[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 673
6 307
113
Hol használta az írás az "ócskavas" szót?
.
.
Tulajdonkeppen tenyleg sehol, de attetelesen azert igy is lehet olvasni. Mert ha a itt a közelgö bucsu, es hamarosan jönnek a KORSZERU amerikai gepek, akkor ezek szerint a Gripen nem korszeru, mert amugy miert is kene lecserelni? Innentöl meg mar csak vermerseklet es a szavakkal jatek kerdese, hogy ocskavasnak ertelmezi-e az ember az irottakat.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 586
8 458
113
V
Az a gond, hogy a Horvátok nem tudnak használt Gripent venni. Nincs kitől.
A Svédek megtartják a C/D gépeiket. Ha náluk marad, az max. már csak akkor mire az összes hozzájuk megrendelt E leszállításra kerül. Tippem szerint kb. 2024-26 körül.
Mi, meg a csehek nem fogjuk elengedni ezeket a gépeket. :rolleyes:
A dél-afrikaiaknál állítólag le volt tárolva egy jópár gép, mert egyszerűen nem volt pénzük fenntartani az egész flottát, de pont mostanában volt hír, hogy ezeket is reaktiválják, és használni fogják.
Szóval használtat 4-6 éven belül szerintem nehezen találnak. Az újra is kellene legalább annyit várni.
Szerintem egy pár évig még mi fogjuk a horvátoknál adni a készenlétet... ;)
Veszünk a horvátoknak vagy 2 századnyi Kfir-t block 60 at. És mindenki jól jár. Vagy besegítünk nekik a tárgyalásokba hogy könyebben tudják megszerezni :D :D
Ha viszont úgy alakul hogy a horvátoknál is készenlétett kell majd adni akkor az az 1 századnyi gripen nem lesz kurta kevés ide meg oda?
Lehet hogy viccesen hangzik a kefir de ha azt nézzem akkor a horvátok kihúznák vele még 10-15 évig. Arra meg bőven elég lenne nekik amire kellene.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
T

Törölt tag

Guest
Lehet hogy viccesen hangzik a kefir de ha azt nézzem akkor a horvátok kihúznák vele még 10-15 évig. Arra meg bőven elég lenne nekik amire kellene.
"Távozz tőlem, sántán! ":D
Nekem különben vannak fenntartásaim ezzel a "2 géppel felügyeljük a szlovén, magyar, horvát légteret" üggyel. Ezt a haderőfejlesztési topicban már leírtam.
Most még hagyján, de akkor lesz majd különösen érdekes, amikor visszakerülnek a Gripenek Kecskemétre.
Ha mondjuk Dubrovniknál van valami fincsi kis légtérsértés, akkor elég csücskös dolog lesz leérni oda, egész Bosznia megkerülésével... 7-800km.
Riasztástól számított 45-50 perc? Ebből fél óra utánégetővel?:cool: Vagy közben leszállnak tankolni? :rolleyes:
A másik opció a kitelepülés. Ehhez viszont szerintem nem lesz elég ember, különösen, ha továbbra is részt veszünk a Baltikum védelmében. Pápa egy kicsit talán jobb opció, de még ez sem ideális, különösen, hogy elvileg ideiglenes az ott tartózkodás.
 
K

kamm

Guest
"Távozz tőlem, sántán! ":D
Nekem különben vannak fenntartásaim ezzel a "2 géppel felügyeljük a szlovén, magyar, horvát légteret" üggyel. Ezt a haderőfejlesztési topicban már leírtam.
Most még hagyján, de akkor lesz majd különösen érdekes, amikor visszakerülnek a Gripenek Kecskemétre.
Ha mondjuk Dubrovniknál van valami fincsi kis légtérsértés, akkor elég csücskös dolog lesz leérni oda, egész Bosznia megkerülésével... 7-800km.
Riasztástól számított 45-50 perc? Ebből fél óra utánégetővel?:cool: Vagy közben leszállnak tankolni? :rolleyes:
A másik opció a kitelepülés. Ehhez viszont szerintem nem lesz elég ember, különösen, ha továbbra is részt veszünk a Baltikum védelmében. Pápa egy kicsit talán jobb opció, de még ez sem ideális, különösen, hogy elvileg ideiglenes az ott tartózkodás.

Ez szerintem is vilagos, en ezt annno par honapja mar pedzegettem az air refueling kapcsan valahol - ugye-ugye, mennyire KELL az a 3 Atlas? :D -, hogy ket-harom szazadnyi Gripennel mar szinte folyamatosan lehetne legalabb ket gep a levegoben, bar tudomasom szerint 24/7 CAP csak combat zone szokas, azon kivul nemigen eri meg... Amig csak ennyi gepunk van, addig viszont szerintem kitelepitenek 2-4 gepet valahova a horvatokhoz (lasd mobil hangarok), majd ha megvan egy E/F szazad is, akkor siman lehet az upgradelt oregebbeket szetrakjak (plane, ha az ernyonk alatt marad a szloven es horvat legter is.)
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 861
26 634
113
"Távozz tőlem, sántán! ":D
Nekem különben vannak fenntartásaim ezzel a "2 géppel felügyeljük a szlovén, magyar, horvát légteret" üggyel. Ezt a haderőfejlesztési topicban már leírtam.
Most még hagyján, de akkor lesz majd különösen érdekes, amikor visszakerülnek a Gripenek Kecskemétre.
Ha mondjuk Dubrovniknál van valami fincsi kis légtérsértés, akkor elég csücskös dolog lesz leérni oda, egész Bosznia megkerülésével... 7-800km.
Riasztástól számított 45-50 perc? Ebből fél óra utánégetővel?:cool: Vagy közben leszállnak tankolni? :rolleyes:
A másik opció a kitelepülés. Ehhez viszont szerintem nem lesz elég ember, különösen, ha továbbra is részt veszünk a Baltikum védelmében. Pápa egy kicsit talán jobb opció, de még ez sem ideális, különösen, hogy elvileg ideiglenes az ott tartózkodás.
taszár és minden meg van oldva, én látok rá esélyt, hogy reaktiválják abban az esetben ha lesz 2-3 század repülőnk.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
taszár és minden meg van oldva, én látok rá esélyt, hogy reaktiválják abban az esetben ha lesz 2-3 század repülőnk.
Vagy Sármellék. Közelebb is van Szlovéniához, Horvátországhoz, élő-üzemelő reptér (ha nincs is rajta nagy tülekedés), tehát kevesebb pénz kell hozzá hogy vegyes polgári-katonai üzemelés lehessen rajta, ott vannak a régi szovjet betonbunkerek amik raktárnak is, fedezéknek is, készültségi állóhelynek is használhatók ... szerintem minden szempontból jobb lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 875
7 167
113
taszár és minden meg van oldva, én látok rá esélyt, hogy reaktiválják abban az esetben ha lesz 2-3 század repülőnk.
taszár bezárása ami kérés volt anno , nem gondolom hogy azóta megváltozott volna a dolog , akkor már inkább Sármellék tényleg , ha jól emlékszem ott vannak bunkerek meg kiépített (igaz azóta lehet kicsit elrohadt) infrastruktúra , nem lenne nagy pénz felújítani szerintem
 
M

molnibalage

Guest
Vagy Sármellék. Közelebb is van Szlovéniához, Horvátországhoz, élő-üzemelő reptér (ha nincs is rajta nagy tülekedés), tehát kevesebb pénz kell hozzá hogy vegyes polgári-katonai üzemelés lehessen rajta, ott vannak a régi szovjet betonbunkerek amik raktárnak is, fedezéknek is, készültségi állóhelynek is használhatók ... szerintem minden szempontból jobb lenne.
Magam előtt van már a kép, hogy a balatoni nyaralók és ingatlan tulajok kapát kaszát ragadva mennek tiltakozni a hangos gépek miatt.
taszár és minden meg van oldva, én látok rá esélyt, hogy reaktiválják abban az esetben ha lesz 2-3 század repülőnk.
Lassan 2 évtizede csak rohad tudtommal.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
46 820
89 986
113
taszár bezárása ami kérés volt anno , nem gondolom hogy azóta megváltozott volna a dolog , akkor már inkább Sármellék tényleg , ha jól emlékszem ott vannak bunkerek meg kiépített (igaz azóta lehet kicsit elrohadt) infrastruktúra , nem lenne nagy pénz felújítani szerintem

Miután elmentek az amerikaiak, kérték hogy szüntessék meg a taszári bázist?
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
Magam előtt van már a kép, hogy a balatoni nyaralók és ingatlan tulajok kapát kaszát ragadva mennek tiltakozni a hangos gépek miatt.
Nem állandó alakulat kellene Sármellékre, hanem csak egy második készültség, amit mondjuk hetente lehetne váltani. Ez csak heti egy startot váltáskor (ilyenkor még az utánégetőt se fontos használni) + a dunántúli és szlovén-horvát irányú készültségi riasztásokat jelentené - mondjuk félévente egyszer-kétszer? Ennél még a nyári utasforgalom is sűrűbb ...
 

