[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 211
81 102
113
Demeter újabb "értelmes" felszólalása.... o_O:)
Komolyan, ez a nő teljesen reménytelen.
Azért Benkő helyében egy kissé jobban megmagyaráztam volna neki, miért nem.

Ennyire csak nem lehet hülye.... és az sem, aki súg neki.
Szerintem pontosan tudják, hogy a titkosított információk egy részéhez politikusként hozzáférhetnek, de elmondani már nem lehet mert titkos adat és hogy ezért nyilvánosan nem is fognak rá választ kapni. Ezek a parlamenti kérdések kb. arra jók, hogy ha később esetleg kiderül valami, azt lehessen mondani hogy megint nem mondott igazat a miniszter. Pl. Benkő addig tagadta a második Falcon 7X-et, amíg meg nem jelent róla egy leleplező cikk fotóval. Az első sablonválasz mindig a "Nem, nincs ilyen, nem létezik", aztán jön a "még tart a piackutatás, minden lehetőséget megvizsgálunk és a legjobbat választjuk", utána pedig a "kérdező politikusként bármikor betekintést kérhet az információt tartalmazó iratokba", végül bejelentik hogy mit vettek. Ha már a HM titokba akar tartani dolgokat, inkább azt kellene vizsgálniuk, hogy az újságokba cikkeket írók honnan értesülnek arról hogy mi történik a színfalak mögött. És tenni ellene, ha titkolni akarják. Ha már egyszer prioritás lett az információs hadviselés.... persze az is lehet, hogy épp az "információs hadviselésnek" vagyunk az áldozatai. (a Pompeo látogatás következményeiről nem is tudunk semmi biztosat.)
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
Ennyire csak nem lehet hülye.... és az sem, aki súg neki.
Szerintem pontosan tudják, hogy a titkosított információk egy részéhez politikusként hozzáférhetnek, de elmondani már nem lehet mert titkos adat és hogy ezért nyilvánosan nem is fognak rá választ kapni. Ezek a parlamenti kérdések kb. arra jók, hogy ha később esetleg kiderül valami, azt lehessen mondani hogy megint nem mondott igazat a miniszter. Pl. Benkő addig tagadta a második Falcon 7X-et, amíg meg nem jelent róla egy leleplező cikk fotóval. Az első sablonválasz mindig a "Nem, nincs ilyen, nem létezik", aztán jön a "még tart a piackutatás, minden lehetőséget megvizsgálunk és a legjobbat választjuk", utána pedig a "kérdező politikusként bármikor betekintést kérhet az információt tartalmazó iratokba", végül bejelentik hogy mit vettek. Ha már a HM titokba akar tartani dolgokat, inkább azt kellene vizsgálniuk, hogy az újságokba cikkeket írók honnan értesülnek arról hogy mi történik a színfalak mögött. És tenni ellene, ha titkolni akarják. Ha már egyszer prioritás lett az információs hadviselés.... persze az is lehet, hogy épp az "információs hadviselésnek" vagyunk az áldozatai. (a Pompeo látogatás következményeiről nem is tudunk semmi biztosat.)
Túlbecsülöd :D
Ha meg van aki infózza, az tutira tudja, hogy 22 abszolúte, 35 meg más miatt se.
Még azt se fizettük ki amit berendeltünk szárazföldre, plusz lérak, szállítógépek.
Pompeo ha ajánlott valamit inkább az energiaszektor "amerikanizálását", az erőegyensúly kkeu-i bomlását biztos nem támogatnák, a lengyelek megkaphatják a 35-öt, de a medencében senki. Amúgy pedig pénzünk se lenne rá. Mint Brinker mama F-16-ot azt hoznának.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Gripen szeminár: nyomulás Svájcban, hol tart Erik?
Kelecsényi István


A fő európai célpont ismét Svájc, a korábbi negatív népszavazás nem a típusról szólt. A bolgár üzlet elesett, nagy kérdés India. Az E/F nagy kérdése az energiamenedzselés és a hűtés.
A 2019. évi Saab Gripen Szemináriumot március 27-én tartották Stockholmban. A mai trendnek megfelelően minden érdeklődő láthatta az interneten keresztül, sőt kérdésekeit is tehetett fel. Az előadások prezentációját külön képernyőn is meg lehetett tekinteni.

Jonas Hjelm, a cégcsoport repülési ágának üzleti igazgatója a kereskedelmi területről mutatta be a Saab katonai repülőipari tevékenységét. Marginálisan érintette, létezik a C/D változat, és azt jelenleg hány országban repülik. A Charlie és Delta változatokat a gyártón túl Európában továbbra is Csehország és Magyarország lízingeli, valamint a Brit Birodalmi Repülőakadémia is egy-két géppel végzi a nagysebességű oktatást. Ázsiában a Thai Királyi Légierő, Afrikában a Dél-Afrikai Köztársaság tartja hadrendben a típust.

Az eladási fő cél Európában: Svájc, elsősorban, hiszen itt már egyszer megnyerte a tendert a Gripen, de a korábbi népszavazás végül is elvetette új harci repülőgépek beszerzését. Az új tender viszont már nemcsak az F-5 költséghatékony leváltására, hanem az F-18-as (Svájcban nem E/F, mert nincs a gépágyún kívül csapásmérő fegyverzete) utódtípusának beszerzésére is szolgál. A Gripennek ismét meg kell mérkőznie a negyedik generációs Super Hornet, Rafale, Eurofighter harci gépekkel, és az ötödik generációs F-35A Villám2-vel is. Az előző tendergyőzelmet sem a kiemelkedő harci-technikai paraméterek hozták (ott a típus az utolsók között végzett), hanem az elégséges paraméterek mellett gazdaságos üzemeltetés és barátságos ár.



Finnország szintén célkeresztben van, több kérdés is érkezett Finnországból, de saját véleményem szerint a F-35 lesz a nyerő az északi államnak. A prezentáción szerepelt még Ausztria, de ők végül az Eurofighter GbmH-val megegyeztek a költséghatékonyabb üzemeltetésről és számlázásról. Horvátország, amely használt, de felújított izraeli F-16A/B harci gépekkel váltaná le matuzsálemi korú MiG-21 vadászait, szintén szerepelt a célok között, de valljuk meg, kevés esély van arra, hogy visszatérnének a Saab üdvöskéjéhez. Valószínűleg – kis huzavona után – az Egyesült Államok és Izrael megállapodnak, és zöld utat kap szomszédainknak a Netz eladása.

A bolgárok felé – Jonas Hjelm szavaival – a legjobb harci repülőgépre a legjobb pénzügyi konstrukciót ajánlották fel, de ilyen az üzlet: a balkáni ország az amerikai F-16V-t választotta. Hozzáteszem, hogy a nyolc Falcon teljesen felesleges kapacitással, és élettartammal rendelkezik, ráadásul bár teljes élettartamra viszonyított üzemeltetési költsége alacsonyabb, mint a Gripené, de a szokásos kelet-európai NATO átlaggal számolva, majd 100 évig lehetne üzemeltetni, ami irreális. Kisebb intervallumra viszont már a Gripen a költséghatékonyabb repülőgép és még mindig több mint elégséges képességgel rendelkezik. De ilyen az üzlet (és a politikai nyomásgyakorlás).

A svédek a többi földrészen is megtették ajánlatukat. Az afrikai Botswana néhány darabos C/D beszerzése azonban pénzügyi és politikai okok miatt húzódik.

Az új Gripen E/F-re is vannak már célcsoportok.

Svédország és Brazília már biztos üzemeltető és gyártó. Kanada más tészta. Ott a Saab megtette ajánlatát, de közben az ausztráloktól is beszereztek használt F/A-18 repülőgépeket. A típusváltásra pedig az F/A-18E/F Block III és az F-35A közül az utóbbi még kimagaslóan esélyes, a Gripen és a többi európai gyártó pedig valószínűleg csak a díszlet.



