A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

A Gripenek sorsáről pár év múlva dönteni kell. Szerintem váltjuk őket és az USÁ-tól annyira látványosan nem vettünk eddig semmit, hogy 12-16 F-35 még lesz a végére.
Várjuk ki a végét. Messze van még 2026. Addig is legalább 4-5 év mire döntenének valamit. Továbbá az usa külpolitikája v nyugat europában milyen politikai helyzetek lesznek.
 
A Gripenek sorsáről pár év múlva dönteni kell. Szerintem váltjuk őket és az USÁ-tól annyira látványosan nem vettünk eddig semmit, hogy 12-16 F-35 még lesz a végére.

A múltkor kiszámoltuk, hogy 2025-26-ban minden Gripen átesik még egy 800 órás ipari karbantartáson. Azaz utána van bennük még 800 óra gépenként, ami ha minden évre kb. 2200 össz.repültórát számolunk, akkor minden gép repülhet még 5 évig. Azaz 2030-31 körül lesz vége a dalnak. De ha van rá szándék, akkor lehet még vinni a gépeket a svédekhez, ők pedig korszerűsítik is a gépeket, ha van rá igény. 2036-ig biztos ki lehetne húzni velük. Ez a legolcsóbb verzió.

Eggyel drágább megoldás az E/F Gripenre váltás. De az is csak egy 4+ generációs gép, ahogy az összes többi.

Más 4. generációs gépre váltásnak 2026 után nem nagyon van értelme. Mi marad?

2036-ig az egyetlen előrelépést jelentő lehetőség az F-35. De 2030-as években az már egy 30 éves konstrukció lesz.

A 2030-as évek elején jönnek majd az új prototípusok. (európai, török, távol-keletiek...) Már amelyik eljut odáig, hogy megépüljön és repüljön. Amennyire befészkelte már magát az Airbus a döntéshozók fejébe, még az is lehet hogy Magyarország valamivel beszáll az FCAS (Future Combat Air System) fejlesztésébe vagy egy idetelepített beszállítói lehetőségért cserébe rendszeresíti azt. Vagy ha 10 év múlva nagyon más irányból fújnak a szelek, akkor simán lehet bármilyen keleti megoldás is.
 
Csak nehogy mi legyünk a 10 millió dolláros APC hazája.
A németek egyik fő problémája, hogy drága a cuccai. A boxer is azért nem sikeres a piacon mert rohadt drága.
Gyártás költségek csökkentésével olcsóbbá tehető a cucc. KMW-re nem jellemző, de a cseheknek is gyorsan licenc gyártást ajánlottak. Magyarország esetében pedig még könnyebben menne.
 
Várjuk ki a végét. Messze van még 2026. Addig is legalább 4-5 év mire döntenének valamit. Továbbá az usa külpolitikája v nyugat europában milyen politikai helyzetek lesznek.
Az USÁ-tól kell fegyvert vásárolni, ha demokrata, ha republikánus az éppen aktuális elnök. Ha egy 10-12 milliárd dolláros haderőfejlesztésből egy 500 milliós AMRAAM üzletet szánsz Amerikának, akkor nem lesznek túl vidámak.
 
Az USÁ-tól kell fegyvert vásárolni, ha demokrata, ha republikánus az éppen aktuális elnök. Ha egy 10-12 milliárd dolláros haderőfejlesztésből egy 500 milliós AMRAAM üzletet szánsz Amerikának, akkor nem lesznek túl vidámak.
Van még 1,5 mrd. valahol. Ez így 4× akkora, mint az 500 millió. :D Amúgy, ha jól keverték a lapokat, eljátszozzák, hogy nem akarnak az USA-tól venni semmit, aztán a nagy bubogás után benyögtek valamit, hogy jó, akkor azt. Így az USA akarja eladni, nem mi megvenni.
 
A németek egyik fő problémája, hogy drága a cuccai. A boxer is azért nem sikeres a piacon mert rohadt drága.
Gyártás költségek csökkentésével olcsóbbá tehető a cucc. KMW-re nem jellemző, de a cseheknek is gyorsan licenc gyártást ajánlottak. Magyarország esetében pedig még könnyebben menne.
Öööö
A Boxer nem sikeres?
Ugyebár a BW-nek van pár (400+), a hollandoknak 200, meg a litvánoknak 88db, meg az ausztráloknak 220db, meg a szlovénokkal már egy előszerződésük van..
Hja és ki is felejtettem az angol saját gyártást, 500+ az első megrendelt csomag ami akár 1500-ig is elpöröghet....
Nagyjából nem nagyon van másik kerekes harcjármű, amit ennyi NATO országba adtak volna már el.
A másik talán a Patria, de ott több a semleges üzemeltető. ;)
 
Van még 1,5 mrd. valahol. Ez így 4× akkora, mint az 500 millió. :D Amúgy, ha jól keverték a lapokat, eljátszozzák, hogy nem akarnak az USA-tól venni semmit, aztán a nagy bubogás után benyögtek valamit, hogy jó, akkor azt. Így az USA akarja eladni, nem mi megvenni.