Telak2

Well-Known Member
2016. október 28.
1 096
1 216
113
taszár bezárása ami kérés volt anno , nem gondolom hogy azóta megváltozott volna a dolog , akkor már inkább Sármellék tényleg , ha jól emlékszem ott vannak bunkerek meg kiépített (igaz azóta lehet kicsit elrohadt) infrastruktúra , nem lenne nagy pénz felújítani szerintem
Vajon mit felejthettek/hagyhattak ott hogy qnnyira kérték a bezárását? :eek:
 
K

kamm

Guest
taszár bezárása ami kérés volt anno , nem gondolom hogy azóta megváltozott volna a dolog , akkor már inkább Sármellék tényleg , ha jól emlékszem ott vannak bunkerek meg kiépített (igaz azóta lehet kicsit elrohadt) infrastruktúra , nem lenne nagy pénz felújítani szerintem

Ma mar nem igazan diktalnak az amerikaiak magyar teruleten, lasd a DCA koruli huzavonat.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 875
7 167
113
Miután elmentek az amerikaiak, kérték hogy szüntessék meg a taszári bázist?
Vajon mit felejthettek/hagyhattak ott hogy qnnyira kérték a bezárását? :eek:
nem hagytak ott semmit és nem kérés volt hanem anno utasítás hogy taszárnak zárnia kell
Ma mar nem igazan diktalnak az amerikaiak magyar teruleten, lasd a DCA koruli huzavonat.
hidd el ha azt akarják hogy ne nyíljon újra akkor nem fog , nem tudom mennyit fordult azóta a világ és mennyire realitás taszár újranyitása de anno a fű alatt hatalmas ügy volt belőle , kezdve a megszervezéstől , a kiürítésen át egészen odáig hogy ne tudjanak kérdést feltenni róla , amit mi tudtunk annó a zárásról azaz volt hogy az amik a "terepviszonyok" miatt nem szeretnének oda egy ilyen bázist
 
K

kamm

Guest
nem hagytak ott semmit és nem kérés volt hanem anno utasítás hogy taszárnak zárnia kell

hidd el ha azt akarják hogy ne nyíljon újra akkor nem fog , nem tudom mennyit fordult azóta a világ és mennyire realitás taszár újranyitása de anno a fű alatt hatalmas ügy volt belőle , kezdve a megszervezéstől , a kiürítésen át egészen odáig hogy ne tudjanak kérdést feltenni róla , amit mi tudtunk annó a zárásról azaz volt hogy az amik a "terepviszonyok" miatt nem szeretnének oda egy ilyen bázist

Annyira nincs az elasva:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/85/Taszar_Air_Base_-_aerial_view.JPEG

A Wikipedia szerint csak 2005-ben zartak be es a magyarok - amerikaiak addigra mar regen elmentek, ha jol tudom (legalabbis a delszlav sztori regen lezarult, a mindenfele "afgan rendorok" ;) kikepzese is elment mashova.) Nekem az volt mindig a gyanum, hogy csak ideiglenesen, de valami nagyon nem jogszeru dologra hasznaltak valamelyik sarkat, azert akartak, hogy ne legyen nyoma.

Igazabol mindegy is, szerintem eleg vilagos, hogy nem lenne beleszolasuk. 2019 van, Orbanek vannak idestova 10 eve es Trump alatt Pompeo - hatalmasat fordult a vilag, el sem tudom kepzelni, mivel tudnak ellentetelezni, ha ezt valamifele kobe vesett modon akarnak elkerulni az amerikaiak (es plane miert erne meg nekik.) Szerintem valakik siman tulfontoskodtak az ugyet anno, az nagyon tipikus magyar kormanyzati viselkedes volt akkor (valoszinuleg most is, max mas elojellel.)
 
K

kamm

Guest
Nem állandó alakulat kellene Sármellékre, hanem csak egy második készültség, amit mondjuk hetente lehetne váltani. Ez csak heti egy startot váltáskor (ilyenkor még az utánégetőt se fontos használni) + a dunántúli és szlovén-horvát irányú készültségi riasztásokat jelentené - mondjuk félévente egyszer-kétszer? Ennél még a nyári utasforgalom is sűrűbb ...

Fene tudja, szerintem Taszar okosabb lenne. Egyreszt az amerikaiak idejen is tapsikoltak a kornyekbeliek a munkalehetoseg stb miatt, masreszt Kaposvar ezer eve probalja ujrahasznositani a repteret.
 
T

Törölt tag

Guest
Fene tudja, szerintem Taszar okosabb lenne. Egyreszt az amerikaiak idejen is tapsikoltak a kornyekbeliek a munkalehetoseg stb miatt, masreszt Kaposvar ezer eve probalja ujrahasznositani a repteret.
...és Kaposváron már különben is ott a Logisztikai Ezred.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 875
7 167
113
Igazabol mindegy is, szerintem eleg vilagos, hogy nem lenne beleszolasuk. 2019 van, Orbanek vannak idestova 10 eve es Trump alatt Pompeo
legyen igazad de azért annyira nem fordult nagyot a világ hogy simán leszarjunk egy "baráti amerikai kérést" , persze ha ez még mindig fennáll
A Wikipedia szerint csak 2005-ben zartak be es a magyarok
senki se vitatta hogy mi zártuk be , de hogy miért az más kérdés
amerikaiak addigra mar regen elmentek, ha jol tudom
ezt jól tudod tény ,de attól hogy elmentek még voltak utána abból gondok , főleg hogy ugye akkor jöttek rá hogy dél-európa korántsem annyira stabil mint gondolták
...és Kaposváron már különben is ott a Logisztikai Ezred.
attól még egyébként kaposvár és környéke elég jó terep/bázis/laktanya lehetne ám , voltak oda tervek de Isten tudja miért anno végül egeszeget választották kaposvárt meg "kiszolgálónak"
Szerintem valakik siman tulfontoskodtak az ugyet anno, az nagyon tipikus magyar kormanyzati viselkedes volt akkor (valoszinuleg most is, max mas elojellel.)
látod , ezt teljesen jól gondolod , így is történt, titkosításoktól elkezdve minden bánatot kaptunk , aztán szerintem ma is kb van vagy 5 ember hogy ténylegesen taszár miért került bezárásra
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 260
113
Akkor hátha segít egy kicsit még jobban összekutyulni a dolgot:
Szerintem ez alapján rakták össze a Wiki-n a Gripen szerződéses részt.
Ebben konkrétan az szerepel, hogy a 2016-ra az eredeti 340Mrd forintból 93,9Mrd forint maradt volna a tartozásunk, ha közben nem tárgyaltuk volna újra.
Ezt valószínüleg nem számolgatták, hanem - az origo 2015-ös helyzetét ismerve - szimplán tudták, hogy mennyi volt a 2006-os szerződés maradvány értéke.
Azaz gépenként átlagban (mert ugye van 1 és kétüléses is) 6,7Mrd forint, azaz jelen árfolyamon kb. 23M dollár.
Ezek szerint talán 2016-ra nagyjából (erősen sacc/kb.) a felét fizettük ki 10 év alatt a gépeknek. Ami reállissá teszi a 2026-os (vagy megelőző) automatikus (vagy nagyon kisösszegű) tulajdonba kerülést.
Ha pedig így lesz, akkor szerintem minimum egy további 8-10 év ezekben a gépekben simán lesz. Akkor pedig lesz időnk gondolkodni, hogy akkor most mit is akarunk.
Onnantól pedig még az is beleférhet, hogy egy félig nyilvános tendert indítunk. Mert nem lesz olyan, hogy gép nélkül maradunk.
Esetleg azon is elgondolkodnék, hogy a 2026-os dátum előtt egy félszázad (elég 6db is) E-t berendelnek a C/D-k korszerűsítése mellé. Ugyebár kétülésesre (F) nem lenne szükség (ott vannak a mostaniak). A félszázaddal kiegészítve pedig a most meglévő század szerintem kihúzhatja 2040-ig is. Addigra viszont bármi lehet a váltótípusuk.
A svedek szamara mennyi ido alatt gyartjak le az uj E gepeket? 70-80 db ha jol tudom ujabban?