[HUN] Szuhoj Szu-22 "Fitter"

Inkább érdekesség lehet, de nekem szemet szúrt egy mondat a cikkben. Mi szerint, SZU-22 gépet akartak az emlékműnek, de azt a HM nem adta. Így MIG-21 lesz Taszáron. Vajon miért ? Netán el akarjuk még adni őket, vagy a feltámasztásán gondolkodnak egyesek ? Na ez egy összeesküvés elméletgyártás első lépése volt tőlem. :) Tud valaki, valamit az ügyben ?

https://www.sonline.hu/kozelet/helyi-kozelet/vegleg-leszall-a-mig-taszaron-1197397/
 
Inkább érdekesség lehet, de nekem szemet szúrt egy mondat a cikkben. Mi szerint, SZU-22 gépet akartak az emlékműnek, de azt a HM nem adta. Így MIG-21 lesz Taszáron. Vajon miért ? Netán el akarjuk még adni őket, vagy a feltámasztásán gondolkodnak egyesek ? Na ez egy összeesküvés elméletgyártás első lépése volt tőlem. :) Tud valaki, valamit az ügyben ?

https://www.sonline.hu/kozelet/helyi-kozelet/vegleg-leszall-a-mig-taszaron-1197397/

Magánkézben van már az összes Szu-22
 
  • Tetszik
Reactions: honved
Sajátos az a magánkézi helyzet, mert felszámolás alatt van a tulaj és a területről se lehet csak úgy elvontatni, mert előbb hatástalanítani kell. Szóval előbb ki kell fizetni a gépet, utána el kell vitetni, majd hatástalanítani, műholdnak kitenni jól látható dedikált "csökkentési helyre", majd utána, ha megvan az engedély lehet elszállíttatni a leendő tulaj helyére. Ez dupla fuvarköltség, plusz csökkentési költség, plusz vételár, ami az ugyanott levő 21-esek vételárának a két- két és félszerse.
Drága.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Sajátos az a magánkézi helyzet, mert felszámolás alatt van a tulaj és a területről se lehet csak úgy elvontatni, mert előbb hatástalanítani kell. Szóval előbb ki kell fizetni a gépet, utána el kell vitetni, majd hatástalanítani, műholdnak kitenni jól látható dedikált "csökkentési helyre", majd utána, ha megvan az engedély lehet elszállíttatni a leendő tulaj helyére. Ez dupla fuvarköltség, plusz csökkentési költség, plusz vételár, ami az ugyanott levő 21-esek vételárának a két- két és félszerse.
Drága.

Kövessenek el vérfertőzést, hát hova csökkentsünk?
 
https://airbase.blog.hu/2018/09/03/deritsd_fel_es_semmisitsd_meg_vii

A 101. Felderítő Repülő Század mindennapjait bemutató sorozat következő része.


DERÍTSD FEL ÉS SEMMISÍTSD MEG! - VIII.

"A Szu-22-es közösséget bemutató sorozat nem lenne teljes, ha kimaradna belőle a fegyver szakág. Tamási Béla a nyolcvanas évek közepén pályakezdő tisztként került az akkor már működő Szuhoj századhoz és a fegyverműhely parancsnoka lett...."
 
DERÍTSD FEL ÉS SEMMISÍTSD MEG! - IX.

"Sorozatom előző része után továbbra is maradok a témánál, vagyis a 101. Felderítő Repülő Század fegyver szakágánál. Ezúttal olyan valakit megszólaltatva, aki csapatával szintén a Szu-22-esek fegyverrendszerén dolgozott, kint a piros vonalon..."
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
"A gépekre a GS-23-as gépágyú konténeres változatát is lehetett függeszteni. A függesztési pontok a törzs alatti és a szárny alatti külső pontok voltak, a fegyvernek 250 db lőszer volt a javadalmazása. A szárazföldi erők tűztámogatására előrenéző és egy tartóbak cserével hátrafelé nézőre is lehetett szerelni. Előre nézve a fedélzeti célzókészülék célgombjának tekerésével lehetett célozni, ahova ment a célkereszt, oda célzott az ágyúcső. "
Ez nekem új!
Tényleg lehetett a UPK-23-250 konténerrel célozni?
Gondolom, hogy a gépágyú pár fokos kitérését lehetett szabályozni.
Illetve volt még olyan gépágyúkonténer is, amellyel függőlegesen lehetett a gépágyúcsövét kitéríteni.
Erről lehet szó?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Illetve volt még olyan gépágyúkonténer is, amellyel függőlegesen lehetett a gépágyúcsövét kitéríteni.
Lehet, hogy tévedek, de szerintem itthon nem használták az UPK-23-t SzU-22-esen.
Viszont amit idéztél, bekezdést, az az alatti képen pont a lehajtható csöves SzPPU-22 konténer van (meg a magyar utángyártott fegyverkocsik danuvia-rexroth-os hidraulika útváltókkal :)). És így nekem kereknek tűnik a történet.
wpn-04.jpg
 
