A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Ha abbol indulunk ki, hogy a magyar kormány ezt a sok milliárd dollárt a neki fontos kormányok lefizetésére használja, akkor a legnagyobb valószínűsége német/francia technika beszerzésének van. Utánuk az amerikaiak következnek. Kicsi az esélye annak, hogy eleve baráti kormányoktól vásároljunk és szinte semmi, hogy makacsul ellenségesektől.

Ha számít az ellentételezés, akkor alapvetően nagyhatalmi gyártók jöhetnek szóba Európából, tehát német-francia alapvetően.
 
Ha számít az ellentételezés, akkor alapvetően nagyhatalmi gyártók jöhetnek szóba Európából, tehát német-francia alapvetően.
Nem találom a cikket, de az amcsi külügyes talán januárban mondta, hogy rájöttek, hogy a magyarok azt szeretik ha adnak akkor kapnak is valamit. Ezek szerint ha erre rájöttek akkor, ad1 vagy nem akarnak semmit adni és inkább ráhagyják a dolgot, ad2 akarnak adni csak a németek kb mindenben beelőzték őket, ad3 ezt lehet még sokféleképp színezni, de egy biztos nem nagyon sipákolnak az amcsik amikor beszerzünk valamit
 
Nem találom a cikket, de az amcsi külügyes talán januárban mondta, hogy rájöttek, hogy a magyarok azt szeretik ha adnak akkor kapnak is valamit. Ezek szerint ha erre rájöttek akkor, ad1 vagy nem akarnak semmit adni és inkább ráhagyják a dolgot, ad2 akarnak adni csak a németek kb mindenben beelőzték őket, ad3 ezt lehet még sokféleképp színezni, de egy biztos nem nagyon sipákolnak az amcsik amikor beszerzünk valamit

Ez a 'valamit-valamiert' az amerikaiaknal pozitivum.
Ez az egesz orszag ill tarsadalom tranzakcionalis, moral mindig masodlagos.
 
Maróth azt mondta,hogy ő nem hiszi,hogy olyan országtól szerzünk be haditechnikát amelyik keményen bírálja a főnit és a politikáját.

Annyit mondott, nem élveznek előnyt. De a Gripen kérdésre kitérő választ adott. Ez az MN olvasóknak szólt elsődlegesen.

De 2 dolgot mondanék. Ez továbbá lehet tárgyalási taktika is, illetve nem hinném, hogy alapvetően rosszak lennének a svéd - magyar katonai kapcsolatok. CG, Gripen mobil hangárok, a Saab is a PR videóiban folyamatosan futtatja a magyar gépeket, stb.. Az EUs csúcson is nulla szóváltás volt a 2 kormány között, pedig alapvetően eltérőek az érdekeink.
 
Mindenesetre Bolsonaro magyarországi útja már régóta tolódik, eredetileg 2019Q4 volt tervezve, majd 2020Q1, majd COVID19 óta ki tudja (1 órája tudja a világ, hogy van már negatív tesztje), közben az Embraer-Boeing tandem is hullámvasúton volt, úgyhogy kicsit elbizonytalanodva, de még mindig a KC-390-t tartom esélyesebbnek.
Az a hullámvasút még mindig robog..
Képzeld el azt a blamát hogy leszerződünk néhány KC-390-re, majd nem.sokkal késôbb az Embraer bejelenti hogy a COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) céggel lép stratégiai partnerségre...
Az USA az összes olyan alkatrész szállítását azonnal letiltaná a KC390 hez amihez köze van (és jó sok ilyen van...)

Hidd el az egész világ arra vár hogy kiderüljòn hogy az Embraer kivel áll òssze?(hol áll meg a hullámvasút?)
 
Ez jelent meg a Kongsberg honlapján októberben:
https://www.kongsberg.com/newsandme...defence-to-the-norwegian-army-worth-583-mnok/

Ez pedig a Diehl honlapján:
https://www.diehl.com/defence/en/pr...or-norwegian-mobile-ground-based-air-defence/

E szerint az új MGBAD rendszerbe lesz integrálva az IRIS-T SLS. Ez lényegében egy mobil NASAMS lánctalpas indítókkal.

Hat, a Kongsberg link szerint meg 3D model szintjen sincs meg, tavaly csak alairtak a szerzodest a megepitesre... ez azert lesz par ev, mire ebbol exportkepes rendszer lesz. :)
 
Hidd el az egész világ arra vár hogy kiderüljòn hogy az Embraer kivel áll òssze?(hol áll meg a hullámvasút?)

Senkivel, legalabbis egyhamar. Gyakorlatilag az indiaiakon meg esetleg az ukranokon kivul senki mas nem lenne elfogadhato Nyugaton, nekik viszont egy kanyijuk sincs ilyesmire (no meg az ukranoknak van egy marek hasonlo gepuktervuk mar) es a virus miatt elevel nemigen koltenek semmire most.
 
