[HUN] Rába Magyar Vagon- és Gépgyár / Rába Járműipari Holding Nyrt.

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

H

Hummen23

Guest
Hát nem elég biztató, hogy a cseheknek sem kellett a szlovák portéka.
Maróth nyilatkozata alapján a V4-es kooperáció el lett engedve, de nem miattunk.
Számomra elég egyértelmű, hogy saját hadiipart építünk a Rheinmetall útmutatásával. Megpróbálunk mindent itthon előállítani, ami nem bonyolultabb egy vadászgépnél/hadihajónál, és lehetőleg világ színvonalban.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 669
46 677
113
Hát nem elég biztató, hogy a cseheknek sem kellett a szlovák portéka.
Úgy nehéz, ha nem is volt meghívva. Viszont pont az EVA nyilvánosságra került ára miatt lett véglegesen törölve a Caesar megrendelése.
Ettől még nem jelenti, hogy azt fognak rendelni, de elég nagy felháborodás volt a dolog miatt.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 400
27 576
113
Maróth nyilatkozata alapján a V4-es kooperáció el lett engedve, de nem miattunk.
Számomra elég egyértelmű, hogy saját hadiipart építünk a Rheinmetall útmutatásával. Megpróbálunk mindent itthon előállítani, ami nem bonyolultabb egy vadászgépnél/hadihajónál, és lehetőleg világ színvonalban.
Ezt tudja kerekesben nyújtani az RM/MAN/BAE:
Archer-BAE-System-Bofors-SP-wheeled-artillery-DSEI.jpg
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 759
17 779
113
ez egy kerek (Szak) hozzáértő vélemény

10 Mrd fejlesztésen ment keresztül a Rába kalapács
Lehet hogy előre gondolkodtak a fijuk ?
Anno a Rheinmetall-nak laza 10 évebe került kifejleszteni a löveget. Egy átlagos cső élettartama 1200-1500 lövés, aztán kuka. Ha most figyelembe vennénk a jelenleg szolgálatban álló 120mm-es löveggel felszerelt katonai berendezéseket, tuti, hogy egy nagyon szép szám jönne ki és erre lehetne kalkulálni egy éves gyártandó mennyiséget.

Viszont erre a piacra bejutni nehéz, és aki már bent van, az ügyel arra, hogy bent is maradjon. Ha NATO-hoz akarsz beszállítani, akkor oda kell a NATO beszállítói rendszer, ez az egész láncolaton kell végigjátszani, biztosítani és garantálni.

Személy szerint ebbe a témába nem szállnék be pénzzel. Nagyjából hasonló beszélgetésem volt úgy 6 éve az akkori főnökömmel, aki a fogát szívta a lineáris mágneses meghajtáshoz szükséges elemek láttán. Horror pénzbe kerül, viszont simán lehet vele 4-5 tonnás szerkezeteket 1,2G-s gyorsulással gyorsítani, minimális a kopás, egyenletes a terhelés (nem úgy, mint mondjuk mechanikus katapultnál...), stb. De a bejutás a piacra, a tanulópénz, meg megtartani a kulcsembereket nem egyszerű.

A Rheinmetall-nak a 120mm-es lövegei 580MPa terhelést képesek elviselni - ez tesók között 5800bar belső nyomás. Figyelembe véve a cső átmérő/vastagság arányát, van egy sejtésem, hogy miből van, ebből kifolyólag meg tudom mondani, hogy ezzel az anyaggal Magyarországon nulla a tapasztalat. A régi munkahelyem egy ehhez "kísértetiesen" hasonló anyagból elég sok nagy igénybevételű tengelyt csináltunk - helyesebben mondva számoltam ki meg írtam hozzá hőkezelési utasítást és lett legyártatva külföldön - magyar partnereknél esélytelen volt. A megmunkálást meg megcsinálták, de hőkezelés és felületkezelésben mind elcsúsztak.

Hol a méretek mentek a hőkezelésnél - pedig leírtam, hogyan tegyék bele, milyen sebességgel, milyen irányból, vagy a fürdő összetétele nem sikerült rendesen - emiatt más lett a fürdő hőelvonó képessége, emiatt meg lágyfoltos lett a termék, vagy a kívánt átkovácsolási számot nem tudták tartani nagyobb szelvényvastagság esetén.

Ehhez komoly ipari és szellemi háttér kell - meg ez nem az a téma, hogy bemész az egyetemre és tudják a 30 éves doktor-hegesztőmérnök-gépészmérnök-docens-kezétmégsohamegnemégetett-tüdejébenmégnincs2kilófémpor oktatók. Egy dolog venni egy csőfuró gépet, egy dolog venni egy alagútkemencét egy másik dolog meg dolgozni vele. A magyar iparnak is vannak korlátai - főként humán oldalon.
 

Watson

Active Member
2020. október 27.
130
57
28
Többször nyilatkozták hogy a Rába zászlóshajó. Én nem hiszem hogy elengednék a céget, ami szerintem jó nagy baromság is lenne. Csak az új futómű gyártósorra 10,5 milliárdot költöttek.. erre jönnek az egyéb beruházások. Egy 120 éves cégről beszélünk ami ma is sikeresen exportálja termékeit az USA-ba vagy akár a FÁK országaiba. Nem hiszem hogy pl a Claas átvesz rossz terméket. Emiatt azt gondolom hogy a cégnek jelenleg is van versenyképes saját terméke, ha valaki iparfejlesztésben gondolkodik szerintem nem logikus egy ilyen céget elengedni. Az eddigi bejelentések jól mutatják az utat vagyis külső partner bevonása a cég továbbfejlesztésének érdekében. Szerintem nagyon sok opció van. Jelenleg mindenki partnereket keres az autóiparban annak érdekében hogy megossza a gyártási/fejlesztési költségeket.
Egyébként feltűnt hogy az átszervezésnél a Rába saját részvény vásárlást is bejelentett. Vajon ennek mi az oka? Jelenleg az állam 73,67%-os tulajdonos. Lenne jelentősége 75% fölé kerülni?
Ezt hol olvastad ?

Egyébként feltűnt hogy az átszervezésnél a Rába saját részvény vásárlást is bejelentett.
 

Watson

Active Member
2020. október 27.
130
57
28
Anno a Rheinmetall-nak laza 10 évebe került kifejleszteni a löveget. Egy átlagos cső élettartama 1200-1500 lövés, aztán kuka. Ha most figyelembe vennénk a jelenleg szolgálatban álló 120mm-es löveggel felszerelt katonai berendezéseket, tuti, hogy egy nagyon szép szám jönne ki és erre lehetne kalkulálni egy éves gyártandó mennyiséget.

Viszont erre a piacra bejutni nehéz, és aki már bent van, az ügyel arra, hogy bent is maradjon. Ha NATO-hoz akarsz beszállítani, akkor oda kell a NATO beszállítói rendszer, ez az egész láncolaton kell végigjátszani, biztosítani és garantálni.

Személy szerint ebbe a témába nem szállnék be pénzzel. Nagyjából hasonló beszélgetésem volt úgy 6 éve az akkori főnökömmel, aki a fogát szívta a lineáris mágneses meghajtáshoz szükséges elemek láttán. Horror pénzbe kerül, viszont simán lehet vele 4-5 tonnás szerkezeteket 1,2G-s gyorsulással gyorsítani, minimális a kopás, egyenletes a terhelés (nem úgy, mint mondjuk mechanikus katapultnál...), stb. De a bejutás a piacra, a tanulópénz, meg megtartani a kulcsembereket nem egyszerű.

A Rheinmetall-nak a 120mm-es lövegei 580MPa terhelést képesek elviselni - ez tesók között 5800bar belső nyomás. Figyelembe véve a cső átmérő/vastagság arányát, van egy sejtésem, hogy miből van, ebből kifolyólag meg tudom mondani, hogy ezzel az anyaggal Magyarországon nulla a tapasztalat. A régi munkahelyem egy ehhez "kísértetiesen" hasonló anyagból elég sok nagy igénybevételű tengelyt csináltunk - helyesebben mondva számoltam ki meg írtam hozzá hőkezelési utasítást és lett legyártatva külföldön - magyar partnereknél esélytelen volt. A megmunkálást meg megcsinálták, de hőkezelés és felületkezelésben mind elcsúsztak.

Hol a méretek mentek a hőkezelésnél - pedig leírtam, hogyan tegyék bele, milyen sebességgel, milyen irányból, vagy a fürdő összetétele nem sikerült rendesen - emiatt más lett a fürdő hőelvonó képessége, emiatt meg lágyfoltos lett a termék, vagy a kívánt átkovácsolási számot nem tudták tartani nagyobb szelvényvastagság esetén.

Ehhez komoly ipari és szellemi háttér kell - meg ez nem az a téma, hogy bemész az egyetemre és tudják a 30 éves doktor-hegesztőmérnök-gépészmérnök-docens-kezétmégsohamegnemégetett-tüdejébenmégnincs2kilófémpor oktatók. Egy dolog venni egy csőfuró gépet, egy dolog venni egy alagútkemencét egy másik dolog meg dolgozni vele. A magyar iparnak is vannak korlátai - főként humán oldalon.
Ez cáfolhatatlan
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 881
78 113
113
Anno a Rheinmetall-nak laza 10 évebe került kifejleszteni a löveget. Egy átlagos cső élettartama 1200-1500 lövés, aztán kuka. Ha most figyelembe vennénk a jelenleg szolgálatban álló 120mm-es löveggel felszerelt katonai berendezéseket, tuti, hogy egy nagyon szép szám jönne ki és erre lehetne kalkulálni egy éves gyártandó mennyiséget.

Viszont erre a piacra bejutni nehéz, és aki már bent van, az ügyel arra, hogy bent is maradjon. Ha NATO-hoz akarsz beszállítani, akkor oda kell a NATO beszállítói rendszer, ez az egész láncolaton kell végigjátszani, biztosítani és garantálni.

Személy szerint ebbe a témába nem szállnék be pénzzel. Nagyjából hasonló beszélgetésem volt úgy 6 éve az akkori főnökömmel, aki a fogát szívta a lineáris mágneses meghajtáshoz szükséges elemek láttán. Horror pénzbe kerül, viszont simán lehet vele 4-5 tonnás szerkezeteket 1,2G-s gyorsulással gyorsítani, minimális a kopás, egyenletes a terhelés (nem úgy, mint mondjuk mechanikus katapultnál...), stb. De a bejutás a piacra, a tanulópénz, meg megtartani a kulcsembereket nem egyszerű.

A Rheinmetall-nak a 120mm-es lövegei 580MPa terhelést képesek elviselni - ez tesók között 5800bar belső nyomás. Figyelembe véve a cső átmérő/vastagság arányát, van egy sejtésem, hogy miből van, ebből kifolyólag meg tudom mondani, hogy ezzel az anyaggal Magyarországon nulla a tapasztalat. A régi munkahelyem egy ehhez "kísértetiesen" hasonló anyagból elég sok nagy igénybevételű tengelyt csináltunk - helyesebben mondva számoltam ki meg írtam hozzá hőkezelési utasítást és lett legyártatva külföldön - magyar partnereknél esélytelen volt. A megmunkálást meg megcsinálták, de hőkezelés és felületkezelésben mind elcsúsztak.

Hol a méretek mentek a hőkezelésnél - pedig leírtam, hogyan tegyék bele, milyen sebességgel, milyen irányból, vagy a fürdő összetétele nem sikerült rendesen - emiatt más lett a fürdő hőelvonó képessége, emiatt meg lágyfoltos lett a termék, vagy a kívánt átkovácsolási számot nem tudták tartani nagyobb szelvényvastagság esetén.

Ehhez komoly ipari és szellemi háttér kell - meg ez nem az a téma, hogy bemész az egyetemre és tudják a 30 éves doktor-hegesztőmérnök-gépészmérnök-docens-kezétmégsohamegnemégetett-tüdejébenmégnincs2kilófémpor oktatók. Egy dolog venni egy csőfuró gépet, egy dolog venni egy alagútkemencét egy másik dolog meg dolgozni vele. A magyar iparnak is vannak korlátai - főként humán oldalon.

És miből van? ;)
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 759
17 779
113
Olyan anyagból, ami ezt kibírja :D

ha esetleg munkaadói oldalról olvassák a fórumot:

- havi nettó 2 misi, évi 30 nap fizetett szabadság, kötetlen munkaidő, állítható magasságú asztal, az általam leírt szoftverekkel egy i9-es 2db Quadro 4000-es kártyával, évi 2 millióig fizetett részvétel konferenciákon/továbbképzéseken és heti legfeljebb 4 óra míting + "bármikor lemehetek a gyártásba" engedély és nincs hiszti a home-office miatt.

Ezen feltételek egyidejű megléte esetén sok mindenre eszembe fog jutni a válasz...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 881
78 113
113
Olyan anyagból, ami ezt kibírja :D

ha esetleg munkaadói oldalról olvassák a fórumot:

- havi nettó 2 misi, évi 30 nap fizetett szabadság, kötetlen munkaidő, állítható magasságú asztal, az általam leírt szoftverekkel egy i9-es 2db Quadro 4000-es kártyával, évi 2 millióig fizetett részvétel konferenciákon/továbbképzéseken és heti legfeljebb 4 óra míting + "bármikor lemehetek a gyártásba" engedély és nincs hiszti a home-office miatt.

Ezen feltételek egyidejű megléte esetén sok mindenre eszembe fog jutni a válasz...
Nem szereted a mítingeket? :D
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 202
66 985
113
ez egy kerek (Szak) hozzáértő vélemény

10 Mrd fejlesztésen ment keresztül a Rába kalapács
Lehet hogy előre gondolkodtak a fijuk ?

Még mindig nem emlékszik senki arra, hogy amikor az első hírek a fejlesztésekről becsorogtak, akkor köztük volt egy olyan is, hogy 12500 tonnás kovácsolósort is vettünk?
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 026
14 114
113
Még mindig nem emlékszik senki arra, hogy amikor az első hírek a fejlesztésekről becsorogtak, akkor köztük volt egy olyan is, hogy 12500 tonnás kovácsolósort is vettünk?


Velem együtt nem értettük páran mihez vették? ;)
Valahol el is hangzott, hogy a hadi-ipari "nagy-vasakon" kívül nem nagyon kell semmihez a jelenlegi/közeljövő-beli profiljukhoz.


Ha jól emléxem. :cool:
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 759
17 779
113
Még mindig nem emlékszik senki arra, hogy amikor az első hírek a fejlesztésekről becsorogtak, akkor köztük volt egy olyan is, hogy 12500 tonnás kovácsolósort is vettünk?
persze, van is nekik olyan, úgy hívják, hogy süllyesztékes kovácsmű. Minimális hulladék mellett gyártanak futóműalkatrészeket tengernyi mennyiségben. A kettő nem ugyanaz. A süllyesztékes kovácsműben két szerszámfeled van, ebbe rakod bele az alapanyagot majd préseled egy mozdulattal az alapanyagot a végtermék formájára. Minden egyes termékmérethez és típushoz külön szerszám kell. Ezért is van a Rábának szerszámgyártó részlege és megmunkáló részlege is. Ezek egy tökéletesen szinergikus egységek.

Ágyúcsőhöz így első saccra 200-250 tonna bőven elég lenne és nem süllyesztékes kovácsmű kell, hanem szabadalakító - abból is a forgókovácsmű, plusz nem árt, ha van csőben a kovácsolás alatt egy tüske. Kétlem, hogy ilyen lenne vagy lesz valaha is a Rábánál.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 545
5 189
113
persze, van is nekik olyan, úgy hívják, hogy süllyesztékes kovácsmű. Minimális hulladék mellett gyártanak futóműalkatrészeket tengernyi mennyiségben. A kettő nem ugyanaz. A süllyesztékes kovácsműben két szerszámfeled van, ebbe rakod bele az alapanyagot majd préseled egy mozdulattal az alapanyagot a végtermék formájára. Minden egyes termékmérethez és típushoz külön szerszám kell. Ezért is van a Rábának szerszámgyártó részlege és megmunkáló részlege is. Ezek egy tökéletesen szinergikus egységek.

Ágyúcsőhöz így első saccra 200-250 tonna bőven elég lenne és nem süllyesztékes kovácsmű kell, hanem szabadalakító - abból is a forgókovácsmű, plusz nem árt, ha van csőben a kovácsolás alatt egy tüske. Kétlem, hogy ilyen lenne vagy lesz valaha is a Rábánál.
Teherautó tengelyek kovácsolásához vettek robotizált gépsort. Ilyen volt már nekik 1990 -ben is. (akkor láttam) Vagyis semmi extra, a futómű gyártáshoz kell.