www.airfighters.com/photo/185908/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9238/

http://www.airfighters.com/photo/185909/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9237/

http://www.airfighters.com/photo/183499/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9236/


2015

http://www.airfighters.com/photo/158360/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9243/

http://www.airfighters.com/photo/158359/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9238/

http://www.airfighters.com/photo/155186/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9242/


stb.


Főleg 2008 és 2012 közötti időszakból vannak olyan cseh fotók, amikor a szárny alatt hordozzák a készültségi gépek az AIM-9-et. Az összes többi évben szinte csak szárnyvégi függesztésekről vannak fotók.


Van erről a problémáról külföldi forrásból származó leírás is?
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 810
72 404
113
Úgy tűnik, hogy ez a "probléma" a cseheket nem nagyon zavarja...


Cseh készültségi Gripenek (QRA) szárnyvégi AIM-9-cel

2018

http://www.airfighters.com/photo/209427/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9235/

http://www.airfighters.com/photo/217522/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9235/

http://www.airfighters.com/photo/217521/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9243/

http://www.airfighters.com/photo/211579/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9243/

http://www.airfighters.com/photo/209428/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9244/

http://www.airfighters.com/photo/211580/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9245/

http://www.airfighters.com/photo/211685/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9245/



2017

http://www.airfighters.com/photo/213035/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9243/

http://www.airfighters.com/photo/193176/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9243/




2016

http://www.airfighters.com/photo/185712/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9237/

http://www.airfighters.com/photo/185907/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9245/

http://www.airfighters.com/photo/185908/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9238/

http://www.airfighters.com/photo/185909/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9237/

http://www.airfighters.com/photo/183499/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9236/


2015

http://www.airfighters.com/photo/158360/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9243/

http://www.airfighters.com/photo/158359/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9238/

http://www.airfighters.com/photo/155186/M/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/9242/


stb.


Főleg 2008 és 2012 közötti időszakból vannak olyan cseh fotók, amikor a szárny alatt hordozzák a készültségi gépek az AIM-9-et. Az összes többi évben szinte csak szárnyvégi függesztésekről vannak fotók.


Van erről a problémáról külföldi forrásból származó leírás is?
Nekem ugy remlik ez a gond a regi szarnynal jon elo, vagyis az A/B valtozatenal. Kesobb ugy 15 eve valamit mar erositettek rajt a C/D valtozatuenal. De olvassatok el a Gripen faqot tuti le vanbele irva.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Úgy tűnik, hogy ez a "probléma" a cseheket nem nagyon zavarja...
Cseh készültségi Gripenek (QRA) szárnyvégi AIM-9-cel

Főleg 2008 és 2012 közötti időszakból vannak olyan cseh fotók, amikor a szárny alatt hordozzák a készültségi gépek az AIM-9-et. Az összes többi évben szinte csak szárnyvégi függesztésekről vannak fotók.
Úgy tünik, ez a probléma minket se nagyon zavart, amíg Sidewinderrel volt készültség a mieink is a szárnyvégre függesztették azokat. Vagyis ahogy a #5035-ben írtam, nem volt más választásunk!! Lehet, hogy a cseh Gripeneknél
- már a szárny alatti függesztőkhöz is van kivezetett hűtés-cső a rakétának, vagy
- a csehek vettek modernebb argon-hűtésű rakétákat IS amit bárhova lehet függeszteni
Az AIM-9L és -9M rakétákat külsőre nem lehet megkülönböztetni, így belső infók nélkül nehéz eldönteni a kérdést, mármint hogy milyen rakéta van a gépre függesztve.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 810
72 404
113
Mondjuk ha jol tudom nekunk van 13 db echte magyarosch gripenunk es egy D a cseheknel osszetort helyett. Szoval mivel ugye a D az ugyanazt tudja elvileg mint a C csak gepagyu nelkul, igy annal az 1 db gripennel felmerul a kerdes hogy lehet-e?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 854
80 380
113
Úgy tünik, ez a probléma minket se nagyon zavart, amíg Sidewinderrel volt készültség a mieink is a szárnyvégre függesztették azokat. Vagyis ahogy a #5035-ben írtam, nem volt más választásunk!! Lehet, hogy a cseh Gripeneknél
- már a szárny alatti függesztőkhöz is van kivezetett hűtés-cső a rakétának, vagy
- a csehek vettek modernebb argon-hűtésű rakétákat IS amit bárhova lehet függeszteni
Az AIM-9L és -9M rakétákat külsőre nem lehet megkülönböztetni, így belső infók nélkül nehéz eldönteni a kérdést, mármint hogy milyen rakéta van a gépre függesztve.

A cseheknek ketfele raketajuk van. AIM-9M-2-t rendeltek az L-159esekhez es AIM-9M-8-9-et kaptak a Gripen rendszeresitesekor. Ez utobbi raketakon allitag US Navy felirat is lathato. A Navy a kulso huteses valtozatot hasznalja.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 854
80 380
113
Azt lenne jo tudni hogy ez tenyleg letezo problema-e es hogy csak a kecskemeti gepeket erinti-e a regi szarnyak miatt (vagy mint a gyakori futomu hibak a palya dilatacios hibai miatt) vagy masnal is van. Mert kb 12 evvel ezelott ezt valaki elultette a koztudatban, de a csehek es a magyarok azota is a szarnyvegen hordjak a raketat es nem volt belole semmi problema. Sem hir arrol hogy a 800 oras sved karbantartason valamit erositettek vagy csereltek volna a szarnyakon.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Mondjuk ha jol tudom nekunk van 13 db echte magyarosch gripenunk es egy D a cseheknel osszetort helyett. Szoval mivel ugye a D az ugyanazt tudja elvileg mint a C csak gepagyu nelkul, igy annal az 1 db gripennel felmerul a kerdes hogy lehet-e?
Tökmindegy mire LENNE alkalmas a D-Gripen ami ugye kétüléses, alapból kiképző-változat. Ilyen gépet nem állítanak készültségbe, tehát békeidőben abszolút nem jellemző rajta a Sidewinder.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 251
8 398
113
Azt lenne jo tudni hogy ez tenyleg letezo problema-e es hogy csak a kecskemeti gepeket erinti-e a regi szarnyak miatt (vagy mint a gyakori futomu hibak a palya dilatacios hibai miatt) vagy masnal is van. Mert kb 12 evvel ezelott ezt valaki elultette a koztudatban, de a csehek es a magyarok azota is a szarnyvegen hordjak a raketat es nem volt belole semmi problema. Sem hir arrol hogy a 800 oras sved karbantartason valamit erositettek vagy csereltek volna a szarnyakon.

Az is lehet, hogy az elmúlt tíz évben a Svédek megerősítették a szárnyvéget és már nem jelent gondot, de akár azt is el tudom képzelni, hogy mivel ezek bérelt gépek itthon is és a Cseheknél is, ezért azt mondják, hogy oldja meg a gyártó, ha repedés keletkezik, javítsa, cserélje, ... hiszen hivatalosan nem mondták ki, hogy nem lehet szárnyvégen Sidewinder-t vinni.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Azt lenne jo tudni hogy ez tenyleg letezo problema-e es hogy csak a kecskemeti gepeket erinti-e a regi szarnyak miatt (vagy mint a gyakori futomu hibak a palya dilatacios hibai miatt) vagy masnal is van. Mert kb 12 evvel ezelott ezt valaki elultette a koztudatban, de a csehek es a magyarok azota is a szarnyvegen hordjak a raketat es nem volt belole semmi problema. Sem hir arrol hogy a 800 oras sved karbantartason valamit erositettek vagy csereltek volna a szarnyakon.
Mint már írtam, az L- Sidewinder szárnyvégre függesztése nem szabadon-választott, hanem műszaki kényszer. Honnan tudod, hogy nem volt belőle semmi probléma, ha lett volna akkor neked megírták volna ajánlott levélben? Milyen konkrét infóid vannak a 800 órás karbantartásról, arról hogy milyen munkákat hajtottak végre ott a Gripeneken? Van róla konkrét listád hogy miket cseréltek az eleve tervezett cseréken kívül mert megbukott a teszteken, vagy hibákat/repedéseket/sérüléseket tártak a hibafelmérések során? Ha lett volna bármilyen szerkezeti probléma, annak javítása bármilyen módon vagy szárny-cserével, akkor tudnál róla?!! Mert ilyen infókat én is szívesen vennék, csak nem tudom honnan lehetne?!!
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 157
24 073
113
Mint már írtam, az L- Sidewinder szárnyvégre függesztése nem szabadon-választott, hanem műszaki kényszer.
Megpróbálom visszakeresni, de ezt már végigbeszéltük egyszer, korábban képeket linkeltem "magyar" szárny alatti függesztésről is...
 