És ha ez csak így lett eladva a közvélemények? :rolleyes: Igazából nem tudunk semmit a döntések hátteréről.
 
A múltkor kiszámoltuk, hogy 2025-26-ban minden Gripen átesik még egy 800 órás ipari karbantartáson. Azaz utána van bennük még 800 óra gépenként, ami ha minden évre kb. 2200 össz.repültórát számolunk, akkor minden gép repülhet még 5 évig. Azaz 2030-31 körül lesz vége a dalnak. De ha van rá szándék, akkor lehet még vinni a gépeket a svédekhez, ők pedig korszerűsítik is a gépeket, ha van rá igény. 2036-ig biztos ki lehetne húzni velük. Ez a legolcsóbb verzió.

Eggyel drágább megoldás az E/F Gripenre váltás. De az is csak egy 4+ generációs gép, ahogy az összes többi.

Más 4. generációs gépre váltásnak 2026 után nem nagyon van értelme. Mi marad?

2036-ig az egyetlen előrelépést jelentő lehetőség az F-35. De 2030-as években az már egy 30 éves konstrukció lesz.

A 2030-as évek elején jönnek majd az új prototípusok. (európai, török, távol-keletiek...) Már amelyik eljut odáig, hogy megépüljön és repüljön. Amennyire befészkelte már magát az Airbus a döntéshozók fejébe, még az is lehet hogy Magyarország valamivel beszáll az FCAS (Future Combat Air System) fejlesztésébe vagy egy idetelepített beszállítói lehetőségért cserébe rendszeresíti azt. Vagy ha 10 év múlva nagyon más irányból fújnak a szelek, akkor simán lehet bármilyen keleti megoldás is.
Vaaagy, ami talán még rentábilisabb lenne, hogy a svédek E/F miatt lecserélt - a mieinknél nagyjából egy 10-essel frissebb - C-iből megveszünk még 12-13-at (természetesen gombokért). Az egészet egyben E szintre modernizáljuk. Addigra kész lesz az új radar. Ezekkel kihúzzuk az európai új gépekig, majd lépcsőzve átállunk azokra. Értelem szerűen a mostani sárkányokat küldjük először nyugdíjba.
Emiatt nem kell újraképezni a pilótáinkat, földi személyzetet. Nem kell új kiszolgáló berendezéseket venni a 6. generációig. :)
 
A németek egyik fő problémája, hogy drága a cuccai. A boxer is azért nem sikeres a piacon mert rohadt drága.
Gyártás költségek csökkentésével olcsóbbá tehető a cucc. KMW-re nem jellemző, de a cseheknek is gyorsan licenc gyártást ajánlottak. Magyarország esetében pedig még könnyebben menne.
1.) minden viszonyítás kérdése , az indiai cuccokhoz képest tényleg k****a drága , de az ami cuccokhoz képest elenyésző ( lásd légvédelem)
2.)a Boxer elég sikeres , tény hogy van a KMW-nek még nem befutott cuccai de a Boxer pont nem ilyen
Vaaagy, ami talán még rentábilisabb lenne, hogy a svédek E/F miatt lecserélt - a mieinknél nagyjából egy 10-essel frissebb - C-iből megveszünk még 12-13-at (természetesen gombokért). Az egészet egyben E szintre modernizáljuk. Addigra kész lesz az új radar. Ezekkel kihúzzuk az európai új gépekig, majd lépcsőzve átállunk azokra. Értelem szerűen a mostani sárkányokat küldjük először nyugdíjba.
Emiatt nem kell újraképezni a pilótáinkat, földi személyzetet. Nem kell új kiszolgáló berendezéseket venni a 6. generációig. :)
azt mi nem fogjuk megkapni amit a svédek kivonnak , molni meg én pedig levezettük már kb 10-szer mi az egyetlen logikus döntés ami a vadászainkat illeti , pls ne menjünk bele újra mert megint előjön a KFir és öregszünk még 20 évet ...
 
A múltkor kiszámoltuk, hogy 2025-26-ban minden Gripen átesik még egy 800 órás ipari karbantartáson. Azaz utána van bennük még 800 óra gépenként, ami ha minden évre kb. 2200 össz.repültórát számolunk, akkor minden gép repülhet még 5 évig. Azaz 2030-31 körül lesz vége a dalnak. De ha van rá szándék, akkor lehet még vinni a gépeket a svédekhez, ők pedig korszerűsítik is a gépeket, ha van rá igény. 2036-ig biztos ki lehetne húzni velük. Ez a legolcsóbb verzió.

Eggyel drágább megoldás az E/F Gripenre váltás. De az is csak egy 4+ generációs gép, ahogy az összes többi.

Más 4. generációs gépre váltásnak 2026 után nem nagyon van értelme. Mi marad?

2036-ig az egyetlen előrelépést jelentő lehetőség az F-35. De 2030-as években az már egy 30 éves konstrukció lesz.

A 2030-as évek elején jönnek majd az új prototípusok. (európai, török, távol-keletiek...) Már amelyik eljut odáig, hogy megépüljön és repüljön. Amennyire befészkelte már magát az Airbus a döntéshozók fejébe, még az is lehet hogy Magyarország valamivel beszáll az FCAS (Future Combat Air System) fejlesztésébe vagy egy idetelepített beszállítói lehetőségért cserébe rendszeresíti azt. Vagy ha 10 év múlva nagyon más irányból fújnak a szelek, akkor simán lehet bármilyen keleti megoldás is.
Ettől még pl. 2022-ben bejelenthetik, hogy 2026-2030-tól érkeznek az F-35-ösök.
A Gripen hosszabbítás szerintem kizárva, mivel költsége ennek is van, akkor meg inkább beszerzésre kellene fordítani valamivel (jóval) több összeget.
Mivel az oláhokat is emlegetik az F-35-tel kapcsolatban, mindenképpen erre kellene mozdulnunk, nem kétes kimenetelű európai 5. / 5+ / 6(?) gen. gépek felé, főleg, hogy tudjuk, a Eurofightert 25 éve fejlesztgetik és most már valahol az F-16 block 52+ szintjén áll.
Marad a japán, dél-koreai, török, amerikai.
A japánok jelenleg nem exportálnak fegyvert, bár a C-2 fejlesztésével kezdik pedzegetni az exporttilalom feloldását. De a gép teljes rejtély.
A d.-koreai és a török szintén teljes rejtély. Ki tud róluk valamit, rajzokon és maketteken kívül? Így felelőtlenség ezekre apellálni.
Rendezem az egyenletet X-re és marad az F-35.
 
A múltkor kiszámoltuk, hogy 2025-26-ban minden Gripen átesik még egy 800 órás ipari karbantartáson. Azaz utána van bennük még 800 óra gépenként, ami ha minden évre kb. 2200 össz.repültórát számolunk, akkor minden gép repülhet még 5 évig. Azaz 2030-31 körül lesz vége a dalnak. De ha van rá szándék, akkor lehet még vinni a gépeket a svédekhez, ők pedig korszerűsítik is a gépeket, ha van rá igény. 2036-ig biztos ki lehetne húzni velük. Ez a legolcsóbb verzió.

Eggyel drágább megoldás az E/F Gripenre váltás. De az is csak egy 4+ generációs gép, ahogy az összes többi.

Más 4. generációs gépre váltásnak 2026 után nem nagyon van értelme. Mi marad?

2036-ig az egyetlen előrelépést jelentő lehetőség az F-35. De 2030-as években az már egy 30 éves konstrukció lesz.

A 2030-as évek elején jönnek majd az új prototípusok. (európai, török, távol-keletiek...) Már amelyik eljut odáig, hogy megépüljön és repüljön. Amennyire befészkelte már magát az Airbus a döntéshozók fejébe, még az is lehet hogy Magyarország valamivel beszáll az FCAS (Future Combat Air System) fejlesztésébe vagy egy idetelepített beszállítói lehetőségért cserébe rendszeresíti azt. Vagy ha 10 év múlva nagyon más irányból fújnak a szelek, akkor simán lehet bármilyen keleti megoldás is.
Sztem csak NATO cuccokban érdemes gondolkodni. Ha az EUból sem lehet kilépni lásd brittek, a NATOból végképp nem.
 
Ettől még pl. 2022-ben bejelenthetik, hogy 2026-2030-tól érkeznek az F-35-ösök.
A Gripen hosszabbítás szerintem kizárva, mivel költsége ennek is van, akkor meg inkább beszerzésre kellene fordítani valamivel (jóval) több összeget.
Mivel az oláhokat is emlegetik az F-35-tel kapcsolatban, mindenképpen erre kellene mozdulnunk, nem kétes kimenetelű európai 5. / 5+ / 6(?) gen. gépek felé, főleg, hogy tudjuk, a Eurofightert 25 éve fejlesztgetik és most már valahol az F-16 block 52+ szintjén áll.
Marad a japán, dél-koreai, török, amerikai.
A japánok jelenleg nem exportálnak fegyvert, bár a C-2 fejlesztésével kezdik pedzegetni az exporttilalom feloldását. De a gép teljes rejtély.
A d.-koreai és a török szintén teljes rejtély. Ki tud róluk valamit, rajzokon és maketteken kívül? Így felelőtlenség ezekre apellálni.
Rendezem az egyenletet X-re és marad az F-35.
Benkő megmondta, hogy új vadászgépről addig nem beszélünk amíg a Gripen lízing le nem jár és még utána sem egyből.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator
Sztem csak NATO cuccokban érdemes gondolkodni. Ha az EUból sem lehet kilépni lásd brittek, a NATOból végképp nem.

Tömböl László mondta csütörtökön: "Ki lehet lépni a NATO-ból. Csak erre még nem volt példa a 70 év alatt." (Nem csak a politikai részéből, az egészből is ki lehet. Jogilag van rá lehetőség.)