[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.
K

kamm

Guest
Nem állandó alakulat kellene Sármellékre, hanem csak egy második készültség, amit mondjuk hetente lehetne váltani. Ez csak heti egy startot váltáskor (ilyenkor még az utánégetőt se fontos használni) + a dunántúli és szlovén-horvát irányú készültségi riasztásokat jelentené - mondjuk félévente egyszer-kétszer? Ennél még a nyári utasforgalom is sűrűbb ...

Fene tudja, szerintem Taszar okosabb lenne. Egyreszt az amerikaiak idejen is tapsikoltak a kornyekbeliek a munkalehetoseg stb miatt, masreszt Kaposvar ezer eve probalja ujrahasznositani a repteret.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Fene tudja, szerintem Taszar okosabb lenne. Egyreszt az amerikaiak idejen is tapsikoltak a kornyekbeliek a munkalehetoseg stb miatt, masreszt Kaposvar ezer eve probalja ujrahasznositani a repteret.
...és Kaposváron már különben is ott a Logisztikai Ezred.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 154
113
Igazabol mindegy is, szerintem eleg vilagos, hogy nem lenne beleszolasuk. 2019 van, Orbanek vannak idestova 10 eve es Trump alatt Pompeo
legyen igazad de azért annyira nem fordult nagyot a világ hogy simán leszarjunk egy "baráti amerikai kérést" , persze ha ez még mindig fennáll
A Wikipedia szerint csak 2005-ben zartak be es a magyarok
senki se vitatta hogy mi zártuk be , de hogy miért az más kérdés
amerikaiak addigra mar regen elmentek, ha jol tudom
ezt jól tudod tény ,de attól hogy elmentek még voltak utána abból gondok , főleg hogy ugye akkor jöttek rá hogy dél-európa korántsem annyira stabil mint gondolták
...és Kaposváron már különben is ott a Logisztikai Ezred.
attól még egyébként kaposvár és környéke elég jó terep/bázis/laktanya lehetne ám , voltak oda tervek de Isten tudja miért anno végül egeszeget választották kaposvárt meg "kiszolgálónak"
Szerintem valakik siman tulfontoskodtak az ugyet anno, az nagyon tipikus magyar kormanyzati viselkedes volt akkor (valoszinuleg most is, max mas elojellel.)
látod , ezt teljesen jól gondolod , így is történt, titkosításoktól elkezdve minden bánatot kaptunk , aztán szerintem ma is kb van vagy 5 ember hogy ténylegesen taszár miért került bezárásra
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 905
72 903
113
Akkor hátha segít egy kicsit még jobban összekutyulni a dolgot:
Szerintem ez alapján rakták össze a Wiki-n a Gripen szerződéses részt.
Ebben konkrétan az szerepel, hogy a 2016-ra az eredeti 340Mrd forintból 93,9Mrd forint maradt volna a tartozásunk, ha közben nem tárgyaltuk volna újra.
Ezt valószínüleg nem számolgatták, hanem - az origo 2015-ös helyzetét ismerve - szimplán tudták, hogy mennyi volt a 2006-os szerződés maradvány értéke.
Azaz gépenként átlagban (mert ugye van 1 és kétüléses is) 6,7Mrd forint, azaz jelen árfolyamon kb. 23M dollár.
Ezek szerint talán 2016-ra nagyjából (erősen sacc/kb.) a felét fizettük ki 10 év alatt a gépeknek. Ami reállissá teszi a 2026-os (vagy megelőző) automatikus (vagy nagyon kisösszegű) tulajdonba kerülést.
Ha pedig így lesz, akkor szerintem minimum egy további 8-10 év ezekben a gépekben simán lesz. Akkor pedig lesz időnk gondolkodni, hogy akkor most mit is akarunk.
Onnantól pedig még az is beleférhet, hogy egy félig nyilvános tendert indítunk. Mert nem lesz olyan, hogy gép nélkül maradunk.
Esetleg azon is elgondolkodnék, hogy a 2026-os dátum előtt egy félszázad (elég 6db is) E-t berendelnek a C/D-k korszerűsítése mellé. Ugyebár kétülésesre (F) nem lenne szükség (ott vannak a mostaniak). A félszázaddal kiegészítve pedig a most meglévő század szerintem kihúzhatja 2040-ig is. Addigra viszont bármi lehet a váltótípusuk.
A svedek szamara mennyi ido alatt gyartjak le az uj E gepeket? 70-80 db ha jol tudom ujabban?
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 276
13 882
113
Esetleg azon is elgondolkodnék, hogy a 2026-os dátum előtt egy félszázad (elég 6db is) E-t berendelnek a C/D-k korszerűsítése mellé. Ugyebár kétülésesre (F) nem lenne szükség (ott vannak a mostaniak). A félszázaddal kiegészítve pedig a most meglévő század szerintem kihúzhatja 2040-ig is. Addigra viszont bármi lehet a váltótípusuk.

