A Spike hazai gyártása nem túl valószínű szerintem - max. összeszerelést tudnék elképzelni... persze manapság nagyon nehéz definiálni hogy mit is jelent a "gyártás": a legtöbb cég tényleg csak összeszerel.
Igen, ezért ecseteltem azt, hogy bár nem tudjuk lesz-e és mit is jelent egy hazai rakétagyár, a jelen helyzetben simán előfordulhat, hogy oda-vissza megfuttatnak bizonyos részegységeket. Kizártnak tartom, hogy ha indítóval együtt a rakéta 250ezer$, akkor a teljes összeget zsebre vágnánk és ennyivel meg tudnánk egy cseh vagy szlovák Lynxet is fejni, hiszen akkor az izraelinek nem lenne haszna abból, hogy itt gyártja.
Én azt látom, hogy mindenki versenyt fut azért, hogy a 2026-ra nála felállított nehéz dd-ben minél több hazai termék legyen. Érdekes elképzelés, amit a mi vezetőink csinálnak, hogy nem a 100%-ra hajtanak -hiszen pár éve nulla hadiparunk volt, nem is lenne mire fel ilyet tervezni-, hanem szinte mindenhol külföldi bevonásával. És nem csak a gyár résztulajdonosaként, mint a Lynxnél, hanem a torony gyártását eleve megpróbálni kiszervezni egy olyan országba, ami venne belőle ugyan annyi mennyiségű alvázat. És ha vegetációs időszakba kerülne Zala, akkor is az még mindig előny, ha nem 200, hanem 400 vagy 600 Lynx test karbantartását végzi el.
Szerintem ahhoz, hogy mi arról álmodjunk, hogy "de mégis mennyi a saját gyártmány ebbe", ahhoz be kellene érjenek azok a K+F-ek, amiket elvileg még csak most kezdtek el és én legalább 10 évre saccolom, mire beérnek. Nem hiszem, hogy bezárnák a hazai gyártás leállításával a gyárat. Itt nem csak biztonsági őr kell, hanem képzett munkások is. Elhangzott a bizottsági beszámolóban az, hogy Leopárd harckocsik szervizelésére is alkalmas a műhely. Azért én úgy látom, hogy elég nagy járműpark az, amit karban kell tartania és mint említettem, ha találunk ehhez régiós partnereket, akik szintén elfogadják, hogy nem az utolsó csavarig náluk lesz gyártva minden, akkor alsó hangon is a gyártás után tisztességgel megélhet a javításokból. (És ország szinten elsődleges cél az lenne, hogy a melósokat ne zavarják az utcára, hanem legyen egy állandó létszám, aki ha egyszer bele tanul, akkor csinálhassa folyamatosan.)
Én úgy vélem, hogy a mennyi a hazai tényleges gyártás és mennyi belőle csak import alkatrészek beszerelése kérdés akkor lesz aktuális, ha a jelenleg elindított és mindig hivatkozott K+F első hulláma meglesz mondjuk 10 év múlva.