India nagy tenderére ismét jelentkezett a Saab, gyártópartner is lenne. Elnézve azonban, hogy a Lockheed mit ajánl fel, és hogyan nyomul, mögöttük a Boeing is, a francia Rafale pedig már kis számban, de hadrendbe is kerül, az idő nem a svéd ajánlatnak kedvez. Aktív marketinget nem nagyon látni India irányába.

Amennyiben Brazíliában sikeres lesz a típus, akkor Paraguay is esélyes a típus rendszeresítésére.

A jövő azonban a JAS-39E/F, de szintén fontos értékesítése terület az Észak-Amerikában rendszeresítendő T-X (amely a Boeing és a Saab közös gyermeke, bár az újvilágban a mai Egyesült Államokbeli politikának megfelelően a svéd cég a csendestárs) és az Erieye légtérellenőrző, és repülő harcálláspont rendszere, amelyet több típusú repülőgépre is rá lehet építeni.

A Gripen Erik változata köszöni szépen jól van, ezt már Eddy De La Motte, a Gripen E/F kereskedelmi részlegének vezetője eladásában hallottuk, ütemezetten folynak a tesztelések, két példány már a levegőben, és több további repülőgép az összeszerelés különböző fázisban. A prezentáción is fellelhető volt egy felirat: Full Speed ahead – Teljes sebességgel előre. Az első közelharc-rakétaindítások is lezajlottak. Az új Gripen képességei közül az integrált elektronikai felderítő és harcrendszert bonyolultságát emelte ki, amelyeknél a új generációs harcászati rendszerek és érzékelők beépítése, és tesztelése során az energia és a hűtésmenedzselés az egyik kulcstényező. Az AESA lokátornak nagyobb a hűtésszükséglete a régebbi doppler-impulzus radarokénál, és a különféle szenzorok, érzékelők is komoly teljesítményt és hűtést igényelnek. A Gripen E változatból négy prototípus készül – a 39-7,8,9 és 10-es –, amelyek gyártása és tesztelése után a svéd-brazil gyártás kezdődik, összesen huszonnégy gép/év kapacitással. A kétüléses változatot, amelyet elsősorban brazil igényre fejlesztenek, 2020 utánra ígérik.



Lisa Ábom, a technológiai fejlesztés vezetője, kiemelte előadásában, hogy a repülőgép gyártásához is új technológiákat kellett kifejleszteni, illetve elsajátítani a Saab-nál, és ez a tervezési fázis mellett például a mesterséges intelligencia, a különféle kompozit anyagok gyártása, a mixed, vagyis félig virtuális valóság, félig hagyományos szerelés elsajátítása terén. A Google szemüvegéhez hasonlóan, a repülőgépgyártás során több szakember olyan technikát használ, hogy védőszemüvegének egyik lencséjére rávetítenek különféle adatokat, ábrákat, és közben végzi a munkafolyamatot. A virtuális valóság szemüveggel történő kiterjesztése például a repülőgépek tesztelésénél segíti új generációs szimulátorok mellett a pilótákat.

Utóbbi a JAS-39E/F alkalmazásánál is már szerepet kap, a gép már nem csak a HUD és a képernyős műszerfal, amelyen információkat, adatokat szolgáltat a pilótának, hanem valószínűsíthetően az „okos” sisakkal is rendelkezni fog.

A Gripen szeminárium végén kérdéseket is feltettek a nézők, hallgatók. A Gripen Agresszor, amelynek teljes léptékű makettjét például Fairfordban is bemutatták, jelenleg nincs fejlesztés alatt. A Saabosok virágnyelven úgy írták körül a helyzetet, hogy az amerikai a T-X győzelem után, lehetséges, hogy más országok is rendelnek belőle, illetve, hogy nagysebességű kiképző repülőgépre szükség van, és a Gripen Agresszor igény szerint kifejleszthető.



Hasonló az álláspont a repülőgép-fedélzeti, navalizált Gripennel kapcsolatban: amennyiben India igényli, akkor kifejlesztik. Nem szabad elfelejteni, hogy a tengerész Griff C/D alapú elképzelés volt, amelybe például jelenleg AESA lokátor beépítése nem lehetséges, hatótávolsága és fegyverterhelése is viszonylag korlátozott. A Erik viszont még a prototípusok szintjén és a légierős szárazföldi változat fejlesztésénél tart, tehát ebből tengerészeti változat kifejlesztése csak a jövő opciója lehet. Kérdés volt még a Gripen elektronikai harcrendszeréhez konténer fejlesztése, erre az a válasz, hogy a JAS-39 olyan harci repülőgép, amelyben integrálva került beépítésre a harcrendszer és önvédelmi rendszer. Ez egyben azt is jelentheti, hogy a néhány éve kifejlesztett ETSL önvédelmi konténer, ha nem is került süllyesztőbe, de jegelik.

A következő Saab Gripen szeminárium valamikor 2020-ban várható.

http://iho.hu/hir/gripen-szeminar-nyomulas-svajcban-hol-tart-erik-190328
Nekünk inkább abból a SAAB légtérellenőrzőből kellene.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Csak valószínűleg nem az összes gépet (100körül) fogják így megtartani. Arról volt szó, hogy azért nem a C/D-ket alakítják át, mert amíg az átalakítások zajlanak, addig nem lenne meg a szükséges mennyiségű gép.
Gondolom, hogy ez annak a folyománya, hogy azt nyilatkozták, hogy elkészítik a E radarjának a kisebb verzióját.
Én olvastam olyan nyilatkozatot is, hogy alapvetően a sárkányszerkezet 40-50 év feletti élettartamra van fejlesztve.
Ennek fényében én mindenképpen a jelenlegi gépeinkben gondolkoznék továbbra is, csak elektronikailag E szintre hozva, fegyverzetbővítve és nagyjavítva.
Amire nekünk kell, arra tökéletesek ezek is. Az biztos, hogy az E-k megérkezésével fog felszabadulni C/D verzió. Ha bővíteni szeretnénk a gépek számát, akkor meg lesz a lehetőségünk, hogy válogassunk.
Ezekkel a gépekkel lazán ki fogjuk húzni a 6. generációs gépekig, vagy ha bedől mindkét európai project, akkor nagy duzzogva elfogadjuk az F-35-öt is... :rolleyes::D
 
  • Tetszik
Reactions: Ratamahata
K

kamm

Guest
Csak valószínűleg nem az összes gépet (100körül) fogják így megtartani. Arról volt szó, hogy azért nem a C/D-ket alakítják át, mert amíg az átalakítások zajlanak, addig nem lenne meg a szükséges mennyiségű gép.
Gondolom, hogy ez annak a folyománya, hogy azt nyilatkozták, hogy elkészítik a E radarjának a kisebb verzióját.
Én olvastam olyan nyilatkozatot is, hogy alapvetően a sárkányszerkezet 40-50 év feletti élettartamra van fejlesztve.
Ennek fényében én mindenképpen a jelenlegi gépeinkben gondolkoznék továbbra is, csak elektronikailag E szintre hozva, fegyverzetbővítve és nagyjavítva.
Amire nekünk kell, arra tökéletesek ezek is. Az biztos, hogy az E-k megérkezésével fog felszabadulni C/D verzió. Ha bővíteni szeretnénk a gépek számát, akkor meg lesz a lehetőségünk, hogy válogassunk.
Ezekkel a gépekkel lazán ki fogjuk húzni a 6. generációs gépekig, vagy ha bedől mindkét európai project, akkor nagy duzzogva elfogadjuk az F-35-öt is... :rolleyes::D

