Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 762
14 691
113
Nem. Egy alapvetően benzinmotoros hajtású kocsi. A Camryben (ismereteim szerint) nincs olyan hogy "direktbe" kapcsolják a BM-t a hajtásláncra. Ilyet a Honda és Audi csinál bizonyos típusaiban. A Toyota a jó öreg és jól bevált HSD-t rakja a Camrybe. Az Atkinsonnak(illetve Millernek) a hatásfoka minden üzemi tartományban jobb, mint a hagyományos BM-é a megnövelt munkalöket miatt, de a HSD miatt elhagyhatóak a kevésbé gazdaságos üzemmódok.

Akkor keverem a Honda/Audi féle megoldással, gondolom mert azokban is Atkinson vagy Miller van és valamiért az ragadt meg hogy az csak adott fordulatszámon jó. Honda Insight/Accord Hybrid vidóeókat nézegetve lehetett is látni egy elég idegesítőnek tűnő üzemmódváltást, ahogy a motor bekapcsol és 4000-en vagy vhol akkörül folyamatosan üvölt ahogy rákapcsolódik a hajtásra (egyébként meg alaphelyzetben csak generátorként működik). Nem szimpi.

Semennyire sem hajaz az Ampera/Voltra (mert azok alapvetően egy range extenderrel ellátott villanyautók vagy más értelmezésben soros hibridek) ellenben majdnem milliméterre megegyezik a Priussal (mely egy teljesítmény elágazásos vegyes hibrid). A koncepció tényleg nagyon jó. Kis akku/holtsúly és a BM legjobb tulajdonságai együtt.

Én nem igazán látom a különbséget az Ampera megoldáshoz képest azon túl hogy nagyobb a hangsúly az e-hajtáson (Amperában is összekapcsolja a motort ha kell a hajtással). A hajtáslánc persze más (az Ampera baromi bonyolultnak tűnik a 3 vagy mennyi kuplungjával).

A Camry Hybridben (HSD II) szintén alapvetően az elektromotor indít állóhelyzetből, illetve megy alacsony sebességen, gyorsításkor bekapcsol a BM és vegyes összekapcsolással hajtás/generátor üzemmódban hajt illetve tölt, lassításkor a BM kikapcsol. Valamennyire vezetés közben is lehet érezni, ahogy beröffen a motor, de nagyon kultúráltan csinálja (a Toyota féle bal oldali charge-eco-poweren idegbajosan ugráló mutatókar jelentését vezetés közben inkább csak sejtettem, mint értettem, nem túl intuitív/hasznos).

A koncepció amúgy tényleg nagyon jó és a gyakorlatban is jól működik, én egy kicsit inkább attól félek hogy mivel gyakorlatban megkétszerezted a rendszereket mi lesz ezekkel hosszú távon. Mondjuk a Priussal nem hallottam gondról, szóval ez valszeg alaptalan para.

Itt egy faja videó a hajtásláncról, szép mennyiségű variáció van a Camryn.


Én speciel az ilyen okos hibridekre adnék állami támogatást nem a villanyosokra. Én az állami támogatás odaítélésénél (ha már támogatni akarunk) a 100-110g/km CO2 kibocsátási korlátot (ez kb. 4l/100km fogyasztás) szabnám meg (és esetleg évről évre vinném lejjebb a korlátot). A kis hibridek (Yaris, Auris, Prius, Insight, Civic) simán beleférnének, az olyan álhibridek, mint a Q7, Mitsubishi Outlander stb., viszont nem. És zöld rendszámot is ezeknek adnék. Minek támogatni a gazdagokat???

Ezzel majdnem teljesen egyetértek. Villanyosnak is megvan a maga helye/felhasználása, de amíg az akkutechnológia nem fejledőik eléggé, addig a hybrid életképesebb. Ezt kerek perec megmondták a nagyobb gyártók is.

(Mindamellett, ha beülsz egy villanyosba akkor nagyon gyorsan meglehet szeretni a dinamikáját!!!!)

