Szlovák vadászgép beszerzés

Jól értem, ezek ki akarnak hátrálni belőle?
Igen, jól érted...
Kötbér fizetése úgy, hogy vadászgép sem lesz. Persze ez kevesebbe kerül, mint a teljes program szanszosan, de vadászgép sem lesz a végén...
A program elkezdődöt, hiszen 19 őszén már kiválogaták a pilótákat, a fő vételi szerződést két vagy három másik szerződés már megelőzte, asszem a kiképzésre, infrastruktúrális fejlesztésekre, szóval nem lehet csak úgy kiugrani belőle. Inkább olyasmit jósolok, mint anno a magyar Gripennél is volt, újratárgyalást, szerződés módositást (pl. kevesebb vagy más szériás gép, kevesebb fegyverzet stb.)...meglátjuk, ha feláll az új kormány.
 
"Splátky za stíhačky F-16 bude treba prehodnotiť, myslí si minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO)."
(forrás: TASR)
Azaz a Szlovák honvédelmi miniszter szerint át kell értékelni az F-16-osok térlesztő részletét, de bonyolult szerződés van az amerikaiakkal.

Már 900 millió eurót kifizettek, idén még ki kell fizetni további 150 milliót (szeptember végéig), jövőre további fél milliárd eurót kell kifizetni és a reptérfejlesztéseknek is neki kell állni kb. 55 millió euróért.
12 pilótát már képeznek.
https://www.teraz.sk/slovensko/j-nad-splatky-za-stihacky-f-16-bud/458613-clanok.html
 
A Szlovák közösségi médiában újra felkapott hír:
"Szlovák F-16, mégsem 1,60 hanem 2,91 milliárd ?!?!"
https://www.armadnymagazin.sk/2020/...miliardy-eur-ale-az-2-91-miliardy-dolarovusd/

Attól függ, mit rendeltek meg végül...
2,91 milliárd USD az ár ha mindent megrendeltek, ami a kongresszusi jóváhagyásban szerepelt.
Az 1,6 milliárd USD alapján meg arra lehet következtetni, hogy a listában szereplő dolgok jelentős részét nem kérték.

(Ez olyan mint Magyarországon az AMRAAM sztori. Mit és mennyit vettünk, drága-nem drága?)
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and endre
Attól függ, mit rendeltek meg végül...
2,91 milliárd USD az ár ha mindent megrendeltek, ami a kongresszusi jóváhagyásban szerepelt.
Az 1,6 milliárd USD alapján meg arra lehet következtetni, hogy a listában szereplő dolgok jelentős részét nem kérték.

(Ez olyan mint Magyarországon az AMRAAM sztori. Mit és mennyit vettünk, drága-nem drága?)
Hát a csomagból lehetne húzni, de max. a fegyverzeti részből (esetleg csak egy tartalék hajtóművet rendelnek), ott is inkább az AG-ból.
Viszont nem gondolom, hogy ez olyan nagy megtakarítás lenne.
 
Szlovák Legfelsőbb Ellenőrzési Hivatal (NKU) az F-16 beszerzésről:
https://www.nku.gov.sk/aktuality/-/...a-ze-nakup-14-stihaciek-f-16-bol-opodstatneny
Néhány apróság, immár hivatalból megerősitve:
  • a döntés pillanatában nem voltak aktualizálva a nemzeti stratégia idevágó passzusai, pl. követelmények a tipussal szemben, amely szerint el lehetett volna birálni az egyes technikákat
  • nem volt sem parlamenti, sem civil kontrollja a beszerzésnek, a parlament nem tárgyalta, közvélemény nem volt megfelelően informálva a beszerzés gazdasági volumenéről
  • 40 évre vetitve 6,2milliárd EUR-s a 14db F-16 üzemeltetési és vételi becsült összköltsége
  • nem volt bizonyitott a "nyertes ajánlat" előnye a többivel szemben
  • nem volt keresve/vizsgálva más megoldás a légtérvédelem megoldására a beérkező ajánlatokon kivül
  • a beszerzés gazdasági oldalról súlyosan befolyásolja a nehézdandár jövőbeni létrehozását, hiszen utóbbit várja el a NATO nem pedig a vadászgépek meglétét.
0ebf4091087989168dda3628e16dd7f4.jpg

edc044d32345a87bb3d9f10ce037a189.jpg
 
+ az analizisből kiderül:

"Financovanie:
  • Vybraná možnosť obmeny taktického letectva nemusela byť najefektívnejším riešením, keďže nebola posúdená hodnota za peniaze pri iných možnostiach.
  • Keby sa pri nákupe požadovali kompenzačné programy (napr. priame investície do zbrojného priemyslu, zabezpečenie subdodávateľských vzťahov pre vlastnú zbrojnú výrobu atď.), ekonomika SR mohla byť podporená sumou až do výšky obstarávacej ceny lietadiel, t. j. 1,9 mld. EUR.
  • Celková cena za prevádzku stíhacích lietadiel F-16 na 3. až 10. rok je plánovaná vo výške 720 mil. USD bez DPH, cena však nie je konečná.
  • Celková cena za lietadlá, výcvik, muníciu, dvojročnú prevádzku a predpokladané náklady na ďalších osem rokov prevádzky 14 stíhacích lietadiel F-16 je vo výške 2,6 mld. EUR s DPH.
  • Celkové náklady na obstaranie stíhacích lietadiel F-16 a ich následnú prevádzku počas 30 rokov sú odhadované vo výške 5 mld. EUR s DPH (40 rokov – 6,2 mld. EUR)."

  • Azaz effektivitás hiánya,
  • ellentételezés hiánya (nem is kérték),
  • a 3. és a 10. év között adó nélkül 720 millió USD-r van tervezve az üzembentartás költsége, ami ráadásul nem kötött összeg, nem végleges...,
  • a gépek ára a két év support-al, ill. a következő 8 évig üzembentartással 2,6miliárd Euró adóval
  • Az egész F-16 bolt 30 évre vetitve 5 milliárd Eurót, 40 évre számolva 6,2 milliárd eurót tesz majd ki.
 
Ez konkrétan szimbolikus mennyiséget takar...a kiképzési minimumot.
A eredeti (!!!) kongresszusi engedélyben (!) ez volt benne a 14db "üres géphez":

"...původní nabídka agentury DSCA zahrnovala velké množství výzbroje v celkové hodnotě skoro 3 mld. dolarů, podle známého slovenského publicisty Michala Stolára bude součástí dodávky kromě samotných letadel rovněž
  • 16ks motorů F-110-GE-132,
  • 16ks radarů AESA typu APG-83,
  • 16ks integrovaných GPS a inerciálních navigačních systémů LN260EGI,
  • 16ks pokročilých integrovaných systémů elektronického boje AN/ALQ-211,
  • 14ks modulárních počítačů pro řízení mise MMC (Modular Mission Computers),
  • 14ks terminálů MIDS pro datové spojení protokolu LINK16,
  • 14ks systémů managementu elektronického boje AN-ALQ-213 plus dalšího vybavení jako IFF Mode 5 apod...
  • 100ks řízených střel krátkého dosahu AIM-9X Sidewinder,
  • 12ks cvičných CATM-9X,
  • 30ks střel středního dosahu AIM-120C-7 AMRAAM,...
  • 2ks cvičných CATM-120C-7,
  • 15ks šestihlavňových rotačních kanonů M61A1 Vulcan ráže 20mm s municí,
  • 14ks přílbových zaměřovačů JHMCS."
http://czechairforce.com/news/f-16c-d-block-70-72-nesmrtelny-viper-chyta-druhy-dech/

Majd nézd meg mi jön ebből , volt már linkelve a módositott csomag is... formosa1 :D

A felhasználást pedig igy tervezték egy 2018-as dokumentum szerint:

"Na zabezpečenie plnohodnotného plnenia úloh ochrany a obrany vzdušného priestoru SR a integrovaného systému obrany NATINAMDS, súčinnostných úloh podpory a výcviku je potrebné dosiahnuť minimálny počet 15 vycvičených operačných pilotov viacúčelových taktických lietadiel. Ročný požadovaný nálet na pilota pritom stanovuje dokument „Allied Command Operations Forces Standards, Volume III – Air Forces“ v rozsahu 180 LH (z toho 40 LH je možné absolvovať na letovom simulátore).
Pre zabezpečenie požadovaného náletu 140 LH na operačného pilota taktického lietadla je potrebné dosiahnuť minimálny celkový ročný nálet 2100 LH ročne, ktorý je možné splniť s počtom 14 viacúčelových taktických lietadiel.

Priemerný ročný nálet na súčasné viacúčelové taktické lietadlá sa pohybuje v rozsahu 150 letových hodín (ďalej len LH). o 15 pilotov x 140 LH/pilot = 2100 LH (ročne) o 2100 LH (ročne) : 150 LH (priemer na lietadlo) = 14 ks

Požadovaný ročný nálet je rozdelený rovnomerne medzi 14 lietadiel, kedy sa počíta s nasledujúcimi faktormi:
o priemerná schopnosť leteckej techniky (podľa štatistík USAF) 10 lietadiel = 70%
o lietadlá zaradené do pohotovostného systému 3 (2 + 1 záloha)
o lietadlá na periodických prácach 3 o dostupné lietadlá na letecký výcvik 4-5"

https://www.mosr.sk/data/files/3669_navrh-na-obstaranie-novych-taktickych-stihacich-lietadiel.pdf

Tehát 150 repült óra/év/per pilóta (pontosabban gép!)...
 
  • Tetszik
Reactions: bel
Naď, szlovák honvédelmi miniszter a leendő F-16-osok külföldi bevethetőségéről:

“Ez teljesen szokványos. Ha rendelkezni fogunk ezzel a képességgel, akkor azt külföldön is használhatjuk. Úgy hiszem, hogy ezzel azért számoltak, amikor eldőlt, milyen típusú gépeket vásárolnak”

Úgy hiszi... :D
 
The First Slovakian F-16 Block 70 Aircraft Has Arrived at Morris Air National Guard Base for Training...

Beyond this initial delivery of Slovak F-16s to Morris ANGB for training, two additional jets will arrive in Slovakia later this summer to begin in-country operations. The First F-16s with Block 70 capabilities to operate in Europe.