A II. világháború (1939 - 1945)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Na megspóroltál egy fél éjszakas keresgélést, nem tudtam,hogy ezek nincsenek publikálva.
Vigyázat, a nincsennek publikálva annyit jelent csak, hogy önállóan nem adták ki ill. nekem nincs olyan szakirodalmam, amibe be lennének egészében rakva. ez nem zárja ki, hogy te találhatsz.
Ez pl. nagyon érdekelt volna, de nincs digitalizálva:
Szarka Levente: A Magyar Királyi Honvédség összevont M hadrendje 1943 augusztus 10-én, az egri 20. gyaloghadosztály példáján
 
Vigyázat, a nincsennek publikálva annyit jelent csak, hogy önállóan nem adták ki ill. nekem nincs olyan szakirodalmam, amibe be lennének egészében rakva. ez nem zárja ki, hogy te találhatsz.
Ez pl. nagyon érdekelt volna, de nincs digitalizálva:
Szarka Levente: A Magyar Királyi Honvédség összevont M hadrendje 1943 augusztus 10-én, az egri 20. gyaloghadosztály példáján
Találtam 38-as es 41-es VKF szervezesi rendeleteket,de ott a rendelet címe van csak, a tartalma nem.
 
Az a "problémám" a komoly szakértőkkel,hogy gyakorlatilag soha nem mennek század szintre vagy az alá. Számvéber Norbert elképesztően részletes és komoly forrásanyaggal dolgozik minden esetben, de ő is csak zászlóalj szintig.Ez teljesen logikus is,hisz a könyvei a legtöbb esetben zászlóalj szintig mennek le az események bemutatásában.
Hozzá kell tenni,hogy ezt nem lehet kritikaként pláne nem hiányossagként felróni és nem is teszem,hisz egész egyszerűen Ráskai kódexet kéne írnia 1-2 nap eseményeiről is ha század szinten mutaná be a harcokat ez pedig természetesen irreális elvárás!
Babucsnak van ilyenje, csak lesz mit bemásolni, teljesen lebontott századállomány 1942-ből. Majd jön :)
 
Vigyázat, a nincsennek publikálva annyit jelent csak, hogy önállóan nem adták ki ill. nekem nincs olyan szakirodalmam, amibe be lennének egészében rakva. ez nem zárja ki, hogy te találhatsz.
Ez pl. nagyon érdekelt volna, de nincs digitalizálva:
Szarka Levente: A Magyar Királyi Honvédség összevont M hadrendje 1943 augusztus 10-én, az egri 20. gyaloghadosztály példáján
http://www.13.gyalogezred.hu/1g.html
Ez lett volna az egyik forrásom,de ugye nem találtam ezt alátámasztó hivatalos dokumentumot(így maradt az 1938 as tervezetekre alapozott dolog).De úgy látszik be kell érni ezzel.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Varga RMI-5 szállító repülőgép projekt (Magyarország. 1941-1944).

A Varga RMI-5 katonai szállító repülőgép érdekessége, hogy ez volt az egyetlen Magyarországon kifejlesztett négymotoros repülőgép. Az RMI-5 tervezésének ideje 1941-re nyúlik vissza, amikor a németek és az olaszok elvágták a Magyarországra irányuló szállító repülőgép-ellátást. Németország akkoriban két magyar kérést kapott: Fw-200 Condorokra és Junkers Ju-52-esekre. Az elutasítás miatt a Légügyi Intézet megbízást kapott, hogy fejlesszen ki saját szállítógépet ...

3591969-original.jpg

Varga RMI-5 (1)



Külsőleg az RMI-5 nagyon hasonlított a német Fw-200 Condorhoz. Négy darab, egyenként 600 lóerős német Argus As-411-es motor hajtotta. Ha a projektből valódi gép lett volna, elképzelhető, hogy a motorok módosultak volna: a tervek szerint a gépet egyenként egy 1000 lóerős Jendrassik Cs-1 turboprop motorokkal szerelték volna fel. A TVD teszteket az 1930-as évek közepén végezték Magyarországon. A megadott motoron 1940 óta folytak munkálatok. A rá szerelt reduktor a motor fordulatszámát 13500-ról 1600-ra csökkentette a légcsavarra való átvitelkor. Bár ezt a fejlesztést ígéretesnek tartották, a CS-1 motor első két prototípusa csak 1944-ben készült el.

3592242-original.jpg

Varga RMI-5 (2)

Varga László professzor és csapata a korábbi RMI-projektek tapasztalatai alapján egy modern, nagy méretű, teljesen fémből készült gép építésébe kezdett.

Az RMI-5 várhatóan 20 utas befogadására lett volna alkalmas. A modellezési és technológiai kísérleteket a Hubert & Sigmund köbányai gyárában végezték, ahol a törzskonstrukciót tesztelték, a futómű gyűrűs rugós rendszerrel készült, és teljesen behúzódott a hajtóműgondolák belsejébe. A gép tervezése már előrehaladott állapotban volt, és egy teljes értékű modell is készült, de a ferihegyi kísérleti műhely 1944-ben egy amerikai bombázó támadás során megsemmisült.

3592636-original.jpg

Varga RMI-5 (3)

Becsült műszaki paraméterek: hossz - 18,3 m, szárnyfesztávolság - 25 m, magasság - 5,2 m, felszállósúly - 9500 kg, üres tömeg - 5500 kg, meghajtás - 4 motor 600 LE, maximális sebesség - 320 km/h, maximális repülési magasság- 7000 m, hatótávolság - 1500 km, utasok száma - 20 fő.
 
Varga RMI-5 szállító repülőgép projekt (Magyarország. 1941-1944).

A Varga RMI-5 katonai szállító repülőgép érdekessége, hogy ez volt az egyetlen Magyarországon kifejlesztett négymotoros repülőgép. Az RMI-5 tervezésének ideje 1941-re nyúlik vissza, amikor a németek és az olaszok elvágták a Magyarországra irányuló szállító repülőgép-ellátást. Németország akkoriban két magyar kérést kapott: Fw-200 Condorokra és Junkers Ju-52-esekre. Az elutasítás miatt a Légügyi Intézet megbízást kapott, hogy fejlesszen ki saját szállítógépet ...

3591969-original.jpg

Varga RMI-5 (1)



Külsőleg az RMI-5 nagyon hasonlított a német Fw-200 Condorhoz. Négy darab, egyenként 600 lóerős német Argus As-411-es motor hajtotta. Ha a projektből valódi gép lett volna, elképzelhető, hogy a motorok módosultak volna: a tervek szerint a gépet egyenként egy 1000 lóerős Jendrassik Cs-1 turboprop motorokkal szerelték volna fel. A TVD teszteket az 1930-as évek közepén végezték Magyarországon. A megadott motoron 1940 óta folytak munkálatok. A rá szerelt reduktor a motor fordulatszámát 13500-ról 1600-ra csökkentette a légcsavarra való átvitelkor. Bár ezt a fejlesztést ígéretesnek tartották, a CS-1 motor első két prototípusa csak 1944-ben készült el.

3592242-original.jpg

Varga RMI-5 (2)

Varga László professzor és csapata a korábbi RMI-projektek tapasztalatai alapján egy modern, nagy méretű, teljesen fémből készült gép építésébe kezdett.

Az RMI-5 várhatóan 20 utas befogadására lett volna alkalmas. A modellezési és technológiai kísérleteket a Hubert & Sigmund köbányai gyárában végezték, ahol a törzskonstrukciót tesztelték, a futómű gyűrűs rugós rendszerrel készült, és teljesen behúzódott a hajtóműgondolák belsejébe. A gép tervezése már előrehaladott állapotban volt, és egy teljes értékű modell is készült, de a ferihegyi kísérleti műhely 1944-ben egy amerikai bombázó támadás során megsemmisült.

3592636-original.jpg

Varga RMI-5 (3)

Becsült műszaki paraméterek: hossz - 18,3 m, szárnyfesztávolság - 25 m, magasság - 5,2 m, felszállósúly - 9500 kg, üres tömeg - 5500 kg, meghajtás - 4 motor 600 LE, maximális sebesség - 320 km/h, maximális repülési magasság- 7000 m, hatótávolság - 1500 km, utasok száma - 20 fő.
Hasonló mint a De Havilland Heron?
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A csata után

Szovjet harckocsi személyzet vizsgálja a 7. gárdahadsereg csapatai által harcképtelenné tett német Pz.IV és Pz.V Panther harckocsikat; ~ 1945 március vége


19435470_original.jpg


Ezeket a képeket N. P. Sesztakov őrmester, a 2. Ukrán Front 7. gárdahadseregének, a "Hazáért" című katonai újságnak a fotósa készítette a szlovákiai Nove Zamky városának területén, amely 1938 és 1944 között Magyarországhoz (természetesen Trianon előtt is) tartozott, Érsekújvár néven. Magát a várost 1945. március 27-30. között a 7. gárdahadsereg csapatai szabadították fel a bécsi stratégiai offenzíva hadművelet keretében Pozsony irányába indított offenzíva során.

19435725_original.jpg


A képen látható harckocsik a Feldherrnhalle német harckocsizó alakulathoz tartoznak. Az alakulat két harckocsihadosztály összetételében működött: a Feldherrnhalle és a 13. hadosztály Az alakulat 1945 február vége óta a szlovákiai Nyitra és Nowe Zamki városok közelében újjászervezésen esett át, és március 27-től, a szovjet támadás megindulását követően ellentámadásokban vett részt az előrenyomuló szovjet egységek ellen.

19435855_original.jpg


A Szovjet hadsereg páncélos csapatait a 27. Különleges Gárda Páncélos Brigád és a 38. Különleges Páncélos Hadosztály képviselte. Ezenkívül a művelet idejére a román 2. harckocsi ezredet a 27. harckocsi dandár műveleti alárendeltségébe helyezték át. A román ezred átadása lehetővé tette a 27. gárdadandár gyengeségének ellensúlyozását - 1945. március 29-re a dandár két üzemképes páncélozott járművel rendelkezett: egy T-34-es harckocsival és egy Szu-85-ös önjáró löveggel. Ugyanezen időpontra a román ezred sokkal nagyobb létszámú volt, és 30 ép páncélozott járművel rendelkezett, köztük 6 Pz.IV, 4 Pz.III, 8 R-35, 7 Pz.38(t), 2 R-2 (román elnevezése a Pz.35 harckocsiknak). harckocsik és 3 TACAM R-2 önjáró löveg (76,2 mm-es löveg az R-2 harckocsi alvázára szerelve), ezen kívül az ezred rendelkezett egy "150 mm-es önjáró löveggel" optika és lőszer nélkül.

19436271_original.jpg