[HUN] KF41 Lynx / Hiúz

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 928
36 245
113
Nyilván egy sor nagyon értékes dolog már most tudható vagy épp ellenkezőleg, egyre homályosabb, hogy nálunk lesz-e gyártva.

1, A torony kapásból nem.
2, A még mindig csinos torony részegységet jelentő Spike rakétákat úgy tűnt eredetileg, hogy Csehország is Izraelből lesz szíves importálni. Azokba a tornyokba is, amiket végső soron hozzánk gyárt. Írtam is megjegyzést, hogy lehet mi jobban járunk, ha az alváz nagyobb hazai hozzáadott értéket jelent, mintha a tornyot kaptuk volna meg, de valutáért vásárolhattuk volna össze bele a részegységeket. Viszont... ha tényleg összejön a rakéta gyártás kis hazánkban, akkor az mégis növeli a mi hozzá adott értékünket. (Még abban az esetben is, ha tőlünk importálja valaki a torony legyártásához és végül exportálja nekünk a torony darabszám felét. Jól megbonyolították, de végső soron az a lényeg, hogy nulláról indulva minél nagyobb legyen a hazai arány.)
3, Azt már beszéltük, hogy a páncél lemezeit kevés esély lesz rá, hogy nálunk gyártják majd, de az összehegesztésben még lehet szerepünk.

Igazából mindenki arra kíváncsi, amit kérdeztél, hogy mennyire fogjuk hozzánk szelídíteni a kis Hiúzt.

A Spike hazai gyártása nem túl valószínű szerintem - max. összeszerelést tudnék elképzelni... persze manapság nagyon nehéz definiálni hogy mit is jelent a "gyártás": a legtöbb cég tényleg csak összeszerel.
Egyébként eddig úgy tudtam, hogy Spike kereskedelmi és gyártási jogait a német Eurospike birtokolja Európában, nem teljesen világos miért Izraellel boltolunk...
Páncéllemez nyilván táblákban jönne valahonnan itt készülne belőle a "doboz".
Talán akkor lenne életképes hosszútávon ez a gyárprojekt ha speciális verziókat, felépítményeket tudnánk kifejleszteni a Lynx alvázon, amiket RM marketingel, segít eladni.
Például: aknavetős változat a Hirschbergerrel közösen készülhetne (AMOS-hoz hasonló).
Aknaszedő/aknafektető változat - utóbbi például alig van a piacon és egy kiterjedt aknamező máig hatásos védelmet jelent - pláne ha fejlesztünk hozzá új high-tech elektronikával ellátott aknákat.
Lehetne egy páncélvadász/könnyűharckocsi/tűztámogató változat 105-ös vagy 120-as löveggel. A svájci RUAG-nak pl van egy könnyű 120-as lövege (L/49), ami közelíti a Leopard 2 átütő erejét és ugyanazt standard NATO lőszert tüzeli. Régebbi szovjet-orosz harckocsik és nehéz IFV-k ellen biztosan hatásos és olcsóbb mint Spike rakétákat lövöldözni . Úgy tudom egyébként hogy ha minden (extra) páncélt felpakolnak a Lynx-re, akkor simán hozza legtöbb hidegháborús harckocsi védettségi szintjét szóval harckocsiként is használható lenne egy kevésbé szofisztikált ellenfél ellen.
Csak néhány ötlet ami tovább lépésre...Remélem elő állnak néhány saját termékkel, prototípussal mielőtt kifut a 200 Lynx-es hazai rendelés, mert különben a RM bezárja a gyárat vagy itt hagyja az egészet a magyar államnak, hogy fizessük mi az éjjeli őrt néhány Lynx nagyjavítási kör között.
Tényleg gyanús, hogy kb. mindenkinek odaígérték a hazai gyártás lehetőségét: még a szomszédban lévő Cseheknek is...
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 512
77 306
113
Jól értem, hogy a saját nyomorunkkal akarjuk a britek nyomorát gyógyítani?
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 928
36 245
113
Jól értem, hogy a saját nyomorunkkal akarjuk a britek nyomorát gyógyítani?

Valószínűleg a britek megoldják a saját problémájukat. Ha meg még is Lynx kell neki, akkor ők is biztos kapnak saját Lynx gyárat vagy egy meglévő üzemben gyártási jogot és know-howt...

A magyar Lynx gyár elvileg mikorra lesz termelésre kész?
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 708
4 262
113
Érdekes kérdés egyébként, hogy mennyire lesz Lynx hazai gyártású, ha elkészül a zalaegerszegi gyár teljesen felszerelve.
Csak összeszerelés lesz vagy esetleg a itt vágják hegesztik az acél lemezeket, öntik a lánctalp-elemeket, "ne adj isten" valami magasabb hozzáadott értékű munka is folyik majd itt (pl. elektronika)?
Mennyire lesz "alibiből" ez a gyár, csak hogy kipipálhassák a hazai gyártást 200+ járműves megrendelés reményében és mennyire gondolja komolyan a RM, hogy tartósan itt akar gyártani, gyártatni? (Gripen ellentételezésnek sem volt tartós hatása...letudták azt kész!)
A BMP-k leváltását tervező Indiának is és az új IFV-t kereső Ausztráliának és cseheknek is beígérték a Lynx helyi gyártását - ennyi gyár meg nyilván nem kell az RM-nek közép- és hosszútávon. Valamelyik kisebbet be fogja zárni vagy javító műhelynek degradálja le, miután már kifutott az adott ország megrendelése.

Szóval az hogy milyen sok és komplex gyártási folyamatot telepít hozzánk az RM, abból majd nagyjából látszik mennyire tervez velünk hosszútávon...
Összeszerelés és rendszerek tesztelése- ez tovább tart mint az összelegózás. ja ÉS festés, sárga foltok forever!
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 928
36 245
113
Összeszerelés és rendszerek tesztelése- ez tovább tart mint az összelegózás. ja ÉS festés, sárga foltok forever!
Szerintem ez az új festés ronda: szerintem jobban állna járműveinknek valami olyasmi mint régen a Hindek és Mi-8-asok voltak...
Persze nem szépségverseny: lényeg, hogy elrejtsen - az meg nem tudom mennyire működik a mostani festéssel.

Ha csak az összeszerelésnél és tesztelésnél maradnak, akkor ez a gyár nem lesz hosszú életű - pár év múlva kiderül...
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
A Spike hazai gyártása nem túl valószínű szerintem - max. összeszerelést tudnék elképzelni... persze manapság nagyon nehéz definiálni hogy mit is jelent a "gyártás": a legtöbb cég tényleg csak összeszerel.

Igen, ezért ecseteltem azt, hogy bár nem tudjuk lesz-e és mit is jelent egy hazai rakétagyár, a jelen helyzetben simán előfordulhat, hogy oda-vissza megfuttatnak bizonyos részegységeket. Kizártnak tartom, hogy ha indítóval együtt a rakéta 250ezer$, akkor a teljes összeget zsebre vágnánk és ennyivel meg tudnánk egy cseh vagy szlovák Lynxet is fejni, hiszen akkor az izraelinek nem lenne haszna abból, hogy itt gyártja.
Én azt látom, hogy mindenki versenyt fut azért, hogy a 2026-ra nála felállított nehéz dd-ben minél több hazai termék legyen. Érdekes elképzelés, amit a mi vezetőink csinálnak, hogy nem a 100%-ra hajtanak -hiszen pár éve nulla hadiparunk volt, nem is lenne mire fel ilyet tervezni-, hanem szinte mindenhol külföldi bevonásával. És nem csak a gyár résztulajdonosaként, mint a Lynxnél, hanem a torony gyártását eleve megpróbálni kiszervezni egy olyan országba, ami venne belőle ugyan annyi mennyiségű alvázat. És ha vegetációs időszakba kerülne Zala, akkor is az még mindig előny, ha nem 200, hanem 400 vagy 600 Lynx test karbantartását végzi el.

Szerintem ahhoz, hogy mi arról álmodjunk, hogy "de mégis mennyi a saját gyártmány ebbe", ahhoz be kellene érjenek azok a K+F-ek, amiket elvileg még csak most kezdtek el és én legalább 10 évre saccolom, mire beérnek. Nem hiszem, hogy bezárnák a hazai gyártás leállításával a gyárat. Itt nem csak biztonsági őr kell, hanem képzett munkások is. Elhangzott a bizottsági beszámolóban az, hogy Leopárd harckocsik szervizelésére is alkalmas a műhely. Azért én úgy látom, hogy elég nagy járműpark az, amit karban kell tartania és mint említettem, ha találunk ehhez régiós partnereket, akik szintén elfogadják, hogy nem az utolsó csavarig náluk lesz gyártva minden, akkor alsó hangon is a gyártás után tisztességgel megélhet a javításokból. (És ország szinten elsődleges cél az lenne, hogy a melósokat ne zavarják az utcára, hanem legyen egy állandó létszám, aki ha egyszer bele tanul, akkor csinálhassa folyamatosan.)

Én úgy vélem, hogy a mennyi a hazai tényleges gyártás és mennyi belőle csak import alkatrészek beszerelése kérdés akkor lesz aktuális, ha a jelenleg elindított és mindig hivatkozott K+F első hulláma meglesz mondjuk 10 év múlva.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 907
91 523
113
A Spike hazai gyártása nem túl valószínű szerintem - max. összeszerelést tudnék elképzelni... persze manapság nagyon nehéz definiálni hogy mit is jelent a "gyártás": a legtöbb cég tényleg csak összeszerel.
Egyébként eddig úgy tudtam, hogy Spike kereskedelmi és gyártási jogait a német Eurospike birtokolja Európában, nem teljesen világos miért Izraellel boltolunk...
Páncéllemez nyilván táblákban jönne valahonnan itt készülne belőle a "doboz".
Talán akkor lenne életképes hosszútávon ez a gyárprojekt ha speciális verziókat, felépítményeket tudnánk kifejleszteni a Lynx alvázon, amiket RM marketingel, segít eladni.
Például: aknavetős változat a Hirschbergerrel közösen készülhetne (AMOS-hoz hasonló).
Aknaszedő/aknafektető változat - utóbbi például alig van a piacon és egy kiterjedt aknamező máig hatásos védelmet jelent - pláne ha fejlesztünk hozzá új high-tech elektronikával ellátott aknákat.
Lehetne egy páncélvadász/könnyűharckocsi/tűztámogató változat 105-ös vagy 120-as löveggel. A svájci RUAG-nak pl van egy könnyű 120-as lövege (L/49), ami közelíti a Leopard 2 átütő erejét és ugyanazt standard NATO lőszert tüzeli. Régebbi szovjet-orosz harckocsik és nehéz IFV-k ellen biztosan hatásos és olcsóbb mint Spike rakétákat lövöldözni . Úgy tudom egyébként hogy ha minden (extra) páncélt felpakolnak a Lynx-re, akkor simán hozza legtöbb hidegháborús harckocsi védettségi szintjét szóval harckocsiként is használható lenne egy kevésbé szofisztikált ellenfél ellen.
Csak néhány ötlet ami tovább lépésre...Remélem elő állnak néhány saját termékkel, prototípussal mielőtt kifut a 200 Lynx-es hazai rendelés, mert különben a RM bezárja a gyárat vagy itt hagyja az egészet a magyar államnak, hogy fizessük mi az éjjeli őrt néhány Lynx nagyjavítási kör között.
Tényleg gyanús, hogy kb. mindenkinek odaígérték a hazai gyártás lehetőségét: még a szomszédban lévő Cseheknek is...
A cseheknek nem igértek hazai gyártást. A cseh toronygyártás volt belengetve és különböző alkatrészbeszállítás, akár az ausztrálokhoz is. Így a cseh iparnak adnak a beszerzés árának 60%-ig ellentételezést. De nem 60%-os helyi gyártás. Van különbség!!!

Ezt akarta néhány cseh politikus a magyar Lynx gyártási siker hullámán meglovagolni és szintén hazai gyártást elérni, újraírni a tender feltételeket stb. De egyelőre lepattantak.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 907
91 523
113
Jól értem, hogy a saját nyomorunkkal akarjuk a britek nyomorát gyógyítani?
Nah!!! Az a nyomorunk, hogy itthon gyártjuk a Lynxet??? Egyelőre a brittek küszködnek az Ajaxszal. Biztos nálunk is lesznek problémák, majd akkor lehet károgni, közben pedig tök normális egy új tipus bevezetésénél. Már ha ésszerű idő- és pénzkereten belül megoldódik. Ez jár most az Ajaxnál határon.

Csinálhattuk volna egyszerűbben. 200 használt Bradley, jó kiforott tipus. Új problémái nem lesznek. o_O
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 907
91 523
113
Valószínűleg a britek megoldják a saját problémájukat. Ha meg még is Lynx kell neki, akkor ők is biztos kapnak saját Lynx gyárat vagy egy meglévő üzemben gyártási jogot és know-howt...

A magyar Lynx gyár elvileg mikorra lesz termelésre kész?
2023.

600 dbra persze kapnának, de lenne átjárás beszállítás a gyárak között. Egy olasz vagy brit együttműködés még hozna is a magyar konyhára már rövid távon is.

Minél több Lynx lesz, annál jobban osztódnak a költségek. Nekünk az a fontos, hogy a zalai gyárnak a térségben központi szerepe legyen és hozzá kapcsolódjon részben mondjuk egy kisebb szlovák üzem. Erre elsőként minden esély megvan. Főleg ha figyelembe vesszük a zalai gyárban nemcsak gyártás, hanem tesztelés és fejlesztés is lesz.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 928
36 245
113
Arról van velemi elérhető információ, hogy milyen verziókat szeretne rendszeresíteni a honvédség?
A standard IFV-n kívül légvédelmi változatról hallottam...
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 202
8 051
113
Arról van velemi elérhető információ, hogy milyen verziókat szeretne rendszeresíteni a honvédség?
A standard IFV-n kívül légvédelmi változatról hallottam...
Én ezeket szeretném:
270px-Lynx_Recce.jpg
Recce
270px-Lynx_APC.jpg
APC
270px-Lynx_Ambulance.jpg
Ambulance
270px-Lynx_Repair_and_Recovery.jpg
Repair&Recovery
270px-Lynx_Command_and_Control.jpg
Command&Control
+ az alap IFV HUN & Skyranger változat
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 512
77 306
113
Arról van velemi elérhető információ, hogy milyen verziókat szeretne rendszeresíteni a honvédség?
A standard IFV-n kívül légvédelmi változatról hallottam...
Akkor a további felesleges (bár szerintem teljesen jogos) kérdések elkerülése végett megválaszolom egyben: semmi konkrét nem nyilvános, minden titok amit nem lehetetlen eltitkolni.
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
3 000
5 330
113
2023.

600 dbra persze kapnának, de lenne átjárás beszállítás a gyárak között. Egy olasz vagy brit együttműködés még hozna is a magyar konyhára már rövid távon is.

Minél több Lynx lesz, annál jobban osztódnak a költségek. Nekünk az a fontos, hogy a zalai gyárnak a térségben központi szerepe legyen és hozzá kapcsolódjon részben mondjuk egy kisebb szlovák üzem. Erre elsőként minden esély megvan. Főleg ha figyelembe vesszük a zalai gyárban nemcsak gyártás, hanem tesztelés és fejlesztés is lesz.
Könnyen lehet hogy a Szlovákok is azért találták ki gyorsan a 200 feletti IFV számot hogy saját gyárat kapjanak ne csak rész gyártást ill. összeszerelést...!
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
3 000
5 330
113
Ezt nagyn gyorsan el kell felejteni hogy majd a toronnyal együtt mozog a géppuska is!Ahogy a maketten volt a tetejére egy távirányítású géppityu ahogy a Gidránon is van azt kész!
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
4 893
12 469
113

Szlovákia a harci járművek tömeges vásárlására készül​

https://www.armadninoviny.cz/slovensko-pripravuje-nakup-bojovych-vozidel.html

- További információk a BOV 8 x 8 programról a miniszteri dokumentumban találhatók: „Obstaranie Bojových obrnených vozidiel 8x8“ (BOV 8x8)
- További információk a PBV programról a miniszteri dokumentumban találhatók: „Obstaranie pásových bojových vozidiel“
Ott vannak a szamok a PDF tablazatban, a vegen majd kiderul ki koppintott kit. :D