Az A400-s közös használatú flottára gondolsz?
Az is lehetne, de en inkább az Eurofighteres konspirációs elméletemet nyomom. :cool:

Visszatérve a magyar - cseh cégre.
Ez egy érdekes projekt lehet.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

"Az Egyesült Államok Védelmi Fejlesztési Kutatási Projektek Ügynöksége 14,1 millió dolláros négyéves szerződést ítél oda a Calspan Corporation számára négy Aero Vodochody L-39 Albatros repülőgép-edző utólagos felszerelésére mesterséges intelligencia által vezérelt repülési kísérletekhez."
A cseh fórumon eddig is az volt az egyik kritizált dolog, hogy amerikai technógiákat nyomnak a gépekbe és ezzel szinte eladhatatlaná teszik sok ország számára , mert kongreszusi engedély kell. Erre jonnek ezzel... o_O
 
Az is lehetne, de en inkább az Eurofighteres konspirációs elméletemet nyomom. :cool:

Zero sansz, hogy a Gripen E helyett regebbi EF jonne a meglevo Gripenek melle, mig az utodjabol (FCAS) semmi nem lesz 20 even belul, ami szoba johetne.

A cseh fórumon eddig is az volt az egyik kritizált dolog, hogy amerikai technógiákat nyomnak a gépekbe és ezzel szinte eladhatatlaná teszik sok ország számára ,
mert kongreszusi engedély kell.

Valahol van benne igazsag, halkan megjegyzem...

Erre jonnek ezzel... o_O

Ez a forditottja, no meg nagyon kisosszegu dolog ez.
 
Az is lehetne, de en inkább az Eurofighteres konspirációs elméletemet nyomom.
Tök értelmetlenül....
Ha valami nem lesz, az az Eurofighter. Egy meglévő 4+.gen. platform mellé (mert ugye a Gripenek a 2026 után szerződés szerint itt maradnak) nem fogunk egy attól eltérő ugyan úgy 4+. gen gépet rendszeresíteni, ami 2 hajtóműves, azaz drágábban fenntartható. Ráadásul újra kellene képezni az össze pilótát is.
 
Annyit mondott, nem élveznek előnyt. De a Gripen kérdésre kitérő választ adott. Ez az MN olvasóknak szólt elsődlegesen.

De 2 dolgot mondanék. Ez továbbá lehet tárgyalási taktika is, illetve nem hinném, hogy alapvetően rosszak lennének a svéd - magyar katonai kapcsolatok. CG, Gripen mobil hangárok, a Saab is a PR videóiban folyamatosan futtatja a magyar gépeket, stb.. Az EUs csúcson is nulla szóváltás volt a 2 kormány között, pedig alapvetően eltérőek az érdekeink.

A Gripeneket Viktor a lízing lejárta előtt hülye lenne piszkálni a mobilhangárokra szükség van kézenfekvő,hogy tőlük szereztük be,de Maróth nem véletlenül mondta ezt a svédek szerintem jelenleg eszköz beszerzés terén nem nagyon jönnek szóba.és most elsősorban az IFV beszerzésre gondolok.
 
Nem találom a cikket, de az amcsi külügyes talán januárban mondta, hogy rájöttek, hogy a magyarok azt szeretik ha adnak akkor kapnak is valamit. Ezek szerint ha erre rájöttek akkor, ad1 vagy nem akarnak semmit adni és inkább ráhagyják a dolgot, ad2 akarnak adni csak a németek kb mindenben beelőzték őket, ad3 ezt lehet még sokféleképp színezni, de egy biztos nem nagyon sipákolnak az amcsik amikor beszerzünk valamit

Ebben még az a szép, hogy kétféleképpen is értelmezhető helyesen:

1.

Amennyiben visszagondolunk arra, hogy az elmúlt 3 évtizedben amikor kicsit is komolyabb USA haditechnikai beszerzés szóbakerült, akkor az az érzése támad az embernek, hogy valahogy mindig "rossz ütemben" illetve rosszkor volt a kapcsolatfelvétel.

Továbbá velünk kapcsolatban igaz volt az állítás, hogy mindenkor az alábbi két feltétel igaz volt:

- valami borzalmas lekoszlott szarokat, ezeréve (nem, sajnos nem a millenium falcon flottát ajánlották :)) elavult, akár nálunk semmilyen módon a rendszerbe nem illeszkedő dolgokat kínáltak fel,
- valami gigantikus űrcsillagászati áron.

Továbbá mindezt előadva egy kvázi kelletlen stílusban - olyan "eszed - nem eszed, ez van". Ha kell szóljá', ha nem akkor húzzá' a p@csába ...

Miközben azért nálunk is időről-időre előfordultak olyan egyéb szereplők is, akik hajlandóak voltak - az adott esetben jobb technikai tartalom és ár esetén is - akár kicsit "motorozni" is. Így általában az USA ilyen jellegű ügyleteknek ilyen "elnézést, elnézést kérünk - most mégsem" ...

2.

Tételezzük fel, hogy technikai tartalom (+egyebek) meg árban nagyjából jók. Azonban vannak hasonló színvonalon egyéb ajánlatok is. Akár közelebbről, komolyabb support -al, értelmezhető(bb) politikai- és gazdasági ellentételezési rendszerrel is.

Az már a non-plus ultra, ha olyan dolgok is érvényesülni tudnak, hogy pl. egy-egy ország (vagy akár ezen belül egy-egy céggel) is megvannak a kialakult kapcsolatok, sikeres projektek (minden szempontból) egész sora, pozitív tapasztalatok a tárgyalások, támogatás, logisztika- és üzemeltetéssel kapcsolatban. A legutolsó szempontot alapul véve ilyen országok nálunk jelenleg a német-francia-svéd tengely (ugye a német-svéd vonal már a világháborúk óta megvan) ...

Az egyszeri USA "bizniszmán" gondolkodhat egyszerűen úgy, hogy némi "alkotmányos költség" elég - aztán "olajozottabbak" lehetnek a dolgok. Ez még úgy ahogy pl. Nyugat-Európában elmegy - ott ennek a résznek igen komoly hagyományai vannak és háát nem sz@rral gurítanak ilyen téren. Közép-EU -ban meg Balkán -on ennyi nem lesz elég - kell valami más (is). Ekkor jönnek képbe igazán az előző pontban is szereplő dolgok, melyeket azért jobban el lehet adni a nép felé is (pl. "a repülők mellé jön egy porszívógyár" is).


Azaz általánosságban is tapasztalhatta az USA, hogy a "B kategóriás" országok részére - OK, lehetnek drágábbak, de valamit virítani kell technikai- és egyéb tartalmat is, ha bármit szeretnének itt. Most nyilván nem a Ny-EU F-35 beszerzéseit érintem elsősorban természetesen. Vegyünk egy példának - végtelenül leegyszerűsítve - egy F-16 üzletet (tervet):

- a mi esetünkben gyakorlatilag az egyes pontban leírtak iskolapéldája,
- szlovákoknál (hogy maradjunk a közvetlen közelben) persze itt is vastagon fogott a ceruza (de azért mégsem korongecset, mint nálunk) és azért csak előkerül a "fészer mélyéről" az F-16V variáns, mint felajánlott technika (míg nálunk meg kb. a MIG-29 -től nem lett volna előrelépés kb. amit nekünk gondoltak). Itt ebből lesz is üzlet ...
 
A cseh fórumon eddig is az volt az egyik kritizált dolog, hogy amerikai technógiákat nyomnak a gépekbe és ezzel szinte eladhatatlaná teszik sok ország számára , mert kongreszusi engedély kell. Erre jonnek ezzel...
Ez a DARPA program egy teljesen semleges dolog.
A DARPA egy olyan platformot keresett, ami a lehető legolcsóbb, és van benne brutális mennyiségű hely, hogy a MI hardverigénye elférjen. Erre egy nagyon olcsó és strapabíró, valamint megengedő gép a legideálisabb.
Az L-39 erre ideális. Ha le is zuhan, akkor sem egy F-16-ost, vagy egy F-35-öt kell leírni.
Ebben az AERO csak annyiban profitálhat, hogy segítenek a számítógépek beépítésében. A DARPA-nak az L-39 kisérleti egérnek kell. Ettől nem lesznek innentől szériagyártásban az L-39 Ai-k. :p:D
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Visszatérve a magyar - cseh cégre.
Ez egy érdekes projekt lehet.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

"Az Egyesült Államok Védelmi Fejlesztési Kutatási Projektek Ügynöksége 14,1 millió dolláros négyéves szerződést ítél oda a Calspan Corporation számára négy Aero Vodochody L-39 Albatros repülőgép-edző utólagos felszerelésére mesterséges intelligencia által vezérelt repülési kísérletekhez."


Vki írta itt is pár hete, hogy a relativ-olcsó/egyszerű(fogyó-eszköz-drón) L-59NG-t is erre kellene "terelni".
Pilóta/drón kettős szerepben(+ kb. 500l kerozin bent alapból, ...), ...
 
Ha jól emlékszem Spöttle mondta, hogy nem az a kérdés lesz-e újra vasfüggöny hanem, hogy az aut-hu, aut-német vagy a bajor határnál lesz-e felhúzva. Megy ott valami függetlenedési törekvès?
Nem megy függetlenedés vagyis semmi ilyen nem látszik, viszont az ex ndk és bajor területi németek kicsit konzervatívabbnak tűnnek mint a többi.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD and kamm
Ha jól emlékszem Spöttle mondta, hogy nem az a kérdés lesz-e újra vasfüggöny hanem, hogy az aut-hu, aut-német vagy a bajor határnál lesz-e felhúzva. Megy ott valami függetlenedési törekvès?

jaj ne, arra a bohocra semmikeppen se figyelj, total komolytalan figura. Amugy semmi esely ilyesmire, a nemetek sokkal jobban elnek, mint barmikor.

Amire viszont szerintem van esely, az egy erosen konzervativ fordulat, az elcseszett bevandorlasi politikara valaszul: kitombolja magat a jelenlegi elmehibbant uber-PC hullam es szepen kiszavazzak oket a fenebe - ebben mondjuk a bajorok CDU-ja (CSU), ami konkretan a weimari Bayerische Volkspartei valodi utodja (van egy hasonlo nevu part is, ha jol emlekszem), elen jar ma is es ott is lesznek ezutan is.