[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Kis történeti áttekintő
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
0:23-nál mindig elfelejtem, mi okozza a keró kiengedést? A negatív G és a hűtőrendszer áramlási viszonyai?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
0:23-nál mindig elfelejtem, mi okozza a keró kiengedést? A negatív G és a hűtőrendszer áramlási viszonyai?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Nem lehet hogy ez csak a szokásos "dump and burn" figura akart lenni, csak most nem gyulladt meg?
 
Nem lehet hogy ez csak a szokásos "dump and burn" figura akart lenni, csak most nem gyulladt meg?
De meggyulladt egy picit. Csak kérdezték tőlem meglepődve, hogy ez mi.
A jetplanes blog vagy az airbase blog biztos írt erről csak most nem találom, hogy mi az oka pontosan.
 
De meggyulladt egy picit. Csak kérdezték tőlem meglepődve, hogy ez mi.
A jetplanes blog vagy az airbase blog biztos írt erről csak most nem találom, hogy mi az oka pontosan.
"A program látványos részlete volt a negatív túlterheléses manőver után az a pillanat, amikor a levegőbe jutó kerozint a forszázs lángja begyújtja, és a Gripen mögött pár pillanatra feltűnt a „fáklya”."
https://iho.hu/hirek/magyar-gripen-bemutato-sikere-fairfordban-130722
 
Molni azt kérdezte, hogy hosszabb hátonrepülésnél mi okozza azt hogy az "túlfolyó szelepen" keresztül üzemanyag távozik... nem a bemutató manővert nem ismerte.

(Az Eurofighter hátonerepülésnél még több üzemanyagot enged így ki. Csodálkozom hogy a spanyol vagy az olasz pilóták még nem csinálják a "begyújtást", ha már nem infrázhatnak, mert túl drága lenne.)

Egyébként borzalmas minőségű a videó. Volt élő közvetítés is a rendezvényről, de az még ennél is rosszabb volt.
 
Molni azt kérdezte, hogy hosszabb hátonrepülésnél mi okozza azt hogy az "túlfolyó szelepen" keresztül üzemanyag távozik... nem a bemutató manővert nem ismerte.

Ezt a "manővert" rendszeresen előadják bemutatókon. Háton talpon egyformán.
A bal szárnytőben a kilépőnél van - ha jól rmlékszem - az üza. tulnyomás szelep és azon engednek ki valamennyi kerót.

Én azt hittem hogy ezt mindig akarattal adják elô de símán meggyőzhető vagyok arról is hogy néha a rendszer magától is dob egy kis kerót.

Elég bonyolult a rerndszerúfyhofy ez is belefér...
Layout-of-the-Gripen-fuel-system.png

https://www.researchgate.net/figure/Layout-of-the-Gripen-fuel-system_fig1_312590863
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fulcrum11
@molnibalage - nak :)
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A videó készítője - vagy aki az angol nyelvû magyarázatot fűzte hozzá - téved.
Ez nem az infracsapda kivető füstje.
Ez a kietesztett keró "füstje"

Egyedül az a kérdés hogy ez az eregetés szándékos vagy a rendszer magától is dob néha valamennyit dinamikus műrepülés közben.
(szereintem ez szándékos, és a show látványelemének szánják feltéve ha rendesen meggyullad)
 
A videó készítője - vagy aki az angol nyelvû magyarázatot fűzte hozzá - téved.
Ez nem az infracsapda kivető füstje.
Ez a kietesztett keró "füstje"

Egyedül az a kérdés hogy ez az eregetés szándékos vagy a rendszer magától is dob néha valamennyit dinamikus műrepülés közben.
(szereintem ez szándékos, és a show látványelemének szánják feltéve ha rendesen meggyullad)
Szándékosan manőverezenek így, de a kieresztés nem manuális. A rendszer automatikusan engedi ki, a replőgépre ható erők miatt negatív G-nél jön ki.
Airbase blog
https://airbase.blog.hu/2020/05/07/foldkozeli_komfortzona

Mi az, amivel egy Gripen bemutató kitűnhet a sok egyéb bemutató közül?
- Szerintem hiba lenne kihagyni a magyar Gripenektől már szinte cégérként jegyzett lángcsóvát, amit végrehajtani nem is olyan egyszerű. Itt nem az történik, mint annak idején az F-111-esnél, hogy egy kapcsolóval kiengedem és begyújtom a kerozint. A Gripenen van egy ventillációs tartály, ahova folyamatosan üzemanyag kerül, és ott szellőzik az üzemanyagrendszer. Pozitív és negatív túlterhelés változáskor a kiömlőn nagyobb kerozin mennyiség távozik, amit az utánégetővel begyújtunk. Ez nem mindig sikerül, van, amikor a nagy páratartalom miatt nem lobban be vagy csak kissé.
 
A videó készítője - vagy aki az angol nyelvû magyarázatot fűzte hozzá - téved.
Ez nem az infracsapda kivető füstje.
Ez a kietesztett keró "füstje"

Egyedül az a kérdés hogy ez az eregetés szándékos vagy a rendszer magától is dob néha valamennyit dinamikus műrepülés közben.
(szereintem ez szándékos, és a show látványelemének szánják feltéve ha rendesen meggyullad)
A posztban úgy irják, hogy a videó alatt csak találgatnak.
Én úgy olvastam korábban - ha jól emlékszem a pőstyéni repnapon produkálta először ezt a magyar gripen, sőt, talán akkor pont véletlenül - hogy ezt a jelenséget a pilóta a megfelelő manőverrel elő tudja idézni, nyilván ahhoz hogy az üzemanyag lángra is kapjon ahhoz plusz ügyesség kell. Negativ terhelésnél a rendszerből a felesleges üzemanyagot kiengedi a gép automatikusan (nem a pilóta!), ezt gyakrabban is észre lehet venni videókban, csak ott nem manővereznek úgy, hogy az lángra is kapjon.
Valamelyik blogon szakszerűen le volt irva a dolog, de per pill én sem találom...
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator
Szándékosan manőverezenek így, de a kieresztés nem manuális. A rendszer automatikusan engedi ki, a replőgépre ható erők miatt negatív G-nél jön ki.
Airbase blog
https://airbase.blog.hu/2020/05/07/foldkozeli_komfortzona

Mi az, amivel egy Gripen bemutató kitűnhet a sok egyéb bemutató közül?
- Szerintem hiba lenne kihagyni a magyar Gripenektől már szinte cégérként jegyzett lángcsóvát, amit végrehajtani nem is olyan egyszerű. Itt nem az történik, mint annak idején az F-111-esnél, hogy egy kapcsolóval kiengedem és begyújtom a kerozint. A Gripenen van egy ventillációs tartály, ahova folyamatosan üzemanyag kerül, és ott szellőzik az üzemanyagrendszer. Pozitív és negatív túlterhelés változáskor a kiömlőn nagyobb kerozin mennyiség távozik, amit az utánégetővel begyújtunk. Ez nem mindig sikerül, van, amikor a nagy páratartalom miatt nem lobban be vagy csak kissé.
No ezt kerestem...ty
 
A posztban úgy irják, hogy a videó alatt csak találgatnak.
Én úgy olvastam korábban - ha jól emlékszem a pőstyéni repnapon produkálta először ezt a magyar gripen, sőt, talán akkor pont véletlenül - hogy ezt a jelenséget a pilóta a megfelelő manőverrel elő tudja idézni, nyilván ahhoz hogy az üzemanyag lángra is kapjon ahhoz plusz ügyesség kell. Negativ terhelésnél a rendszerből a felesleges üzemanyagot kiengedi a gép automatikusan (nem a pilóta!), ezt gyakrabban is észre lehet venni videókban, csak ott nem manővereznek úgy, hogy az lángra is kapjon.
Valamelyik blogon szakszerűen le volt irva a dolog, de per pill én sem találom...

Lemaradtam kicsit... miért jött most elő ez a rácsodálkozás az üzemanyag begyújtásra?
Kb. 10 éve csinálja ezt a magyar Gripen demó. Aki nem jár külföldre, az is láthatta már pl. a 2013-as kecskeméti repülőnapon is.
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75