CH-47 Chinook (Boeing)

Privát véleményem az, hogy mindenképp. Lapátok se maradhatnak ezek. Dolgoznak is az újakon, már repült (csak függeszkedett?) is az újakkal, elég jól is néznek ki, de ez a teljesítmény növekedés azért elég brutális.
Megint csak a számok nyelvén, a hatalmas Mi-6-osok és 10-esek 2x5000 lóerővel bírtak és emeltek 12 tonnát, ha minden adott volt hozzá.
Ez a hozzájuk képest kis gép meg most 2x7500 lóerővel és két forgószárnnyal fog repülni, ami igen komoly teljesítménykoncentráció.
Amúgy terheletlenül a Mi-6-os is ment mint állat, főleg gyorsan, de nyilván a méretéből adódóan manővereni azt nem tudott jól. Mert, hogy a kifejezetten szállító helikopterek üresen mind nagy teljesítmény felesleggel rendelkeznek.
A Chinook meg legendásan jól manőverező helikopter.
Ha memóriám megint meg nem csal,20+ éve bejelentették már,hogy lesz majd 4lapátos rotor.Abbol nem lesz semmi?
 
Ha memóriám megint meg nem csal,20+ éve bejelentették már,hogy lesz majd 4lapátos rotor.Abbol nem lesz semmi?
Kísérleteztek vele, de ahhoz hogy a 2 x 4 rotorlapát biztonságosan el tudjon forogni egymás sugarán belül jelentősen meg kellett nyújtani a törzset és meg kellett emelni a hátsó rotor pilonját.
Kipróbálták, repültek vele, de annyival nem volt jobb mint amilyen sokba került volna a teljes flotta átépítése, ezért ment a kukába.
 
Kísérleteztek vele, de ahhoz hogy a 2 x 4 rotorlapát biztonságosan el tudjon forogni egymás sugarán belül jelentősen meg kellett nyújtani a törzset és meg kellett emelni a hátsó rotor pilonját.
Kipróbálták, repültek vele, de annyival nem volt jobb mint amilyen sokba került volna a teljes flotta átépítése, ezért ment a kukába.
Szerintem Te a régi kisérletre gondolsz,még a 60as években.90es években CH47F tervezet néven eleinte 4 lapátos rotorral jelentek meg rajzok,és nagy üzemanyagtartállyal.Nameg a 7000+ le-s hajtóművek igéretével-már akkor.
 
  • Tetszik
Reactions: arbalest
Három külön projektről beszéltek és mindkettőtöknek igaza van.
Volt egy 2x4 lapátos tandem óriáshelikoptere a Boeing Vertol-nak a hetvenes években, az XCH-62

https://www.helis.com/70s/h_h62.php

4c4eb5d44c5d5eb1ddd1f939abf7b7de.jpg


Volt a Boeing Vertol BV-347, szintén a hetvenes években:

https://chinook-helicopter.com/history/aircraft/A_Models/65-07992/65-07992.html

Boeing-347-2-600x304.jpg

Ez egy közvetlen Chinook továbbfejlesztés volt.

És nekem rémlik, hogy volt a kilencvenes években is egy Chinook upgrade, ami 3 helyett 4 lapáttal ment volna, de nyomát sem találom, hogy végül megépült-e, vagy csak terv maradt.
 
Most én nem tudom!A koncepciók készítője előtt láthatóan két dolog lebegett!Két légcsavar külön külön és csúnyának kell lennie... :D:hadonaszos::hadonaszos:
Ezt a szentségtörő választ nem is értem. Eleve légcsavar...
Forgószárny!!!
Nade, ez a tandem rotoros technika ez akármilyen ronda, műszakilag szép.
És nekem ne mondja senki, hogy mikor a Sikorsky befürdik a horror költségvetésű, de annál gyalázatosabban alulteljesítő CH-53K-val, akkor az nem szép, hogy a konkurencia ugyanazt, ha nem többet ajánl három helyett két hajtóművel, olcsóbban.
Mert most erről van szó.
Azt meg külön kiemelném, hogy idáig csak arról volt szó, hogy az egyelőre tesztelés alatt levő és már ajánlgatott CH-47F block 2-eshez még csak 4700 lóerős Honeywell hajtóműveket ígérnek, a 2026 utáni block 3-asokhoz majdan 6000 lóerőseket, addig a kertek alatt mindezzel párhuzamosan már zajlik a konkurens GE hajtóművekkel is a teszt, 2x7500 lóerővel!
Ha ez beválik, akkor lehet, hogy se a 4700 lóerőre, se a 6000-re nem lesz szükség, miközben már olyanról is hallani, hogy a CH-53K programot a Marines törli és bekér egy ajánlatot a Chinookra. Egy olyanra, amibe átmentődött a GE hajtóműve.

Most, hogy a védelmi miniszter a Boeing volt CEO-ja és a Lockheed/P&W kvázi kárára berendelték az F-15EX-et, várhatóan GE hajtóművekkel; az F-35C ellenében további Boeing Super Hornet/Growler van kinézőben, szintén GE hajtóművekkel; amúgy is nagy szarban van maga a GE, kell a megrendelés, én elképzelhetőnek tartom, hogy a Lockheed tulajdonába került Sikorsky King Stallionját esetleg törlik, annak GE hajtóműveit meg beleintegrálják a Boeing Chinook fejlesztésébe...
 
Ezt a szentségtörő választ nem is értem. Eleve légcsavar...
Forgószárny!!!
Nade, ez a tandem rotoros technika ez akármilyen ronda, műszakilag szép.
És nekem ne mondja senki, hogy mikor a Sikorsky befürdik a horror költségvetésű, de annál gyalázatosabban alulteljesítő CH-53K-val, akkor az nem szép, hogy a konkurencia ugyanazt, ha nem többet ajánl három helyett két hajtóművel, olcsóbban.
Mert most erről van szó.
Azt meg külön kiemelném, hogy idáig csak arról volt szó, hogy az egyelőre tesztelés alatt levő és már ajánlgatott CH-47F block 2-eshez még csak 4700 lóerős Honeywell hajtóműveket ígérnek, a 2026 utáni block 3-asokhoz majdan 6000 lóerőseket, addig a kertek alatt mindezzel párhuzamosan már zajlik a konkurens GE hajtóművekkel is a teszt, 2x7500 lóerővel!
Ha ez beválik, akkor lehet, hogy se a 4700 lóerőre, se a 6000-re nem lesz szükség, miközben már olyanról is hallani, hogy a CH-53K programot a Marines törli és bekér egy ajánlatot a Chinookra. Egy olyanra, amibe átmentődött a GE hajtóműve.

Most, hogy a védelmi miniszter a Boeing volt CEO-ja és a Lockheed/P&W kvázi kárára berendelték az F-15EX-et, várhatóan GE hajtóművekkel; az F-35C ellenében további Boeing Super Hornet/Growler van kinézőben, szintén GE hajtóművekkel; amúgy is nagy szarban van maga a GE, kell a megrendelés, én elképzelhetőnek tartom, hogy a Lockheed tulajdonába került Sikorsky King Stallionját esetleg törlik, annak GE hajtóműveit meg beleintegrálják a Boeing Chinook fejlesztésébe...
Azt hiszem anno még a Top Gunban is jelent meg cikk a 4 lapátos CH47F tervezetröl anno.
Szerintem be fog válni a GE hajtóműves verzió,az öreg Lycomin turbinák meg mehetnek nyugdijba
 
Ezt a szentségtörő választ nem is értem. Eleve légcsavar...
Forgószárny!!!
Nade, ez a tandem rotoros technika ez akármilyen ronda, műszakilag szép.
És nekem ne mondja senki, hogy mikor a Sikorsky befürdik a horror költségvetésű, de annál gyalázatosabban alulteljesítő CH-53K-val, akkor az nem szép, hogy a konkurencia ugyanazt, ha nem többet ajánl három helyett két hajtóművel, olcsóbban.
Mert most erről van szó.
Azt meg külön kiemelném, hogy idáig csak arról volt szó, hogy az egyelőre tesztelés alatt levő és már ajánlgatott CH-47F block 2-eshez még csak 4700 lóerős Honeywell hajtóműveket ígérnek, a 2026 utáni block 3-asokhoz majdan 6000 lóerőseket, addig a kertek alatt mindezzel párhuzamosan már zajlik a konkurens GE hajtóművekkel is a teszt, 2x7500 lóerővel!
Ha ez beválik, akkor lehet, hogy se a 4700 lóerőre, se a 6000-re nem lesz szükség, miközben már olyanról is hallani, hogy a CH-53K programot a Marines törli és bekér egy ajánlatot a Chinookra. Egy olyanra, amibe átmentődött a GE hajtóműve.

Most, hogy a védelmi miniszter a Boeing volt CEO-ja és a Lockheed/P&W kvázi kárára berendelték az F-15EX-et, várhatóan GE hajtóművekkel; az F-35C ellenében további Boeing Super Hornet/Growler van kinézőben, szintén GE hajtóművekkel; amúgy is nagy szarban van maga a GE, kell a megrendelés, én elképzelhetőnek tartom, hogy a Lockheed tulajdonába került Sikorsky King Stallionját esetleg törlik, annak GE hajtóműveit meg beleintegrálják a Boeing Chinook fejlesztésébe...

Mentségemre szóljon,hogy izgultam a Mandalorian miatt!De attól még csúnyák.
 
A jelenleg is futó Block II fejlesztési projektnek része:
- megerősített meghajtórendszer (reduktorok és közöttük a kardán tengely);
- új, szélesebb profilú rotor lapátok;
- a törzs teherviselő szerkezeti elemeinek a megerősítése;
- újratervezett üza. tartályok

Szerintem nemcsak azokat, hanem a fő teherviselő törzskereteket és a hajtásrendszer meg a futóművek, teherfüggesztés bekötési csomópontjait is.

Nem lesz ebből egy ördögi örvény?
Volt már rá példa nem egy.
 
Nem lesz ebből egy ördögi örvény?
Volt már rá példa nem egy.
Amíg a hajtásrendszer teljesítmény jobban nő mint a súly a megerősítések miatt, addig pozitív a szaldó. Hogy itt konkrétan mi lesz, az majd kiderül ... gondolom számolnak ezzel is, és megpróbálják elkerülni.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator
Egy kérdést kaptam és bevallom nem tudok rá válaszolni.

Érdekes az, hogy ezeknek tandem főrotoros helikoptereknek vitathatatlan előnye van a hagyományosakkal szemben, és mégis az utóbbiak vannak nagy többségben.

Az én tippem, hogy hiába jó a fajlagos ár az Us Army számára, sok országnak egy adott darabszám mellett overkill a heli, tehát a kis rendszeresítés mennyiség miatt a kis országnak drága. Az USA meg nem kicsi.
 
  • Tetszik
Reactions: Python and formosa1
Nem lesz ebből egy ördögi örvény?
Volt már rá példa nem egy.
Ez nem az a példa
"CH-47F maximum gross weight will increase from 50,000 pounds (22.6 tonna) to 54,000 pounds (24.5) (with payload increasing from 19,278 pounds (8.8 tonna) to 22,207 (10.0 tonna) pounds) under the Block 2 upgrade.."
A hajtómű a Block 2 felújítás során nem változik, marad u.az a 4,800 LE teljesítményű Honeywell Lycoming T55-GA-714A turbina.
A plusz hasznos teher tisztán az új lapátoknak köszönhető.

Az új 7,500 LE.teljesítményű GE hajtómű v.színű hozzá fog tenni az üres tömeghez még legalább 1 tonnát, viszont cserébe a max rendelkezésre álló teljesítmény több mint 50% kal fog nőni, a hasznos terhelés pedig több tonnával lesz több.
 
Egy kérdést kaptam és bevallom nem tudok rá válaszolni.

Érdekes az, hogy ezeknek tandem főrotoros helikoptereknek vitathatatlan előnye van a hagyományosakkal szemben, és mégis az utóbbiak vannak nagy többségben.

Az én tippem, hogy hiába jó a fajlagos ár az Us Army számára, sok országnak egy adott darabszám mellett overkill a heli, tehát a kis rendszeresítés mennyiség miatt a kis országnak drága. Az USA meg nem kicsi.
Gondolom, a dizájnra vonatkozott a kérdés, nem az adott típusra.
Nos, az valóban érdekes, hogy a Chinooknál jóval nagyobb méretű tandem forgószárnyas gép csak egy volt és az se repült, míg a kisebb kategóriában idáig fel sem merült ez a kialakítás, pedig lehetett volna.

Csakhogy a többi helikopterépítő cégnek nincs ebben tapasztalata, az alapoktól kellene elkezdeni, míg a Boeing valamiért magától nem is tervezte, hogy kisebb méretkategóriában is gépet készítsen, nemhogy tandem elrendezésűt, de semmilyet se.

Amúgy, egy EC135 méret- és teljesítmény kategóriájú gép is lehetne bátran tandem elrendezésű.
Hosszabb lehetne a törzs, több a belső hely, megszünne a faroktartó gerenda és a faroklégcsavar/farokventillátor, azok minden lengésével, vibrációjával, járulékos tömegével, tovább csökkenhetne a forgószárnyak átmérője, a lapátok egyenszilárdsága nőne, a magasabb rotorfordulatszám miatt kisebb reduktor is elég lenne, tovább javulna a manőverező és teheremelő képesség és nőne a sebesség is... csak nagyon hülyén nézne ki :)
 
Gondolom, a dizájnra vonatkozott a kérdés, nem az adott típusra.
Nos, az valóban érdekes, hogy a Chinooknál jóval nagyobb méretű tandem forgószárnyas gép csak egy volt és az se repült, míg a kisebb kategóriában idáig fel sem merült ez a kialakítás, pedig lehetett volna.

Csakhogy a többi helikopterépítő cégnek nincs ebben tapasztalata, az alapoktól kellene elkezdeni, míg a Boeing valamiért magától nem is tervezte, hogy kisebb méretkategóriában is gépet készítsen, nemhogy tandem elrendezésűt, de semmilyet se.

Amúgy, egy EC135 méret- és teljesítmény kategóriájú gép is lehetne bátran tandem elrendezésű.
Hosszabb lehetne a törzs, több a belső hely, megszünne a faroktartó gerenda és a faroklégcsavar/farokventillátor, azok minden lengésével, vibrációjával, járulékos tömegével, tovább csökkenhetne a forgószárnyak átmérője, a lapátok egyenszilárdsága nőne, a magasabb rotorfordulatszám miatt kisebb reduktor is elég lenne, tovább javulna a manőverező és teheremelő képesség és nőne a sebesség is... csak nagyon hülyén nézne ki :)
A két rotor miatt sajnos jelentősen megnőne a gép hosszmérete is, az pedig kis/könnyű kategóriában már nagyon sokat számít, nehezebb lenne kihasználni a könnyű-kategória előnyeit.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci