[HUN] Ejder Yalcin / Gidrán 4x4

A camo miatt elégedetlenkedők kedvéért a két török jármű menetjellemzőivel kapcsolatban szeretném megosztani az észrevételeim.
Feltűnő, hogy a Gidrán magasabb, viszont a tengelytávolsága rövidebb. Ennek nagy jelentősége lehet a menetdinamikai tulajdonságai szempontjából.
Ejder_Yalcin_4x4_tactical_wheeled_armoured_combat_vehicle_Nurol_Makina_line_drawing_blueprint_925_001.jpg


1493990835_nurus-nms-4x4-techs.png


A nagyobb jármű tengelytávolsága kisebb, rövidebb (3100 mm, de valahol 3250-et írnak, szemben a 3450 mm-rel). Az NMS tömegközéppontja biztos, hogy alacsonyabb, így azt gondolom, hogy sokkal kevésbé hajlamos hosszirányú belengésre, bukdácsolásra, ezért stabilabb menet közben, illetve nagyobb sebességre képes terepen. Ennek van jelentősége, hisz sajnos van tapasztalatunk magas építésű MRAP-ekkel.
Ha már gumikerekes, akkor a 100 km/h fölötti sebesség kihasználásához igenis fontos a borulás érzékenység. Ránézésre is, de a számok alapján is az NMS sokkal jobb menetdinamikai jellemzőkkel rendelkezik, mind országúton, mind terepen.

Egy másik jellemző a fajlagos teljesítmény, melynek úgyszintén mind terepen, mind burkolt úton van jelentősége. A Gidrán kb. 15,2-19,7 KW/t, az NMS kb. 18,3-22 KW/t értékkel bír, utóbbi gyorsabb is (140 km/h vs. 120 km/h). A BTR-80 fajlagos teljesítménye kb. 14 KW/t és 85-nél többel csak szakadékban megy.

Miért mennének ilyen gyorsan?
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses
Úgy érted nincs két egyforma?

Szerintem úgy gondolja, hogy most ez a téma egy ideig. Mindennek oka van, ennek is. Mert ha így marad akkor a norvégok leszállítják a légvédelem rá eső részüket és azok meg ismét olyanra festik, amilyenre akarják. Majd jön a PZH, ami lehet megint más festést kap. Aztán így tovább, minden beszerzendő harcjármű más mintában és színekben fog pompázni. Persze ez a legvadabb scenario. :)
 
Miért mennének ilyen gyorsan?

A harcban az erőkkel való manőverezés az egyik legfontosabb dolog. Ha van jó közlekedési infrastruktúra, akkor nagyon gyorsan lehet a kerekes eszközökkel felszerelt erőket mozgatni.
Ez igaz az átcsoportosítások, váltások során is, sőt a harcterület mögöttes területein, vagy a mélységben van nagy jelentősége.
Emiatt gyorsan lehet helyi erőfölényt kialakítani. Persze ezek nem csapásmérő eszközök, így ez olyan harchelyzetben igaz, amikor az ellenfél is hasonló eszközökkel rendelkezik.
De úgy is lehet nézni, hogy egy Boxer 2-vel felszerelt lövész harccsoport támogató járműveinek is jó mozgásjellemzőkkel és lehetőleg minél jobb páncélvédelemmel kell rendelkezni, a "szinergiák kihasználása érdekében", ahogy mondani szokták.
 
Legfőbb ideje lenne egy önálló honvédségi szinezős topiknak, mert lassan nem lehet érdemi infót találni a vasakról. (Nem én leszek az, aki megcsinálja, csakazértsem :hadonaszos: )
Értem én, hogy légy került a levesbe, de azért ami itt megy ennek kapcsán, az aránytalan.

Olyan érzésem van lassan böngészés közben, mintha konkrétan ezek érkeztek volna hozzánk: :)
thumbs_b2_328006bd4738c9fa4507c272d98dc80f.jpg
Én azért igencsak megfontolandó módosításnak érzem ezt a "meszeljük ki fehérre a gumi oldalát" dolgot.
Én kérek elnézést a teljes MH nevében, hogy ez eddig nekünk nem jutott az eszünkbe!:D
 
2019-ben volt szó arról, hogy BTR-eket a törökök korszerűsítenék, aztán amikor megmondták mennyiért utána nem volt senki sem valami lelkes.


Ezt sem értem, hogy mit keresnek egy ilyen dologban a törökök, mert elméletileg a Currus ugye pont SzU/ex-orosz technikában van otthon ---papíron :rolleyes::rolleyes: ---.
Föleg azután, hogy "poénból" leszerelésem után megkérdeztem egy diesel-tuningost, aki elnevette magát, hogy alapból mennyi a BTR motor literteljesítménye(kevesebb volt, mint egy 5 évvel korábbi civil, nem turbós, személyautó-Dieselé :( ).

És ugye turbó-Diesel az "ártatlan" BTR-80 motor :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Röviden: jó-pár lapáttal lehet rádobni a motor teljesítményre, ha a hűtés-kapcsolók/ventilátorok nyugatira(megbízhatóbbra, a ventilátorok valamivel nagyobb teljesítményűre) "cserélődnek" nyugisan elmegy, +25%-al. (+turbó-nyomás).

Elhittem a srácnak, jó referenciája volt: Mogyoródos gyorsulásikra csinált turbó-dieseleket! :eek:

Ha ezt összerakom a megfizethető árú (de sokkal jobb) olajokkal, hozzáteszem a kerékcsere előnyeit sokat javul a dolog: de nyuszibusznak továbbra is alkalmatlan az "oldalajtós" konstrukciós tévedés miatt!


U.i:

Én tudok olyanról, hogy a kékek betrafizták a menetoszlopot az autópályán, ami 135 km/h-val döngetett.

BTR 135-el? Esélytelen....

110 km/h-ról halottam, de az lehet, hogy az Érd-i lejtőn volt. ;)

Valami Irakban hasonló sebeséggel zúzó konvojoktól is írt valaki korábban, ami a BTR-80-ak miatt ment "csak" 100 körül, mert az amcsik nyomták volna jobban.
 
Ezt sem értem, hogy mit keresnek egy ilyen dologban a törökök, mert elméletileg a Currus ugye pont SzU/ex-orosz technikában van otthon ---papíron :rolleyes::rolleyes: ---.
Föleg azután, hogy "poénból" leszerelésem után megkérdeztem egy diesel-tuningost, aki elnevette magát, hogy alapból mennyi a BTR motor literteljesítménye(kevesebb volt, mint egy 5 évvel korábbi civil, nem turbós, személyautó-Dieselé :( ).

És ugye turbó-Diesel az "ártatlan" BTR-80 motor :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Röviden: jó-pár lapáttal lehet rádobni a motor teljesítményre, ha a hűtés-kapcsolók/ventilátorok nyugatira(megbízhatóbbra, a ventilátorok valamivel nagyobb teljesítményűre) "cserélődnek" nyugisan elmegy, +25%-al. (+turbó-nyomás).

Elhittem a srácnak, jó referenciája volt: Mogyoródos gyorsulásikra csinált turbó-dieseleket! :eek:

Ha ezt összerakom a megfizethető árú (de sokkal jobb) olajokkal, hozzáteszem a kerékcsere előnyeit sokat javul a dolog: de nyuszibusznak továbbra is alkalmatlan az "oldalajtós" konstrukciós tévedés miatt!


U.i:





110 km/h-ról halottam, de az lehet, hogy az Érd-i lejtőn volt. ;)

Valami Irakban hasonló sebeséggel zúzó konvojoktól is írt valaki korábban, ami a BTR-80-ak miatt ment "csak" 100 körül, mert az amcsik nyomták volna jobban.
Hát amiről beszéltek, az egy 30 mm-es gépágyúval ellátott RCWS, egy erősebb (asszem Cummins) motor autómata váltóval, ami elbír egy elektromos rendszert, meg új fékek. Nem az újramotorizálása lett volna drága gépeknek, hanem az újrafegyverzése és a HM úgy gondolta, hogy a maradék szolgálati idejükre nem éri meg, mert sajnos a pácélvédelem ugyan úgy gatya marad és ugyan úgy nem fér el benne a deszant teljes felszereléssel (bár ezen az RCWS miatt kikerülő toronybölcső kicsit javított volna) akkor lett nagyjából eldöntve, hogy nem kívánnak sokat költeni az exszovjet technika életben tartására.
 
