Európai 5. generációs repülőgép fejlesztése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 511
72 513
113
Mindkét típusnál elkészültek az első életnagyságú makettek, ezért létrehoztam egy-egy saját topikot a német-francia-spanyol FCAS-nek és az angol-svéd-olaszTempest-nek. Ha ezután a megfelelő topikba írjátok az új információkat, jobban tudjuk majd követni, melyik csapat hogy áll a fejlesztéssel.
(A török gépnek is van már saját topikja.)
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Én nem gondolom, hogy így lenne. A Rafale és az EF esetén is elvileg jelenleg is megvan a fejlesztő gárda.
Ugyan nem alapról kell fejleszteni, de azért nem hülyék dolgoznak ott. Ráadásul eddig a kreativitásukat nem is nagyon tudták kiélni, mivel csak adott keretek között tudtak dolgozni.

A kreativitás és a gyakorlati tapasztalat két külön dolog. Érdemes megnézni, mennyire eltérnek a prototípus gépek és a sorozatgyártott gépek (YF-22 vs. F-22A, X-35 vs. F-35, stb.).

Szerintem pont, hogy az Airbus, aki mindkét általad említett szopásba belekerült, saját kárán tanulta meg a blockban való fejlesztés előnyeit, és hátrányait.

Az A400M-nél politikai nyomásnak köszönhető a legnagyobb szívás (a hajtóműfejlesztés). Állítólag abból okultak, de kérdés a politikusok okultak-e vajon...

De a Tempest esetén is már előre jól körülhatárolhatóak a csatlakozó cégek fejlesztési erősségei, és azok a területek, ami rájuk lesz bízva.

Érdekes valahol, hogy miközben folyton azon ment mindig a téma, hogy az EU-n belül mennyire széttöredezett a katonai fejlesztés, végül mégis legalább két párhuzamos vadászbombázó fejlesztési program lesz. A fő probléma pedig e téren az, hogy BAe-nek bizonyos szintig volt rálátása az X-32 és F-35 programra, addig az Airbus és a Dassault csak saját kútfőből dolgozhat.

Azért nem volt mindegy, hogy a Saabot sikerül-e megnyerniük a Tempesthez az angoloknak, mert nekik a blockfejlesztésben óriási tapasztalataik vannak. Ezzel nyerték meg a TX programot a Boeingnek.

Az FCAS politikai alapú program, a Tempest jelenleg úgy tűnik, hogy inkább szakmai. Ez a jövőjükre nagyon nagy kihatással lehet...

Ami pedig a tapasztalt szakemberek hiányát illeti, az amerikaiak mikor fejlesztettek utoljára űrhajót? Vagy a SpaceX egyáltalan bármit a Falconok előtt. Most meg... Nézd meg mit csinálnak a Starhopperrel!

Őőőő... Kezdjük az elején, NASA CEV / Orion, ezt olyan mérnökök indították el, akik hajdan még az Apollo-programmal kapcsolatban voltak. Menet közben kiöregedtek, de a koncepció iránti lobby-t ők hozták létre (és nyomták végül Michael Griffin-el közösen az űrrepülőgép-pártiakat).

A SpaceX egy csomó konkurens cégtől szívott el szaktudást, Gwynne Shotwell mielőtt a SpaceX-hez csatlakozott, 10 évet húzott le különféle űripari cégeknél. Hans Königsmann? A Brémai egyetem műholdprogramját vezette, majd a Microcosm cégnél dolgozott. Tom Müller, a Merlin hajtóművek atyja? A TWR-nél dolgozott, mielőtt Musk elcsábította.

Ami meg az alrendszereket illeti: olyan cégek fognak rajtuk dolgozni, mint a Thales, az Mbda, vagy Diehl. Szóval én nem aggódom. Azt viszont kimondottan örömmel látom, - pedig óvva intik az EU vezetőit tőle -, hogy egyszerre 2 projekt fut. Lehet, hogy felesleges pénzkidobásnak tűnik most, de ha a végén az egyik gép klasszisokkal jobban sikerül, akkor még mindig beállhatnak mögé az EU vezetői komplette.

Aham. Addig álljak fél lábon, amíg a franciák és a németek becsatlakoznak a Tempest programba, vagy Nagy-Britannia az FCAS-ba... :D
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
A fő probléma pedig e téren az, hogy BAe-nek bizonyos szintig volt rálátása az X-32 és F-35 programra, addig az Airbus és a Dassault csak saját kútfőből dolgozhat.
Bizony ez nagy külömbség...
Én mindig kedves szivvel gondolok az X-32-re,...ezért most meg is emlékezem a kis rondaságomról :) :
3169275fbfc7b92f6df46079ba3c8839.jpg

eae55b5aca7ea3031e7df64549112f38.jpg
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 440
113
Őőőő... Kezdjük az elején, NASA CEV / Orion, ezt olyan mérnökök indították el, akik hajdan még az Apollo-programmal kapcsolatban voltak. Menet közben kiöregedtek, de a koncepció iránti lobby-t ők hozták létre (és nyomták végül Michael Griffin-el közösen az űrrepülőgép-pártiakat).

A SpaceX egy csomó konkurens cégtől szívott el szaktudást, Gwynne Shotwell mielőtt a SpaceX-hez csatlakozott, 10 évet húzott le különféle űripari cégeknél. Hans Königsmann? A Brémai egyetem műholdprogramját vezette, majd a Microcosm cégnél dolgozott. Tom Müller, a Merlin hajtóművek atyja? A TWR-nél dolgozott, mielőtt Musk elcsábította.
Azt tudod, hogy ezzel pont magadnak mondasz ellent?
Az európai projektek vajon miért ne tehetnék meg, hogy konkurens cégektől, szipkázzanak el embereket?
A mostani EF fejlesztői szerintem messze nincsenek még kiöregedve, ahhoz képest, hogy az Apollo program fejlesztői mennyire "ki vannak".
Különben én arra céloztam a SpaceX-szel, hogy a Falconnak, vagy most a Starship/Starhopper-nek koncepcióban mennyire nem volt előzménye. És mégis összehozták/zák.
Én azt gondolom, hogy gyakran nem hogy nem viszi előre a fejlesztést, ha folyamatosan egy minimálisan változó gárdával dolgozol, de még hátrányt is jelent.
Én bár mindkét európai programnak örülök, de veled ellentétben én sokkal inkább látom problémásnak a Tempest programot.
A finanszírozás részébe már belegondoltál? Melyik program lesz az, amelyikből hamarabb kiszállnak a tagok?
Az angolok és az olaszok rendelkeznek F-35-tel, és ha borul a project, bármikor kiszállhatnak, és majd vesznek gépet az F-35 utódjából.
Felhívnám a figyelmedet az angolok részvételét a Boxer programban!
Maradjunk annyiban, hogy az olaszoknak jelenleg is alig van pénzük az F-35-ök gyártására. Az angolok, ha végleg tökönszúrják magukat a Brexittel, kisebb bajuk is nagyobb lesz annál, hogy egy ilyen gépet fejlesszenek. A svédek meg a Tempesttel szerintem az utolsó lehetőséget ragadták meg, hogy "saját" fejlesztésű gépük legyen. Ha bedől a finanszírozás a 2 másik ország miatt, akkor szimplán megvonják a vállukat, és elballagnak vásárolni.
A BAe-nak és a Leonardonak szerintem óriási szerencséjük van a SAAB-bal, mert ha ők nem szálnak be, akkor szinte biztosan bukó lett volna a program. Velük viszont esély van rá, hogy elég alacsonyan tudják tartani a költségeket, és végigmehet a program.
Akkor nézzük meg az FCAS-t: A jelenlegi résztvevők közül talán egyet sem tudok olyat mondani, aki kiszállna. Megtehették volna az A400M esetén, vagy az EF kapcsán. Nem tették.
Meglátjuk.
 

bolneroll

Well-Known Member
2014. február 7.
357
553
93
Kíváncsi vagyok, hogy az EU fejlesztői mikor jutnak el oda, hogy 2 koncepciót ütköztessenk egymással ?
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Kíváncsi vagyok, hogy az EU fejlesztői mikor jutnak el oda, hogy 2 koncepciót ütköztessenk egymással ?
Én úgy gondolom, anno ezek a "tesztpéldányok" úttörők voltak..., ma valljuk be sok mindent el lehet "lesni", meg lehet "szerezni" másoktól, nem feltétlenül kell az abszolút nulláról indulni. Ha egy csepp eszük van és kellőképpen előre látóak akkor azt nézik, hogy pl. az F35-ből kb. mit lehet majd az elkövetkező 10-15 évben még kihozni, meddig lehet fejleszteni, mire lesz/nem lesz képes kb. 15 év múlva.
No, az a léc az oda van felrakva...azt kell megugrani, most az elején legalább a tervezőasztalon, és majd a valóságban is.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Azt tudod, hogy ezzel pont magadnak mondasz ellent?
Az európai projektek vajon miért ne tehetnék meg, hogy konkurens cégektől, szipkázzanak el embereket?

A fő különbség a példám és a mostani állításod között az, hogy ott az Egyesült Államokon belüli munkaerő-mozgásról beszéltünk. Azért az, hogy mondjuk a Dassault egy BAe mérnököt elszipkázzon, ez picit más feltételeknek kell megvalósulnia.

A mostani EF fejlesztői szerintem messze nincsenek még kiöregedve, ahhoz képest, hogy az Apollo program fejlesztői mennyire "ki vannak".

Az EF program alaptervezési szakasza az 1980-as években zajlott. Ha ott részt vett egy mérnök benne mondjuk 30 évesen, akkor nagyjából most ugye 60-70 éves lehet...

Különben én arra céloztam a SpaceX-szel, hogy a Falconnak, vagy most a Starship/Starhopper-nek koncepcióban mennyire nem volt előzménye. És mégis összehozták/zák.

Volt előzménye, ajánlott keresési kritérium: Philip Bono.

Én azt gondolom, hogy gyakran nem hogy nem viszi előre a fejlesztést, ha folyamatosan egy minimálisan változó gárdával dolgozol, de még hátrányt is jelent.

Én nem azt mondom, hogy ugyanazon fejlesztőgárda dolgozzon végig, hanem azt, hogy a fejlesztőgárda folyamatosan dolgozzon. A JSF tendernél az USA-ban is mentek a vészharangok, hogy aki azt megnyeri, az fog komoly R&D és gyártó képességet továbbvinni. A Boeing nagyjából az F/A-18E/F/G és az F-15S(*) programoknak köszönheti, hogy a gyártó és fejlesztő képessége még megvan. De ezek egyike sem új gép. Az NGAD egyébként azért várt nagyon a gyártók által, mert végre újra meg lehet a gyakorlatban vizsgálni azokat a koncepciókat, amiket eddig csak tervezőasztalon firkáltak a mérnökök, némi túlzással unalmukban...

Én bár mindkét európai programnak örülök, de veled ellentétben én sokkal inkább látom problémásnak a Tempest programot.
A finanszírozás részébe már belegondoltál? Melyik program lesz az, amelyikből hamarabb kiszállnak a tagok?

Mindkét programban politikai / gazdasági érdekek a motiválók. Ha a Tempest egy brit-svéd program lett volna, igazat adnék. De megnyerték magukat az olaszokat is, így pedig már más a leányzó fekvése. Az FCAS legnagyobb vesztesége, hogy nem sikerült az olaszokat és a svédeket maguk mellé édesgetni, túlságosan el voltak foglalva azzal, hogy a "nagy" Francia-Német összefogást tető alá hozzák. Azt hitték szerintem, hogy ezt látva majd mindenki rohan hozzájuk, hogy csatlakozzon. A Tempest szerintem szép pofon volt az önteltségüknek. Az FCAS csapat azóta ugye erősített Spanyolországgal, de ezzel most megint ott vagyunk, hogy van két elég nagy méretű tábor (Brit-Svéd-Olasz vs. Francia-Német-Spanyol).

Az angolok és az olaszok rendelkeznek F-35-tel, és ha borul a project, bármikor kiszállhatnak, és majd vesznek gépet az F-35 utódjából.

Az még a kanyarban sincs, az F-35 a jelek szerint 2040-2050-ig ki fog húzni. Az NGAD programban bízhatnak, esetleg, ha az USA hajlandó lesz megnyitni a fejlesztés a partnerországok előtt, és nem fogja bezárni azt, mint az ATF / F-22 esetében.

Felhívnám a figyelmedet az angolok részvételét a Boxer programban!

Őőőőőőőőőő......... Ennek mi köze van bármihez? Volt előtte brit 8x8-as fejlesztés? Nem volt.
Ha a Boxer esetét akarnád a Tempestre levetíteni, akkor az az lenne, hogy a Dassault bevásárolná magát a BAe vadászrepülőgép-gyártó részlegébe, és a Tempest helyett az FCAS-t ajánlaná fel. Bár még ez is sántítana, mert az FCAS még csak formálódik...

Akkor nézzük meg az FCAS-t: A jelenlegi résztvevők közül talán egyet sem tudok olyat mondani, aki kiszállna. Megtehették volna az A400M esetén, vagy az EF kapcsán. Nem tették.

Az A400M esetében azt hiszem az, hogy hülyére butították a megrendelések, meg próbálnak megszabadulni a megvásárolt gépektől, elég jól jellemzi az egész szituációt. Azért nem szálltak ki belőle, mert már nem tudtak volna kiszállni pozitív szaldóval. Az Airbus és a "támogató országok" közötti politikai hercehurca meghozta a maga áldozatait...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 440
113
Mindkét programban politikai / gazdasági érdekek a motiválók. Ha a Tempest egy brit-svéd program lett volna, igazat adnék. De megnyerték magukat az olaszokat is, így pedig már más a leányzó fekvése. Az FCAS legnagyobb vesztesége, hogy nem sikerült az olaszokat és a svédeket maguk mellé édesgetni, túlságosan el voltak foglalva azzal, hogy a "nagy" Francia-Német összefogást tető alá hozzák. Azt hitték szerintem, hogy ezt látva majd mindenki rohan hozzájuk, hogy csatlakozzon. A Tempest szerintem szép pofon volt az önteltségüknek. Az FCAS csapat azóta ugye erősített Spanyolországgal, de ezzel most megint ott vagyunk, hogy van két elég nagy méretű tábor (Brit-Svéd-Olasz vs. Francia-Német-Spanyol).
Az olaszok és a svédek egyedül azért szálltak be a Tempestbe, mert nekik abban van a nagyobb üzlet. Ha az FCAS-ban már benne volt az Airbus, a Dassault, a Safran, a Thales, a Diehl, a Leonardonak és a SAABnak mi maradt volna? Egyszerűen nem maradt fejlesztési terület.
Persze lehet, hogy ők jobban meg tudnák csinálni, mint a már korábban csatlakozottak, de értelemszerűen a már bent lévő cégek elsőbbséget élveznek.
Szerintem a fő probléma az olaszokkal az volt, hogy őket az F-35 projekt korábban túlzottan lekötötte, míg a svédek a TX-el meg a saját Gripen E-jükkel kiválóan el voltak foglalva. Azt gondolom, hogy a mostani helyzet azt fogja hozni, hogy tisztulni fog a kép az európai védelmi piacon. Specializálódni fognak a cégek, ill. további összeolvadások várhatóak.

Az még a kanyarban sincs, az F-35 a jelek szerint 2040-2050-ig ki fog húzni. Az NGAD programban bízhatnak, esetleg, ha az USA hajlandó lesz megnyitni a fejlesztés a partnerországok előtt, és nem fogja bezárni azt, mint az ATF / F-22 esetében.
Pont ez a lényeg, hogy az olaszok és az angolok az F-35 program sebességéhez (gyártás, fejlesztés, kifutás) vannak egyedül kötve. A svédek még évtizedekig elvannak a Gripen NG platformmal. A többiek meg nagyon nem.

Az EF program alaptervezési szakasza az 1980-as években zajlott. Ha ott részt vett egy mérnök benne mondjuk 30 évesen, akkor nagyjából most ugye 60-70 éves lehet...
És az alaptervezésben, koncepció kialakításban nem vehet részt? Pont te írtál erre példát.

Őőőőőőőőőő......... Ennek mi köze van bármihez? Volt előtte brit 8x8-as fejlesztés? Nem volt.
Ha a Boxer esetét akarnád a Tempestre levetíteni, akkor az az lenne, hogy a Dassault bevásárolná magát a BAe vadászrepülőgép-gyártó részlegébe, és a Tempest helyett az FCAS-t ajánlaná fel. Bár még ez is sántítana, mert az FCAS még csak formálódik...
Arra céloztam, hogy az angolok, ha nem tetszik nekik valami egy programban, akkor kiszállnak. Még ha alapító tagok is! Az már megint más kérdés, hogy miért szálltak vissza.

Az A400M esetében azt hiszem az, hogy hülyére butították a megrendelések, meg próbálnak megszabadulni a megvásárolt gépektől, elég jól jellemzi az egész szituációt. Azért nem szálltak ki belőle, mert már nem tudtak volna kiszállni pozitív szaldóval. Az Airbus és a "támogató országok" közötti politikai hercehurca meghozta a maga áldozatait...
Ez egy elég hibás következtetés! Mit jelent az, hogy hülyére butított megrendelések? Mi az, hogy próbálnak megszabadulni a megvásárolt gépektől?
Bárki kiszállhatott volna a programból, mint ahogy Dél-Afrika ki is szállt a pénztelenség miatt. Ha akkora bukó lenne az A400M akkor sorban mondanák vissza a megrendeléseket. Azt gondolom, hogy látod a különbséget aközött, hogy valaki visszamondja a megrendelést, és aközött, hogy átütemezi. Szinte minden ország túlvállalta magát megrendelésekkel! Ki többé (spanyolok, franciák?) ki kevésbé (németek). A németek sem véletlenül nem adták el a gépeket. Jelentkező lett volna rá!
Ez olyan, mintha a MH a Leókból nem 44db A7-et rendel, hanem 88db-ot, de legénysége, kerete csak 2026 utánra lenne biztosan (szerintem ez nem csak teoretikus dolog!). Akkor leszállíttatnák azokat is, vagy kérnének egy átütemezést. A HM most kimondottan örül, hogy csak 2023-ban szállít a KMW, ha áthidalja a helyzetet az A4-ekkel. Ugyan ez volt a C-130-akkal is. A megoldás nem az A4 lesz! Hanem az A7. Csak míg A4-ből lehet A7-et csinálni. C-130-ból nem lehet A400M-et... ;)
A spanyolok eredetileg is tisztában voltak vele, hogy sokat rendelnek. Ezért az ütemezésük is elég vicces. Ezidáig 4(!) azaz négy darab gépet kértek leszállítani (a 27-ből). Miközben többet rendeltek, mint az angolok eredetileg (25db, amiből jelenleg 3 opciós szállítású). Pedig az angoloknak némileg több a szállítani valójuk, mint a spanyoloknak, szerintem. Ha a spanyolok jelenlegi C-295jeinek számát (21) összeadod a C-130H-ikkal (10), akkor láthatod, hogy az eredetileg rendelt 27db A400M erősen bátor vállalás! Nem?
Emellett szerintem az angolok nem csak a 25-öt fogják leszállíttatni, hanem vagy átvesznek valakitől (spanyolok?), vagy újakat rendelnek még.
 

