Sokszor úgy gondoljuk, hogy a magyar politikai viták egyediek, máshol stratégiai kérdésekben egység van. Hát nincs..
Politikai viták túsza a Bundeswehr modernizálása.
Google ford.
A német kormány jóváhagyta a 2022-es költségvetés tervezetét, amely a honvédelmi kiadások 49 milliárd euró feletti növelését írja elő. Hosszabb távon azonban a Szövetségi Köztársaság fegyveres erőinek finanszírozását politikai viták fenyegetik, amelyek a parlamenti választásokat figyelembe véve különösen veszélyesek lehetnek.
A német kormány döntése szerint a védelmi kiadásoknak az idei 46,93 milliárd euróról 2022-ben 49,29 milliárd euróra kell növekedniük. Ennek lehetővé kell tennie a Bundeswehr modernizációs programjainak nagy részét. - A biztonság (…) pénzbe kerül. Lehet, hogy a Németországot és az EU-t fenyegető veszélyek nem kerülnek széles körben szóba, de valósak - Annegret Kramp-Karrenbauer honvédelmi miniszter így kommentálta a védelmi kiadások növelésének szükségességét.
A Honvédelmi Minisztérium sajtóközleményében emlékeztet arra, hogy további forrásokat kell felhasználni, többek között szövetséges kötelezettségek teljesítése Németország által vagy védelmi együttműködés Norvégiával. Ez utóbbi magában foglalja a 212CD típusú tengeralattjárók beszerzését, amelyet hamarosan a parlamentnek jóvá kell hagynia.
Másrészről, bár a pénzeszközök nominális értéke a 2015. évi 33 milliárd euróról 2022-re tervezett több mint 49 milliárd euróra nőtt, Berlinnek még mindig nincs pénze fegyveres erőinek korszerűsítésére. Elsősorban pénzügyi okokból halasztották el a közepes hatótávolságú légvédelem alapos korszerűsítését, a SHORAD rétegre összpontosítva (amelyet egyébként az új TLVS rendszerrel párhuzamosan lehetne megvalósítani).
A német védelmi minisztérium által végrehajtott projektek gyakran drágák (lásd például: IFV Puma, Eurofighter). Ezenkívül az elmúlt években gyakran még a pótalkatrészek beszerzését is felhagyták, ami azt jelentette, hogy a védelmi kiadások növekedésének egy részét a berendezések folyamatos karbantartására kellett fordítani. Végül a szolgáltatás vonzerejének fenntartása érdekében a személyi kiadásokat is növelni kellannál is inkább, mivel a Bundeswehr száma a néhány évvel ezelőtti 177 000-ről 184 000 katonára nőtt. Néhány területet, amely speciálisan kiképzett katonákat igényel, szinte semmiből kell újjáépíteni, például a fent említett rövid hatótávolságú légvédelmet, amelyhez végül 2000-re lesz szükség. további munkahelyek. Tehát míg a minisztérium a 2022-es költségvetést elegendőnek ítélte, a 2023-2025-re vonatkozó "középtávú" terv nem biztosít megfelelő kiadásokat.
A képességhiányok sorozata ellenére Berlin a katonai modernizáció lelassulása előtt áll. Még a folyamatban lévő folyamat is felveti a politikai erők nagy részének - a posztkommunista Die Linke, de a Zöldek nagy részének és az SPD bizonyos részének - a "hagyományos" német pacifizmust bemutató és gyakran kritizáló, aggodalmát. például Németország részvétele a NATO Nuclear Sharing rendszerében, vagy a hadsereg szélesebb körű modernizációja - rámutatva az "egyéb igényekre", például egy járványra. A politikai viták pedig az elkövetkező években különösen érinthetik a Bundeswehrt.
Németországban szeptemberben parlamenti választásokat tartanak , ami a politikai színtér újramodellezéséhez vezethet Angela Merkel frakciójának támogatáscsökkenése miatt. A védelmi kiadások további és határozott 2 százalékos növelésére. A GDP-t (jelenleg ez a mutató meghaladja az 1,5% -ot, ami részben annak köszönhető, hogy a világjárvány következtében csökken a GDP) a CDU / CSU és a liberális FDP támogatja. A szélsőjobboldali AfD modernizálni akarja a Bundeswehr-t is, de ez viszont támogatja például a csapatok kivonását a keleti szárnyból és az Oroszországgal való szoros együttműködést, ezért követelései kedvezőtlenek a német szövetségesek számára a NATO-ban, és a a koalíció képességei nagyon korlátozottak. A "másik véglet" a szélsőbaloldali Die Linke, amely a védelmi költségvetés csökkentését akarja.
Másrészt a közepesen baloldali pártok - az SPD koalíció és a Zöldek - álláspontja kissé fejlődik,mert az előbbi határozottan "balra fordul", amelyet az új, a Nuclear Sharingnak szánt Super Hornet repülőgép bevezetésének ellenzése szimbolizál. Az SPD-ben a parlamenti többség elvesztésének emléke Helmut Schmidt kancellár kancellár kormányának szociáldemokrata kormányának döntése után, amely egyetértett a közepes hatótávolságú rakéták Európában történő telepítésével (és az a tény, hogy ez a döntés vezetett a hidegháború vége, Közép- és Kelet-Európa országainak felszabadítása és Németország újraegyesítése) élénk., az orosz lobbisták és az úgynevezett Russlandversteher, vagyis "akik megérzik Oroszországot" segítenek "elfelejteni" ). A Zöldek viszont valamivel kevésbé radikálisan követelik a Bundeswehr részvételének korlátozását, mint néhány évvel ezelőtt, de továbbra is szkeptikusak maradnak a transzatlanti együttműködéssel kapcsolatban, ahogy Angela Merkel kereszténydemokraták érzékelik.
Ez a mértéke a német hadsereg kibővítésének, amely már a jelenlegi nehézségekkel küzdő koalícióban van , tehát a választások eredményétől függ. Ha az ún A zöld-piros-piros koalíció (a Zöldek, az SPD és a Die Linke) várhatóan lelassítja a modernizációs folyamatot. Ha kormányt hoznak létre a kereszténydemokraták vagy az FDP részvételével, várhatóan folytatódik, bár sok problémával, mert - mint a közvélemény-kutatások mutatják - szinte minden koalíciós megállapodás valószínűleg tartalmaz egy "szkeptikus" SPD-t vagy a Zöldeket, a modernizáció körének korlátozására törekedve.
Ami Angela Merkel szabályának mérlegét illeti, ez nagyon kétértelmű. Habár a védelmi kiadásokat nominális értelemben hét év alatt mintegy felével növelték, korábban is jelentős strukturális csökkentéseket vezettek be, és a vásárlások gyakran nagy, tekintélyes és iparilag fontos programokra összpontosítottak (új harcosok, korvettek és fregattok), de nem biztosítottak a hadsereg számára átfogó képességek.
Ami a harc szárazföldi dimenzióját illeti, amelyet egy évtizeddel ezelőtt a legmélyebb vágásoknak vetettek alá - ellentétben például a haditengerészettel - a NATO szövetségeseinek nyilvánvalóan előnyös, hogy a németek elrendelték több mint 200 leopárd modernizálását szolgálatba kerülnek. Az ilyen harckocsikkal felszerelt egységek gyakorlatilag nincsenek légvédelmi fedéllel, és nem tudni, hogy ez mikor változik . Jó példa arra, hogy mihez vezet ez a megközelítés a fegyveres erők modernizálásában ... Litvánia, amely szorosan együttműködik Németországgal és a berlini vezetésű zászlóaljcsoportot fogadja.
A Krím orosz annektálása óta Vilniusnak sikerült bevezetnie a nagyon rövid hatótávolságú (Grom) és a rövid hatótávolságú (NASAMS) légvédelmi rendszereket, valamint az ATGM hordozórakétákkal és kis kaliberű ágyúkkal ellátott KTO Boxert. Németország hasonló osztályú felszerelések bevezetését tervezi, de a német Boxernek még mindig csak könnyebb fegyvereik vannak, a rövid hatótávolságú légvédelem alapvetően nem létezik. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a litván hadsereg erősebb, de minden bizonnyal átgondoltabban és hatékonyabban építi fel a kollektív védelemben hasznos képességeket, amit Berlin sok okból nem tesz meg.
Ezek és más képességbeli hiányosságok erősen befolyásolják Németország hitelességét a szövetségesekkel szemben. Így van ez a Nuclear Sharing program esetleges lemondásával is. A Bundeswehr kilátásai pedig a parlamenti választások után nem túl kedvezőek. Ez a NATO szövetségeseire is kiterjed.