A camo miatt elégedetlenkedők kedvéért a két török jármű menetjellemzőivel kapcsolatban szeretném megosztani az észrevételeim.
Feltűnő, hogy a Gidrán magasabb, viszont a tengelytávolsága rövidebb. Ennek nagy jelentősége lehet a menetdinamikai tulajdonságai szempontjából.
A nagyobb jármű tengelytávolsága kisebb, rövidebb (3100 mm, de valahol 3250-et írnak, szemben a 3450 mm-rel). Az NMS tömegközéppontja biztos, hogy alacsonyabb, így azt gondolom, hogy sokkal kevésbé hajlamos hosszirányú belengésre, bukdácsolásra, ezért stabilabb menet közben, illetve nagyobb sebességre képes terepen. Ennek van jelentősége, hisz sajnos van tapasztalatunk magas építésű MRAP-ekkel.
Ha már gumikerekes, akkor a 100 km/h fölötti sebesség kihasználásához igenis fontos a borulás érzékenység. Ránézésre is, de a számok alapján is az NMS sokkal jobb menetdinamikai jellemzőkkel rendelkezik, mind országúton, mind terepen.
Egy másik jellemző a fajlagos teljesítmény, melynek úgyszintén mind terepen, mind burkolt úton van jelentősége. A Gidrán kb. 15,2-19,7 KW/t, az NMS kb. 18,3-22 KW/t értékkel bír, utóbbi gyorsabb is (140 km/h vs. 120 km/h). A BTR-80 fajlagos teljesítménye kb. 14 KW/t és 85-nél többel csak szakadékban megy.
Miért mennének ilyen gyorsan?