Azért kétlem hogy a Saab ebbe belemenne,nekünk nyilván optimális megoldás lenne 500 millióból 42%-os növekedést kihozni :D
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
A svedek szamara mennyi ido alatt gyartjak le az uj E gepeket? 70-80 db ha jol tudom ujabban?
Elvileg 60 darabot rendeltek csak belőle maguknak
Jelenleg a brazil gyártás beindításán (a brazil munkások betanításán) dolgoznak. Elvileg az első 8 gépet Svédországban rakják össze közösen (brazil munkások, de svéd felügyelet mellett). Majd az első 36 gép maradék 14-14 gépét a 2 külön gyártósor gyártja le. Asszem a brazilok által gyártott gépek tesztelését és berepülését is a svédek végzik. A teljes brazil darabszám nem áll itt meg. 100-120db lesz a cél. Bár saját gyártás lesz, a Saab nem engedi ki teljesen a kezéből a dolgokat. Továbbá a későbbi E-re befutó megrendeléseket is közösen gyártják le. Mondjuk most az is érdekes, hogy a nagyobb érdeklődő országoknak (India, Kanada) mind azt ajánlják, hogy a gyártást is megkaphatják. Így viszont érdekes lehet a brazil gyártósor kihasználtsága.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

alba

Active Member
2016. augusztus 15.
136
90
28
2026 után ha hozzánk kerülne a Gripenek akkor eladnám/bérbeadnám pl 4 db-t szlovéniának! És helyette 30 db jas 39 Gripen e/f-et vennék! F-35 nekünk nem kellene!
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 905
72 903
113
Elvileg 60 darabot rendeltek csak belőle maguknak
Jelenleg a brazil gyártás beindításán (a brazil munkások betanításán) dolgoznak. Elvileg az első 8 gépet Svédországban rakják össze közösen (brazil munkások, de svéd felügyelet mellett). Majd az első 36 gép maradék 14-14 gépét a 2 külön gyártósor gyártja le. Asszem a brazilok által gyártott gépek tesztelését és berepülését is a svédek végzik. A teljes brazil darabszám nem áll itt meg. 100-120db lesz a cél. Bár saját gyártás lesz, a Saab nem engedi ki teljesen a kezéből a dolgokat. Továbbá a későbbi E-re befutó megrendeléseket is közösen gyártják le. Mondjuk most az is érdekes, hogy a nagyobb érdeklődő országoknak (India, Kanada) mind azt ajánlják, hogy a gyártást is megkaphatják. Így viszont érdekes lehet a brazil gyártósor kihasználtsága.
2025-2030 kozt futnak akkor ki a jelenlegi megrendeleseik ahogy en saccolom. Nekunk kb akkor kell elgondolkozni es megrendelni a jelenlegi gepek valtotipusat. Kb 2032-2037 kozt illene megerkezni az uj gepeknek, viszont addigra az E mar 20 eves tipus lenne kb mint most a C/D. Az indiaiak teljesen bizonytalanok, mar eddig is vagy 15 eve gondolkodnak. A Kanadaiaknal megint nem tudni, de ok meg szerintem ugyis elboltoljak a szomszeddal.
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 210
81 098
113
2025-2030 kozt futnak akkor ki a jelenlegi megrendeleseik ahogy en saccolom. Nekunk kb akkor kell elgondolkozni es megrendelni a jelenlegi gepek valtotipusat. Kb 2032-2037 kozt illene megerkezni az uj gepeknek, viszont addigra az E mar 20 eves tipus lenne kb mint most a C/D. Az indiaiak teljesen bizonytalanok, mar eddig is vagy 15 eve gondolkodnak. A Kanadaiaknal megint nem tudni, de ok meg szerintem ugyis elboltoljak a szomszeddal.