"A gépekre a GS-23-as gépágyú konténeres változatát is lehetett függeszteni. A függesztési pontok a törzs alatti és a szárny alatti külső pontok voltak, a fegyvernek 250 db lőszer volt a javadalmazása. A szárazföldi erők tűztámogatására előrenéző és egy tartóbak cserével hátrafelé nézőre is lehetett szerelni. Előre nézve a fedélzeti célzókészülék célgombjának tekerésével lehetett célozni, ahova ment a célkereszt, oda célzott az ágyúcső. "
Ez nekem új!
Tényleg lehetett a UPK-23-250 konténerrel célozni?
Gondolom, hogy a gépágyú pár fokos kitérését lehetett szabályozni.
Illetve volt még olyan gépágyúkonténer is, amellyel függőlegesen lehetett a gépágyúcsövét kitéríteni.
Erről lehet szó?

Ilyenre gondolsz?

IMG_0007809367.jpg
 
Az utolsó képen a Gripenek ha jól látom, pontosan ott állnak, ahol az én fotóimon a MiG-ek és a Szuhojok.
A különbség csak annyi, hogy ma már a fogadó és az indító zóna ugyanaz. És ehhez a reptér is átalakult. Ezt a módit - mondhatni - Kecskemétről hozták magukkal, mert ha jól emlékszem, a 2000-es bázisbezárásig Pápa a régi módszer szerint dolgozott. De lehet, hogy tévedek.
Ugyanis 1996-ban még biztosan a régi módszer volt a reptérrend, pont mint Kecskeméten az 1995-ös átépítésig, vagy Taszáron a szintén 95-ös kiürítésig.
Azaz, a visszatérő gépek a pályáról legurulást követően a fogadó zónáig gurultak csak el, párhuzamosan állva meg a gurulóval és itt tankolták meg őket. Ahogy a képeimen is látszik, földi üzemanyag kutakról. Aki emlékszik még, hogy milyen volt a régi reptér Kecskeméten 95 előtt, az még láthatott így tankolni 29-eseket is. Taszáron ugyanígy.

Ugyanis valami nagyokos kitalálta, hogy éves szinten a Néphadsereg repülőcsapatai mennyi kerozint meg tudnak takarítani, ha a gépek a leszállás után nem gurulnak el az 1-es zónába, hanem majd az Ural-ok hurcibálják őket a fél reptéren át.
A műszaki meg úgyis katona, az meg gyalogoljon, ide-oda, mert az a dolga.
Aztán kiderült, hogy az Uralok legalább annyi gázolajat megettek, mintha a gépek alapjáraton saját maguk elgurultak volna a helyükre.
Nem beszélve arról, hogy ehhez külön tankoló rendszert is ki kellett építeni.
Érdekes, hogy ezt a szovjetek se így csinálták.
Később Pápán előkerült a piros Zetor is, mint olcsósított vontató, ami egész helyre kis vidéki sportreptér fílinget kölcsönzött a dolognak :)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Volt már rendszerben több tipus egyszerre nálunk is,máshol is.Légierőnél dettó.Nálunk egyideüleg volt rendszerben a Su22,MiG23 és a 21.Utóbbi ráadásul két,még hajtóműben sem egyező változatban.T

Egyik hajtóműve sem egyezett meg. HTÖ elején.

A Magyarország által rendszeresített Szu-22 változat nem a típushoz általánosan használt Ljulka AL–21, hanem a Tumanszkij R–29BSz–300 hajtóművel készült, a Magyar Légierőben szintén (kis darabszámban) rendszeresített MiG-23MF vadászrepülőgépekkel való közös alkatrészbázis biztosítása érdekében. Ez azonban csak részben valósult meg, mert a Szuhoj hajtóműve nem volt csereszabatos a MiG–23MF R-29B-300 típusú hajtóművével, csak egyes fődarabjaik voltak azonosak.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74