[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 365
104 448
113
Kis történeti áttekintő
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
M

molnibalage

Guest
0:23-nál mindig elfelejtem, mi okozza a keró kiengedést? A negatív G és a hűtőrendszer áramlási viszonyai?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
T

Törölt tag

Guest
0:23-nál mindig elfelejtem, mi okozza a keró kiengedést? A negatív G és a hűtőrendszer áramlási viszonyai?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Nem lehet hogy ez csak a szokásos "dump and burn" figura akart lenni, csak most nem gyulladt meg?
 
M

molnibalage

Guest
Nem lehet hogy ez csak a szokásos "dump and burn" figura akart lenni, csak most nem gyulladt meg?
De meggyulladt egy picit. Csak kérdezték tőlem meglepődve, hogy ez mi.
A jetplanes blog vagy az airbase blog biztos írt erről csak most nem találom, hogy mi az oka pontosan.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 813
26 929
113
De meggyulladt egy picit. Csak kérdezték tőlem meglepődve, hogy ez mi.
A jetplanes blog vagy az airbase blog biztos írt erről csak most nem találom, hogy mi az oka pontosan.
"A program látványos részlete volt a negatív túlterheléses manőver után az a pillanat, amikor a levegőbe jutó kerozint a forszázs lángja begyújtja, és a Gripen mögött pár pillanatra feltűnt a „fáklya”."
https://iho.hu/hirek/magyar-gripen-bemutato-sikere-fairfordban-130722
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 036
90 299
113
Molni azt kérdezte, hogy hosszabb hátonrepülésnél mi okozza azt hogy az "túlfolyó szelepen" keresztül üzemanyag távozik... nem a bemutató manővert nem ismerte.

(Az Eurofighter hátonerepülésnél még több üzemanyagot enged így ki. Csodálkozom hogy a spanyol vagy az olasz pilóták még nem csinálják a "begyújtást", ha már nem infrázhatnak, mert túl drága lenne.)

Egyébként borzalmas minőségű a videó. Volt élő közvetítés is a rendezvényről, de az még ennél is rosszabb volt.
 
T

Törölt tag

Guest
Molni azt kérdezte, hogy hosszabb hátonrepülésnél mi okozza azt hogy az "túlfolyó szelepen" keresztül üzemanyag távozik... nem a bemutató manővert nem ismerte.

Ezt a "manővert" rendszeresen előadják bemutatókon. Háton talpon egyformán.
A bal szárnytőben a kilépőnél van - ha jól rmlékszem - az üza. tulnyomás szelep és azon engednek ki valamennyi kerót.

Én azt hittem hogy ezt mindig akarattal adják elô de símán meggyőzhető vagyok arról is hogy néha a rendszer magától is dob egy kis kerót.

Elég bonyolult a rerndszerúfyhofy ez is belefér...
Layout-of-the-Gripen-fuel-system.png

https://www.researchgate.net/figure/Layout-of-the-Gripen-fuel-system_fig1_312590863
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fulcrum11
T

Törölt tag

Guest
@molnibalage - nak :)
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A videó készítője - vagy aki az angol nyelvû magyarázatot fűzte hozzá - téved.
Ez nem az infracsapda kivető füstje.
Ez a kietesztett keró "füstje"

Egyedül az a kérdés hogy ez az eregetés szándékos vagy a rendszer magától is dob néha valamennyit dinamikus műrepülés közben.
(szereintem ez szándékos, és a show látványelemének szánják feltéve ha rendesen meggyullad)
 
M

molnibalage

Guest
A videó készítője - vagy aki az angol nyelvû magyarázatot fűzte hozzá - téved.
Ez nem az infracsapda kivető füstje.
Ez a kietesztett keró "füstje"

Egyedül az a kérdés hogy ez az eregetés szándékos vagy a rendszer magától is dob néha valamennyit dinamikus műrepülés közben.
(szereintem ez szándékos, és a show látványelemének szánják feltéve ha rendesen meggyullad)
Szándékosan manőverezenek így, de a kieresztés nem manuális. A rendszer automatikusan engedi ki, a replőgépre ható erők miatt negatív G-nél jön ki.
Airbase blog
https://airbase.blog.hu/2020/05/07/foldkozeli_komfortzona

Mi az, amivel egy Gripen bemutató kitűnhet a sok egyéb bemutató közül?
- Szerintem hiba lenne kihagyni a magyar Gripenektől már szinte cégérként jegyzett lángcsóvát, amit végrehajtani nem is olyan egyszerű. Itt nem az történik, mint annak idején az F-111-esnél, hogy egy kapcsolóval kiengedem és begyújtom a kerozint. A Gripenen van egy ventillációs tartály, ahova folyamatosan üzemanyag kerül, és ott szellőzik az üzemanyagrendszer. Pozitív és negatív túlterhelés változáskor a kiömlőn nagyobb kerozin mennyiség távozik, amit az utánégetővel begyújtunk. Ez nem mindig sikerül, van, amikor a nagy páratartalom miatt nem lobban be vagy csak kissé.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 813
26 929
113
A videó készítője - vagy aki az angol nyelvû magyarázatot fűzte hozzá - téved.
Ez nem az infracsapda kivető füstje.
Ez a kietesztett keró "füstje"

Egyedül az a kérdés hogy ez az eregetés szándékos vagy a rendszer magától is dob néha valamennyit dinamikus műrepülés közben.
(szereintem ez szándékos, és a show látványelemének szánják feltéve ha rendesen meggyullad)
A posztban úgy irják, hogy a videó alatt csak találgatnak.
Én úgy olvastam korábban - ha jól emlékszem a pőstyéni repnapon produkálta először ezt a magyar gripen, sőt, talán akkor pont véletlenül - hogy ezt a jelenséget a pilóta a megfelelő manőverrel elő tudja idézni, nyilván ahhoz hogy az üzemanyag lángra is kapjon ahhoz plusz ügyesség kell. Negativ terhelésnél a rendszerből a felesleges üzemanyagot kiengedi a gép automatikusan (nem a pilóta!), ezt gyakrabban is észre lehet venni videókban, csak ott nem manővereznek úgy, hogy az lángra is kapjon.
Valamelyik blogon szakszerűen le volt irva a dolog, de per pill én sem találom...
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 813
26 929
113
Szándékosan manőverezenek így, de a kieresztés nem manuális. A rendszer automatikusan engedi ki, a replőgépre ható erők miatt negatív G-nél jön ki.
Airbase blog
https://airbase.blog.hu/2020/05/07/foldkozeli_komfortzona

Mi az, amivel egy Gripen bemutató kitűnhet a sok egyéb bemutató közül?
- Szerintem hiba lenne kihagyni a magyar Gripenektől már szinte cégérként jegyzett lángcsóvát, amit végrehajtani nem is olyan egyszerű. Itt nem az történik, mint annak idején az F-111-esnél, hogy egy kapcsolóval kiengedem és begyújtom a kerozint. A Gripenen van egy ventillációs tartály, ahova folyamatosan üzemanyag kerül, és ott szellőzik az üzemanyagrendszer. Pozitív és negatív túlterhelés változáskor a kiömlőn nagyobb kerozin mennyiség távozik, amit az utánégetővel begyújtunk. Ez nem mindig sikerül, van, amikor a nagy páratartalom miatt nem lobban be vagy csak kissé.
No ezt kerestem...ty
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 036
90 299
113
A posztban úgy irják, hogy a videó alatt csak találgatnak.
Én úgy olvastam korábban - ha jól emlékszem a pőstyéni repnapon produkálta először ezt a magyar gripen, sőt, talán akkor pont véletlenül - hogy ezt a jelenséget a pilóta a megfelelő manőverrel elő tudja idézni, nyilván ahhoz hogy az üzemanyag lángra is kapjon ahhoz plusz ügyesség kell. Negativ terhelésnél a rendszerből a felesleges üzemanyagot kiengedi a gép automatikusan (nem a pilóta!), ezt gyakrabban is észre lehet venni videókban, csak ott nem manővereznek úgy, hogy az lángra is kapjon.
Valamelyik blogon szakszerűen le volt irva a dolog, de per pill én sem találom...

Lemaradtam kicsit... miért jött most elő ez a rácsodálkozás az üzemanyag begyújtásra?
Kb. 10 éve csinálja ezt a magyar Gripen demó. Aki nem jár külföldre, az is láthatta már pl. a 2013-as kecskeméti repülőnapon is.
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75