A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 892
18 278
113
Igen, így értettem :)
IFV-re és APC-re is szükség van persze, meg ott a légvédelem, a szállítók, egy-két év múlva a vadászok.
Emberi számítás szerint nem fog beleférni még egy adag Leo...

Ahogy a helyzet esetleg változik, úgy a Honvédelemre fordított források nagysága is fog.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 371
7 842
113
A Gripenek sorsáről pár év múlva dönteni kell. Szerintem váltjuk őket és az USÁ-tól annyira látványosan nem vettünk eddig semmit, hogy 12-16 F-35 még lesz a végére.
Várjuk ki a végét. Messze van még 2026. Addig is legalább 4-5 év mire döntenének valamit. Továbbá az usa külpolitikája v nyugat europában milyen politikai helyzetek lesznek.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 510
72 513
113
A Gripenek sorsáről pár év múlva dönteni kell. Szerintem váltjuk őket és az USÁ-tól annyira látványosan nem vettünk eddig semmit, hogy 12-16 F-35 még lesz a végére.

A múltkor kiszámoltuk, hogy 2025-26-ban minden Gripen átesik még egy 800 órás ipari karbantartáson. Azaz utána van bennük még 800 óra gépenként, ami ha minden évre kb. 2200 össz.repültórát számolunk, akkor minden gép repülhet még 5 évig. Azaz 2030-31 körül lesz vége a dalnak. De ha van rá szándék, akkor lehet még vinni a gépeket a svédekhez, ők pedig korszerűsítik is a gépeket, ha van rá igény. 2036-ig biztos ki lehetne húzni velük. Ez a legolcsóbb verzió.

Eggyel drágább megoldás az E/F Gripenre váltás. De az is csak egy 4+ generációs gép, ahogy az összes többi.

Más 4. generációs gépre váltásnak 2026 után nem nagyon van értelme. Mi marad?

2036-ig az egyetlen előrelépést jelentő lehetőség az F-35. De 2030-as években az már egy 30 éves konstrukció lesz.

A 2030-as évek elején jönnek majd az új prototípusok. (európai, török, távol-keletiek...) Már amelyik eljut odáig, hogy megépüljön és repüljön. Amennyire befészkelte már magát az Airbus a döntéshozók fejébe, még az is lehet hogy Magyarország valamivel beszáll az FCAS (Future Combat Air System) fejlesztésébe vagy egy idetelepített beszállítói lehetőségért cserébe rendszeresíti azt. Vagy ha 10 év múlva nagyon más irányból fújnak a szelek, akkor simán lehet bármilyen keleti megoldás is.
 

igaziigaz

Well-Known Member
2019. február 11.
351
288
63
Csak nehogy mi legyünk a 10 millió dolláros APC hazája.
A németek egyik fő problémája, hogy drága a cuccai. A boxer is azért nem sikeres a piacon mert rohadt drága.
Gyártás költségek csökkentésével olcsóbbá tehető a cucc. KMW-re nem jellemző, de a cseheknek is gyorsan licenc gyártást ajánlottak. Magyarország esetében pedig még könnyebben menne.
 

fenntartható fejlövés

Well-Known Member
2019. május 31.
305
648
93
Várjuk ki a végét. Messze van még 2026. Addig is legalább 4-5 év mire döntenének valamit. Továbbá az usa külpolitikája v nyugat europában milyen politikai helyzetek lesznek.
Az USÁ-tól kell fegyvert vásárolni, ha demokrata, ha republikánus az éppen aktuális elnök. Ha egy 10-12 milliárd dolláros haderőfejlesztésből egy 500 milliós AMRAAM üzletet szánsz Amerikának, akkor nem lesznek túl vidámak.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
Az USÁ-tól kell fegyvert vásárolni, ha demokrata, ha republikánus az éppen aktuális elnök. Ha egy 10-12 milliárd dolláros haderőfejlesztésből egy 500 milliós AMRAAM üzletet szánsz Amerikának, akkor nem lesznek túl vidámak.
Van még 1,5 mrd. valahol. Ez így 4× akkora, mint az 500 millió. :D Amúgy, ha jól keverték a lapokat, eljátszozzák, hogy nem akarnak az USA-tól venni semmit, aztán a nagy bubogás után benyögtek valamit, hogy jó, akkor azt. Így az USA akarja eladni, nem mi megvenni.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 439
113
A németek egyik fő problémája, hogy drága a cuccai. A boxer is azért nem sikeres a piacon mert rohadt drága.
Gyártás költségek csökkentésével olcsóbbá tehető a cucc. KMW-re nem jellemző, de a cseheknek is gyorsan licenc gyártást ajánlottak. Magyarország esetében pedig még könnyebben menne.
Öööö
A Boxer nem sikeres?
Ugyebár a BW-nek van pár (400+), a hollandoknak 200, meg a litvánoknak 88db, meg az ausztráloknak 220db, meg a szlovénokkal már egy előszerződésük van..
Hja és ki is felejtettem az angol saját gyártást, 500+ az első megrendelt csomag ami akár 1500-ig is elpöröghet....
Nagyjából nem nagyon van másik kerekes harcjármű, amit ennyi NATO országba adtak volna már el.
A másik talán a Patria, de ott több a semleges üzemeltető. ;)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 510
72 513
113
Van még 1,5 mrd. valahol. Ez így 4× akkora, mint az 500 millió. :D Amúgy, ha jól keverték a lapokat, eljátszozzák, hogy nem akarnak az USA-tól venni semmit, aztán a nagy bubogás után benyögtek valamit, hogy jó, akkor azt. Így az USA akarja eladni, nem mi megvenni.

És ha ez csak így lett eladva a közvélemények? :rolleyes: Igazából nem tudunk semmit a döntések hátteréről.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 439
113
A múltkor kiszámoltuk, hogy 2025-26-ban minden Gripen átesik még egy 800 órás ipari karbantartáson. Azaz utána van bennük még 800 óra gépenként, ami ha minden évre kb. 2200 össz.repültórát számolunk, akkor minden gép repülhet még 5 évig. Azaz 2030-31 körül lesz vége a dalnak. De ha van rá szándék, akkor lehet még vinni a gépeket a svédekhez, ők pedig korszerűsítik is a gépeket, ha van rá igény. 2036-ig biztos ki lehetne húzni velük. Ez a legolcsóbb verzió.

Eggyel drágább megoldás az E/F Gripenre váltás. De az is csak egy 4+ generációs gép, ahogy az összes többi.

Más 4. generációs gépre váltásnak 2026 után nem nagyon van értelme. Mi marad?

2036-ig az egyetlen előrelépést jelentő lehetőség az F-35. De 2030-as években az már egy 30 éves konstrukció lesz.

A 2030-as évek elején jönnek majd az új prototípusok. (európai, török, távol-keletiek...) Már amelyik eljut odáig, hogy megépüljön és repüljön. Amennyire befészkelte már magát az Airbus a döntéshozók fejébe, még az is lehet hogy Magyarország valamivel beszáll az FCAS (Future Combat Air System) fejlesztésébe vagy egy idetelepített beszállítói lehetőségért cserébe rendszeresíti azt. Vagy ha 10 év múlva nagyon más irányból fújnak a szelek, akkor simán lehet bármilyen keleti megoldás is.
Vaaagy, ami talán még rentábilisabb lenne, hogy a svédek E/F miatt lecserélt - a mieinknél nagyjából egy 10-essel frissebb - C-iből megveszünk még 12-13-at (természetesen gombokért). Az egészet egyben E szintre modernizáljuk. Addigra kész lesz az új radar. Ezekkel kihúzzuk az európai új gépekig, majd lépcsőzve átállunk azokra. Értelem szerűen a mostani sárkányokat küldjük először nyugdíjba.
Emiatt nem kell újraképezni a pilótáinkat, földi személyzetet. Nem kell új kiszolgáló berendezéseket venni a 6. generációig. :)
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 647
6 359
113
A németek egyik fő problémája, hogy drága a cuccai. A boxer is azért nem sikeres a piacon mert rohadt drága.
Gyártás költségek csökkentésével olcsóbbá tehető a cucc. KMW-re nem jellemző, de a cseheknek is gyorsan licenc gyártást ajánlottak. Magyarország esetében pedig még könnyebben menne.
1.) minden viszonyítás kérdése , az indiai cuccokhoz képest tényleg k****a drága , de az ami cuccokhoz képest elenyésző ( lásd légvédelem)
2.)a Boxer elég sikeres , tény hogy van a KMW-nek még nem befutott cuccai de a Boxer pont nem ilyen
Vaaagy, ami talán még rentábilisabb lenne, hogy a svédek E/F miatt lecserélt - a mieinknél nagyjából egy 10-essel frissebb - C-iből megveszünk még 12-13-at (természetesen gombokért). Az egészet egyben E szintre modernizáljuk. Addigra kész lesz az új radar. Ezekkel kihúzzuk az európai új gépekig, majd lépcsőzve átállunk azokra. Értelem szerűen a mostani sárkányokat küldjük először nyugdíjba.
Emiatt nem kell újraképezni a pilótáinkat, földi személyzetet. Nem kell új kiszolgáló berendezéseket venni a 6. generációig. :)
azt mi nem fogjuk megkapni amit a svédek kivonnak , molni meg én pedig levezettük már kb 10-szer mi az egyetlen logikus döntés ami a vadászainkat illeti , pls ne menjünk bele újra mert megint előjön a KFir és öregszünk még 20 évet ...
 

fenntartható fejlövés

Well-Known Member
2019. május 31.
305
648
93
A múltkor kiszámoltuk, hogy 2025-26-ban minden Gripen átesik még egy 800 órás ipari karbantartáson. Azaz utána van bennük még 800 óra gépenként, ami ha minden évre kb. 2200 össz.repültórát számolunk, akkor minden gép repülhet még 5 évig. Azaz 2030-31 körül lesz vége a dalnak. De ha van rá szándék, akkor lehet még vinni a gépeket a svédekhez, ők pedig korszerűsítik is a gépeket, ha van rá igény. 2036-ig biztos ki lehetne húzni velük. Ez a legolcsóbb verzió.

Eggyel drágább megoldás az E/F Gripenre váltás. De az is csak egy 4+ generációs gép, ahogy az összes többi.

Más 4. generációs gépre váltásnak 2026 után nem nagyon van értelme. Mi marad?

2036-ig az egyetlen előrelépést jelentő lehetőség az F-35. De 2030-as években az már egy 30 éves konstrukció lesz.

A 2030-as évek elején jönnek majd az új prototípusok. (európai, török, távol-keletiek...) Már amelyik eljut odáig, hogy megépüljön és repüljön. Amennyire befészkelte már magát az Airbus a döntéshozók fejébe, még az is lehet hogy Magyarország valamivel beszáll az FCAS (Future Combat Air System) fejlesztésébe vagy egy idetelepített beszállítói lehetőségért cserébe rendszeresíti azt. Vagy ha 10 év múlva nagyon más irányból fújnak a szelek, akkor simán lehet bármilyen keleti megoldás is.
Ettől még pl. 2022-ben bejelenthetik, hogy 2026-2030-tól érkeznek az F-35-ösök.
A Gripen hosszabbítás szerintem kizárva, mivel költsége ennek is van, akkor meg inkább beszerzésre kellene fordítani valamivel (jóval) több összeget.
Mivel az oláhokat is emlegetik az F-35-tel kapcsolatban, mindenképpen erre kellene mozdulnunk, nem kétes kimenetelű európai 5. / 5+ / 6(?) gen. gépek felé, főleg, hogy tudjuk, a Eurofightert 25 éve fejlesztgetik és most már valahol az F-16 block 52+ szintjén áll.
Marad a japán, dél-koreai, török, amerikai.
A japánok jelenleg nem exportálnak fegyvert, bár a C-2 fejlesztésével kezdik pedzegetni az exporttilalom feloldását. De a gép teljes rejtély.
A d.-koreai és a török szintén teljes rejtély. Ki tud róluk valamit, rajzokon és maketteken kívül? Így felelőtlenség ezekre apellálni.
Rendezem az egyenletet X-re és marad az F-35.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 694
90 790
113
A múltkor kiszámoltuk, hogy 2025-26-ban minden Gripen átesik még egy 800 órás ipari karbantartáson. Azaz utána van bennük még 800 óra gépenként, ami ha minden évre kb. 2200 össz.repültórát számolunk, akkor minden gép repülhet még 5 évig. Azaz 2030-31 körül lesz vége a dalnak. De ha van rá szándék, akkor lehet még vinni a gépeket a svédekhez, ők pedig korszerűsítik is a gépeket, ha van rá igény. 2036-ig biztos ki lehetne húzni velük. Ez a legolcsóbb verzió.

Eggyel drágább megoldás az E/F Gripenre váltás. De az is csak egy 4+ generációs gép, ahogy az összes többi.

Más 4. generációs gépre váltásnak 2026 után nem nagyon van értelme. Mi marad?

2036-ig az egyetlen előrelépést jelentő lehetőség az F-35. De 2030-as években az már egy 30 éves konstrukció lesz.

A 2030-as évek elején jönnek majd az új prototípusok. (európai, török, távol-keletiek...) Már amelyik eljut odáig, hogy megépüljön és repüljön. Amennyire befészkelte már magát az Airbus a döntéshozók fejébe, még az is lehet hogy Magyarország valamivel beszáll az FCAS (Future Combat Air System) fejlesztésébe vagy egy idetelepített beszállítói lehetőségért cserébe rendszeresíti azt. Vagy ha 10 év múlva nagyon más irányból fújnak a szelek, akkor simán lehet bármilyen keleti megoldás is.
Sztem csak NATO cuccokban érdemes gondolkodni. Ha az EUból sem lehet kilépni lásd brittek, a NATOból végképp nem.