Rotten878

Active Member
2018. november 21.
211
181
43
Szebb mint az F-35!!!!
Szerintem egyáltalán nem, és ez a kisebb baj.
Az A-7 Corsair II-re hajaz erősen (ami pedig egyike a személyes kedvenceimnek), illetve a MIG-21 a beömlőben elhelyezett radarkúpos verzióira annak a hátrányaival.
Nézzük már meg mekkora az itt látott orrkúp, és mekkora az F-35-ön; ez a kialakítás ebben a formában eléggé behatárolja a radart befoglaló méreteket és annak teljesítményét - AESA ide vagy oda. A vevőegységek száma bizony AESA esetén is számít.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
A fő probléma pedig e téren az, hogy BAe-nek bizonyos szintig volt rálátása az X-32 és F-35 programra, addig az Airbus és a Dassault csak saját kútfőből dolgozhat.
BAe-nek volt saját 5.generációs programja,a Replica
bae-replica-airplanes-photo-1

A Saabnak is volt.
images
Persze koncepciótervnél egyik sem jutott tovább.
441a1b0c5dff660ef9b4c75b730ee196.jpg

Az MD JSF tervében is bent volt a BAe
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Az olaszok és a svédek egyedül azért szálltak be a Tempestbe, mert nekik abban van a nagyobb üzlet. Ha az FCAS-ban már benne volt az Airbus, a Dassault, a Safran, a Thales, a Diehl, a Leonardonak és a SAABnak mi maradt volna? Egyszerűen nem maradt fejlesztési terület.
Persze lehet, hogy ők jobban meg tudnák csinálni, mint a már korábban csatlakozottak, de értelemszerűen a már bent lévő cégek elsőbbséget élveznek.
Szerintem a fő probléma az olaszokkal az volt, hogy őket az F-35 projekt korábban túlzottan lekötötte, míg a svédek a TX-el meg a saját Gripen E-jükkel kiválóan el voltak foglalva. Azt gondolom, hogy a mostani helyzet azt fogja hozni, hogy tisztulni fog a kép az európai védelmi piacon. Specializálódni fognak a cégek, ill. további összeolvadások várhatóak.

Az megvan, hogy a Saab például benne volt a nEURON-ban? Nem voltak előre leosztva a lapok, ami mondjuk én is írtam, hogy az FCAS program indulása elején a franciák és a németek nem kezdtek el rögtön mindenkit meghívni a csapatba. Ez egyértelműen hiba volt...
De a másik oldalról pedig nem igaz, hogy a Saab-ot lekötötte a Gripen E/F, hiszen például közben részt vettek a Boeing-el közös T-X tenderen...

Pont ez a lényeg, hogy az olaszok és az angolok az F-35 program sebességéhez (gyártás, fejlesztés, kifutás) vannak egyedül kötve. A svédek még évtizedekig elvannak a Gripen NG platformmal. A többiek meg nagyon nem.

Mi az, amit a Gripen NG tud, de a Rafale F4 és az Eurofighter LTE nem?

És az alaptervezésben, koncepció kialakításban nem vehet részt? Pont te írtál erre példát.

De azt is, hogy aztán mire a sorozatgyártásig eljutottak, vagyis a gyakorlati tapasztalatokat begyűjtötték, a fejlesztőmérnök már nyugdíjas korú lett...

Arra céloztam, hogy az angolok, ha nem tetszik nekik valami egy programban, akkor kiszállnak. Még ha alapító tagok is! Az már megint más kérdés, hogy miért szálltak vissza.

Ez igaz másokra is, a franciák simán kiszálltak az Eurofighter programból, például...

Ez egy elég hibás következtetés! Mit jelent az, hogy hülyére butított megrendelések? Mi az, hogy próbálnak megszabadulni a megvásárolt gépektől?

Mi a hülyére butított megrendelés? Ha az eredetileg tervezettnél kevesebb példányt rendelnek meg belőle.
Mi az, hogy próbálnak megszabadulni a megvásárolt gépektől? Nos, Németország 13 példányt próbált meg a saját megrendelésállományából értékesíteni

Bárki kiszállhatott volna a programból, mint ahogy Dél-Afrika ki is szállt a pénztelenség miatt.

Dél-Afrika még benne se volt, amikor Olaszország például kiszállt. Viszont a későbbi megrendelésállomány újratárgyalása a mai napig tüske az Airbus és például a Német kormány között.

Ha akkora bukó lenne az A400M akkor sorban mondanák vissza a megrendeléseket.

Gondolom tisztában vagy vele, mi a kötbér fogalma. Amennyire tudom, a németek is visszamondták volna, de ugye akkor fizethettek volna egy rakat pénzt az Airbusnak a felmondott gépek után... Ezért jött az az ötletük, hogy akkor átveszik a gépeket, és megpróbálják értékesíteni őket. Ami nem sikerült...

A németek sem véletlenül nem adták el a gépeket. Jelentkező lett volna rá!

Tényleg? Én úgy tudom nem volt. Van erre valami forrásod?
 
M

molnibalage

Guest
Mi az, amit a Gripen NG tud, de a Rafale F4 és az Eurofighter LTE nem?
Azt jól értem, hogy erre megrendelés van? Mondjuk az 50M EUR az kb. a munka elkezdésére tűnik elég, de koncepció demó gép építésére talán.
https://www.edrmagazine.eu/pas-2019...olution-lte-study-for-typhoon-platform-future

A Rafale F4 milyen új dolgokat kap?

Mi a hülyére butított megrendelés? Ha az eredetileg tervezettnél kevesebb példányt rendelnek meg belőle.
Mi az, hogy próbálnak megszabadulni a megvásárolt gépektől? Nos, Németország 13 példányt próbált meg a saját megrendelésállományából értékesíteni

Gondolom tisztában vagy vele, mi a kötbér fogalma. Amennyire tudom, a németek is visszamondták volna, de ugye akkor fizethettek volna egy rakat pénzt az Airbusnak a felmondott gépek után... Ezért jött az az ötletük, hogy akkor átveszik a gépeket, és megpróbálják értékesíteni őket. Ami nem sikerült...

Hát igen, ez elég komolyan mutatja az A400-at övező problémáknak.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Szerintem egyáltalán nem, és ez a kisebb baj.
Az A-7 Corsair II-re hajaz erősen (ami pedig egyike a személyes kedvenceimnek), illetve a MIG-21 a beömlőben elhelyezett radarkúpos verzióira annak a hátrányaival.
Nézzük már meg mekkora az itt látott orrkúp, és mekkora az F-35-ön; ez a kialakítás ebben a formában eléggé behatárolja a radart befoglaló méreteket és annak teljesítményét - AESA ide vagy oda. A vevőegységek száma bizony AESA esetén is számít.

A sorozatgyártott változatnak másfajta orra lett volna, mint az X-32-nek, nem lett volna nagy (ha lett volna bármilyen is) különbség a radar T/R számban.

BAe-nek volt saját 5.generációs programja,a Replica
...
Az MD JSF tervében is bent volt a BAe

A JSF volt az a program, ahol gyakorlati tesztek is zajlottam, javíts ki, ha tévednék, de a Replica nem jutott el idáig.
Az MD JSF terve az, amiből az X-32 lett, miután a Boeing felvásárolta az MD-t.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
A sorozatgyártott változatnak másfajta orra lett volna, mint az X-32-nek, nem lett volna nagy (ha lett volna bármilyen is) különbség a radar T/R számban.
Replica tudtommal egy modellig jutott,amivel radarmérési kisérleteket végeztek.Saab gépe meg rajzasztalig.
Amennyire emlékszem,a tervválogatásnál még külön ott volt a Replica alapján fejlesztett gép is,amikor a két megépülésre kerülő JSF gépet kiválasztoták.Ha jol emlékszem,a helyből felszálló változat külön emelőhajtóművén bukott el.


A JSF volt az a program, ahol gyakorlati tesztek is zajlottam, javíts ki, ha tévednék, de a Replica nem jutott el idáig.
Az MD JSF terve az, amiből az X-32 lett, miután a Boeing felvásárolta az MD-t.
 
Status
Not open for further replies.