A harcban az erőkkel való manőverezés az egyik legfontosabb dolog. Ha van jó közlekedési infrastruktúra, akkor nagyon gyorsan lehet a kerekes eszközökkel felszerelt erőket mozgatni.
Ez igaz az átcsoportosítások, váltások során is, sőt a harcterület mögöttes területein, vagy a mélységben van nagy jelentősége.
Emiatt gyorsan lehet helyi erőfölényt kialakítani. Persze ezek nem csapásmérő eszközök, így ez olyan harchelyzetben igaz, amikor az ellenfél is hasonló eszközökkel rendelkezik.
De úgy is lehet nézni, hogy egy Boxer 2-vel felszerelt lövész harccsoport támogató járműveinek is jó mozgásjellemzőkkel és lehetőleg minél jobb páncélvédelemmel kell rendelkezni, a "szinergiák kihasználása érdekében", ahogy mondani szokták.

Párszor ezt már végig beszéltük.Úgy hülyeség ahogy van.Sosem fognak 40-60-nál nagyobb tempóval menni.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

Az sem.A QRF-nél nem azon múlik a gyors kiérkezes,higy 60-al mész vagy 100-al.

Az oszlopmenet ugyan az mint a dugó,ha az eleje lassít valamiért akkor a vége sokkal jobban lassít.Ha nincs sebességtartalék akkor a büdös életbe nem éri utol az elejét a vége.
Ezen kívül a sebesség növelése mindig a biztosítás rovására megy.Nincs olyqn opció,hogy ez nem igaz.
 
Párszor ezt már végig beszéltük.Úgy hülyeség ahogy van.Sosem fognak 40-60-nál nagyobb tempóval menni.
Az a hülyeség amit te gondolsz, vagy mondani szeretnél.
Harcban a sebesség elsődleges, az életed, a győzelmet jelentheti.
Ha ezt magyarázni kell, az baj.
A sebesség és a gyorsulás a manőverlehetőségeid leglényegesebb jellemzője.

Ha egy dandárt gyorsan át akarsz dobni az egyik szárnyról a másikra, akkor bizony azok autópályán SZÁZZAL-GÁZZAL, ami a csövön kifér, úgy fognak söpörni. Először hátra, majd a mélységben át a másik szárny mögé és újra előre, vagy a meghatározott körletbe.

Másik példa:
Mélységből történő előrevonást követően támadás a feladat. Támadóállás körlet a saját erők mögött 40-60 (vagy több) kilóméterre. Ilyenkor villámgyors besorolást követően a maximális sebességgel rongyolnak előre a mélységből a támadást végrehajtó erők, áthaladnak a saját erők körletein és vonalán, a peremvonalon és harcrendbe bontakozva támadnak. Ahol lehet ott 100-al fognak menni, mert a gyorsaság a meglepetés legfontosabb eszköze!

Egyáltalán nem mindegy, mennyi időt vesz igénybe ekkora kötelékek átmozgatása, harcba vetése, vagy harcból történő elszakadásuk!


Fontos a sebesség és jó, ha gyors egy páncélozott jármű. 2021 van.
 
Az a hülyeség amit te gondolsz, vagy mondani szeretnél.
Harcban a sebesség elsődleges, az életed, a győzelmet jelentheti.
Ha ezt magyarázni kell, az baj.
A sebesség és a gyorsulás a manőverlehetőségeid leglényegesebb jellemzője.

Ha egy dandárt gyorsan át akarsz dobni az egyik szárnyról a másikra, akkor bizony azok autópályán SZÁZZAL-GÁZZAL, ami a csövön kifér, úgy fognak söpörni. Először hátra, majd a mélységben át a másik szárny mögé és újra előre, vagy a meghatározott körletbe.

Másik példa:
Mélységből történő előrevonást követően támadás a feladat. Támadóállás körlet a saját erők mögött 40-60 (vagy több) kilóméterre. Ilyenkor villámgyors besorolást követően a maximális sebességgel rongyolnak előre a mélységből a támadást végrehajtó erők, áthaladnak a saját erők körletein és vonalán, a peremvonalon és harcrendbe bontakozva támadnak. Ahol lehet ott 100-al fognak menni, mert a gyorsaság a meglepetés legfontosabb eszköze!

Egyáltalán nem mindegy mennyi időt vesz igénybe ekkora kötelékek átmozgatása, harcba vetése, vagy harcból történő elszakadásuk!


Fontos a sebesség és jó, ha gyors egy páncélozott jármű. 2021 van.
Azt kiemelném, hogy ezt csak és kizárólag saját mélységben tudod megcsinálni és csak úgy, hogy teljesen biztos vagy benne, hogy gebasz nem lehet, biztosított menetet oldalvédekel satöbbivel pl nem tudsz megcsinálni véletlenül sem ha ennyire tekersz
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány