Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 018
14 124
113
Jeff Besos cége a Blue Origin tiltakozik a SpaceX-nek itélt 2.9 milliárdos holdlander szerződés ellen.
Azt kifogásolják, hogy a kiválasztásnál a NASA mégegyszer leült a SpaceX-el tárgyalni az árakról, velük meg nem, és így a SpaceX előnyhöz jutott.

Értem én, hogy még egy jól kitömött cégnek is sok pénz 2.9 milliárd, de talán ha nem csak a blue Shepard-al bohóckodnának, hanem mutatnának végre valamit, komolyabban lehetne venni őket.
https://www.washingtonpost.com/tech...n-musks-spacex/#click=https://t.co/kVdHHJCLev
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
8 970
36 040
113
Jeff Besos cége a Blue Origin tiltakozik a SpaceX-nek itélt 2.9 milliárdos holdlander szerződés ellen.
Azt kifogásolják, hogy a kiválasztásnál a NASA mégegyszer leült a SpaceX-el tárgyalni az árakról, velük meg nem, és így a SpaceX előnyhöz jutott.

Értem én, hogy még egy jól kitömött cégnek is sok pénz 2.9 milliárd, de talán ha nem csak a blue Shepard-al bohóckodnának, hanem mutatnának végre valamit, komolyabban lehetne venni őket.
https://www.washingtonpost.com/tech...n-musks-spacex/#click=https://t.co/kVdHHJCLev
Hajrá öljék egymást!
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 670
46 678
113
Jeff Besos cége a Blue Origin tiltakozik a SpaceX-nek itélt 2.9 milliárdos holdlander szerződés ellen.
Azt kifogásolják, hogy a kiválasztásnál a NASA mégegyszer leült a SpaceX-el tárgyalni az árakról, velük meg nem, és így a SpaceX előnyhöz jutott.

Értem én, hogy még egy jól kitömött cégnek is sok pénz 2.9 milliárd, de talán ha nem csak a blue Shepard-al bohóckodnának, hanem mutatnának végre valamit, komolyabban lehetne venni őket.
https://www.washingtonpost.com/tech...n-musks-spacex/#click=https://t.co/kVdHHJCLev
Elolvasva a cikket, ez a Bezos nem is értem mit akar.
Beadnak egy 6Mrd USD-s ajánlatot, és utólag azon vicceskedik, hogy velük miért nem alkudták le kevesebb mint a felére.
Ráadásul összehasonlítva a beadott tervek minőségét, hááát.... Gyakorlatilag 0 új ötlet volt a terveikben. Persze voltak eltérések, de arról szólt az "ötletük" hogy eladják a korábbi holdkomp koncepciót még egyszer.
Ez a National Team pedig annyira kilógó lóláb volt, hogy csak annak nem esett le, aki nem akarta, hogy leessen, hogy csak fel akartak űlni a NASA pénzosztásra.
Megmondom őszintén, hogy nekem még a Dynetics megoldása is sokkal előremutatóbb volt, mint National Team-é. Ott legalább a lander részben újrahasználható volt. Csak a plusz 2 hajtóanyag tartályt kellett volna rajtuk pótolni.
A National Team esetén meg a leszálló rész 2/3-a ment volna minden alkalommal a kukába. Mondjuk ezzel frankó bevételt jelentett volna a résztvevő cégek tányérjára.
Arról nem is beszélve, hogy - ahogy a tervekből lejött nekem - rakomány kipakolása külön kihívást jelentett volna.
Ugye a Dynetics esetén a felszín közelében lehet intézni a kirakodást, míg a SpaceX ugyan magasról pakol, de a sima oldal mellett viszonylag egyszerű a teherlift megoldása.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 018
14 124
113
Elolvasva a cikket, ez a Bezos nem is értem mit akar.
Beadnak egy 6Mrd USD-s ajánlatot, és utólag azon vicceskedik, hogy velük miért nem alkudták le kevesebb mint a felére.
Ráadásul összehasonlítva a beadott tervek minőségét, hááát.... Gyakorlatilag 0 új ötlet volt a terveikben. Persze voltak eltérések, de arról szólt az "ötletük" hogy eladják a korábbi holdkomp koncepciót még egyszer.
Ez a National Team pedig annyira kilógó lóláb volt, hogy csak annak nem esett le, aki nem akarta, hogy leessen, hogy csak fel akartak űlni a NASA pénzosztásra.
Megmondom őszintén, hogy nekem még a Dynetics megoldása is sokkal előremutatóbb volt, mint National Team-é. Ott legalább a lander részben újrahasználható volt. Csak a plusz 2 hajtóanyag tartályt kellett volna rajtuk pótolni.
A National Team esetén meg a leszálló rész 2/3-a ment volna minden alkalommal a kukába. Mondjuk ezzel frankó bevételt jelentett volna a résztvevő cégek tányérjára.
Arról nem is beszélve, hogy - ahogy a tervekből lejött nekem - rakomány kipakolása külön kihívást jelentett volna.
Ugye a Dynetics esetén a felszín közelében lehet intézni a kirakodást, míg a SpaceX ugyan magasról pakol, de a sima oldal mellett viszonylag egyszerű a teherlift megoldása.
Azt hiszem a Dynetics-nek csak az odaútra kellett volna az extra 2 tank, utána a pálya és a hold között már elég lett volna ami marad.
Nekem is az ő megoldásuk tetszett, de mint kiderült nagyon alul tervezték. Sokat kellett volna még a koncepciót gyúrni, hogy legyen belőle valami.

Ami a Blue Origint illeti, jól összefoglaltad a lényeget.
Itt ez a cég, lassan két évtizede, gyakorlatilag végtelen tőkével, de az egy suborbitális rakétán kívűl, eddig zéró eredménnyel. Ha úgy nézzük egy űriparicég, de még az űrt soha nem látták. Arcuk azért van, meg tartják a markukat.
Hajrá öljék egymást!
Nagy show-ra ne számíts. Az ilyen panaszok 80%-át vizsgálat nélkül élből elutasítják. De ha át is menne, és vizsgálat indulna akkor sem hiszem, hogy érdemben lenne bármi következménye.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 018
14 124
113
Számos meglepő felfedezést tett az első marsi év alatt a SEIS, a NASA-nak a vörös bolygón lévő űrszondája, az InSight szeizmométere.
Forrás: https://kuruc.info/r/6/227665/
Tényleg nem kötekedni akarok, és egyébként meg, még érdekes is a cikk, de mi a búbánat ezekben a "meglepő" felfedezés? Ez ilyen újságírói fogás, hogy, az egyébként tök érdektelen megfigyelést is! "eladják" felfedezésnek. Az ezredik Marsi fotótól is mindenki benedvesedik mostanában, pedig semmi érdemi újdonság nincs benne. Nézzük a halott bolygó kopár felszínét... Nem vitatom a mögötte lévő mérnöki munkát...
persze lehet csak én nem értem a Mars Hype-ot.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
8 970
36 040
113
Jeff Besos cége a Blue Origin tiltakozik a SpaceX-nek itélt 2.9 milliárdos holdlander szerződés ellen.
Azt kifogásolják, hogy a kiválasztásnál a NASA mégegyszer leült a SpaceX-el tárgyalni az árakról, velük meg nem, és így a SpaceX előnyhöz jutott.

Értem én, hogy még egy jól kitömött cégnek is sok pénz 2.9 milliárd, de talán ha nem csak a blue Shepard-al bohóckodnának, hanem mutatnának végre valamit, komolyabban lehetne venni őket.
https://www.washingtonpost.com/tech...n-musks-spacex/#click=https://t.co/kVdHHJCLev
A Blue Shepaddal épp azt demonstrálták, hogy le tudnának szállni a Holdon, ha a Földön, ami jóval bonyolultabb sikerült. Az ULA új Vulcan rakétája Blue Origin rakétahajtóműveket használ, már tesztelik és idén indítják is. Ami a Blue Origin saját rakétáját illeti, az bizony késésben van, most 2022 vége felé tervezik indítani.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 202
66 985
113
Tényleg nem kötekedni akarok, és egyébként meg, még érdekes is a cikk, de mi a búbánat ezekben a "meglepő" felfedezés? Ez ilyen újságírói fogás, hogy, az egyébként tök érdektelen megfigyelést is! "eladják" felfedezésnek. Az ezredik Marsi fotótól is mindenki benedvesedik mostanában, pedig semmi érdemi újdonság nincs benne. Nézzük a halott bolygó kopár felszínét... Nem vitatom a mögötte lévő mérnöki munkát...
persze lehet csak én nem értem a Mars Hype-ot.
Nem én hajhászok, csak linkeltem a cikket magának az eseménysornak a dokumentálására.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 263
61 892
113
Hazegrayart újabb gyögyszeme, az N1-es "Mi lett volna ha?" koncepciójával:


Csak az elejével van bajom, mert nekem úgy tűnik, hogy ez a rakéta az istennek se akar gyorsulni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 018
14 124
113
A Blue Shepaddal épp azt demonstrálták, hogy le tudnának szállni a Holdon, ha a Földön, ami jóval bonyolultabb sikerült. Az ULA új Vulcan rakétája Blue Origin rakétahajtóműveket használ, már tesztelik és idén indítják is. Ami a Blue Origin saját rakétáját illeti, az bizony késésben van, most 2022 vége felé tervezik indítani.
Köszi, megvan, hogy a Blue Origin miben utazik...

Szerintem többet elmond a cégről, hogy nemrég az Amazon 9! Atlas rakétaindítást vett a ULA-től.

Nekik ez is belefér arcvesztés nélkül, mert van lóvé sz@rásig, de azért tartják a markukat a kormányzat felé is. 2000-ben alakult a cég, de még a konkurenciával kell szerződni a saját műholdjaikhoz, mert a 21! év alatt nem tudtak egy kereskedelmileg működőképes terméket összerakni.
Baromira ellenszenves számomra ez a hozzáállás, még úgy is, hogy egyébként Bezos hosszútávú terveivel jobban tudok azonosulni, mint Musk-al.

 
  • Tetszik
Reactions: szzsolt81

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
8 970
36 040
113
Hazegrayart újabb gyögyszeme, az N1-es "Mi lett volna ha?" koncepciójával:


Csak az elejével van bajom, mert nekem úgy tűnik, hogy ez a rakéta az istennek se akar gyorsulni.
Nagy átszervezések kezdődtek 1974- ben és Glushko lett az új főnöke az új összevont iradának, róla tudni kell, hogy nagyon nem bírták egymást Koroljevvel, aki ezt az N1-es rakétát elkezdte építeni. A 4 sikertelen indítás mindegyike a rakéta felrobbanásával végződött, az egyik rakéta visszapottyant az idítópadra és ott robbant fel, ami után újra kellett építeni az indítópadot. A rakétahajtóműveket is hibáztatták a balesetek miatt, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy a nagy sietség miatt nem építettek tesztpadot az első fokozathoz, nem tudták a 30 hajtóművet egyszerre letesztelni. Az egész N1 -es program 1964- ben kezdődött, kicsit megkésve. 1974- ben még két indítást terveztek, a rakétákat össze is pakolták az indításhoz, továbbfejlesztett hajtóművekkel, azonban a Szovjetúnió tudomására jutott, hogy az amerikaiak belekezdtek egy űrsikló fejlesztésébe, még nagyobb lett a riadalmuk mikor megtudták, hogy egy új indítopultot építenek ennek az új szerkezetnek Vandenbergben. Számításaik szerint az új űrsikló néhány perc alatt már Moszkva fölé ért volna az új űrrepülőtérről indítva, nukleáris fegyverekkel felszerelve halálos veszélyt jelentett a Szovjetűniónak. Elhatározták, hogy válaszul kifejlesztenek egy hasonló képességekkel bíró gépet. Ez lett az Energia rakéta és a Burán űrsikló, ami már Glushkó keze nyomát dícsérte. Glushkó érthető vagy érthetetlen módon nem akarta tovább vinni a gyűlölt Koroljev dédelgetett tervét és nem engedte az indítópadhoz az újonnan elkészült két példányt, attól való félelmében, hogy a következő indítás esetleg sikeres lehet. Mishin aki Koroljev utódja volt 1974-ig még lobbizott egy darabig, hogy áttervezi a rakétát az űj űrsiklóhoz, de Glushkó elérte, hogy 1976-ban teljesen eltöröljék az N1 programot, a két maradék példányt szétkapták, a meglevő hajtóműveket is meg akarta semmisíteni, de Kuznyecov eldugta őket valahol egy raktárban. Így ért véget az N1 program sok milliárd dollárt felemésztve. A sors iróniájaként az Energia rakéta csak két indítást ért meg, igaz hogy mindkettő sikeresnek mondható és a Burán űrsikló is sikeresen teljesítette első és egyetlen tesztrepülését automata üzemmódban, azonban a Szovjetúnió szétesése miatt nem jutott pénz a program továbvitelére és újabb többmilliárd dolláros fejlesztés után ez is ment a kukába.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
8 970
36 040
113
Köszi, megvan, hogy a Blue Origin miben utazik...

Szerintem többet elmond a cégről, hogy nemrég az Amazon 9! Atlas rakétaindítást vett a ULA-től.

Nekik ez is belefér arcvesztés nélkül, mert van lóvé sz@rásig, de azért tartják a markukat a kormányzat felé is. 2000-ben alakult a cég, de még a konkurenciával kell szerződni a saját műholdjaikhoz, mert a 21! év alatt nem tudtak egy kereskedelmileg működőképes terméket összerakni.
Baromira ellenszenves számomra ez a hozzáállás, még úgy is, hogy egyébként Bezos hosszútávú terveivel jobban tudok azonosulni, mint Musk-al.

Ez érdekes mert az Atlas V eddig orosz hajtóműveket használt (RD 180) , most akkor vagy abba is Blue Origin hajtóműveket pakolnak ami kis időt vesz igénybe, vagy maradnak az orosznál.