Pista a hegyről

Well-Known Member
2018. április 4.
987
2 479
93
Azt lenne jo tudni hogy ez tenyleg letezo problema-e es hogy csak a kecskemeti gepeket erinti-e a regi szarnyak miatt (vagy mint a gyakori futomu hibak a palya dilatacios hibai miatt) vagy masnal is van. Mert kb 12 evvel ezelott ezt valaki elultette a koztudatban, de a csehek es a magyarok azota is a szarnyvegen hordjak a raketat es nem volt belole semmi problema. Sem hir arrol hogy a 800 oras sved karbantartason valamit erositettek vagy csereltek volna a szarnyakon.

Szerintem nem repültek annyit rakétával hogy előjött volna ilyen hiba (ha tényleg előfordulhat ilyen), ezen kár aggódni. Gyakorló repülések nagy része fegyver nélkül megy, riasztás meg nincs annyi szerencsére. Illetve gyakorláshoz rolleron nélkül eleve nincs gond.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator and emel

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 859
7 100
113
Szerintem nem repültek annyit rakétával hogy előjött volna ilyen hiba (ha tényleg előfordulhat ilyen), ezen kár aggódni. Gyakorló repülések nagy része fegyver nélkül megy, riasztás meg nincs annyi szerencsére. Illetve gyakorláshoz rolleron nélkül eleve nincs gond.
Bocsi ha nagyon hülye kérdés vagy ha off a téma de pl ha risztást kap a keszi akkor milyen fegyverzettel szállnak fel? ( ha van rajta valami más egyáltalán a gépágyun kívül)
Stop. A D változat teljes értékű harci változat, csak gépágyú nincs rajta, de ennyi. Ez kiképzésre is alkalmas harci változat.
Szerintem egy dolog 2 oldalát fogtátok meg , igazatok van mindkettőtöknek szerintem így külsőleg szemlélve a dolgokat
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Bocsi ha nagyon hülye kérdés vagy ha off a téma de pl ha risztást kap a keszi akkor milyen fegyverzettel szállnak fel? ( ha van rajta valami más egyáltalán a gépágyun kívül)
Amíg volt üzemképes addig gépenként 2-2 Sidewinder-el, mióta azok kiestek azóta 2-2 AMRAAM-al repül a keszi. A Baltikumban volt teljes fegyverzetű készültség, 4 AMRAAM+2 Siedewinder.
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 854
80 380
113
Mint már írtam, az L- Sidewinder szárnyvégre függesztése nem szabadon-választott, hanem műszaki kényszer. Honnan tudod, hogy nem volt belőle semmi probléma, ha lett volna akkor neked megírták volna ajánlott levélben? Milyen konkrét infóid vannak a 800 órás karbantartásról, arról hogy milyen munkákat hajtottak végre ott a Gripeneken? Van róla konkrét listád hogy miket cseréltek az eleve tervezett cseréken kívül mert megbukott a teszteken, vagy hibákat/repedéseket/sérüléseket tártak a hibafelmérések során? Ha lett volna bármilyen szerkezeti probléma, annak javítása bármilyen módon vagy szárny-cserével, akkor tudnál róla?!! Mert ilyen infókat én is szívesen vennék, csak nem tudom honnan lehetne?!!

Igazad van, nem tudjuk. Arra gondoltam, ahogy tobb kisebb problemarol is keringtek informaciok, valoszinuleg errol is keringett volna, ha van ilyen. De tenyleg nem tidhatjuk, mit csereltek ki a svedek.