2036-ban az F-35 hány éve lesz már rendszerben másoknál? 20 éve?
A sok "európai következő generációs" gép viszont kb. épp akkor lesz prototípus vagy előszéria fázisban...
De úgyis az aktuális külpolitika fogja meghatározni, milyen típust vesznek.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 276
13 882
113
2036-ban az F-35 hány éve lesz már rendszerben másoknál? 20 éve?
A Leopard 2 hány éve van szolgálatban másoknál? Ettől függetlenül még mindig ez volt a legjobb választás.

A sok "európai következő generációs" gép viszont kb. épp akkor lesz prototípus vagy előszéria fázisban...

Kíváncsi leszek én arra a 6. generációs európai csodára és főleg arra hogy mennyire lesz versenyképes az amerikaival.
Ha tényleg igaz hogy magyar tudajdonba kerülnek a Gripenek ingyen vagy legalábbis "olcsón" akkor nem hiszem hogy nagyon sietnének váltani, ha nem lenne a Zrínyi még akkor se nagyon - felesleges 2-3 milliárd nem hiszem hogy csak úgy hever valahol a fiókban. Lesz idejük megfigyelni hogy a hasonló nagyságú országok légierői hogy boldogulnak az F-35-el és az alapján el lehet dönteni hogy belevágjanek-e vagy sem.
 
M

molnibalage

Guest
2025-2030 kozt futnak akkor ki a jelenlegi megrendeleseik ahogy en saccolom. Nekunk kb akkor kell elgondolkozni es megrendelni a jelenlegi gepek valtotipusat. Kb 2032-2037 kozt illene megerkezni az uj gepeknek, viszont addigra az E mar 20 eves tipus lenne kb mint most a C/D. Az indiaiak teljesen bizonytalanok, mar eddig is vagy 15 eve gondolkodnak. A Kanadaiaknal megint nem tudni, de ok meg szerintem ugyis elboltoljak a szomszeddal.
Honnan számítod egy típus életkorát?
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 905
72 903
113
Honnan számítod egy típus életkorát?
Elso legyartott sorozatpeldanyra gondoltam az alvaltozatbol, nem napra pontosan jelen esetben, +-1-2 ev. A C kb ennyi, kozel 20 ev mire az elso E sorozat megjelenik. Tulajdonkepp kb 2035 korul (bar lehetseges hogy akar 45 ig is maradjanak mint a horvat migek vagy a korszerusitett F-16 osok) illene lecserelni szerintem az addigra mar eleg koros gripenjeinket amikknek egyre tobb nyugje, fenntartasi koltsege lesz. Az igazan szep az volna ha a csere 2025-2030 kozt lezajlodna, de annyira nem vagyunk gazdagok es frontorszag sem. Azzal a 14 gripennel el fogunk meg evickelni legalabb tiz evig 2036-ig, csak a legszuksegesebb raforditassal, kannibalizacioval. Szoval arra akarok kilyukadni hogy nem jo tul sokaig rendszerben tartani sem egy gepet mert lehet hogy pont egy olyan idoszakba futunk bele mikor az E gripen meg az F 35 mar korosodik, az utanuk kovetkezo meg meg csak a tervezes vegen tart. Termeszetesen nem vagyok Martin Flyer hogy tudjam mi lesz a jovoben plane az akkori szamlak vegen.
 
K

kamm

Guest
A svedek szamara mennyi ido alatt gyartjak le az uj E gepeket? 70-80 db ha jol tudom ujabban?

Ezt mar a Gripen topicban kiveseztem, ime:

https://www.defensenews.com/global/...en-e-testing-ahead-of-schedule-vendor-claims/

- a Gripen E/F business reszleg feje/VP szerint gyorsabban haladnak a tesztprogrammal, mint vartak
- aircraft 39-8 es 39-9 mar Meteorokat is lovoldozott; ket het tervezes utan egy fust alatt elinteztek az egesz tesztet
- mar 9G-n is tul jarnak, 6 tesztpilota 125 oranal jar
- az egyik az mondta, hogy bar nehezebb, mint a C, viszont erosebb es nagyon jol viselkedik, nagyon jol kezeli a sulyat
- a $4.16 milliard dollaros 36 gepes (28+8) brazil uzlet elso gepei 2021-ben erkeznek a brazil legierohoz, de mar 2020 januarban elkezdik a pilotaik traningjet Svedorszagban
- a Gripen Brazil business reszleg feje/VP elmondta, hogy mindket gyartosor, egy a svedeknel, egy a braziloknal, keszit majd repuloket, akar tovabbi exportrendelesekre is
- 8 gepet (4+4) brazilok fognak Svedorszagban epiteni, hogy teljesen otthonossa valajanak a folyamatban, majd 15 keszul Baraziliaban brazilok altal es 13 Svedorszagban svedek altal
- a kulon a braziloknak fejlesztett ketuleses F verzio 65 sentivel hosszabb, mint az E, de minden mas rendszere es kijelzoje ugyanaz, mint az E verzioe

