Nem egészen. Fényévekkel jobban variálható lesz a hatótáv és a fegyverkonfig. A jelenlegi Gripen szárnypótos és AG konfig esetén nem bír BVR AAM-mel. Ez nagyon druva hátrány.
Azóta sem értem, miért nincs olyan függesztő, amire mehet egy kanna, meg egy rakéta.
Pedig adta volna magát, hogy olyan párost alkossanak, mint az F-16 és az F-15... Böszmék ezek.Régebben én egetrengető marhaságnak tartottam azt, ha valaki az E/F Gripenekkel kapcsolatban megkérdőjelezi a Super Hornetek F414-esének installációját, a Volvo RM12-es után.
Való igaz, hogy így lehetett a lehető legkevesebbet faragni a sárkányon.
De ahogy a kilencvenes évek elején még fasorba se volt az európai EJ200-as, ami miatt a Volvo az RM12-es programjához jobb nem lévén a már bejáratott GE F404-est választotta, úgy nem volt sehol a Gripen NG/Demo megalkotása idején az EJ200-as prognosztizált, továbbfejlesztett változata se. Sőt, mivel a Typhoon komolyabb továbbgondolása is elmaradt, a 12 tonnás tolóerejű EJ200-as azóta is csak egy terv.
Jól látszik, hogyha jobban bevárják egymást az európai programok, akkor ma egy 9 tonna fékpadi tolóerőre képes európai EJ200-assal szerelt JAS-39A/B/C/D-ről és egy 12 tonna tolóerővel megáldott E/F-ről beszélünk. És akkor a Gripen mindenki szemében egy hagyományosan erőteljes kisgép lenne. Minimális USA-függéssel.
De nem így alakult, ahogy az se jött össze, hogy az NG Demo és az E/F a mégerősebb F414EPE hajtóművet kapja meg.
Az alap F414GE400-ason alapuló F414G-39 tolóereje annyival több az RM12-esnél, amennyivel az E/F nehezebb is a C/D-nél.
Ez így valahol egy igen drága helybenjárás, de nem is ez az igazi baj.
Anno a SAAB nem tudta az USA vétó miatt a nyolcvanas években eladni Indiának a Viggent (pakisztáni kérésre megfogták a gépet a Volvo RM8-asok alapját képező P&W JT8D okán) és állhat fenn ez a veszély most is.
Vagy ami mégroszabb, nagyon is engedik az üzletet, majd megfogják az üzemeltetőt...