Ilyesmit ir a cikk is, hogy ha valoban marad a C/D ujabb 10-20 evre, akkor kozosen fejleszthetik tovabb az E/F mellett, ami jo hir lehet a tobbi uzemeltetonek, koztuk nekunk is.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ilyesmit ir a cikk is, hogy ha valoban marad a C/D ujabb 10-20 evre, akkor kozosen fejleszthetik tovabb az E/F mellett, ami jo hir lehet a tobbi uzemeltetonek, koztuk nekunk is.
Még annyit, gondolkodva a számokon és a cikken:
Ha tényleg 120-ra felemelik a szolgálatba állított darabszámot a svédek, akkor nem logikus az a lépés a svédektől, hogy nem a C/D-ket upgradelik. Egyszerre a SAAB sem tudja az összes gépet upgradelni (üzemi kapacitás). 60 dararab E-re már leadták a rendelést. Valószínűleg a jelenlegi 100db is elegendő lenne az ország védelmére, tehát megtehetnék, hogy 20db-onként szétkapják a C/D-ket és az alkatrészeit felhasználva E-ket gyártanak.
Csak szerintem rájöttek, hogy "felemészteni" a jelenlegi gépeket még nekik is luxus lenne! Sokkal többet érnek így, illetve E szintre elektronikázva. Innentől kezdve nekünk is ezt kell szem előtt tartani. Légirendőr feladatokra ill. kisebb hatótávval is kiváló gépek lesznek ezek, ha megkapják az új radart, és a későbbi fejlesztéseket.
Továbbá pl. könnyedén fognak tudni pályázni a különböző országoknál (pl. Svájc, ahol meglepő de pénzügyi okokból dobta a nép a gépcserét) egy upgradelt C/D szériával.
Ezeket a fölös (120db feletti) saját készleteik fejlesztésével kielégíthetnek.
VISZONT!!!!
Ha amellett döntünk - és ez lenne a logikus - hogy majd a mi C/D (vagy annak megfelelő) gépeinket is upgradeljük, akkor 2 lehetőség van:
- vagy nem ugyan azokat a gépeket kapjuk vissza - értsd a svédek meglévő C-it upgradelik, és a mieinkre cserélik
- vagy a mi gépeinket 3-4-esével kiviszik, majd egy jelentős munka után visszakapjuk őket.
A 2 verzió között jelentős a különbség: A svédeknek nem biztos, hogy olyan jó biznisz, ha egyes sárkányszerkezeti elemek szempontjából még eredeti A/B-ket kapnak az újabb C/D-ik helyett... :rolleyes:
Ha viszont fizikálisan is a saját gépeinket kapnánk vissza, akkor viszont szinte biztos, hogy több gépre is szükségünk lehet. Ugyebár jelenleg is "csapágyasra vannak járatva" a gépeink. Az elkövetkezőkben is mi vigyázunk Szlovéniára, és egy darabig a horvátokra is. Ez nagyobb terület, több riasztás, felszállásonként is több repült óra. Ha még ki is kell települni mondjuk Zágráb közelébe, akkor az minimum +1 készenléti géppár. Ha ezen felül előjönnek a balti kiruccanások is, akkor egyszerűen elfogynak a gépek.
Egy ilyen gyakorlatilag komplett újra elektronikázás azt jelenti, hogy újra be kell őket repülni, miegymás. De maga az átépítés sem 1-2 nap lesz.
Ezek szimpla számolgatások, és lehet, hogy neccesen, de kijön a jelenlegi gépparkkal lassú (egyenkénti) fejlesztésével.
Meglátjuk....:)
 
K

kamm

Guest
Ugyebár jelenleg is "csapágyasra vannak járatva" a gépeink. Az elkövetkezőkben is mi vigyázunk Szlovéniára, és egy darabig a horvátokra is. Ez nagyobb terület, több riasztás, felszállásonként is több repült óra. Ha még ki is kell települni mondjuk Zágráb közelébe, akkor az minimum +1 készenléti géppár. Ha ezen felül előjönnek a balti kiruccanások is, akkor egyszerűen elfogynak a gépek.

Csaknem kizartnak tartom hogy egyaltalan a kozeleben jarna a hasznalatunk akarcsak az atlagos nyugati oraknak is, peldaul a sved legiero repult oraszamainak....
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Hány darabtól kezdődne a légierő?
Először ki kéne találni hogyan akarunk harcolni és utána lehetne arról beszélni hogy ehhez milyen és mennyi repülőre lenne szükség.
Mindenesetre tuti hogy több mint egy kurta századra..
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 537
113
Szerintem nem kéne feltalálni a melegvizet. Értem én, hogy sok okos agytröszt mindig megpróbálja a sz*rból erénykovácsolás ócska mutatványát, de egy légierő az magasabbegységekből áll, ezredekből. A mi országunk esetében a külpolitikai helyzettől teljesen függetlenül legalább kettőből. Ez az a fokú mennyiségi redundancia, ami minimum elvárható egy operatív szervezetnél és az egyes elemeire vetítve (humán és technikai egység kiadások) ekkortól beszélhetünk költséghatákonyságról.

Jelenleg a 14 Gripen/egyetlen harcászati repülő század úgy néz ki, hogy egyetlen bázison ezt a csekély mennyiséget egy 1000 fős stáb szolgálja ki, ahol egyetlen gép kiesése 7 százalékos veszteség, az egy időben időszakos javításon maximalizálható gépek kiesése pedig közel 30%-os hiányt jelenthet.
Minderre a közel ezer főre olyan alacsony a hajózó és műszaki állomány nagysága, hogy egy-egy 1-5 fő közöttire tehető alkalmi elvándorlási hullám már a mindennapi működésben jelent kihívást és ez már közvetlen nemzetbiztonsági kockázat. A pótlásukra fordítható összeg a lehetségesen meghírdethető létszámokra pedig folyton a rentábilitás határán mozog.
Tehát a légierő, mint olyan nem az a hely, ahol a "kis pénz - kis foci" elv alakalmazható, mivel az egyes költségek nagysága fix. A rá dolgozó háttérszervezetek (adminisztratív, beszállítói/logisztikai, kiszolgáló és örző-védő) nagysága lényegében az operatív állománytól független. És még ott van a magát kézzel-lábbal védő, sajnos elmaradhatatlan vízfej is.

Példaként, a Wizzairnek kell 2-3 pilóta, ezeket a Gripen-es állományból (is) tervezik átcsábítani. 20 fős vadász hajózó állomány esetében az elvándorlás hatása sokkal nagyobb, mint 100 ember esetében, miközben a Wizzair-nek nem fog kelleni csak azért 10-15 ember, mert több pilóta van a légierőben.
Ugyanez igaz a földi kiszolgáló állomány kontra Mercedes gyár relációra is.

Lássuk be, túl régóta zajlik ez a technikailag egyszázados légierő (a MiG-29-eseknél is 2003-ban csökkentették le a darabszámot 14-re, mellettük csak a fogyatkozó Albatros-ok voltak), miközben " egy újszülöttnek minden vicc új".
A 2000 augusztusi pápai reptérbezárás óta eltelt közel két évtized alatt felnőtt egy olyan generáció (nem feltétlenül korban, csak szimplán érdeklődést illetően is), akinek már az is kérdés, hogy hány darabtól kezdődik egyátalán egy légierő?
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
512
1 415
93
Példaként, a Wizzairnek kell 2-3 pilóta, ezeket a Gripen-es állományból (is) tervezik átcsábítani. 20 fős vadász hajózó állomány esetében az elvándorlás hatása sokkal nagyobb, mint 100 ember esetében, miközben a Wizzair-nek nem fog kelleni csak azért 10-15 ember, mert több pilóta van a légierőben.
Szerintem a Honvédség legnagyobb megtartó ereje abban rejlik, hogy (tudtommal) a hajózóknak nincsenek civil papírjaik. Azokat saját zsebből, szabadidőben kell megszerezniük. Nem egyszerű és olcsó mulatság, még ha a képzésekbe be is számít a hatóság valamennyit a korábbi tapasztalatokból.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 263
8 482
113
Szerintem a Honvédség legnagyobb megtartó ereje abban rejlik, hogy (tudtommal) a hajózóknak nincsenek civil papírjaik. Azokat saját zsebből, szabadidőben kell megszerezniük. Nem egyszerű és olcsó mulatság, még ha a képzésekbe be is számít a hatóság valamennyit a korábbi tapasztalatokból.

És akik az új Airbus A319-eseket repülik a légierőben?
 
K

kamm

Guest
Először ki kéne találni hogyan akarunk harcolni és utána lehetne arról beszélni hogy ehhez milyen és mennyi repülőre lenne szükség.
Mindenesetre tuti hogy több mint egy kurta századra..

Hat mondjuk az a 100-110 gep, ami a nyolcvanas evekben volt, az jo viszonyitasi pont mennyiseget tekintve (mert sajna tobbseguk MiG-21 volt...)
 
M

molnibalage

Guest
Hat mondjuk az a 100-110 gep, ami a nyolcvanas evekben volt, az jo viszonyitasi pont mennyiseget tekintve (mert sajna tobbseguk MiG-21 volt...)
Ez meg megint olyan, hogy 1:1-es arányt elvárni két generációval újabbtól nevetséges. Ez kb. olyan, mintha az mondanád, hogy az USAF elégtelen, mert anno a II. vh csúcsán mennyi gépe volt az USAAF-nak és mennyi van ma ahhoz képest.

Csak a mai eszközökkel egy ezrednyi F-15E hetek alatt elvégezné azt a munkát, ami években telt több ezer B-17/24-nek. Mert nem szőnyegbombáznak, hanem odamegy 1 db F-15 és ledob 4-6 db JDAM-et, ami szétkapja az adott üzem kritikus részeit. És ezt minden nap megcsinálná, amíg van bomba és nem napi 1-2-3 célt támadnának.

A képességek növekedése miatt egész egyszerűen semmiféle értelme és realitása nincs annak, hogy ennyi gépe legyen egy 10 milliós országnak ilyen gazdasági erővel. Semmilyen szempontból. Egy 28 gépes légierő is brutálisan erős lenne. A hh újabb sötét időszakában volt a kőgazdag Hollandiának 100 db körüli F-16A-ja. Nekünk meg 100 db szutyok MiG-21PF/MF/Bisz. Az a maroknyi MiG-23MF labdába nem rúgott. A 100 db szutyok gép lecserélése 28 db MiG-29-esre reális lett volna, ha nem rohad szét a flotta. Az egy századnyi 21bisz AP-re meg elég. Vagy LanceR szerű korszerűsítéssel az lehetett volna az olcsójános csapásmérő a 29-es mellett.

De nem, inkább a magyaros virtus és fillérbaszás ment cirka 20 évig. Meg a szar kozmetikázása a repnapokon demózással.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 731
12 259
113
Ez meg megint olyan, hogy 1:1-es arányt elvárni két generációval újabbtól nevetséges. Ez kb. olyan, mintha az mondanád, hogy az USAF elégtelen, mert anno a II. vh csúcsán mennyi gépe volt az USAAF-nak és mennyi van ma ahhoz képest.

Csak a mai eszközökkel egy ezrednyi F-15E hetek alatt elvégezné azt a munkát, ami években telt több ezer B-17/24-nek. Mert nem szőnyegbombáznak, hanem odamegy 1 db F-15 és ledob 4-6 db JDAM-et, ami szétkapja az adott üzem kritikus részeit. És ezt minden nap megcsinálná, amíg van bomba és nem napi 1-2-3 célt támadnának.

A képességek növekedése miatt egész egyszerűen semmiféle értelme és realitása nincs annak, hogy ennyi gépe legyen egy 10 milliós országnak ilyen gazdasági erővel. Semmilyen szempontból. Egy 28 gépes légierő is brutálisan erős lenne. A hh újabb sötét időszakában volt a kőgazdag Hollandiának 100 db körüli F-16A-ja. Nekünk meg 100 db szutyok MiG-21PF/MF/Bisz. Az a maroknyi MiG-23MF labdába nem rúgott. A 100 db szutyok gép lecserélése 28 db MiG-29-esre reális lett volna, ha nem rohad szét a flotta. Az egy századnyi 21bisz AP-re meg elég. Vagy LanceR szerű korszerűsítéssel az lehetett volna az olcsójános csapásmérő a 29-es mellett.

De nem, inkább a magyaros virtus és fillérbaszás ment cirka 20 évig. Meg a szar kozmetikázása a repnapokon demózással.

A két MiG-29 század, korszerűsített Szuhojokkal. 8)
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and vilmoci
Status
Not open for further replies.