A brazil rendeles gepenkent $115 milliora jon ki atlagolva, teljes tech transzferrel, sot, exportra gyartasi licensszel.
Ezek utan bele ne kezdjen barki "az F-35-os jobban megeri" cimu hibbant szovegbe tobbe...
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
K

kamm

Guest
Ez lemaradt:

Aviation International News: Saab Advances with Gripen E Test Program.
https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2019-05-27/saab-advances-gripen-e-test-program

Kb ugyanaz, mint a korabbi hir, de meg az is kiserul, hogy a 39-10 is nagyon rovid idon belul beszall a tesztelesbe, hogy uj sebessegrekordot allitottak fel, valamint hogy nemcsak Meteorokat, de Iris-T-ket is lonek ki a 39-8-as geprol napi szinten.
A szoftver projekt egyertelmuen CI/CD menedzselt, ezert tudnak azonnal minden teszteredmenyre reagalni (milyen lehet ezeknel egy kanban-board? :D), ebbe beleertendo nemcsak a taktikai rendszer, de az EW es az ES-05 radar is.
A brazil es sved gyartosorok egyuttesen jelenleg evi 24 gepes kapacitasra vannak tervezve, de ezt gyorsan fel tudjak porgetni tobbre, ha lesz ra exportigeny.

Azaz most 24 gepre terveznek evente (sved+brazil total output), de siman felskalaznak szerintem 30-40 kore, ha muszaj lenne.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 276
13 882
113
2026-tól saját EBS HU század meg egy kevés lízingelt E-ről mi a vélmény? Lenne értelme egypár E-t is beszerezni, lízingelni?
 
M

molnibalage

Guest
2026-tól saját EBS HU század meg egy kevés lízingelt E-ről mi a vélmény? Lenne értelme egypár E-t is beszerezni, lízingelni?
Ez attól függ, hogy:
  • A svéd akar egyáltalán lízinget. Tegyük fel, hogy igen, mert eddig is jó vásárlók voltunk és mondhatjuk, hogy bevált a modell. A kérdés már csak az, hogy ezt mennyire kedvező konstrukciókkal tesszük meg és telik-e rá. Mert azért a C/D gépeket is tovább kell üzemeltetni és azért személyzetet is kéne szerezni a gépekhez. Na ez lesz a húzós tekintve, hogy már ma munkaerő hiány van elvileg...

  • Lesz-e addig egyáltalán elég gép-e készen. A brazil gépeket le kell addig szállítani, de a svédeknek is lehet, hogy már kell. A mai világban, ahol a havi 1 gépes gyártási ütem frenetikus Európában igen nehéz elképzelni azt, hogy több stabil megrendelés hiányában gyorsan gyártsák az E/F-et, mert nincs értelme rövid időszakra felpörgetni a gyártást, hogy aztán megint visszahúzzák. A stabil egyenletes ütem kívánatosabb, mert ütemezhetőbb, kisebb kockázatú, ha adott esetben talán magasabb átlagár, de kisebb kockázattal.

  • A svéd C/D gépek legidősebbje sem lesz 25 évesnél idősebb 2026-ban tudtommal.Az utolsó gépek 2015-ben adták át, ami akkor még csak 9 éves. Még, ha évi 200 órát tekernek bele, akkor sem szükséges technikailag leváltani őket E/F-fel, ennek fényében, ha csak az export rendelések tekerik a gyártósort, akkor viszont nyomás van arra, hogy akár nyomott áron is, de szállítsák az E/F-t. A kontinuitás jegyében is lehet a C/D --> E/F marketinget tolni.
Az én problémám az - és ezzel lehet vitatkozni, az én álláspontom és világnézetem ez - hogy ha adott szint feletti részvételre gondolunk egy harcászati környezetben, akkor stealth nélkül az nem megy egy szint felett. Ha mi nem akarjuk ezt a szintet és úgy gondoljuk, hogy 30+ évig sem, akkor igen, némi fejvakarással jöhet az E/F. Viszont a realitás inkább az lenne, hogy 2036 után F-35A. A bibi akkor lesz, ha 30 év alatt ez a szándék vagy maga a környezet ezt az elképzelést elkaszálja. Na, akkor nézzük meg, hogy mi volt a környezet az alábbi 30 éves átfogással. Igen, kis evolúciós összefoglaló lesz, mert szerintem megéri,látszanak a trendek és sebességek a változásoknál.

1945-1975
A korszak csúcsvadásza a P-51. 30 évvel később és F-15A és keleten a MiG-23, másodvonalas az F-4 Phantom II. 1945-ben semmi SAM, 1975-ben, Volhov, Nyeva, Vega és a kanyarban már az Sz-300PT, bár az Sz-300P/V család lényegében a NATO által megjósolható harcászati környezetben szinte nem jelent meg 1991-ig sem. Ok, ez túl durva átfogás, de azért mutatja az iszonyatos fejlesztési sebességet.

1957-1987
A korszak csúcsvadásza a F100, keleten MiG-15 legfeljebb MiG-17/19. Az időszak végén F-15C, F-16C (nuku BVR), Szu-27Sz, MiG-23ML(D) és kevés MiG-29 9.12, de szegén VSz országok még mindig MiG-21-re alapoznak, csak nem F13, hanem MF és Bisz. A korszak elején SAM terén már volt Berkut és Dvina, a végén már mutatóban Buk-M1, mobil AVR, Sz-300V1 és Osza-AKM szovjeteknél. Vsz államokban Kub, Krug és IR SHORAD, meg némi Osza-AKM. Szovjeteknél full spektrum honi légvédelem egész Sz-300PT, PSz-ig bezárólag. (Berkut már nincs.)


Akkor ugorjunk megint.

1979-2019
Ez már érdekesebb. Korszak eleje F-15C, de még AIM-7F SARH korszak, F-16A (only AIM-9). A korszak vége F-16C/V és F-15C/E túlélők, de már AESA radarral és AIM-120-szal és egyéb fejlesztésekkel. Vonatott csali, IRST, JHMCS, PGM szinte kizárólagos alkalmazása már az USAF/Navy vonalon. A PGM is döbbenetesen más, mint 1979-ben, amikor egy célcsatornás F-111F volt LGB-vel, ahogy A-6E TRAM. Ma SDB II, Brimsotne és hasonlók. Na és persze már F-22 (10+ éve) és F-35 változatok még nyögvenyelősen, de látszik a potenciál. (alá F-15A/16A a PW F100 hajtómű botrány idején)

Keleten ESA radar alkalmazása a 4. gen legacy gépeken sokkal gyengébb PGM penetrációval. Inkább ráncfellvart hh-s fegyverek, de már azért megjelenik ez-az. USA-n kívül nincs hadrendben stealth vadász, de boldog-boldogtalan ilyen fejleszt és szerez be. (khöm, akinek telik rá....)

SAM terén 1979-ben minden radaros SAM rávezető állomásos, ma lassan nagyítóval kell keresni a nem 360 fokos indítási zónájú nem aktív radaros SAM-et még a SHOARD felső részén (25 km HMZ) kategóriában is, de ennek ellenére, azért a Patriot és Sz-300P (korszak eleje) igen durván ki lett volna a PMU3 = Sz-400 és az ABM képességű széttelepíthető PAC-3 formájában. De ezek már evolúciójuk végén vannak véleményem szerint. A jövő inkább az Sz-350 Vityáz vagy SAMP/T HMZ-vel rendelkező SAM-ké szerintem. Az Sz-400 + 40N6 380 km HMZ az olyan szintű képesség, ami nagyhatalmak igénye és játszótere, vadászgépek ellen gyakorlati haszna nincs. Lehet szép nagy HMZ-ket rajzolni, de ha percek állnak rendelkezésre a reagálásra fenyegetés esetén, akkor ott inkább csak "elnyomás", mint megsemmisítés van. Persze az is hasznos, de azért egy 500 milliós/osztály ár, azért az rohadt drága dolog.



Különböző időszakokat nézve 30 év alatt ennyit változott a technika. Így nézve 2026-ban ki akar egy olyan sárkánnyal bíró gépet beszerezni, ami nem tudja azt, amit egy 1991-es YF-22/23 techdemó már tudott észlelhetőség csökkentése szintjén, ami letöri akár a rávezetőállomásos, vagy akár anélküli SAM-ek uralmát? Azért az húzós...?
Így nézve fogalmazzunk úgy, hogy erősen homlokráncolós, hogy mire jó a Gripen E/F. Persze, ha nem akar az ember a full IADS orosz csapatlégvédelemnek neki menni (legyen bárkinél is hasonló) akkor el lehet karistolni egy ideig, de már néhány NASAMS indító vagy egyetlen Buk-M2 szintű osztály 3 db üteggel is elég lábremegetető erő tud lenni egy kis/középkategóriás légierőnek.

Ennek fényében most 30 évre tervezni egy olyan sárkánnyal, ami soha nem élvezheti a stealth előnyeit úgy, hogy egyre inkább szükséges az egyre brutálisan area denial SAM világában nálam erősen pislogásra késztető ötlet.



Az, hogy az F-35 és az ALIS politikai pórázként (?) való használata mennyire elfogadható, az már igen szürke zóna, hogy akkor ez most politikai kérdés-e vagy sem.
A Gripen E/F esetén a hajtómű amerikai függést jelent. Még, ha fel is tesszük, hogy teljesen európai csapásmérő fegyverzetet kap az E/F, akkor is marad amerikai függés. A kérdés az, hogy a kicsi vagy nagyobb amerikai függés között van-e valódi különbség-e. Ez kb. olyan, hogy lehet-e "kicsit terhes" vagy "kicsit halott" valaki. Mennyivel jobb az, hogy póráz rövidebb távon az ALIS vagy az, hogy a jenki fogja magát és nem támogatja tovább egyik Gripen hajtóműét sem...

Lehet teljesen európai fegyverzete a gépeknek, akkor is egyes részei Samu bácsitól függenek. Ráadásul perpillanat nincs alternatívája több amerikai fegyverzetnek is. Pl. AGM-88 helyett mi van ma Európában? Vagy a jövendő AARGM helyett...? Nincs generális alternatíva még a LGB vonalon sem, nemhogy SDB I/II helyett. Ha fegyver még létezne is, integrálva kérdéses, hogy mi és mennyiért lesz bármilyen más géphez. AIM-120 helyett lehet Meteor. Ok. Hol van JDAM/SDB/JSOW szerű európai fegyver? Franciáknak van saját AG fegyver családjuk (AASM), de olyan drága, hogy kb. másnak nem is kellett eddig, csak annak, aki Rafale üzemeltető...


Huh, ez hosszú lett, de szükségét éreztem.

Nem arról volt szó, hogy az összes svéd megmaradó C/D megkapja a AESA radart?
Húha. Lehet. Ebben nem vagyok naprakész. Ha igen, akkor viszont mindjárt realitássá válhatna, bár ennek is azért minimum 10 misi/gép ára lehet. Az USA ipara ontja magából az ESA radarokat és 10-20 millába fájnak ezek nagyságrendileg úgy, hogy nem kis mennyiségekről van szó.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Viszont nemzeti büszkeség ide vagy oda, az lenne a nagy szó, ha a svédek becsatlakoznának az európai stealth gép fejlesztésbe. Csak ez "ideológiailag" nem fér bele, mert a Gripen E/F konkurense.
Én úgy hallottam, hogy a Tempesthez már csatlakoztak is, de ahogy most rákerestem, még csak reménykednek az angolok.
Az biztos, hogy egy full 6.gen gépet a Saab már nem fog tudni egyedül fejleszteni. Részeit igen, de a teljes gép már annyira sokba kerülne, hogy azt már nem tudnák finanszírozni.
Bármelyik európai projektbe is lépnek be, az nagyot nyer velük. (lásd még T-X projekt a Boeinggel)
Az E viszont szerintem nem lesz vetélytársa az új európai gépeknek. Ez egy réskitöltő típus.

Ez azért annyira nem pozitívum, ez azért mutatja az ütemezési problémákat. A C-17 esetén profit reményében gyártottak le 12 gépet megrendelés nélkül. Ez meg lényegében a SAAB leépítését elkerülendő húzás volt. Ezekből a gépekből donor lesz vagy, ha lezuhan gép, akkor annak helyére állhat.
Ne felejtsd el, hogy nekik volt egy megnyert tenderük a svájciakkal, ami utána elmaradt...:rolleyes:
 
Status
Not open for further replies.