[HUN] Légvédelmi eszközök beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Nem értem, hogy mit nem értesz.
3 féle méretű rakéta van.

Nagy rakéta 4db/ls <- Ezek a TVM rávezetésűek, kihalóban
STD/PAC/PAC2/GEM/GEM+ <- GEM+ az egy PAC2 upgrade

Közepes rakéta 12db/ls <- aktív önrávezetésű, nagyobb átmérő, dual impulse, nagyobb hatótáv
PAC3 MSE

Kis rakéta 16db/ls <- aktív önrávezetésű, ABM
PAC3/PAC3 CRI

A fenti ábra az adott LS képességeiről szól.
Így most már értem. Még az sem jött le, hogy közepes rakéta van.
A HTÖ meg kezd sok helyen elavulni... :(
És a láthatáron nincs az, hogy mikor lehetne befrissíteni.

(Az angol fordítás is kb. kútba eső, nincs rá időm, hónapok óta 30%-nál áll. Sajnos vállalkozót nem találtam, aki besegítene...)
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Így most már értem. Még az sem jött le, hogy közepes rakéta van.
A HTÖ meg kezd sok helyen elavulni... :(
És a láthatáron nincs az, hogy mikor lehetne befrissíteni.

(Az angol fordítás is kb. kútba eső, nincs rá időm, hónapok óta 30%-nál áll. Sajnos vállalkozót nem találtam, aki besegítene...)

Majd 7 év múlva, addig még sokminden kiderül.
;)
 
M

molnibalage

Guest
Majd 7 év múlva, addig még sokminden kiderül.
;)
A kezdeti tempóval úgy tűnt, hogy 3-4 év alatt le lesz fordítva. Ez most úgy 6 év. És a már lefordított anyagot akkor összeillesztés előtt lehet majd javítani, pl. a Patriot résznél. Persze soha nem lehet teljesen up to date és a célja az anyagnak a megértés segítése, de azért néha ez birizgálja a csőrömet.
 
M

molnibalage

Guest
Olyan cuki, hogy a talajszinti szélsebességekből indulsz ki...
Amikor az atmoszferikus határréteg alján van 30 km/s szél vagy 80 km/h akkor odafent szerinted mennyi? Akár kétszer annyi is lehet vagy háromszor...

Atmospheric-boundary-layer-curve-chart-of-different-landforms.png



Az USA-nak nincs ennyire kiterjedt képesség mixe ezen felül a többinél is olyan képességeket feltételezel fel meg pontosságot, hogy kb. az asztalt fejeltem le, amikor olvastam...
https://www.facebook.com/watch/?ref=external&v=2366864380016754
Tessék. A daru magasságában volt 140 km/h szél. Akkor el tudod képzelni, hogy ballon magasságában mi lett volna?
És ezeket nem nagyon tudod előre jelezni...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
https://www.facebook.com/watch/?ref=external&v=2366864380016754
Tessék. A daru magasságában volt 140 km/h szél. Akkor el tudod képzelni, hogy ballon magasságában mi lett volna?
És ezeket nem nagyon tudod előre jelezni...
A repülés meteorológiai szél előrejelzéseket az alábbi nyomás (magasság) szintekre adják meg:
- MSL
-850 hPa (FL050),
-700 hPa (FL100),
-600 hPa (FL140),
-500 hPa (FL180),
-400 hPa (FL240),
-300 hPa (FL300),
-250 hPa (FL340),
-200 hPa (FL390),
-150hPa (FL450),
-100 hPa (FL530)
Ezzel párhuzamosan szoktak adni egy jet ,(futóáramlás) előrejelzést is.
Élő pêldánál maradva...
Ma D.Mo.on tutira nem lett volna jó ötlet lufit eregetni, viszont FL 500 on (magasan az időjárási jelenségek kölött) egy AWACS vidáman elrepkedett volna ma is...
 
M

molnibalage

Guest
A repülés meteorológiai szél előrejelzéseket az alábbi nyomás (magasság) szintekre adják meg:
- MSL
-850 hPa (FL050),
-700 hPa (FL100),
-600 hPa (FL140),
-500 hPa (FL180),
-400 hPa (FL240),
-300 hPa (FL300),
-250 hPa (FL340),
-200 hPa (FL390),
-150hPa (FL450),
-100 hPa (FL530)
Ezzel párhuzamosan szoktak adni egy jet ,(futóáramlás) előrejelzést is.
Élő pêldánál maradva...
Ma D.Mo.on tutira nem lett volna jó ötlet lufit eregetni, viszont FL 500 on (magasan az időjárási jelenségek kölött) egy AWACS vidáman elrepkedett volna ma is...
Olyan magassában nem képes az AWACS repülni, de 25-30 ezer lábon igen.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Haditechnika 98/4.Pár napja belinkeltem,ékes magyar nyelven sajna csak ennyit találtam a neten.
És persze,hogy jobb lenne agy AWACS.Pár napja láttam is egy E3t Tilburgnál.Ott mindig nagy a katonai légiforgalom,bár elsősorban helik.
Ha volna rá pénzünk.Lufi nem éri el a radargép szinvonalát,de talán még azt meg tudnánk fizetni.És az év 288 napján üzemelő légi radar még mindig jobb,mint a nemlétező légi radar
 
M

molnibalage

Guest
Egy E3 as tudtommal is 30 ezren járkál viszont egy G6000 bázison lécő GlobalEye vagy a brazil e145 bázisú E99 már 50 ezren...
Igen, ezek már az újgenerációs kisebb AE&W gépek többet tudnak. Bár reálisan 30-35k lábnál magasabbnak túl sok értelme nincs, mert így is olyan távol van a horizont, hogy nincs radar, ami a magasabbat ki tudná használni.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Igen, ezek már az újgenerációs kisebb AE&W gépek többet tudnak. Bár reálisan 30-35k lábnál magasabbnak túl sok értelme nincs, mert így is olyan távol van a horizont, hogy nincs radar, ami a magasabbat ki tudná használni.
Légi célok ellen tényleg elég a FL300 is, de a SAAB legújabb generációs Erieye radarja már nem csak levegő-levegő hanem levegő-föld (Ground Surveillance) üzemmódban is dolgozik. Ebben az üzemmódban pedig igen fontos hogy milyen szögben lát rá a megfigyelt területre (nyilvánvaló minél nagyobb szögben, annál jobb) ezért itt lényeges szempont lehet hogy akár FL500-on is tudnak cirkálni.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Légi célok ellen tényleg elég a FL300 is, de a SAAB legújabb generációs Erieye radarja már nem csak levegő-levegő hanem levegő-föld (Ground Surveillance) üzemmódban is dolgozik. Ebben az üzemmódban pedig igen fontos hogy milyen szögben lát rá a megfigyelt területre (nyilvánvaló minél nagyobb szögben, annál jobb) ezért itt lényeges szempont lehet hogy akár FL500-on is tudnak cirkálni.
Bevallom ebben bizonytalan vagyok, mert a SAR , de még a DBS üzemmód esetén a repülési magasságtól függetlenül működik, az "árnyék" más talán csak asszem. A
B-1B pilótától is ezt hallottam és a leírásokban F-15E pilótáktól.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 314
13 355
113
Igen, ezek már az újgenerációs kisebb AE&W gépek többet tudnak. Bár reálisan 30-35k lábnál magasabbnak túl sok értelme nincs, mert így is olyan távol van a horizont, hogy nincs radar, ami a magasabbat ki tudná használni.

A nagy magasság az üzemanyagfogyasztás csökkentése miatt hasznos lehet (hosszabb őrjáratozási idő), mivel nincs rajtuk akkora bazi nagy fan fokozat (a bypass rate ezeken a hajtóműveken nem a legjobb) - csak mondjuk ilyen magasság a coffin corner miatt elég necces, ott max robottal őrjáratozik...
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
A nagy magasság az üzemanyagfogyasztás csökkentése miatt hasznos lehet (hosszabb őrjáratozási idő), mivel nincs rajtuk akkora bazi nagy fan fokozat (a bypass rate ezeken a hajtóműveken nem a legjobb) - csak mondjuk ilyen magasság a coffin corner miatt elég necces, ott max robottal őrjáratozik...
A fajlagos fogyasztásnak van egy optimuma, ami egy idő után csökken a repülési magassággal, legalábbis vadászgépnél.

A coffin corner alatt gondolom azt érted, ahol olyan vékony a repülőgép teljesítmény tartaléka, hogy komolyabb forduló esetén azonnal magasságot és sebességet veszít és átesik. Igen, emiatt (is) nem megy az E-3 magasabbra.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A nagy magasság az üzemanyagfogyasztás csökkentése miatt hasznos lehet (hosszabb őrjáratozási idő), mivel nincs rajtuk akkora bazi nagy fan fokozat (a bypass rate ezeken a hajtóműveken nem a legjobb) - csak mondjuk ilyen magasság a coffin corner miatt elég necces, ott max robottal őrjáratozik...
Hát az biztos hogy FL500-on már nem nagyon fog műrepülni, de a hajtóműve az eléggé ott van..
A G6000-en a R&R BR710 van ami a maga 4.3 bypass ratioval nem rossz (persze nem egy CFM LEAP vagy egy P&W 15000)
br-710.png
 
  • Tetszik
Reactions: endre

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 314
13 355
113
A fajlagos fogyasztásnak van egy optimuma, ami egy idő után csökken a repülési magassággal, legalábbis vadászgépnél.

A coffin corner alatt gondolom azt érted, ahol olyan vékony a repülőgép teljesítmény tartaléka, hogy komolyabb forduló esetén azonnal magasságot és sebességet veszít és átesik. Igen, emiatt (is) nem megy az E-3 magasabbra.

Nem csak, hogy fordulót nem nagyon tehetsz, de nagyon kicsi a speed margin, amin repülhetsz. Baromi könnyű onnan lebillenni...
https://www.google.com/search?q=COF...AUIEigB&biw=1920&bih=979#imgrc=bVMy_6ub2-wu2M:

Hát az biztos hogy FL500-on már nem nagyon fog műrepülni, de a hajtóműve az eléggé ott van..
A G6000-en a R&R BR710 van ami a maga 4.3 bypass ratioval nem rossz (persze nem egy CFM LEAP vagy egy P&W 15000)
br-710.png

Aranyos darab, a szívócsatorna-homlokfelület aránya a gépnek egyáltalán nem rossz! Félelmetes, ezek is hová fejlődnek XD
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 904
4 743
113
Különben az izraelieknek van egy lényegében ugyan olyan rendszerük,mint a NASAMS.Ehez alapbol az AMRAAM van integrálva,de bármilen hasonló kvalitású integrálható hozzá.Ahoz alapbol a Derby-ER és a Phyton,de bármilyen hasonló kvalitású rakéta integrálható hozzá.Akár az AMRAAM is.
A Spyder–SR rendszer, csak hatótávolságában hasonló, egyéb jellemzőiben nem.