[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
Csak valószínűleg nem az összes gépet (100körül) fogják így megtartani. Arról volt szó, hogy azért nem a C/D-ket alakítják át, mert amíg az átalakítások zajlanak, addig nem lenne meg a szükséges mennyiségű gép.
Gondolom, hogy ez annak a folyománya, hogy azt nyilatkozták, hogy elkészítik a E radarjának a kisebb verzióját.
Én olvastam olyan nyilatkozatot is, hogy alapvetően a sárkányszerkezet 40-50 év feletti élettartamra van fejlesztve.
Ennek fényében én mindenképpen a jelenlegi gépeinkben gondolkoznék továbbra is, csak elektronikailag E szintre hozva, fegyverzetbővítve és nagyjavítva.
Amire nekünk kell, arra tökéletesek ezek is. Az biztos, hogy az E-k megérkezésével fog felszabadulni C/D verzió. Ha bővíteni szeretnénk a gépek számát, akkor meg lesz a lehetőségünk, hogy válogassunk.
Ezekkel a gépekkel lazán ki fogjuk húzni a 6. generációs gépekig, vagy ha bedől mindkét európai project, akkor nagy duzzogva elfogadjuk az F-35-öt is... :rolleyes::D

Ilyesmit ir a cikk is, hogy ha valoban marad a C/D ujabb 10-20 evre, akkor kozosen fejleszthetik tovabb az E/F mellett, ami jo hir lehet a tobbi uzemeltetonek, koztuk nekunk is.
 
T

Törölt tag

Guest
Ilyesmit ir a cikk is, hogy ha valoban marad a C/D ujabb 10-20 evre, akkor kozosen fejleszthetik tovabb az E/F mellett, ami jo hir lehet a tobbi uzemeltetonek, koztuk nekunk is.
Még annyit, gondolkodva a számokon és a cikken:
Ha tényleg 120-ra felemelik a szolgálatba állított darabszámot a svédek, akkor nem logikus az a lépés a svédektől, hogy nem a C/D-ket upgradelik. Egyszerre a SAAB sem tudja az összes gépet upgradelni (üzemi kapacitás). 60 dararab E-re már leadták a rendelést. Valószínűleg a jelenlegi 100db is elegendő lenne az ország védelmére, tehát megtehetnék, hogy 20db-onként szétkapják a C/D-ket és az alkatrészeit felhasználva E-ket gyártanak.
Csak szerintem rájöttek, hogy "felemészteni" a jelenlegi gépeket még nekik is luxus lenne! Sokkal többet érnek így, illetve E szintre elektronikázva. Innentől kezdve nekünk is ezt kell szem előtt tartani. Légirendőr feladatokra ill. kisebb hatótávval is kiváló gépek lesznek ezek, ha megkapják az új radart, és a későbbi fejlesztéseket.
Továbbá pl. könnyedén fognak tudni pályázni a különböző országoknál (pl. Svájc, ahol meglepő de pénzügyi okokból dobta a nép a gépcserét) egy upgradelt C/D szériával.
Ezeket a fölös (120db feletti) saját készleteik fejlesztésével kielégíthetnek.
VISZONT!!!!
Ha amellett döntünk - és ez lenne a logikus - hogy majd a mi C/D (vagy annak megfelelő) gépeinket is upgradeljük, akkor 2 lehetőség van:
- vagy nem ugyan azokat a gépeket kapjuk vissza - értsd a svédek meglévő C-it upgradelik, és a mieinkre cserélik
- vagy a mi gépeinket 3-4-esével kiviszik, majd egy jelentős munka után visszakapjuk őket.
A 2 verzió között jelentős a különbség: A svédeknek nem biztos, hogy olyan jó biznisz, ha egyes sárkányszerkezeti elemek szempontjából még eredeti A/B-ket kapnak az újabb C/D-ik helyett... :rolleyes:
Ha viszont fizikálisan is a saját gépeinket kapnánk vissza, akkor viszont szinte biztos, hogy több gépre is szükségünk lehet. Ugyebár jelenleg is "csapágyasra vannak járatva" a gépeink. Az elkövetkezőkben is mi vigyázunk Szlovéniára, és egy darabig a horvátokra is. Ez nagyobb terület, több riasztás, felszállásonként is több repült óra. Ha még ki is kell települni mondjuk Zágráb közelébe, akkor az minimum +1 készenléti géppár. Ha ezen felül előjönnek a balti kiruccanások is, akkor egyszerűen elfogynak a gépek.
Egy ilyen gyakorlatilag komplett újra elektronikázás azt jelenti, hogy újra be kell őket repülni, miegymás. De maga az átépítés sem 1-2 nap lesz.
Ezek szimpla számolgatások, és lehet, hogy neccesen, de kijön a jelenlegi gépparkkal lassú (egyenkénti) fejlesztésével.
Meglátjuk....:)
 
K

kamm

Guest
Ugyebár jelenleg is "csapágyasra vannak járatva" a gépeink. Az elkövetkezőkben is mi vigyázunk Szlovéniára, és egy darabig a horvátokra is. Ez nagyobb terület, több riasztás, felszállásonként is több repült óra. Ha még ki is kell települni mondjuk Zágráb közelébe, akkor az minimum +1 készenléti géppár. Ha ezen felül előjönnek a balti kiruccanások is, akkor egyszerűen elfogynak a gépek.

Csaknem kizartnak tartom hogy egyaltalan a kozeleben jarna a hasznalatunk akarcsak az atlagos nyugati oraknak is, peldaul a sved legiero repult oraszamainak....
 
T

Törölt tag

Guest
Hány darabtól kezdődne a légierő?
Először ki kéne találni hogyan akarunk harcolni és utána lehetne arról beszélni hogy ehhez milyen és mennyi repülőre lenne szükség.
Mindenesetre tuti hogy több mint egy kurta századra..
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 264
70 601
113
Szerintem nem kéne feltalálni a melegvizet. Értem én, hogy sok okos agytröszt mindig megpróbálja a sz*rból erénykovácsolás ócska mutatványát, de egy légierő az magasabbegységekből áll, ezredekből. A mi országunk esetében a külpolitikai helyzettől teljesen függetlenül legalább kettőből. Ez az a fokú mennyiségi redundancia, ami minimum elvárható egy operatív szervezetnél és az egyes elemeire vetítve (humán és technikai egység kiadások) ekkortól beszélhetünk költséghatákonyságról.

Jelenleg a 14 Gripen/egyetlen harcászati repülő század úgy néz ki, hogy egyetlen bázison ezt a csekély mennyiséget egy 1000 fős stáb szolgálja ki, ahol egyetlen gép kiesése 7 százalékos veszteség, az egy időben időszakos javításon maximalizálható gépek kiesése pedig közel 30%-os hiányt jelenthet.
Minderre a közel ezer főre olyan alacsony a hajózó és műszaki állomány nagysága, hogy egy-egy 1-5 fő közöttire tehető alkalmi elvándorlási hullám már a mindennapi működésben jelent kihívást és ez már közvetlen nemzetbiztonsági kockázat. A pótlásukra fordítható összeg a lehetségesen meghírdethető létszámokra pedig folyton a rentábilitás határán mozog.
Tehát a légierő, mint olyan nem az a hely, ahol a "kis pénz - kis foci" elv alakalmazható, mivel az egyes költségek nagysága fix. A rá dolgozó háttérszervezetek (adminisztratív, beszállítói/logisztikai, kiszolgáló és örző-védő) nagysága lényegében az operatív állománytól független. És még ott van a magát kézzel-lábbal védő, sajnos elmaradhatatlan vízfej is.

Példaként, a Wizzairnek kell 2-3 pilóta, ezeket a Gripen-es állományból (is) tervezik átcsábítani. 20 fős vadász hajózó állomány esetében az elvándorlás hatása sokkal nagyobb, mint 100 ember esetében, miközben a Wizzair-nek nem fog kelleni csak azért 10-15 ember, mert több pilóta van a légierőben.
Ugyanez igaz a földi kiszolgáló állomány kontra Mercedes gyár relációra is.

Lássuk be, túl régóta zajlik ez a technikailag egyszázados légierő (a MiG-29-eseknél is 2003-ban csökkentették le a darabszámot 14-re, mellettük csak a fogyatkozó Albatros-ok voltak), miközben " egy újszülöttnek minden vicc új".
A 2000 augusztusi pápai reptérbezárás óta eltelt közel két évtized alatt felnőtt egy olyan generáció (nem feltétlenül korban, csak szimplán érdeklődést illetően is), akinek már az is kérdés, hogy hány darabtól kezdődik egyátalán egy légierő?
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
520
1 445
93
Példaként, a Wizzairnek kell 2-3 pilóta, ezeket a Gripen-es állományból (is) tervezik átcsábítani. 20 fős vadász hajózó állomány esetében az elvándorlás hatása sokkal nagyobb, mint 100 ember esetében, miközben a Wizzair-nek nem fog kelleni csak azért 10-15 ember, mert több pilóta van a légierőben.
Szerintem a Honvédség legnagyobb megtartó ereje abban rejlik, hogy (tudtommal) a hajózóknak nincsenek civil papírjaik. Azokat saját zsebből, szabadidőben kell megszerezniük. Nem egyszerű és olcsó mulatság, még ha a képzésekbe be is számít a hatóság valamennyit a korábbi tapasztalatokból.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 460
9 690
113
Szerintem a Honvédség legnagyobb megtartó ereje abban rejlik, hogy (tudtommal) a hajózóknak nincsenek civil papírjaik. Azokat saját zsebből, szabadidőben kell megszerezniük. Nem egyszerű és olcsó mulatság, még ha a képzésekbe be is számít a hatóság valamennyit a korábbi tapasztalatokból.

És akik az új Airbus A319-eseket repülik a légierőben?
 
K

kamm

Guest
Először ki kéne találni hogyan akarunk harcolni és utána lehetne arról beszélni hogy ehhez milyen és mennyi repülőre lenne szükség.
Mindenesetre tuti hogy több mint egy kurta századra..

Hat mondjuk az a 100-110 gep, ami a nyolcvanas evekben volt, az jo viszonyitasi pont mennyiseget tekintve (mert sajna tobbseguk MiG-21 volt...)
 
M

molnibalage

Guest
Hat mondjuk az a 100-110 gep, ami a nyolcvanas evekben volt, az jo viszonyitasi pont mennyiseget tekintve (mert sajna tobbseguk MiG-21 volt...)
Ez meg megint olyan, hogy 1:1-es arányt elvárni két generációval újabbtól nevetséges. Ez kb. olyan, mintha az mondanád, hogy az USAF elégtelen, mert anno a II. vh csúcsán mennyi gépe volt az USAAF-nak és mennyi van ma ahhoz képest.

Csak a mai eszközökkel egy ezrednyi F-15E hetek alatt elvégezné azt a munkát, ami években telt több ezer B-17/24-nek. Mert nem szőnyegbombáznak, hanem odamegy 1 db F-15 és ledob 4-6 db JDAM-et, ami szétkapja az adott üzem kritikus részeit. És ezt minden nap megcsinálná, amíg van bomba és nem napi 1-2-3 célt támadnának.

A képességek növekedése miatt egész egyszerűen semmiféle értelme és realitása nincs annak, hogy ennyi gépe legyen egy 10 milliós országnak ilyen gazdasági erővel. Semmilyen szempontból. Egy 28 gépes légierő is brutálisan erős lenne. A hh újabb sötét időszakában volt a kőgazdag Hollandiának 100 db körüli F-16A-ja. Nekünk meg 100 db szutyok MiG-21PF/MF/Bisz. Az a maroknyi MiG-23MF labdába nem rúgott. A 100 db szutyok gép lecserélése 28 db MiG-29-esre reális lett volna, ha nem rohad szét a flotta. Az egy századnyi 21bisz AP-re meg elég. Vagy LanceR szerű korszerűsítéssel az lehetett volna az olcsójános csapásmérő a 29-es mellett.

De nem, inkább a magyaros virtus és fillérbaszás ment cirka 20 évig. Meg a szar kozmetikázása a repnapokon demózással.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 309
13 565
113
Ez meg megint olyan, hogy 1:1-es arányt elvárni két generációval újabbtól nevetséges. Ez kb. olyan, mintha az mondanád, hogy az USAF elégtelen, mert anno a II. vh csúcsán mennyi gépe volt az USAAF-nak és mennyi van ma ahhoz képest.

Csak a mai eszközökkel egy ezrednyi F-15E hetek alatt elvégezné azt a munkát, ami években telt több ezer B-17/24-nek. Mert nem szőnyegbombáznak, hanem odamegy 1 db F-15 és ledob 4-6 db JDAM-et, ami szétkapja az adott üzem kritikus részeit. És ezt minden nap megcsinálná, amíg van bomba és nem napi 1-2-3 célt támadnának.

A képességek növekedése miatt egész egyszerűen semmiféle értelme és realitása nincs annak, hogy ennyi gépe legyen egy 10 milliós országnak ilyen gazdasági erővel. Semmilyen szempontból. Egy 28 gépes légierő is brutálisan erős lenne. A hh újabb sötét időszakában volt a kőgazdag Hollandiának 100 db körüli F-16A-ja. Nekünk meg 100 db szutyok MiG-21PF/MF/Bisz. Az a maroknyi MiG-23MF labdába nem rúgott. A 100 db szutyok gép lecserélése 28 db MiG-29-esre reális lett volna, ha nem rohad szét a flotta. Az egy századnyi 21bisz AP-re meg elég. Vagy LanceR szerű korszerűsítéssel az lehetett volna az olcsójános csapásmérő a 29-es mellett.

De nem, inkább a magyaros virtus és fillérbaszás ment cirka 20 évig. Meg a szar kozmetikázása a repnapokon demózással.

A két MiG-29 század, korszerűsített Szuhojokkal. 8)
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and vilmoci

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
17 476
30 806
113
A 100 db szutyok gép lecserélése 28 db MiG-29-esre reális lett volna, ha nem rohad szét a flotta. Az egy századnyi 21bisz AP-re meg elég. Vagy LanceR szerű korszerűsítéssel az lehetett volna az olcsójános csapásmérő a 29-es mellett.
Ott voltak a szuhojok, fegyverzettel, képességekkel! Azokat kellett volna megtartani addig, amíg a 29ek kapnak egy izraeli modernizációt pgm-el. Aztán csak 28 mig kellett volna nagyjából mostanáig, amikor gondolkodhatnánk azon, hogy Gripen vagy Lightning váltsa e őket egy 2015-2025 kiválasztási és rendszeresítési időben.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 460
9 690
113
hogy ennyi gépe legyen egy 10 milliós országnak ilyen gazdasági erővel. Semmilyen szempontból. Egy 28 gépes légierő is brutálisan erős lenne. A hh újabb sötét időszakában volt a kőgazdag Hollandiának 100 db körüli F-16A-ja.

A csődbement 10 milliós Görögország légiereje:

153 db F-16
40 db Mirage 2000
28 db AH-64
30 db CH-47
20 db NH-90
70 db OH-58
125 db egyébb Bell helicopter
És még vagy 200 egyéb gép, pl.: 45 db T-6 Texan II, 12 db C-130, 8 db C-27

A szárazföldi páncélos erők és a légvédelem is hasonlóan durvák.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74
M

molnibalage

Guest
A csődbement 10 milliós Görögország légiereje:

153 db F-16
40 db Mirage 2000
28 db AH-64
30 db CH-47
20 db NH-90
70 db OH-58
125 db egyébb Bell helicopter
És még vagy 200 egyéb gép, pl.: 45 db T-6 Texan II, 12 db C-130, 8 db C-27

A szárazföldi páncélos erők és a légvédelem is hasonlóan durvák.
Ja, és a görög gazdasági mutatók? Ha neked az a mérce, hogy egy 18-25%-os munkanélküliséggel bíró ország eltart ekkora haderőt, akkor hajrá. Meg lehet ezt is célozni. A fiatalok meg lépnek le a búsba.

A hadrafoghatóság meg nem látszik a fenti listában.

Papíron volt 28 db MiG-29-es 1999-ben. A valóság meg ennek úgy a fele sem volt.
 
T

Törölt tag

Guest
A csődbement 10 milliós Görögország légiereje:

153 db F-16
40 db Mirage 2000
28 db AH-64
30 db CH-47
20 db NH-90
70 db OH-58
125 db egyébb Bell helicopter
És még vagy 200 egyéb gép, pl.: 45 db T-6 Texan II, 12 db C-130, 8 db C-27

A szárazföldi páncélos erők és a légvédelem is hasonlóan durvák.
Lehet, hogy nem véletlenül ment csődbe?
Mellesleg ők a 2,2-2,3%-át költik a GDP-nek a haderőre. És ne feledd el, hogy nekik volt némi kis balhéjuk a törökökkel Ciprus táján. Ezeket a gépeket nem most vették, és a gazdasági problémákkal párhuzamosan a 9Mrd dollárról 4,9Mrd-ra esett vissza a hadi költségvetés.
Ők sem mostanában fognak a haderőre költeni... ;) 2018-ban a teljes hadi költségvetés kb.12%-át költötték eszközbeszerzésre.