[HUN] Magyar katonai pilóták képzése

Konkretan szerintem az idealis az lenne, ha kozepiskolas korban a HM altal tamogatott helyi klubban elkezdenenek a fiatalok pilotanak tanulni
Öszintén szólva én még az egykori általános iskolai MHSZ modellező szakköröket is visszhoznám a nagy nyári zánkai dzsembori versenyekkel együtt.
A megfelelő attitűd kialakításában fontos szerepe lehet és - személyes tapasztalat - hatalmas élmény egy gyereknek.
 
Ezt pedzegettem a sorkatonai szolgálat visszaállításáért erősködőknek; nem ott kell kezdeni a honvédelmi nevelést, és nem a honvédségnek kell szakmákat oktatni a belépőknek. A fogékony középiskolás korosztályt lehetne motiválni, pl. ilyen nyári táborokkal is, és ha az általános honvédelmi ismereteket sikerülne nem poroszos unalmas formában átadni, minden szakirány saját nyári gyakorlati táborokban plántálná a gyerekekbe a szakma szépségeit, talán könnyebb lenne a kívánt méretű haderő önkéntes alapon való feltöltése, és lenne alapképzésben részesült széles korosztályok egymásutánja...
 
Szia,

Szerintem a 18 eves kor is tul keson van. :)

Konkretan szerintem az idealis az lenne, ha kozepiskolas korban a HM altal tamogatott helyi klubban elkezdenenek a fiatalok pilotanak tanulni. Rengeteg fiatal orszagos szinten nezve, viszont mivel a legegyszerubb vitorlazogepeken tanulnak, ezert "gombokert" lehetne oket oktatni az elso idoszakban. Utana, aki megfelel a reporvosin es kiemelkedoen tehetseges (es harmadsorban eleg jo tanulo ahhoz, hogy varhato legyen a diploma megszerzese kesobb), azoknak a keveseknek a vitorlazo murepulo oktatasat tamogatna a HM, es persze szervezne nekik nyari tabort, ahol alaposan megismerne oket, es ez alapjan tovabb tudna valogatni. Ez utan kovetkezo lepes lehetne az altalad irt, 18 eves korban katonai pilota bsc szakra jelentkezes es szakiranyu oktatas, ahova kb. 100 jelentkezobol egy jutna el.

Persze a fenti kitalalasahoz nem kellet sok esz, hiszen regen igy mukodott.

A kivitelezhetoseget erosen befolyasolja, hogy mekkora evfolyamokat lehet a gazdasagi realitasok mellett oktatni.
Volt erről tavaly egy konferencia (a honvédelmi nevelésről), ahol az volt a konklúzíó, hogy ha 14 eves korig nem sikerül a gyerekbe nevelni a nemzeti, hazafias érzést, akkor után már erre nincs esély.
 
jCseh/szlovák találgatás a gép jövőjével kapcsolatban

A cseh L-39 NG oktatórepülőgép még mindig pótolhatatlan

....
Míg más államok fejlett (ikermotoros) kiképző gépeket terveznek, amelyek alkalmasak a 4. és 5. generációs harci repülőgépek kiképzésére, amelyek ilyen kiképző gépek használatát irányozzák elő harci célokra - a szárazföldi csapatok támogatására szolgálhatnak -, cseh koncepciónk ismét fogadni arra, ami korábban lehetővé tette az L-39 sikerét: könnyű, egyszerű egymotoros gép, viszonylag korlátozott képességgel harci feladatok végrehajtására.
....
Beszerzésével az ügyfelek pontosan lefedik a szükséges feladatok körét: ez alap- és továbbképzést jelent az egy motoros gépekre, például a MiG-21, F-16 vagy a JAS-39 Gripenre való áttéréssel. Az L-39NG könnyű harci feladatokra is alkalmas a felkelők, szélsőségesek elleni harcban; alkalmas a határokon átnyúló bűnözés elleni fellépésekre is.
.....
A mai potenciális ügyfelek alapvetően két csoportra oszlanak. A légierő fogja az L-39NG-t használni a fiatal pilóták alapvető repülési kiképzéséhez, beleértve annak virtuális képzési rendszerét (VTS), amely lehetővé teszi a hangárban lévő föld számára a repülés és a taktikai manőverek gyakorlását virtuális vagy valós ellenfelekkel szemben. . Ezek az ügyfelek elsősorban a közép-európai térség országait fogják tartalmazni. A bemutatkozó vásárlók után, amely Magyarország és remélhetőleg hamarosan Csehország lesz, más országok is gyorsan csatlakozhatnak, különösen Szlovákia és Ausztria, amelyeknek viszonylag gyorsan meg kell oldaniuk az ilyen típusú repülőgépek hiányát. Ezekhez hozzáadhatunk néhány délkelet-európai országot (pl. L-39 Bulgária hagyományos felhasználó) és a közép-ázsiai térséget. Az „engéčka” képzés megszerzését Ázsiában és Ész
ak-Afrikában is tervezik.
Az országok második csoportja sokkal változatosabb és szélesebb - ezek olyan országok lesznek, amelyeknek egyszerű és olcsó kiképző repülőgépet kell egyesíteniük olyan harci feladatokkal, amelyekhez az L-39NG elegendő: már említettük a felkelőket vagy a hosszú járőrrepüléseket határ menti területeken. Ez együtt egy kisebb légierő lesz, amelynek egységesítenie és egyszerűsítenie kell a flottát, és nem engedheti meg magának, hogy több típust működtessen az egyes feladatokhoz. Számukra minden bizonnyal örvendetes előny, ha korlátozott harci képességekkel kombinálják az alap- és a haladó kiképző repülőgépeket.
A turbopropellátoros repülőgép, mint második kiképző vagy akár kiképző-harci repülőgép, teljesen alkalmatlan a jövőbeli repülőgép-pilóták számára. A légcsavar meghúzza a gépet, míg a sugárhajtású motor tolja, ami az edzés és az üzemeltetés teljesen más koncepcióját eredményezi. És sok olyan ügyfél, aki engedett a "sziréna csábításának", és egyszerű sugárhajtású repülőgép helyett Pilatus vagy Super Tucano turbopropellert vásárolt, most hasonló helyzetben van, mint azok, akik kétmotoros vagy nagy teljesítményű egymotoros repülőgépet vásároltak alap repülési képzésre, ami meglehetősen összetett.egy kezdő pilóta számára. A fiatal pilótának éreznie kell, hogy ő irányítja a gépet. A kísérleti hibák esetében, amelyek ebben az időszakban nagyon gyakoriak a kezdőknél, könnyebb kijavítani őket egy egyszerűbb edzőgéppel.
...

A vállalat jelenleg L-39NG repülési és harci szimulátorokat fejleszt és gyárt az Aero Vodochody, valamint más potenciális ügyfelek és felhasználók számára. Az ilyen együttműködés előnye, hogy a repülőgépgyártó teljes repülési adatokkal látja el a szimulátorgyártót annak biztosítása érdekében, hogy az oktató pontosan megismételje, amit a repülőgép egy adott helyzetben tenne. Noha a szimulátor szerepe a képzésben napjainkban növekszik, a repülőgép repülésének valódi repülése és tapasztalata nem pótolhatja azt. Tehát a légykiképző repülések továbbra is az lesznek

A végső ár nagyban függ az egyes vásárlók konfigurációjától és a repülőgép változatától. Általánosságban elmondható azonban, hogy a várható ár körülbelül fele az orosz vagy olasz eredetű ikermotoros kiképző-harci gépeknek. Ára összehasonlítható lesz a modern turbopropellátoros repülőgépek árával, amiről fentebb beszéltünk. Teljesítményparaméterei előre meghatározzák, hogy nagyon gazdaságosak legyenek az üzemeltetési költségek és a könnyű karbantartás szempontjából.

Sajnos ma már csak néhány állam képes a katonai repülőgépek összes kulcselemének előállítására a hazai repülési iparban. Jellemzően ezek olyan motorok, ahol több globális gyártó meghatározza a repülőgép tényleges teljesítményét a szokásos erőegységeik teljesítményén keresztül. Tápegységünk az Egyesült Államokból származik, a híres polgári repülőgép-motorgyártó, a Williams International gyártója. A repülőgép repülési (műszeres) felszereltsége minden egyes esetben bizonyosan változni fog, ezért nem akarok spekulálni, hogy az egyes típusokban végül milyen felszerelés érvényesül. Az azonban már biztos, hogy lesz egy nagyszámú ügyfél, aki nem ért egyet az amerikai gyártók repüléstechnikai berendezéseivel, akiket gyakran kötnek az exportkorlátozások.
 
A turbopropellátoros repülőgép, mint második kiképző vagy akár kiképző-harci repülőgép, teljesen alkalmatlan a jövőbeli repülőgép-pilóták számára. A légcsavar meghúzza a gépet, míg a sugárhajtású motor tolja, ami az edzés és az üzemeltetés teljesen más koncepcióját eredményezi. És sok olyan ügyfél, aki engedett a "sziréna csábításának", és egyszerű sugárhajtású repülőgép helyett Pilatus vagy Super Tucano turbopropellert vásárolt, most hasonló helyzetben van, mint azok, akik kétmotoros vagy nagy teljesítményű egymotoros repülőgépet vásároltak alap repülési képzésre, ami meglehetősen összetett.egy kezdő pilóta számára. A fiatal pilótának éreznie kell, hogy ő irányítja a gépet.
Szerény véleményem és tapasztalataim szerint a több lépcsős kiképzésre nem azért van szükség mert a "légcsavar húzza a gépet, a sugárhajtómű pedig tolja".:)

Én kicsit ahhoz tudnám inkább hasonlítani a dolgot mint mikor valaki egy kis Opel Corsát vezet egy védett, zárt pályán (értsd: egy könnyű légcsavaros kiképző géppel a reptér körül iskola körözni), vagy mondjuk részt venni a Párizs - Dakar rallin egy 1000 LE teljesítményű Kamaz verseny teherautóval (értsd: egy fegyverekkel leterhelt vadászgéppel bevetést repülni).
Nyilvánvaló hogy a zártpályás kis Opel Corsáról nem lehet átülni a Párizs-Dakar Kamazra.
Kell a két típus, és környezet közé néhány óra tapasztalat és egy, vagy több, átmeneti típus.

A repülésben is így van ez.
  • Kell egy strabaíró könnyű típus amivel meg lehet tanulni a repülés alapjait és ki lehet szelektálni azokat akiknek ez a plafon;
  • Kell egy másik nehezebb, gyorsabb típus amivel a képzésben bent maradókat tovább lehet képezni műrepülés alapjai, IFR, útvonal repülés tematikával és mérsékelt költséggel lehet vele repült órát (tapasztalatot) gyűjteni.
  • Kell egy harmadik típus ami a vadász típusra kiválasztott legjobbaknak már képes szimulálni a harci gépek fegyverrrendszereit, vezetési jellemzőit és sebesség tartományát. Ebben sokat segít ha ez a típus fly-by-wire kormányzású és fedélzeti számítógépen keresztül képes szimulálni a magasabb vadász típus repülési jellemzőit. Erre a jelenleg a piacon lévő kiképző gépek közül egyedül az M-346 képes, de ilyen lesz a Boeing/SAAB T7 Red Hawk, meg jó eséllyel az Airbus által bejelentett új kiképző típus is.

Az L39 NG vel az a baj hogy a fenti második lépcsőhöz túl sok (arra bőven elég egy légcsavaros PC-21, Tucano, vagy T-6) a harmadik lépcsőhöz meg túl kevés...
 
Szerény véleményem és tapasztalataim szerint a több lépcsős kiképzésre nem azért van szükség mert a "légcsavar húzza a gépet, a sugárhajtómű pedig tolja".:)

Én kicsit ahhoz tudnám inkább hasonlítani a dolgot mint mikor valaki egy kis Opel Corsát vezet egy védett, zárt pályán (értsd: egy könnyű légcsavaros kiképző géppel a reptér körül iskola körözni), vagy mondjuk részt venni a Párizs - Dakar rallin egy 1000 LE teljesítményű Kamaz verseny teherautóval (értsd: egy fegyverekkel leterhelt vadászgéppel bevetést repülni).
Nyilvánvaló hogy a zártpályás kis Opel Corsáról nem lehet átülni a Párizs-Dakar Kamazra.
Kell a két típus, és környezet közé néhány óra tapasztalat és egy, vagy több, átmeneti típus.

A repülésben is így van ez.
  • Kell egy strabaíró könnyű típus amivel meg lehet tanulni a repülés alapjait és ki lehet szelektálni azokat akiknek ez a plafon;
  • Kell egy másik nehezebb, gyorsabb típus amivel a képzésben bent maradókat tovább lehet képezni műrepülés alapjai, IFR, útvonal repülés tematikával és mérsékelt költséggel lehet vele repült órát (tapasztalatot) gyűjteni.
  • Kell egy harmadik típus ami a vadász típusra kiválasztott legjobbaknak már képes szimulálni a harci gépek fegyverrrendszereit, vezetési jellemzőit és sebesség tartományát. Ebben sokat segít ha ez a típus fly-by-wire kormányzású és fedélzeti számítógépen keresztül képes szimulálni a magasabb vadász típus repülési jellemzőit. Erre a jelenleg a piacon lévő kiképző gépek közül egyedül az M-346 képes, de ilyen lesz a Boeing/SAAB T7 Red Hawk, meg jó eséllyel az Airbus által bejelentett új kiképző típus is.

Az L39 NG vel az a baj hogy a fenti második lépcsőhöz túl sok (arra bőven elég egy légcsavaros PC-21, Tucano, vagy T-6) a harmadik lépcsőhöz meg túl kevés...
Elvileg az a marketing, hogy fele annyiba kerül, mint az M-346 és a 2-es, 3-as fázist tudja, ami elég a Gripen D előtt. Elvileg a csehek így képeznek.

Az olaszok az M-346 fázis előtt milyen gépeket használnak kiképzésre?
 
Elvileg az a marketing, hogy fele annyiba kerül, mint az M-346 és a 2-es, 3-as fázist tudja, ami elég a Gripen D előtt. Elvileg a csehek így képeznek.

Az olaszok az M-346 fázis előtt milyen gépeket használnak kiképzésre?
Hát az M-345-öt (NG klón drágábban). Most vették át az első darabokat. Azt használják 2.-3. fázisra. A 4. a 346.
Az iskolarepülésekre meg SF260-at.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD
és a 2-es, 3-as fázist tudja,
Szerintem nem.
Mint írtam a 2-es fázishoz túl sok. Arra egy turboprop tréner tökéletesen megfelelő és költség hatékonyabb.
A 3-as fázishoz meg - összehasonlítva egy M-346-tal - kevés. Én nem hallottam olyasmiről hogy egy L-39NG szimulálni tudná egy Gripen repülési tulajdonságait...az M-346 meg pl. képes ilyesmire is...
Bizonyára át lehet L-39NG ről ültetni embereket Gripen D-re csak több idő és pénz lesz. (azt amit a kiképző típuson be lehett volna mutatni, kénytelenek lesznek a drága harci gépen begyakoroltatni...o_O)
 
Szerintem nem.
Mint írtam a 2-es fázishoz túl sok. Arra egy turboprop tréner tökéletesen megfelelő és költség hatékonyabb.
A 3-as fázishoz meg - összehasonlítva egy M-346-tal - kevés. Én nem hallottam olyasmiről hogy egy L-39NG szimulálni tudná egy Gripen repülési tulajdonságait...az M-346 meg pl. képes ilyesmire is...
Bizonyára át lehet L-39NG ről ültetni embereket Gripen D-re csak több idő és pénz lesz. (azt amit a kiképző típuson be lehett volna mutatni, kénytelenek lesznek a drága harci gépen begyakoroltatni...o_O)
Jó, de a csehek a régi L39-el igy csinálják a képzést és az AV a 2-es, 3-as fázisra árulja.
Amit te mondasz ott dupla annyi gép kellene M-346 és alá még vmi a Zlin fölé. Ez minimum két és félszeres költségben, mind fenntartásban, mind vételben.
 
Jó, de a csehek a régi L39-el igy csinálják a képzést és az AV a 2-es, 3-as fázisra árulja.
Amit te mondasz ott dupla annyi gép kellene M-346 és alá még vmi a Zlin fölé. Ez minimum két és félszeres költségben, mind fenntartásban, mind vételben.
Igen, a harci tipus előtt általában három fajta gépen zajlik a képzés
  • egy könnyű dugattyús vagy gázturbinás légcsavaros (Z-242, G 120 TP, Yak-152)
  • egy közepes turboprop (T6, Tucono, PC-21, DART 450)
  • egy gyors, hangsebességhez közeli sugárhajtású tipus. (Hawk, M-346, T-50 meg majd a T7 és az AFJT)

és csak ezek után ültetik a pilcsit a harci típusra...
Ezért drága a pilótaképzés és nem hiszem hogy ezeket a lépcsőfokokat büntetlenül ki lehetne hagyni vagy össze lehetne vonni egy típusba.
 
nem hiszem hogy ezeket a lépcsőfokokat büntetlenül ki lehetne hagyni vagy össze lehetne vonni egy típusba.
Na látod, itt van a gond!
A csehek az iskola gép után,L-39/alca, majd Gripen.
A svédek: Saab 105 - Gripen
Az eurólai PC-21-et rendszeresítő országnál csak 2 lépcső van a fighter előtt.
Ez nem jelenti azt, hogy lényegesen kevesebbet repülnének, de gyorsul a kiképzés, és csökken a lépcsőfokok közötti aklimatizáció.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Hát az M-345-öt (NG klón drágábban). Most vették át az első darabokat. Azt használják 2.-3. fázisra. A 4. a 346.
Az iskolarepülésekre meg SF260-at.
.
Ez csak a hazai ipar támogatása. Adnak egy esélyt a 345 külföldi eladására azzal, hogy pár darabot vesznek belőle, és akkor elmondható, hogy hadrendben áll, sőt NATO tagországban.
Eladási esélyei annyival nagyobbak a piacon, amennyivel Olaszország is fajsúlyosabb szereplő az EU-ban és a NATO-ban. Nagyobbak, de szerintem ebből se adnak el sokat.
 
Nem kanadai oktatókról van szó, hanem az NFTC-t megjárt, Flight Instructor Course-t végzett és több ezer órát - nemzetközi környezetben - oktatott magyar pilótákról, akiknek nagy része nem fellelhető már a magyar rendszerben.

Olyat itthon a semmiből nem húzol csak úgy elő.

Minőségi oktatásról beszélünk, az az igény. Más nem is jöhet szóba.

Kicsit nézz utána mi minden kell egy magas színvonalú pilótaképzéshez.
Hirtelen amiket találtam:




Videok:
 
Nem kanadai oktatókról van szó, hanem az NFTC-t megjárt, Flight Instructor Course-t végzett és több ezer órát - nemzetközi környezetben - oktatott magyar pilótákról, akiknek nagy része nem fellelhető már a magyar rendszerben.

Olyat itthon a semmiből nem húzol csak úgy elő.

Minőségi oktatásról beszélünk, az az igény. Más nem is jöhet szóba.

Kicsit nézz utána mi minden kell egy magas színvonalú pilótaképzéshez.
Hirtelen amiket találtam:




Videok:
Megegyszer: nem ertem, megis miert gondolod, hogy ez valami rocket science szintu ritka kepesites.
Mi tartana vissza barkit a kormanyzatban attol, hogy kello penzert felvegyenek megfelelo oktatokat?
Rengeteg ilyen ember van a nemzetkozi piacon, sehol ninics eloirva, hogy magyar oktato kell, eleve angol a kommunikacio nyelve, ha honositjuk, az szep es tamogatom, de szerinmtem nem kritikus feltetel
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely
Ja, végülis, Szaúd-Arábia vagy pl. Katar után mi is megengedhetjük magunknak hogy vadászon 1000+ órás tapasztalattal rendelkező angolszász oktatókat béreljünk az önerőből üzemeltetett flotta mellett :)
Na de legalább így el is jutottunk a konklúzióhoz, hogy be kell iskolázni egy hatékonyan működő nyugati suliba a jelölteket. Ennyi.
 
Ja, végülis, Szaúd-Arábia vagy pl. Katar után mi is megengedhetjük magunknak hogy vadászon 1000+ órás tapasztalattal rendelkező angolszász oktatókat béreljünk az önerőből üzemeltetett flotta mellett :)
? En oktatokrol beszletem. Igen, fel kell oket venni, jo penzert. Osszegszeruleg nem egetvero, ugy evi $140-150k korul tippelem oket- ez kb egy korrekt informatikai kozep/felsovezetoi mgmt fizetes itt felenk (azaz meg messze nem a csucs) -, de ez ugye Magyarorszagon cirka 50% tobbet er, mint mondjuk itt, NYCben, a nightlife jobb, a csajaink meg sokkal szebbek, szoval lenne azert erdeklodo. ;)
Na de legalább így el is jutottunk a konklúzióhoz, hogy be kell iskolázni egy hatékonyan működő nyugati suliba a jelölteket. Ennyi.
Nem, a konkluzio inkabb az, hogy fel kellene venni egy marek tapasztalt oktatot, mert tobbszaz fos kepzesnel mar ostobasag lenne tizmillio dollarokat elkolteni masnal, amikor szinte minden adott lenne itt is (a horvatokkal egyuttmukodve az Adria felett boven van hely gyakorlatozni, akar lovoldozni is.) De ha szerinted ez nem igaz, akkor lassuk a szamokat, en (szinte) mindig meggyozheto vagyok. :)
 
  • Vicces
Reactions: krisss
? En oktatokrol beszletem. Igen, fel kell oket venni, jo penzert. Osszegszeruleg nem egetvero, ugy evi $140-150k korul tippelem oket- ez kb egy korrekt informatikai kozep/felsovezetoi mgmt fizetes itt felenk (azaz meg messze nem a csucs) -, de ez ugye Magyarorszagon cirka 50% tobbet er, mint mondjuk itt, NYCben, a nightlife jobb, a csajaink meg sokkal szebbek, szoval lenne azert erdeklodo. ;)

Nem, a konkluzio inkabb az, hogy fel kellene venni egy marek tapasztalt oktatot, mert tobbszaz fos kepzesnel mar ostobasag lenne tizmillio dollarokat elkolteni masnal, amikor szinte minden adott lenne itt is (a horvatokkal egyuttmukodve az Adria felett boven van hely gyakorlatozni, akar lovoldozni is.) De ha szerinted ez nem igaz, akkor lassuk a szamokat, en (szinte) mindig meggyozheto vagyok. :)
tök jó, hogy it lelkesen a "mi kellene" még felkiáltással virtuálisan elköltitek a tervezett honvédelmi költségetés dupláját, "mert csak akarni kell.."