Hát úgy ment mintha atomhajtású lenne, nyomokban a jó öreg 3,5-es benzinmotorokra emlékeztetett ahogy húzott. :D Kár hogy be volt állva az M1/7 és nem lehetett megcibálni rendesen.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Amikor már végletesen sok autó van az úton annyi, hogy kvázi elfoglalják a felület számottevő részét,akkor nincs hova optimalizálni főleg úgy, hogy az összesnek nagyjából az a célja. Ha mindenki a belváros felé igyekszik és a városon kvázi 2-3 fő gerinc megy át, akkor nem tudsz túl sokat tenni.

A dugódíj és korlátozás ezért terjed és terjed. Ha eleve kisebb a forgalom, akkor nincs probléma.
A dugódíjnak és a szgk-korlátozásoknak akkor van értelme, ha az autós el tud jutni egy GYORS és HOSSÚ menetvonalon közlekedő BKV-járathoz, és ott le tudja tenni a a kocsit. DE - mondjon nekem valaki olyan tömegparkolót pl. a csepeli gyorsvasút, a 4-es úton Kőbánya-Kp./Metro vagy inkább Ferihegy környékén, Kelenföldön, az M3-bevezető STB.!! tájakon, ahol 30-50 kocsinál több leparkolható, és érdemes lenne átpattanni a BKV-ra?!! Még szmogriadónál is megoldhatatlan, mert ha sok autós kiszáll az öreg kocsijából egyszerűen nem tudják elvinni a tömeget a "tömegközlekedés"-nek csúfolt heringesdobozok!! Talán ezeket kellene fejleszteni, utána dugódíjazni meg korlátozni ...
 
T

torsen

Guest
A dugók nagy részét meg lehetne szüntetni ha az autók hálózatba lennének kötve és aszerint választaná ki a GPS a legjobb útvonalat, hogy mekkora a forgalom egy útszakaszon.
Sokszor észreveszem, hogy állnak az autók a dugóban, mert mindenki a fő útvonalakon halad, míg a vele párhuzamos mellékutak üresek.

Pont erről szól a kis hatótávolságú Car-to-car (c2c)/Vehicle-to-vehicle (V2V) és az elvileg korlátlan hatósugarú Car-to-X (C2X) koncepció amire a ZalaZone-t építjük. (nem kötelező feltétele, de jó ha van 5G hálózat hozzá)
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 959
113
Hát pedig Balatonra rohadtul kéne hétvégén, amikor elővárosi forgalom nem jelentős, de Balaton felé hering üzemmód van.

Azzal nem lehet mit kezdeni, ha hülyék az emberek, nincs se technika, se ember arra, hogy azt a mennyiséget kiszolgálja, vasúthálózatot se lehet jobban terhelni.
 
M

molnibalage

Guest
A dugódíjnak és a szgk-korlátozásoknak akkor van értelme, ha az autós el tud jutni egy GYORS és HOSSÚ menetvonalon közlekedő BKV-járathoz, és ott le tudja tenni a a kocsit. DE - mondjon nekem valaki olyan tömegparkolót pl. a csepeli gyorsvasút, a 4-es úton Kőbánya-Kp./Metro vagy inkább Ferihegy környékén, Kelenföldön, az M3-bevezető STB.!! tájakon, ahol 30-50 kocsinál több leparkolható, és érdemes lenne átpattanni a BKV-ra?!! Még szmogriadónál is megoldhatatlan, mert ha sok autós kiszáll az öreg kocsijából egyszerűen nem tudják elvinni a tömeget a "tömegközlekedés"-nek csúfolt heringesdobozok!! Talán ezeket kellene fejleszteni, utána dugódíjazni meg korlátozni ...
Természetesen így értettem, de amit írtál, az kevés. A P+R marhaságnak semmi értelme az én szememben. Nem lehet akkora parkolókat építeni, amik érdemben be tudnák fogadni az ingázók mennyiségét.

A cél az, hogy az ember eleve be se akarjon ülni az autóba.

De amíg egy 50+ éves szaros HÉV szerelvény 36-40 perc alatt döcög be a Vágóhídra mondjuk Szigetszentmiklósról, ott leszáll az ember és átsétál a 2-es villamoshoz (basszus azonos nyomtávon közlekednek...), hogy elérje a belváros egy részét és szállhat át legalább még egyszer, addig nincs miről beszélni. Az agglomerációból a belváros szélére kapásból átszállás nélkül kéne eljutni és sokkal gyorsabban. Addig valóban marad az, hogy az ember égeti a saját pénzét kocsival és ül a dugóban télen, vagy nyáron is.

Ha nem minden bokorban állna meg a HÉV és mondjuk kb. a müncheni színvonalon menne az elővárosi közlekedés, akkor a fent említett távolságon a Deák Tér kb. 35-40 perces út lenne télen, nyáron, kényelmes környezetben. Így ki ülne be kocsiba...? Én biztosan nem.

De ameddig arra nem képes a magyar politikai vezetés, hogy egy közlekedésszervező cég üzemeltesse összefogva a szolgáltatást és fejlesztést, addig marad a hígfos. 40+ év alatt nem sikerült a főváros közlekedésébe integráli a MÁV vonatokat. A 14-es villamossal lehet zötyögni befelé (mert a metró sem készült le 40 év alatt...) amikor, ha megállna ott a MÁV vonat, akkor a Nyugati kb. 12 perc lenne.

Dettó ez a népligeti csomópont a Határ útnál.

Ilyen kihagyott ziccerekkel van teli a főváros.

Azzal nem lehet mit kezdeni, ha hülyék az emberek, nincs se technika, se ember arra, hogy azt a mennyiséget kiszolgálja, vasúthálózatot se lehet jobban terhelni.
Hülyék az emberek, hogy le akarnak jutni valahova? Akkor minden agglomerációs ingázó is hülye?
Az emeletes kocsi lényege, hogy azonos járatsűrűség és peronhossz mellett a kapacitás durván megnő.
 

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 959
113
Hülyék az emberek, hogy le akarnak jutni valahova? Akkor minden agglomerációs ingázó is hülye?
Az emeletes kocsi lényege, hogy azonos járatsűrűség és peronhossz mellett a kapacitás durván megnő.

Csúcsidőben elmennek, mint a heringek, 2-3 órával később már le is ülhetnének. Hülyék.
Emeletes kocsihoz dupla személyzet is kellene.
2 hónapja azon vergődtek az újságírók, hogy a balatoni járaton nincs étkezőkocsi, pedig létfontosságú, hogy ehessenek az emberek egy közepesen szar hamburgert prémium áron azon a hihetetlen hosszú úton.
Lett étkezőkocsi, pénztárakból vonva el embereket, az oda felszállók egy pohár kólát szürcsölgetnek egész uton, hogy legyen ülőhelyük, pénztáraknál meg kigyóznak a sorok.

Héves résszel egyetértek, tramtrain-ek kellenének fonódó villamos hálózattal...
 
M

molnibalage

Guest
Csúcsidőben elmennek, mint a heringek, 2-3 órával később már le is ülhetnének. Hülyék.
Emeletes kocsihoz dupla személyzet is kellene.
Milyen személyzet? Egy MÁV vonaton van a vezető és a jegykezelő és ennyi. Étkezőkocsi gyakorlatilag nincs, ami van kísérleti.
2 hónapja azon vergődtek az újságírók, hogy a balatoni járaton nincs étkezőkocsi, pedig létfontosságú, hogy ehessenek az emberek egy közepesen szar hamburgert prémium áron azon a hihetetlen hosszú úton.
Engem ez nem érdekel, mert ha normálisan üzemelne a vonat, akkor 2-3 óra alatt mindenhova odaérne, nem hering üzemmódon és légkondizva kényelmesen.

Aki itthon ma újságírónak hívja magát az tapasztalatom szerint semmihez sem értő fikázó hülyegyerek. Tisztelet a kevés szakmai igényességet képviselő újságírónak.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 959
113
Milyen személyzet? Egy MÁV vonaton van a vezető és a jegykezelő és ennyi. Étkezőkocsi gyakorlatilag nincs, ami van kísérleti.

Engem ez nem érdekel, mert ha normálisan üzemelne a vonat, akkor 2-3 óra alatt mindenhova odaérne, nem hering üzemmódon és légkondizva kényelmesen.

Aki itthon ma újságírónak hívja magát az tapasztalatom szerint semmihez sem értő fikázó hülyegyerek. Tisztelet a kevés szakmai igényességet képviselő újságírónak.

Nincs se MÁV vonat, se vezető, se jegykezelő.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Csúcsidőben elmennek, mint a heringek, 2-3 órával később már le is ülhetnének. Hülyék.

Talán mert akarja vesztegetni a szabadságát azzal, hogy 1 napot csak az utazásra szán?
Pénteken kapom a szabadságot, én szombaton már a vízben akarok hűsölni, nem estére érkezni oda.
Továbbá sokan utaznak le a Balatonra csak egy napra is, reggel megy majd este vissza. Nekik mond azt, hogy induljon 3 órával később.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 762
14 691
113
A MÁV nem túl versenyképes a Balatonra, kocsival kb 1 óra út és már 2 fő esetén ugyanannyi vagy olcsóbb az utazási költség. Szívás csak akkor van ha beáll a pálya, de ez inkább csak visszafelé fordul elő.
 

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 959
113
Talán mert akarja vesztegetni a szabadságát azzal, hogy 1 napot csak az utazásra szán?
Pénteken kapom a szabadságot, én szombaton már a vízben akarok hűsölni, nem estére érkezni oda.
Továbbá sokan utaznak le a Balatonra csak egy napra is, reggel megy majd este vissza. Nekik mond azt, hogy induljon 3 órával később.

Felőlem utazhat, de ne sírjon a hering filing miatt. Azokra a vonatokra minden mozdítható kocsit ráaggatnak, nincs tartalék se járműben, se emberanyagban, se pályakapacításban. Ha gebasz van akkor szop mindenki. Ennél többet nem bír el a vasút.
 
M

molnibalage

Guest
A MÁV nem túl versenyképes a Balatonra, kocsival kb 1 óra út és már 2 fő esetén ugyanannyi vagy olcsóbb az utazási költség. Szívás csak akkor van ha beáll a pálya, de ez inkább csak visszafelé fordul elő.
Nyáron egy átlag hétköznapon már az M1/M7 bevezető és az Egérút is beáll, nemhogy a 7-es.

Az összehasonlításod meg ott borul le, hogy aki évente párszor utazik az nem tart fenn csak azért kocsit, hogy évi 10 napot használja... Vagy, ha igen, akkor az olcsóság megdől.

Ha én pl. vennék csak egy szakadt 15-20 éves nem túl jó állapotú kocsit és azzal utaznék, akkor annak az éves fenntartása többe kerülne, mint MÁV-ozni. Bár, ha nincs dugó, akkor tényleg olcsóbb Oszkározni, csak akkor meg máshoz kell igazodni. Bár 2500-ból Keszthelyig is el lehet jutni. Csak az, hogy van-e bérkocsi, az esetleges és azzal is be lehet ragadni a dugóba...

Felőlem utazhat, de ne sírjon a hering filing miatt. Azokra a vonatokra minden mozdítható kocsit ráaggatnak, nincs tartalék se járműben, se emberanyagban, se pályakapacításban. Ha gebasz van akkor szop mindenki. Ennél többet nem bír el a vasút.
De pont arról szól, hogy bírna. Csak a MÁV baszik megoldani a problémát, mert ez a magyar "közlekedés szervezési" kultúra.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 762
14 691
113
Nyáron egy átlag hétköznapon már az M1/M7 bevezető és az Egérút is beáll, nemhogy a 7-es.

Mikor-hogy. Lefelé általában könnyű lejutni, attól hogy tömve van pálya még lehet jó tempóban haladni. A gond mindig akkor van amikor visszafelé Székesfehérvár előtt valakinek muszáj odavernie magát a korláthoz és akkor beáll az egész..

Az összehasonlításod meg ott borul le, hogy aki évente párszor utazik az nem tart fenn csak azért kocsit, hogy évi 10 napot használja... Vagy, ha igen, akkor az olcsóság megdől.

Ez egy nem túl reális szcenárió. Nyilván senki nem vesz arra kocsit hogy az évben csak 10 napot használja a balcsira lemenet, akkor már használja másra is hiszen megnyílik előtte a világ. Balcsihoz sem kell mindenkinek saját, 4 ember simán befér egy kocsiba és strandolni is jobb társaságban.

Ha én pl. vennék csak egy szakadt 15-20 éves nem túl jó állapotú kocsit és azzal utaznék, akkor annak az éves fenntartása többe kerülne, mint MÁV-ozni. Bár, ha nincs dugó, akkor tényleg olcsóbb Oszkározni, csak akkor meg máshoz kell igazodni. Bár 2500-ból Keszthelyig is el lehet jutni. Csak az, hogy van-e bérkocsi, az esetleges és azzal is be lehet ragadni a dugóba...

Ez kétségtelen, de cserébe oda mész ahova akarsz, akkor amikor akarsz, nincs heringezés van a 40 fokos vonaton, meg háromnegyed órás séta egy csomó cuccal az állomástól. Egyedi döntés, hogy megéri-e neked ez vagy sem. Ha már van akkor viszont egy-két szakaszt leszámítva a MÁV sajnos nem versenyképes sem időben, sem pénzben, sem kényelemben. Vidéki tárgyalásokon én most leszoktam róla. 3 óra az út, 2 átszállás, fél ötkor kelés és hulla vagy egész nap.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

Shed

Well-Known Member
2016. október 7.
816
4 123
93
Nem olyan rossz az a Máv. Tőlünk Szolnokról pl. elég sokan járnak fel Budapestre dolgozni. 1,5 óra az út a Nyugatiba, ha valahol a pesti oldalon a belvárosban dolgozik, akkor onnan már semmi nincs messze. Odafele lehet aludni, mert úgyis a végállomásig megy, visszafele sem kell a napi munka után még vezetni. Sok munkáltató fizeti a bérletet, igy pl. 100 km-e a havi jegy kijön 10.000 Ft-ból a dolgozónak. Azért azt se felejtse el senki, hogy mondjuk 8 órás, vagy 12 órás, esetleg 24 órás munkarend előtt és után a fenének van kedve még 1,5-1,5 órát vezetni, főleg pesten.

Persze lehetnének légkondisok a vonatok, és nem csak az IC járatokon, de ahoz az kellett volna, hogy a hasznot hozó teherszállítás is egybe legyen a személyszállítással.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 185
13 453
113
Érdekes kérdés, hogy a vezető nélküli rendszerekre milyen bizalommal szállnak fel az utasok, ha tudják, hogy nincs vezető....
Szerintem egy rakás egyébb tényezőtől is függ: tisztaság, ár, megbízhatóság, kényelem stb.
Viszont képzeld el a következő lépést. Nem búsz méretben, hanem személyautó (taxi) méretben egy mobiltelefonos aplikációval egybekötve.
Ennek a biciklikölcsönzési módszernek a továbbgondolt változata. Megnyitod az aplikáviót és látod a környezetedben, hogy hol vannak az autók. Ha nagyon közel van akkor odasétálsz, de ha nem akkor magadhoz hívsz egyet. Leolvaspd a QR kódot, beülsz és a mobiltelefonodba beírod a címet (előre le is lehet mentve) hova akarsz menni. Miután megérkezel és kiszállsz, az aplikációban lezárod a fuvart, hogy ne vegyen le több pénzt. Ezzel lényegében a taxisokat fogják kicsinálni. Egy nagyvárosban ahol rendesen működik a tömegközlekedés és még az egészet kiegészíted az ilyen kölcsön biciklikkel, meg autókkal a saját tulajdonban lévő autó egy nagyon felesleges luxus lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg